SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

08 Mac 2012

NAJIB HARAP MANSUH SBPA 'GEMBIRAKAN SEMUA

Sinar Harian
8 Mac 2012


Enam program berimpak tinggi untuk rangsang pertumbuhan PKS

PUTRAJAYA - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berharap langkah kerajaan memansuhkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang diumumkan hari ini, akan meredakan rasa tidak puas hati di kalangan 1.4 juta anggota sektor awam.

"Saya harap keputusan ini dapat meredakan ketidakpuasan hati penjawat awam pelbagai peringkat. Bagi isu-isu lain yang berkaitan perkhidmatan dan skim perkhidmatan, perkara ini akan dikaji oleh suruhanjaya yang diumumkan tadi," kata beliau di sini hari ini.

Najib berkata, bagi menjayakan segala perubahan dalam perjalanan menuju matlamat untuk transformasi negara, peranan yang penting terletak di bahu penjawat awam keseluruhannya.

Beliau berkata, SBPA yang diperkenalkan awal tahun ini mengundang keresahan, rasa terkilan dan perasaan tidak puas hati penjawat awam, dan oleh kerana kerajaan semasa adalah kerajaan yang prihatin serta mengenang jasa dan budi, ia mendengar keluh kesah rakyat.

"Kita bukan seperti puak-puak yang belum berjaya membentuk kerajaan sudah mahu membuang kakitangan awam," kata beliau.

Perdana Menteri berkata, sambil menjelaskan bahawa ekoran rasa tidak puas hati itu, kerajaan pada 12 Jan lepas memutuskan supaya SBPA dikaji semula.

Sebuah pasukan petugas yang dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam TanSri Ismail Adam kemudiannya ditubuhkan dan diberi tempoh tiga bulan untuk meneliti semua aduan serta maklumat balas yang dikemukakan.

Ia diberi tanggungjawab mengemukakan cadangan penyelesaian kepada kerajaan.

Perdana Menteri berkata, sebarang cadangan yang disyorkan oleh suruhanjaya yang dianggotai semua pihak berkepentingan yang bekerja menerusi prinsip musyawarah, perundingan dan permuafakatan itu akan dipertimbang mengikut kemampuan kerajaan.
Katanya, struktur gaji SSM akan diubah suai daripada jadual Gaji Matriks kepada Jadual Gaji Minimum-maksimum dengan kadar Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) bagi Gred 1 hingga 54 ditetapkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred.
Kadar KGT bagi JUSA dan ke atas pula kekal menggunakan Kenaikan Gaji Tahunan SSM dengan diberikan pelarasan mengikut peratusan yang ditetapkan.

Najib berkata, kerajaan juga bersetuju supaya Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK), Bayaran Insentif Wilayah (BIW), Bayaran Insentif Pedalaman (BIP) dan Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP), dikekal pelaksanaannya mengikut peraturan sedia ada di bawah SSM.

Bagi guru-guru pula, menurutnya, kerajaan mengekalkan keputusan penambahbaikan laluan kerjaya berasaskan prinsip "time-based" Pegawai Perkhidmatan Pendidikan seperti yang diumum dalam Bajet 2012.

90 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BODOH!!!!

Sikit punya lama buat semakan semula SBPA...

Last last naik 13% jer... itu TAK PAYAH PANEL PUN TAK PER!!!!

KAJIAN MACAM SIAL...

GAJI NAIK 13%
BARANG NAIK DAH 120% SEJAK SEPTEMBER 2011 LAGI....

TAKAT NAIK 13% LEBIH KURANG SAMA MACAM SBPA LA TU...

TAK FAHAM BAHASA LAGI KE PM NIE... MEMANG PATUT TUKAR KERAJAAN!!!

Makwe Kintan berkata...

Bersyukur apa yang ada...dari tak dapat lansung...

Tanpa Nama berkata...

