SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

08 Mac 2012

PENJAWAT AWAM TERIMA BAYARAN TUNGGAKAN MAC ATAU APRIL

Utusan Malaysia
08/03/2012 2:30pm

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, bayaran tunggakan berasaskan gaji pokok terkini itu akan dikira mulai 1 Januari 2012.

“Cara pembayaran tunggakan iaitu sama ada sekali gus atau berperingkat-peringkat, bagaimanapun perlu ditentukan oleh bahagian sumber manusia agensi masing-masing.

“Ini kerana gaji tersebut perlu dikira semula, tetapi bagus juga kalau ia dibayar sekali gus,'' katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Khas Penjawat Awam bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini, hari ini.

Dalam perhimpunan tersebut, Najib mengumumkan pelarasan gaji 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana serta pelarasan antara tujuh peratus hingga sembilan peratus untuk kumpulan lain. - UTUSAN

72 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih cuepacs

Inilah dinamakan keadilan

KSN dan KPPA

Renungkanlah di mana silap kalau saya jadi samaada KSN atau KPPA dahlama harakiri dalam perkhidmatan awam. Bayangkan satu skim SBPA yang dah berhabis elaun dan kos yang diberi kepada Pegawai Tidur Duduk untuk digubal telah ditendang ke Tasik Putrajaya macam sampah. MALU MESTI MALU.

Kesimpulan dari isu SBPA

1. Jangan ambil hak orang lain
2. Sebagai ketua kita mesti memayungi anak-anak buah bukan kita pakai sendiri aje,
3. Pegawai yang menggubal skim SBPA akan diketahui identiti nanti
4. Sikap bersultan di mata beraja di hati dan kaduk naik junjung adalah sesuai bagi Pegawai Atasan
5. Kezaliman dan penganiyaan terhadap PA mendapat balasan
6. Bila sesuatu kumpulan terasa elit macam Pegawai Tidur Duduk pasti tempat mereka berada di dalam Muzium.
7. Akhir sekali Keadilan perlu diletak ditempat yang sepatutnya.

Kepada Penjawat Awam semua

Pastikan pengumuman ini sebagai batu loncatan untuk kita membukti kepada puak-puak atasan kita memang berhak mendapat apa yg sepatutnya yg kita dapat.

Tanpa Nama berkata...

nk tggu jadual Gaji Min- Maks tue dulu..ker mmg xda jadual.

Tanpa Nama berkata...

TQ PM atas keperihatinan tersebut..pengumuman yg PM buat adalah yg amat adil dan saksama...

Tanpa Nama berkata...

BODOH!!!!

Sikit punya lama buat semakan semula SBPA...

Last last naik 13% jer... itu TAK PAYAH PANEL PUN TAK PER!!!!

KAJIAN MACAM SIAL...

GAJI NAIK 13%
BARANG NAIK DAH 120% SEJAK SEPTEMBER 2011 LAGI....

TAKAT NAIK 13% LEBIH KURANG SAMA MACAM SBPA LA TU...

TAK FAHAM BAHASA LAGI KE PM NIE... MEMANG PATUT TUKAR KERAJAAN!!!

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..t.kasih pm

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH PM
Bajet telah diluluskan kenaikan 7-13 peratus dan terima sahajalah. Jika kenaikkan lebih dari tu IBARAT PA merompak wang rakyat. INGAT.... Pendapatan kerajaan adalah hak PA dan Bukan PA.

Jika masih tidak puas hati, Jeling-jeling lah sijil sendiri dan kepakaran, hijrahlah ke swasta atau GLC. Ada berani?. Bukankah hijrah itu sunnah.
Bravo PM.

"....and justice for all"
Land End

Tanpa Nama berkata...

Harap pegawai yang bertanggungjawab dalam merancang SBPA di JPA tampil untuk meminta maaf kepada semua kakitangan kerajaan. Janganlah berdiam diri sahaja. Unit Komunikasi Korporat JPA mesti segera bertindak. Kakitangan awam bahagian yang lain amat kecewa dengan tindak tanduk JPA dan sedikit sebanyak seperti hilang kepercayaan kepada JPA. Patutlah PTD cepat naik Gred. Mula2 PTD masuk kerja dengan gred 41. Tak sampai 10 tahun pun dan dapat gred 48. Kakitangan kerajaan bahagian yang lain bagaimana? Begitu istimewa sekali kumpulan PTD yang rata-rata bekerja di JPA. Identiti pegawai yang menggubal SBPA perlu diumumkan atau dihebahkan supaya orang kenal bahawa inilah pegawai yang nak menjahanamkan kerajaan dan menggalakkan kakitangan kerajaan marah kepada kerajaan. Mungkin pegawai yang menggubal SBPA itu "parasit dan jentera kerajaan" seperti kata DR Hasan Ali.