Harap pegawai yang bertanggungjawab dalam merancang SBPA di JPA tampil untuk meminta maaf kepada semua kakitangan kerajaan. Janganlah berdiam diri sahaja. Unit Komunikasi Korporat JPA mesti segera bertindak. Kakitangan awam bahagian yang lain amat kecewa dengan tindak tanduk JPA dan sedikit sebanyak seperti hilang kepercayaan kepada JPA. Patutlah PTD cepat naik Gred. Mula2 PTD masuk kerja dengan gred 41. Tak sampai 10 tahun pun dan dapat gred 48. Kakitangan kerajaan bahagian yang lain bagaimana? Begitu istimewa sekali kumpulan PTD yang rata-rata bekerja di JPA. Identiti pegawai yang menggubal SBPA perlu diumumkan atau dihebahkan supaya orang kenal bahawa inilah pegawai yang nak menjahanamkan kerajaan dan menggalakkan kakitangan kerajaan marah kepada kerajaan. Mungkin pegawai yang menggubal SBPA itu "parasit dan jentera kerajaan" seperti kata DR Hasan Ali.

Tanpa Nama berkata...

rasanya permintaan utk kenaikan skim juruteknik tak ada kena mengena dgn sbpa...kami minta diupgredkan juruteknik dan JPA telah memberi pengiktiran yg skim juruteknik setaraf STPM jadi dlm SSM juruteknik terletak dlm kategori 27 ler....

Makwe Kintan berkata...

SBPA mansuh maka krjaan sudah kerugian besar. Borang opsyen SBPA brpa byk kena buang. Pekeliling yang sdh dicetak & dibukukan utk Jbtan 1 malaysia xbleh pakai. Cop SBPA utk tujuan rekod dlm buku rekod perkhidmatan bg pnjwat awam sdh dibuat & trpaksa dibuang begitu je..rugi-rugi..lain kali org atas klu buat satu dasar fikirlah tnya pndpt semua..bkn sglintir yg kt atas..duit rakyat tu weh...

Tanpa Nama berkata...

sory la yek..bkn x syukur tp memikirkan brg makin lama makin kecik nipis kurang,tp harga naik mendadak melampau..mane org sume x melenting.pikir la kalu org yg de ank ramai n gj xseberapa..nk beli beras pun pikir byk kali kot.lain ler org yg gaji besar senang la ckp. ..fikirkan lah

Tanpa Nama berkata...

Kenakan surcharge pada yang berkenaan

Tanpa Nama berkata...

tp sy minta jumudkan kan jawatan pegawi khidmat pelanggan.. kami sama gred dng pekeraninian & operasi ..tp tugas kami hanya mengangkat telefon & melayan pelanggan ... kelulusan tetap nk sama "spm".. kami langsung tk di beri peluang melakukan tugas lain kalo kerani lain ada rotate kami pula melakukan tugas yg sama sepanjang tempoh perkhidmatan ...nk exam pon susah sbb bidang tugas tk meluas..tolong la ambik perhatian mungkin ada segelintir pkp yg nampak kelebihan sekiranya kt dijumudkan ...

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah dgn rezeki yang diberikan.

Tanpa Nama berkata...

BODOH!!!!

Sikit punya lama buat semakan semula SBPA...

Last last naik 13% jer... itu TAK PAYAH PANEL PUN TAK PER!!!!

KAJIAN MACAM SIAL...

GAJI NAIK 13%
BARANG NAIK DAH 120% SEJAK SEPTEMBER 2011 LAGI....

TAKAT NAIK 13% LEBIH KURANG SAMA MACAM SBPA LA TU...

TAK FAHAM BAHASA LAGI KE PM NIE... MEMANG PATUT TUKAR KERAJAAN!!!

LLLLLLLLLLLLLL

Kepala hotak punya PA kat atas. Yennadei....kalu mau lebih berenti la keja gomen, jual bawang kat pasar malam la kalu lu mau lebih.
Pegi cari keja lain bro. Beratus ribu lagi kat luar tu nak ganti tempat lu.
TAMAK punya manusia. Memang barang mahal tapi lu tak suka gaji ciput, belah la, apa tunggu lagi. Tak nangis la kalu lu blah.
PM cuma laksana keadilan yg telah diluluskan dlm bajet 7-13 peratus.

Hati nyamuk sama dicicah dan gajah sama di lapah. Berbelanjalah secara UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI....PADAN muka pada yg berangan-angan mat jenin. Tada ok kalu angkat kaki laaaa.

Kijaselow.

Tanpa Nama berkata...

BODOH!!!!

Sikit punya lama buat semakan semula SBPA...

Last last naik 13% jer... itu TAK PAYAH PANEL PUN TAK PER!!!!

KAJIAN MACAM SIAL...

GAJI NAIK 13%
BARANG NAIK DAH 120% SEJAK SEPTEMBER 2011 LAGI....

TAKAT NAIK 13% LEBIH KURANG SAMA MACAM SBPA LA TU...

TAK FAHAM BAHASA LAGI KE PM NIE... MEMANG PATUT TUKAR KERAJAAN!!!
-----------------------------------
Mak aii..macm ni ke sikap kakitangan kerajaan...

Gila la lu bai...

Tanpa Nama berkata...

eceh..ini komplen pasal apa ja..pasal lum sump semua dapat 13 peratus..kot kalau puak dia ja dapat 13 peratus,oang lain 2.5 peratus dia
seronok la..
AKAI LETAK PALA LUTUT.

Tanpa Nama berkata...

Gembira ??

setakat naik 80 - 350 tu tak payah la nak kecoh satu dunia, nak tubuh suruhanjaya, nak ambik masa setahun....

bersyukur mmg la wajib, tapi bukankah kita perlu berusaha ke arah yag lebih baik??

Tanpa Nama berkata...

Salam semuanya

Tak guna semuanya PA nak bertelagah lagi kan semuanya PM sudah beri, Syukurlah dan berterima kasihlah. Inilah sifat manusia bila beripun salah dan jika ditolak gaji 13% pun salah.

Jika dahulu saya dapat 4.% dan kini 13%. Tukan banyaknya. Elaun cola tambah dan KGT tambah. Tak bagi aku tak kisah dan bila dia bagi syurkur pada Allah dan terima kpd pemerintah.

Kalau tuan2 tak kisah jom kita terokai kebun getah, turun sawah dan tambah saham.......

Apa-apa pun berusahalah dan jangan cepet mengalah...

Flower

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Guru sahaja dimartabatkan .
Golongan Perlaksana yg dibawah dianggap Uselesss.
Lihatlah PRU13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

J17 berkata...
PEKELILING YG TELAH DIBUAT TETAP PEKELILING YG DIGUNA PAKAI WALAUPUN SBPA DIMANSUHSIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK ADALAH SETARAF STPM.

J17 UPGRED KE J27

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah..
ni bru la seperti yang diumumkan bajet 2012..
kenaikan 7-13% ikut gred, KGT rm80-320 ikut gred..

apa2 pn wahai teman2 PA2 ni yg terbaik, xpyh fiki mati2an tubuh suruhanjaya nk buat skim bru..

klu ada jabatan lain yg nk fight psl skim msg2 buat la ikut saluran yg betul, jgn saling mengutuk org..makin bnk kutuk org mkin bnk dosa yg Malaikat Atid' catit kt bahu kiri kita..xmampu nk minta maaf kt org trsebut sblm Malaikat Izrail dtg mencabut nyawa..

Tanpa Nama berkata...

anpa Nama berkata...
Gembira ??

setakat naik 80 - 350 tu tak payah la nak kecoh satu dunia, nak tubuh suruhanjaya, nak ambik masa setahun....

bersyukur mmg la wajib, tapi bukankah kita perlu berusaha ke arah yag lebih baik??

Khamis, Mac 08, 2012 4:40:00 PM
...................

sya fhm, marah2 ni mkin glgn primier kut..
mkin blm rezeki lg tu..bnk2 igt Allah, mana tau esok lusa dijemput Tuhan gaji bnk xguna gk..dosa mengutuk org jer yg dibawa bersama..