Tanpa Nama berkata...

Selain itu kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia, yang bukan sahaja melibatkan sistem saraan tapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan yang diperlukan negara.

*SANGAT SANGAT SETUJU DENGAN PENUBUHAN SURUHANJAYA YANG AKAN DITUBUHKAN NANTI .
Barulah dikatakan mendengar denyut nadi penjawat awam ......

Tanpa Nama berkata...

rasanya permintaan utk kenaikan skim juruteknik tak ada kena mengena dgn sbpa...kami minta diupgredkan juruteknik dan JPA telah memberi pengiktirafan yg skim juruteknik setaraf STPM jadi dlm SSM juruteknik terletak dlm kategori 27 ler....

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...syukur la. kepada yang tidak bersyukur, yang asyik komplen saja sila la letak jawatan dan buat syarikat sendiri dan bagi gaji juta-juta kepada pekerja syarikat...

Tanpa Nama berkata...

BODOH!!!!

Sikit punya lama buat semakan semula SBPA...

Last last naik 13% jer... itu TAK PAYAH PANEL PUN TAK PER!!!!

KAJIAN MACAM SIAL...

GAJI NAIK 13%
BARANG NAIK DAH 120% SEJAK SEPTEMBER 2011 LAGI....

TAKAT NAIK 13% LEBIH KURANG SAMA MACAM SBPA LA TU...

TAK FAHAM BAHASA LAGI KE PM NIE... MEMANG PATUT TUKAR KERAJAAN!!!

LLLLLLLLLLLLLL

Kepala hotak punya PA kat atas. Yennadei....kalu mau lebih berenti la keja gomen, jual bawang kat pasar malam la kalu lu mau lebih.
Pegi cari keja lain bro. Beratus ribu lagi kat luar tu nak ganti tempat lu.
TAMAK punya manusia. Memang barang mahal tapi lu tak suka gaji ciput, belah la, apa tunggu lagi. Tak nangis la kalu lu blah.
PM cuma laksana keadilan yg telah diluluskan dlm bajet 7-13 peratus.

Hati nyamuk sama dicicah dan gajah sama di lapah. Berbelanjalah secara UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI....PADAN muka pada yg berangan-angan mat jenin. Tada ok kalu angkat kaki laaaa.

Kijaselow.

Tanpa Nama berkata...

cpt ckit gaji,dh kering kontang ni...hahahaha

Tanpa Nama berkata...

klu keputusan begini dari awal x lah jd mcm ni

Tanpa Nama berkata...

Btol btol btol. Berhenti jer.. Xlah sakit hati. Haha.

Tanpa Nama berkata...

kalo x puas hati pegi duduk kat negara lain..senang jer citer..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah....syukur...biar naik sikit dari tak naik lgsg...

Tanpa Nama berkata...

Sewajarnya ia menjadi sejarah dalam perkhidmatan awam apa bila JPA diberi kuasa monopoli tanpa mempeduli pandangan PA hingga PM terpaksa campur tangan. Kewibawaan Ketua Pengarah JPA diragui apabila bekas KPPA yang mempengerusikan JK mengkaji SBPA. Rakyat mahu semua PTD yang menggubal dasar ini diambil tindakan segera. Sekarang baru kita sedar bahawa selama ini penyelewengan dilakukan oleh puak ini tetapi yang menanggungnya kerajaan Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.. PA yg tak puas hati tu, letak jwt je la.. daripada asyik membebel je, tk tau bersyukur.. ada hati pulak nk tukar gomen, ntah2 lepas tukar gomen kena buang keja pla..

Lu fikir la sendiri.....

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.. PA yg tak puas hati tu, letak jwt je la.. daripada asyik membebel je, tk tau bersyukur.. ada hati pulak nk tukar gomen, ntah2 lepas tukar gomen kena buang keja pla..

Lu fikir la sendiri.....

Tanpa Nama berkata...