Tanpa Nama berkata...

J17 berkata...
PEKELILING YG TELAH DIBUAT OLEH JPA TETAP PEKELILING YG DIGUNA PAKAI WALAUPUN SBPA DIMANSUHKAN. JPA MENGIKTIRAFKAN SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK ADALAH SETARAF STPM.

J17 UPGRED KE J27

Tanpa Nama berkata...

setuju sgt keputusan arini...
alhamdulillah...

kpd PM yg berani n bijaksana..thanks a lot, mkin sesetengah dlm blog ni bnk kutuk tp kumpulan sikit sgt..yg sokong rmi kt luar sana..majoriti semua kwn2 puas ati ssm dikekalkan tp kptsn spt bajet 2012 tetap ada..

kpd yg bukan guru bukan bmakna Useless tp mkin rezeki blm ada..

Adam berkata...

BENAR WAHAI PENJAWAT AWAM. KAJI PUNYA KAJI, LAST LAST BATAL. GAJI NAIK 13% BARANG KEPERLUAN HARIAN NAIK MELAMBUNG MENCAPAI 150%. APA PUN PM HARAP PA BERPUAS HATI DAN MOHON TUKARLAH KERAJAAN....!

Tanpa Nama berkata...

kalau x puas ati sila letak jawatan
jgn jdi bodoh. sial

Adam berkata...

Umur persaraan 60 Tahun diteruskan tak..? Kalau tak, PA yang dah sampai umur bulan lalu, siap2lah ikat kotak pulang kampung, he...he...he...SBPA dah dikorbankan pagi tadi.

Tanpa Nama berkata...

Aku heran kata skim SSM yang naik 13% katanya bodoh... Sapa yang kata bodoh berhenti dje la dari kerja kerajaan... Kira ok la naik 13% dari tak nak... Ni la naik bising... Xnaik bising... Korang patut bersyukur la gaji naik...

Adam berkata...

Tanpa Nama, kalau awak nak sial sial sendiri. Bebal bodoh dungu punya PA, pgi jauh-jauh main sabun, puuiii...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualikum...
Sikit-sikit tukar kerajaan...rasionalkah kita?

Mati hidup semula gaji yang ada ijazah tidak akan rendah daripada gaji yang tidak ada ijazah...

Mungkin hari ini bukan untuk kita tapi pada masa hadapan mungkin rezeki anak cucu kita...Inilah yang patut kita fikir.

Lepas ini kalau ubah pun, tetap yang ada ijazah, gaji mereka tinggi daripada gaji yang tidak ada ijazah.

Cuma kalau kerja sendiri, insya-Allah kehendak kita akan tercapai. Itupun kalau berusaha gigih dan usaha diberkati.

Kalau makan gaji, itulah hakikatnya.

Sekian

Adam berkata...

PA Tanpa Nama memang sah pekerja paling dungu. Patutlah jadi PA bawahan jer, he..he...he...

xdin berkata...

sy sokong bro. klau x puas ati ltak jawatan cari keja sendiri. puak puak serupa nh lebih baik letak kat somalia jew.bru tau nilai harga barang.bodoh dan sial punya melayu

Tanpa Nama berkata...

KepadaKhamis, Mac 08 , 2012 5:24:00 PM

Sokongan kebenarannya dan itulah hakikatnya.

Alhamdulillah....... dan bersyukur sungguh indah kehebatan dan keagungan Allah......

HIASILAH KEHIDUPAN INI DGN IMAN, ISLAM DAN IHSAN, SUPAYA MINDA, SUPAYA HATI DAN NAFSU SELALU TUNDUKKAN BIMBINGAN KEARAH KEBENARANNYA. TUNDUKKAN JIWA KEPADA ZUHUD, SABAR, SYUKUR DAN TAWAKKAL SEHINGGA KITA KEMBALI KEPADANYA DGN BEKALAN AQIDAH YANG LURUS DAN SUCI SERTA MEMPEROLEHI HIDAYAH DAN RAHMATNYA DEGNGAN KALIMAH INSYAALAH.