BODOH!!!!

Sikit punya lama buat semakan semula SBPA...

Last last naik 13% jer... itu TAK PAYAH PANEL PUN TAK PER!!!!

KAJIAN MACAM SIAL...

GAJI NAIK 13%
BARANG NAIK DAH 120% SEJAK SEPTEMBER 2011 LAGI....

TAKAT NAIK 13% LEBIH KURANG SAMA MACAM SBPA LA TU...

TAK FAHAM BAHASA LAGI KE PM NIE... MEMANG PATUT TUKAR KERAJAAN!!!

-----------------------------------
kan dah umumkan dalam bajet 7-13 peratus.. ko nak naik berapa banyak lagi... bersyukur la dol.. ko pun kije bukan bagus sangat pun...

PRU nanti ko bertandingla jadi PM.. nak naikkan berapa ratus peratus pun takpe... ko kan cerdik sangat!!!!

Tanpa Nama berkata...

Sudah sampai masanya, KSU setiap kementerian di Malysia ini dilantik dalam kalangan profesional contoh KSU Kementeraan Kerja Raya diterajui oleh Jurutera yang berpengalaman, Kementerian Kesihatan oleh Doktor , Kementerian Pelajaran oleh Guru barulah pentadbiran mantap

Tanpa Nama berkata...

Pegawai kerajaan dan pegawai yg cipta sbpa, sila jawab. berapa banyak kos yg dah habis utk cipta sbpa kemudian batal. duit sape tu???c

Tanpa Nama berkata...

eceh..ini komplen pasal apa ja..pasal lum sump semua dapat 13 peratus..kot kalau puak dia ja dapat 13 peratus,oang lain 2.5 peratus dia
seronok la..
AKAI LETAK PALA LUTUT.

Tanpa Nama berkata...

Syukurlah..sekurang-kurangnya ada kenaikan 13%, lepas tu KGT pulak 80-320..dh tu pulak di byr tunggakan mulai Jan 2012. Kan dh bertambah rezeki PA walaupun x serupa angin yg bertiup kencang..tp msh ada pulak manusia yg x reti nk bersyukur..yg kesian nyer penat lelah team-team di unit-unit PSM kementerian yg bertungkus lumus men'setelkan'masalah yg timbul masa sign opsyen sbpa dulu..
Apapun keputusan yg dibuat adalah untuk kebaikan PA semua...ada buruk dan ada baiknya..ada hikmah di sebalik kejadian ini semua..

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan pandangan gaji PA (seperti saya juga)dari hasil negara dan rakyat. Kita memegang amanah. Setiap upah yang kita dapat...kekadang perlu disemak sebanyak mana pula kerja yg kita buat. Naik banyak seronok tapi kerja pun perlu lebih berkualiti. Takut di akhirat akan dihitung tak setimpal....saya takut.
Hidup hanya sementara

Tanpa Nama berkata...

TAK TERBELA JUGA NASIB PEMBANTU TADBIR ASAL N17 YANG BUKAN DARI KATEGORI JUMUD PTR,TUKANG MASAK, JAGA DAN LAIN2.....
AT LEAST WUJUDKANLAH SATU GRED YANG LEBIH DARI ORANG YANG JUMUD NI....
TAK NAMPAK KA PM KAT KERANI2 YANG DOK TUNGKUS LUMUS BUAT KERJA NI....
TOLONG LA BELA NASIB KAMI PEMBANTU TADBIR ASAL N17.....

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah gaji naik.. tp sedih bila tau punca.. ptutlaa PTD naik cepat.. dh lebih 15 tahun masih DG44.. ingat2la branike pikul kesengsaraan org lain hanya kerna nak senangkan segelintir pihak? mreka yg bertungkus lumus smbung blaja prgkat master @ phd apa cite? mungkin kerajaan bole buat sesuatu terutama mreka yg dah berusia lebih 40 tahun tp ada kelulusan begini. Sayang x diberi peluang n laluan yg sewajarnya.

Tanpa Nama berkata...

Bersyukur la dgn ape yg diberi...
:-)

Tanpa Nama berkata...

nasib baik bagi 13%
kalau pm bagi RM13 macamana?

kalau nak lebih,
sila sokong KEadilan
sila sokong ABU

Tanpa Nama berkata...

DG 41 dapat kenaikan gaji 13 % ?
macam mana kira ? jika kini gaji pokok DG 41 ialah RM 2600, adakah kenaikan 13 % ini bermaksud 13 % X RM2600 = kenaikan RM349 ?


ATAU cuma kenaikan antara RM80 - RM 320 shj ????

Tanpa Nama berkata...

salam...gaji baru masuk bila ek...bln ni ker bulan depan..tak sabar rasanya..TQ PM

En Foo Kok Keong berkata...

Cadangan saya untuk menggantikan PTD di Kementerian dan Jabatan di seluruh negara:

Contoh Penggantian di Kementerian-Kementerian

KSU Kem Kesihatan : Doktor
KP Kem Kesihatan : Doktor
KSU Kem Pendidikan : Guru
KP Kem Pendidikan : Guru
KSU KPT : Pensyarah
Kem Kew : Akauntan
Kementerian Perdagangan Antarabangsa & Industri : Economist
KSU Kem Kerja Raya : Engineer
KP JKR : Engineer
KSU Kem Wanita, Keluarga : Peg. Sosial
KSU KEM Pertanian : Peg. Pertanian

Sila sambungkan..

Bawah JPM pun boleh buat jugak. COntohnya :

Bahagian Hal Ehwal Undang-undang :
Ketua Pengarah : Pegawai Undang-undang

Economic Planning Unit : Economist

ICU : Economist/Strategist/Operational Research

MAMPU : System Analyst/ICT Officer

Sila Sambungkan..

Ni contoh sahaja. Ada jugak jabatan2 kerajaan yang tak boleh diganggu seperti Tentera, Polis, Kastam, Imigresen.

Biarlah depa dengan kuasa masing-masing.

Senarai ini hanya nak menunjukkan bahawa sebenarnya 60%-70% tidak memerlukan PTD untuk menjadi KSU atau KP

Tanpa Nama berkata...

terima kasih di atas apa yang telah dilakukan oleh PM & CUEPACS..bersyukur di atas apa yang diterima...cme sedikit terkilan tentang jawatan pegawai khidmat pelanggan(gred N17)yang mana kami tergolong di dalam kumpulan yang sedikit dimana peluang untuk menibgkatkan masa depan terhad..dan tugas hakiki kami lebih mengangkat telefon atau melayan pelanggan sedangka gred N17 yang lain lebih cerah dalam peluang untuk peningkatan dalam kerjaya mereka...kami lebih kepada kumpulan yang tertutup dimana untuk bertukar susah..bercuti pun susah..apatah lagi untuk peningkatan dalam kerjaya...mohon pihak tertentu mempertimbangkan nasib kami "Pegawai Khidmat Pelanggan (Gred N17) Sekian,wassalam..terima kasih kembali..

Tanpa Nama berkata...

Tq to pm & cuepacs.. Sgt adil & saksama... Mane2 yg tak reti nak bersyukur tu berhenti kerja la lagi bgus.. Ade je yg tak kene nya..

Tanpa Nama berkata...

KSU tetap PTD..jangan kerana nila setitik rosk susu sebelanga...dan PTD wat kerja tak leh bayar Overtime bukan mcm kumopulan pelaksanaan...
Kita tutup buku..cukupla nak burukan sesiapa.
Saya Ketua Pembantu Tadbir...

Tanpa Nama berkata...

Kalau CUEPACS tidak komplain tempoh hari sudah ramai PA menikmati kenaikan gaji yang lebih baik dalam jangka masa panjang. Tapi kerana HASAD DENGKI punya pasai....hahaha padan muka. Duduk lah kita pada takok yang tu sahaja. Apa-apa pun PADAN muka CUEPACS yang kononnya memperjuangkan hak PA ...tetapi sebenarnya DIA TAK TAU APA YANG DIA BUAT...

Nak ketawa skit kat CUEPACS
...kalau gaji RM1000 naik 13% jadi berapa..?
...kalau gaji RM6000 naik 13% jadi berapa..? kah..kah itu kah yang dikatakan "memperjuangkan hak PA" ..

Tanpa Nama berkata...

kSN dan KPPA ......sila letak jawatan dan beri laluan kepada yang lebih muda dan lebih berwibawa...

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan Encik Foo Kok Keong. Hanya yang di dalam bidang2 itu yang lebih arif bidang masing2. Contoh, pendidikan wajar diterajui guru, bukannya mereka yang datangnya dari bidang lain. Oleh kerana pemilihan pemegang jawatan tertinggi caca merba, maka pentadbiran pun huru hara.