Flower

Ku Syukur berkata...

Walaupun gaji naik hanya 7% dan SBPA di mansuhkan saya tetap bersyukur.

Tanpa Nama berkata...

Ku Syukur berkata...

Walaupun gaji naik hanya 7% dan SBPA di mansuhkan saya tetap bersyukur.

Khamis, Mac 08, 2012 5:49:00 PM

Saya pun sama Pak Cik. Tanya tuan penasihat berapa 13% katanya.

Saya pohonkan ampun dan maaf sebab kalau ada silap salah. Tapi Pak Cik lepas ni onlah kembali SUARA CUEPACS... cuti nie jom join kawan2 kat kampung dan balik lihat harta2 Ismet Ulam Raja..............
Salam buat Pak Cik Gongjeng & Puan Seri, TRB, KKB, Cik Sonah dan Geng...

Flower

Tanpa Nama berkata...

j17 ke j27 alhamdulillah

Tanpa Nama berkata...

Maxam maner dgb skim J17 ? Afa apa2 berita yg menggembirakan ker?

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah, terima kasih CUEPACS dan PM dan semua PA, moga-moga SSM akan ditambahbaik lagi dengan mengambilkira merapatkan jurang kemiskinan antara yg berpendapatan rendah dengan yang tinggi kelihatan semakin tinggi... dan menaikkan lagi gaji minima ke paras yg lebih munasabah agar tidak terlalu jauh dari garis kemiskinan(bawah RM3000)... wassalaam dan selamat sejahtera 1Malaysia...

Tanpa Nama berkata...

salam...gaji baru masuk bila ek...bulan ni atau bulan depan..dah tak sabar ni..TQ PM

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana umur persaraan pulak...tak ada diumumkan.

Tanpa Nama berkata...

Ramai lg yg ada ijazah tp gaji rendah. Apa cer...jgn ckp sedap mulut je. Cuba wat transforms yg tu.

Tanpa Nama berkata...

tension!!!! Aku benci PTK. Anjakan berdasarkan peperiksaan mewujudkan ketidakadilan bagi yang teruk bekerja tapi takda masa nak study...Yang malas keja senang-senang ambik exam PTK dan dapat anjakan. Hapuskan PTK utk semua peringkat. Ukur dari segi kerja bukan exam.

Ustaz Don berkata...

Assalamualakum dan sama sejahtera.
Saya berpendapat kita sebagai penjawat awam bersyukur kepada Allah swt atas rezeki yang telah diberikan.Terlalu banyak rezeki yang diberikan iaitu rezeki umur,rezeki masa,rezeki kesihatan ,rezeki kebahagiaan rezeki pekerjaan dan bermacam-macam rezeki.

ALHAMDULILLAH..PELARASAN GAJI 13%.

Tanpa Nama berkata...

Betul ke gembirakan semua ? Ker gembirakan boss bergaji besau jer??

Tanpa Nama berkata...

KAMI GURU2 SGT KECEWA!!

jika ini la yang dikatakan BERITA BAIK...kami sangat kecewa dengan CUEPAC yang kononnya disanjung kerana memperjuangkan hak kami. Namun ia seperi ada udang disebalik batu..skadar nak melepaskan pucuk masing2... kalau ini la kenaikkannya..baiklah kami sokong SBPA sepenuhnya kerana gaji kami naik lebih tinggi dari SSM yang kononnya khbar baik... wahai PM.. saya penyokong kuat anda namun ini menggoyahkan untuk kami menukarkan BIRU kepada HIJAU... kami tidak BERSETUJU!!!

Tanpa Nama berkata...

ko pegawai boleh la cakap macam 2...barang naik pun apa ko kesah..gaji pegawai besar

Qblogger berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Saya pun guru, guru agak baru suka la sbb sbpa kenaikan utk diorang byk bg yg agak lama x brapa suka sbb naik skt dan hmpir tiada tgga gaji nak sama dgn yg baru keje pdhal dah lama senior

Tanpa Nama berkata...