Tanpa Nama berkata...

En Foo Kok Keong,

Nape bangang sngat encik ni... semua tu dah wujud lerr

memang KKM - Ketua Pengarah Kesihatannya (Turus II) adalah Doktor

Ketua Pengarah Pengajian Tinggi (Turus III) - Pensyarah

Ketua Pengarah Pendidikan (JUSA) - DG/Cikgu

KSU di kementerian akan lihat isu pengurusan, pembangunan, kewangan dan sewaktu dengan nya... orang2 teknikal ni akan tgk bahagian diorang...

tak payah la nak ajar.... orang kat JPA tu dah lama buat keje ok... ingat pegawai kat JPA tu BONGOK2 belaka ke...?

seb baik encik tak dok kat JPA... lagi la hancur... TAK TAU tapi berlagak macam tau...

Tanpa Nama berkata...

Setuju bebenor...ptd ni bukan hebat sgt...tp merekalah yg menggubal keistimewaan utk diri sendiri. Tindakan mereka menyebabkan pa marah kpd kerajaan...sbpa adalah buktinya...kelulusan master dan kedoktoran pa yiada apa2 kristimewaan kerana pegawa ptd x ada master pun...ijazah pun silap2 third class aje...mana ada idea yg bernas

Tanpa Nama berkata...

Lu sokong x ppe pun nk bodek apa lg janji punya lma last2 apa pon x nmpk hampeh.... ksian org yg mnanti. yg gji dh bsr mmg x rsa. kja buat gila2 x apa pon hasil INGAT TNPA KAKI TANGAN ANDA X BOLEH BERGERAK KE MANA2.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong...penat2 buat utk poket sendiri tiba2 dibakulsampahkan...malu...malu...letak jawatan ajele...baru ada maruah sikit

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana dgn yg dah langgar dinding? Sekadar ingin bertanya

Tanpa Nama berkata...

Sokong 100% yang gjah ttp gjah,smut ttp smut. spe rajin keja smut kan gjh apa tau MAKAN BNYK JE. bntu kami yang bwh ni x nk biar trus dipijak2

Tanpa Nama berkata...

Bersyukurlah sebelum Tuhan tarik balik rezeki yang diberikan kpd anda...

Kalau anda rasa nak gaji yg lumayan, belajarlah dari kesilapan yg pernah anda buat sblm ini... Sementara anda belum pencen @ MATI, sambung belajar selagi ada peluang. Kalau x mampu, bersyukur dan terima rezeki yg Tuhan.berikan...

Tanpa Nama berkata...

Hei , kenaikkan 13% atas apa - gaji pokok - T1 gaji pokok atau gaji pokok pengajian sekarang? Gua tak faham

Tanpa Nama berkata...

Nk gaji rm6000 kena masuk u le bro..kalau setakat spm tp nk 5_6 ribu sebulan,semua kolej n u tutuple...sapa nk belajo...lepas spm jd mat rempit gaji 5k...

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada semua PA. Pertama sekali dimaklumkan saya bekas PA dan sekarang bertugas di GLC tetapi masih mengambil tahu hal-hal kerajaan ni..

1) Saya ingin tahu bagaimana nasib PA yang telah mencapai gaji mati.. kalau semasa SBPA dulu.. sekurang2nya adalah peluang kenaikan sehingga 8 ke 12 kali.. tapi kalau mengikut skim SSM hanya naik sebanyak 13% sekali sahaja, jadi tiada gunalah kenaikan tahunan Rm80-RM350 untuk kakitangan yang telah mencapai gaji mati..

2) Pengulas yang mengatakan ini adalah adik dan saksama.. mungkin anda tidak paham maksud keadilan.. keadilan bukanlah pembahagian sama rata tetapi meletakan sesuatu di tempat yang betul. Seperti Contoh: PA Gred 41 yang baru 3 tahun berkhidmat dan PA gred 26 yang 20 tahun berkhidmat, kalau mengikut beban kerja sudah semestinya kita tahu PA Gred 41 adalah lebih berat tanggungjawab berbanding dengan PA Gred 26..tetapi kalau mengikut gaji gaji PA Gred 41(3 tahun) adalah separuh dari PA Gred 26 (20 tahun), jadi adilkan bagi pegawai Gred 41 jika hanya berlaku kenaikan 13% berbanding gaji pokok.

Kesimpulanya SBPA adalah lebih bagus dari SSM dari segi jangka panjang.. dan anda semua telah digula-gula oleh CUEPACS yang semestinya ada agenda lain.. dan bagi saya Dato Omar tiada kredibiliti menjadi pemimpin..jika lihat semasa rancangan Soal Jawab anjuran TV3.. cara bercakap seperti orang dikedai kopi... akhir sekali kerana hasad dengki.sanggup jatuhkan org lain.. dan selepas dijanjikan kenaikan 13% semua lupakan apayang dikecoh2kan selama ini. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

kalau lepasan spm dapat jugak, 5000rupiah sehari

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih. Macam ni barulah adil, tak ada pihak yg tertindas. Tq PM.

Tanpa Nama berkata...

kau ni BODOH betul...sialan. tak bersyukur dgn manusia..apatah lagi dgn Allah Taala...pergi msmpus masuk kubur leee

pok nik kota bharu

Tanpa Nama berkata...

Gaji kecil pa ini semuanya bermula dari zaman pemerintahanTun M. Masa jadi pm dulu susah nak bagi kenaikan gaji. Nak gaji pun ala kadar selit tahi gigi. Bayangkan i dah keje 32thn dlm jab,tapi gaji masih g17. Apa punya dera ni?
Kada inflasi tak selari dgn kenaikan gaji pa.
Time Pak Lah pula ada juga kenaikan 10% acrossd board
Sekarang ni Pm nasib baik bagi juga 13% pada gaji akhir.
Tkvm PM, kalu bolih setiap penyelarasan gaji,bagi % pada last drawn salary.

Ini macam baru on par dgn kos sara hidup kita .

Sakit Hati berkata...

Tahniah kepada semua PA. Pertama sekali dimaklumkan saya bekas PA dan sekarang bertugas di GLC tetapi masih mengambil tahu hal-hal kerajaan ni..

Seperti Contoh: PA Gred 41 yang baru 3 tahun berkhidmat dan PA gred 26 yang 20 tahun berkhidmat, kalau mengikut beban kerja sudah semestinya kita tahu PA Gred 41 adalah lebih berat tanggungjawab berbanding dengan PA Gred 26..tetapi kalau mengikut gaji gaji PA Gred 41(3 tahun) adalah separuh dari PA Gred 26 (20 tahun), jadi adilkan bagi pegawai Gred 41 jika hanya berlaku kenaikan 13% berbanding gaji pokok.

Woi En GLC..... betul ker anda yang PA Gred 41 semuammg buat kejo... pi kebanyakan kementerian yang buat kejo adalah dari 1 hingga 38. yang keatas adalah pandau mengarah sahaja dan juga kebanyakan kerja mereka terutama PTD dan Teknikal diserahkan kepada kontraktor atau vendor atau staff bawahan. cuba bandingkan kenapa hanya di sektor kerajaan kebanyakan kerja dilakukan oleh kontraktor. Sepatutnya bukan ker dilakukan oleh mereka yang gred 41yang anda anggap pakar????? Ni saya bagi contoh untuk orang yang sanggap cam kamu... pi ker pejabat kerajaan dan mohon jumpa pegawai( kalu 10 kali kamu pergi, kemungkinan 1 kali leh jumpa) alasan meeting, tak der kat off atau pegawai belum masuk = yang akan menjawab / melayan kamu adalah mereka yang bergred 1-38. So jangan pandai buat cerita.

Pasal perbandingan kamu...(patutlah halatuju sektor awam di Malaysia cam ni) gred 26 dan 41. Gred 26 adalah gred kenaikan pangkat dan 41 adalah lantikan baru. Mohon jangan jadi manusia terpelajar yang bodoh.. Mmg kat private pun cam ni lah.. Yang kejo lama gaji tinggi...

Tanpa Nama berkata...

Increment cmne plak ek?