Kalau hijau naik pun belum tentu naik byk. Saya ttp biru

Tanpa Nama berkata...

J17 berkata...
PEKELILING YG TELAH DIBUAT OLEH JPA TETAP PEKELILING YG DIGUNA PAKAI WALAUPUN SBPA DIMANSUHKAN. JPA MENGIKTIRAFKAN SIJIL KEJURUTERAAN POLITEKNIK ADALAH SETARAF STPM.

J17 UPGRED KE J27

---------------------------------------

J17 naik J27, maka J22 naik J32 lepas tu J26 naik J38, apa dah jadi pula dengan gred J29, gred J32 dan J38 sedia ada, diorang ni ada diploma, korang sijil saja.

Patutnya J17 dikekalkan saja seperti sedia ada kerana kalau nak naik juga, akan merosakkan rantaian kekananan perjawatan.

Tanpa Nama berkata...

KAMI GURU2 SGT KECEWA!!

jika ini la yang dikatakan BERITA BAIK...kami sangat kecewa dengan CUEPAC yang kononnya disanjung kerana memperjuangkan hak kami. Namun ia seperi ada udang disebalik batu..skadar nak melepaskan pucuk masing2... kalau ini la kenaikkannya..baiklah kami sokong SBPA sepenuhnya kerana gaji kami naik lebih tinggi dari SSM yang kononnya khbar baik... wahai PM.. saya penyokong kuat anda namun ini menggoyahkan untuk kami menukarkan BIRU kepada HIJAU... kami tidak BERSETUJU!!!

Khamis, Mac 08, 2012 7:47:00 PM

-----------------------------------

Korang nak kecewa apa lagi? Korang dah la boleh balik awal, jam 1 atau jam 2 sudah blah balik rumah, tapi penjawat awam lain jam 5 baru boleh balik, tapi ramai yang jam 8 malam baru dapat balik rumah, bukan sekali sekala seperti guru yang jaga pengakap, tapi setiap hari penjawat awam lain balik rumah jam 8 malam, korang kena tugas lebih masa sikit dah bising, itulah tak pernah lihat orang lain, sampai begini jadinya.

Tanpa Nama berkata...

Klu ada ijazah, cuba p interview isi borang bagai. Klu ada rezeki insyallah dpt. Ingatlah ramai bebudak degree kontrak yg first class pon kena tamat kontrak. Pun kena bersaing jwtn yg sama. Sekurang kurangnya korang masih ada pekerjaan, kitorg ni nk mkn apa esok pon tak tau.

Tanpa Nama berkata...

BOSS YANG TIDAK BERKARISMA DALAM JABATAN KERAJAAN YANG MEMBAWA MASALAH KEPADA KAKITANGAN DIMASUKKAN DALAM MUZIUM.

Tanpa Nama berkata...

bagus dibatalkan SBPA,kalau tidak group lulusan sijil riak kata mereka sama dengan group diploma,jurang hampir,hari ini dibatalkan,kalau mereka hendak gred 27 pergi buat diploma dimana mana U,atau pun peperiksaan KPSL, ini nak sama dengan gred 27 yang lain,sijil tetap sijil,diploma tetap diploma dan ijazah tetap ijazah jurang mesti ada.

Tanpa Nama berkata...

o pegawai boleh la cakap macam 2...barang naik pun apa ko kesah..gaji pegawai besar
.....................................
Kenaikkan harga barang & kos hidup tidak kira gaji kecik atau besar .Gaji besar 13% naik, ok ler..13% persen tu alahai untuk gaji kecik..PM tak perasan ker? Cuepacs tu buta apa..

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

Alangkah terperanjatnya apabila sampai kepersimpangan kekampung biru KIRI KANAN. dah comfirm dah kali nie UMNO tetap menang. Kalau dahulu BN 55% dan PAS 45% tapi kini kami naikkan BN 85% dan PAS 15 %.