Tanpa Nama berkata...

secara amnya gaji min - max ditentukan begini... ini melalui pengalaman bekerja di GLC dan sekarang ni saya bekerja di universiti. ini pandangan saya

contoh gaji pekerja A ssm 2011 : rm1500 lepastu naik 13% jadi rm1725.00 ( so ini akan jadi gaji min ).

kalau kat glc dulu ikut perfomance untuk KGT samaada 5%,7%, 10-15% daripada gaji. ( tapi ini tak boleh gunapakai untuk SSM).

ok, katakan KGT baru sebanyak rm 125 . jadi untuk tahun 2013 gaji jadi rm1725+125.

katakan skim ni dibuat utk 20 tahun dgn kenaikan rm125. Jadi gaji max. ialah ( rm125 x 20thn + 1500) rm 4000.

secara rumusanya , setiap PA (dlm gred yg sama) akan ada tangga gaji sendiri dan tak sama dengan yang lain KECUALI mereka yang berada pada tangga gaji yng sama.

mungkin benar atau tidak.

tq
akulah PA

Tanpa Nama berkata...

Sokong en glc,
Sama ada suka atau tidak, gred 41 secara umumnya memang memikul tanggungjawab yg lebih berbanding 41. Buat kerja atau tidak bergantung kpd individu itu sendiri. (bukan semua gred 41 kuat mengular dan bukan semua gred 26 kerja kuat dan hebat.)
Apa yg hendak ditekankan dan dicadangkan di sini ialah bukannya nak kurangkan gaji gred 26, tetapi dinaikkan gaji gred 41. Kenapa mesti gred 26 nak melenting, org tak usik awak pun. Bila melenting tu tandanya ada sifat PHD (perasaan hasad dengki). Ini baru adil kerana bak kata en glc adil itu bukannya kenaikan sama rata tetapi meletakkan sesuatu di tempat yg betul.

Tanpa Nama berkata...

Sokong en glc,
Sama ada suka atau tidak, gred 41 secara umumnya memang memikul tanggungjawab yg lebih berbanding 41. Buat kerja atau tidak bergantung kpd individu itu sendiri. (bukan semua gred 41 kuat mengular dan bukan semua gred 26 kerja kuat dan hebat.)
Apa yg hendak ditekankan dan dicadangkan di sini ialah bukannya nak kurangkan gaji gred 26, tetapi dinaikkan gaji gred 41. Kenapa mesti gred 26 nak melenting, org tak usik awak pun. Bila melenting tu tandanya ada sifat PHD (perasaan hasad dengki). Ini baru adil kerana bak kata en glc adil itu bukannya kenaikan sama rata tetapi meletakkan sesuatu di tempat yg betul.

Tanpa Nama berkata...

Sambung blajo ler klu nak gaji beso..

Tanpa Nama berkata...

Syukurlah atas apa yang dikurniakan..sentiasa ingat...rezeki yang kita dapat tu setimpal dengan dgn hasil usaha kita sendiri.xpyhla nak fikir orang lain dapat banyak atau sikit.buat kerja dengan ikhlas sudahla.insyallah hasil yang kita peroleh tu akan diberkati.mudah mudahan lain kali akan ditambah lagi rezeki...alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Klu nak gaji lebih..pi ler sambung blajo... Senang tu

Tanpa Nama berkata...

Sokong!!!!

Tanpa Nama berkata...

tq PM bg kenaikan gaji.utk datuk omar tq.lepas ni tubuhkan 1 pasukan khas semak penjawat awam yg sokong pembangkang.kepada penjawat awam yg sokong pembangkang diberhentikan 24jam.kerajaan bg kenaikan gaji utk kita bkerja dgn baik.bukan menjadi pengkhianat kerajaan.ramai penjawat awam yg bkerja dgn kerajaan sokong pembangkang.org2 ini yg perlu diambil tindakan.masih banyak lagi penganggur yg mahu berkhidmat dgn kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

PM bijak menangani isu ini...Tahniah PM.. CUEPACS teruskan perjuangan.. Pegawai yg gubal SBPA tu ringan2kan lah diri untuk memohon maaf kepda kakitangan awam yng berjumlah 1.4 juta ni supaya elaun dan wang rakyat yg termakan ketika mengubal SBPA tu dihalalkan..
Bagi sya SSM atau SBPA sama saja yg penting Hati Mahu Lulus & Ikhlas dalam bekerja...

Tanpa Nama berkata...

Apa? Gaji naik? bolehla anta borang bank rakyat lagi pasni. hehehe

Tanpa Nama berkata...

Win-win situation..13% tk banyak tp lebih baik dr tk naik langsung. Kalau kerja sungguh2..x curi tulang, insyaallah gaji berkat dan sentiasa cukup. Klu tk berkat gaji tinggi macamana pun tetap akan rasa x cukup..

Tanpa Nama berkata...

Manusia yang tak tahu bersyukur mcm kau ni kufur nikmat.....pasti ke tukar kerajaan gaji akan naik?....entah2 engkau termasuk 50000 kakitangan yang akan dipecat oleh pembangkang spt yg diwar2kan....

Tanpa Nama berkata...

Btul tu. Ko ingat tukar kerajaan bleh selesai masalah ke? Ko tau tak pembangkang nak kurangkan bilangan penjawat awam? Entah2 ko la org pertama yg ditendang dari pa.
Pikir dulu sbkm ckp.

BEN10 berkata...

En Foo Kok Keong berkata...
Cadangan saya untuk menggantikan PTD di Kementerian dan Jabatan di seluruh negara:

Contoh Penggantian di Kementerian-Kementerian

KSU Kem Kesihatan : Doktor
KP Kem Kesihatan : Doktor
KSU Kem Pendidikan : Guru
KP Kem Pendidikan : Guru
KSU KPT : Pensyarah
Kem Kew : Akauntan
Kementerian Perdagangan Antarabangsa & Industri : Economist
KSU Kem Kerja Raya : Engineer
KP JKR : Engineer
KSU Kem Wanita, Keluarga : Peg. Sosial
KSU KEM Pertanian : Peg. Pertanian

Sila sambungkan..

Bawah JPM pun boleh buat jugak. COntohnya :

Bahagian Hal Ehwal Undang-undang :
Ketua Pengarah : Pegawai Undang-undang

Economic Planning Unit : Economist

ICU : Economist/Strategist/Operational Research

MAMPU : System Analyst/ICT Officer

Sila Sambungkan..

Ni contoh sahaja. Ada jugak jabatan2 kerajaan yang tak boleh diganggu seperti Tentera, Polis, Kastam, Imigresen.

Biarlah depa dengan kuasa masing-masing.

Senarai ini hanya nak menunjukkan bahawa sebenarnya 60%-70% tidak memerlukan PTD untuk menjadi KSU atau KP
----------------------------------
sambungan

Datuk Bandar or Y.Dipertua PBT-PBT pulak iaitu Majlis bandaraya, Perbandaran dan Daerah pula perlu terdiri dari Arkitek, Jurutera dan Perancang Bandar....baru sesuai.

Tanpa Nama berkata...

bodoh sistem 5%,7%, 10-15% spba kaloSwasta ok tapi kalo Goverment bodeh...kalo cik awek ngorat kat bos bila bila dapat 10-15%...takpikiat punya G...tidak rasional tak adil pasal tu dia tak pernah minta maaf menipu pa semua 1jan berkuatkuasa konom akhirnya tak kuat dan tak ada kuasa tak berkredidbility....

Tanpa Nama berkata...

tq for 13%
ptd terlibat ng komplot isi perut sendiri mmg xbagus lah.PM sila buat badan suruhanjaya penyiasat..jgn SBPa saja ada suruhanjaya.nanti kalau xambil tidakan kerajaan akn di salahkan dan di kritik melindungi golongan gunting dalam lipatan ni..

CUEPACS kenapa j17 ada cadangan di naikan gred ke j27.nama juruteknik jgk.keje kontraktor yang buat
FT17=FT27?????? macam mana???
kami pun juruteknik
keje sendiri buat jarang guna kontraktor(lagi jimat kerajaan).bukan saja kerja berkaitan,keje pejabat,seluruh peralatan ict bawah kawalan,maklumat peralatan,harta modal ke semua atas kepala kami.
HARAP CUEPACS pantau jgn abaikan kami...kami pun PA dan tulang belakan kerajaan
dah la start gaji kami rata2 P1T1
kalau di bandingkan J17 Starting Gaji P1T9.adil ke?
keje banyak satu jabatan nak handle...

Tanpa Nama berkata...

Swasta nak dapat 4% pun dah separuh nyawa kerja. Gomen dpt 13% masih cakap sikit... ..

maran pahang berkata...

sejak bayaran 13%...sehingga mei saya tidak lg mendapat tunggakkan tersebut,bulan jun ni xtaw la.. saya cuma pap n1..hanya tgl 50% SHJ minat untuk bekerja lg...letih...