Kalau dahulu BP beri arahan baru mereka laksanakan tapi kini sendiri terlaksana. Ku kata dah PAS kali nie pasti tumbang awal dah. Hangpa nak kata apa lagi.

Baguslah tu 13% PM dah beri dan jangan seperti PAS,PKR dan DAP janji air liur sahaja. Nak kata apa lagi malam2 nie pekerja sedang kerja2 buat umah lagi. Perbesar aje... kan Pak Cik kata cucu 18 orang banyaknya. Tu pun kalau nak jumpa hari raya dan kenduri kendara aje.

Malam nie kami riuh rendah kat umah kenduri. Mai join sama.... hoi sungguh indah dan syahdunya, Sungguh sedapnya makan nasi dengan ulam-ulamnya, masak kuning ikan talam pun ada... sungguh enak hingga jilat jari buatnya......

Flower

Tanpa Nama berkata...

buta matematik la yang cakap barang naik 120% tu.. agaknya dia tidak hafal sifir 5. bodoh punya orang. apa saja yang kerajaan buat salah... accident di highway kerajaan yang salah. anak gagal spm kerajaan yang salah. banyak penagih dadah kerajaan yang salah. bodoh punya orang. ada otak tidak pandai fikir..chittt

Tanpa Nama berkata...

kesian juga dengan golongan bawahan...13% dari gaji mereka kan sikit jer dapat........sepatutnya peratus mereka naik sikit lagi...

golongan dg48

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

Alangkah terperanjatnya apabila sampai kepersimpangan kekampung biru KIRI KANAN. dah comfirm dah kali nie UMNO tetap menang. Kalau dahulu BN 55% dan PAS 45% tapi kini kami naikkan BN 85% dan PAS 15 %.

Kalau dahulu BP beri arahan baru mereka laksanakan tapi kini sendiri terlaksana. Ku kata dah PAS kali nie pasti tumbang awal dah. Hangpa nak kata apa lagi.

Baguslah tu 13% PM dah beri dan jangan seperti PAS,PKR dan DAP janji air liur sahaja. Nak kata apa lagi malam2 nie pekerja sedang kerja2 buat umah lagi. Perbesar aje... kan Pak Cik kata cucu 18 orang banyaknya. Tu pun kalau nak jumpa hari raya dan kenduri kendara aje.

Malam nie kami riuh rendah kat umah kenduri. Mai join sama.... hoi sungguh indah dan syahdunya, Sungguh sedapnya makan nasi dengan ulam-ulamnya, masak kuning ikan talam pun ada... sungguh enak hingga jilat jari buatnya......

Flower
...........................

jangan takbur kawan, hahahaha....tengok jer la nanti betul ker apa ko cakap...aku org yg pertama ketawa kalau ko salah...

Tanpa Nama berkata...

kepada sesiapa penjawat awam bersyukurlah apa yang kita terima. skim sbpa di batalkan apa boleh buat. bagi lulusan sijil kejuruteraan politeknik sabar je lah. ini semua angkara orang-orang yang tak dapat terima akan kelebihan anda. mereka tu semua mempunyai PHD (perasaan Hasad Dengki) yang tinggi. sekurang-kurang nya ko orang tak der perasaan macam tu, syukurlah. sabar ye student politeknik. satu masa nanti ko orang akan jadi orang yang penting dalam kerajaan. sabar ye. biarkan orang yang ada PHD tu kata aper je. yang penting kerja ikhlas. jangan jadi orang yang ada PHD ok. tak setaraf STPM pun tak per janji gaji besar. sebab kalau setaraf STPM nanti PHD nya akan tinggi. ingat tu tau kerja ikhlas ok.

Tanpa Nama berkata...

asalamualaikum, salam sejahterah salam satu malaysia. setelah apa yang telah di terang kan oleh PM maka ternyatalah penjawat awam tidak mampu menyahut cabaran. harap gaji je naik tapi sahut cabaran tak berani..apalah....

Tanpa Nama berkata...

Jangan takbur kawan, hahahaha....tengok jer la nanti betul ker apa ko cakap...aku org yg pertama ketawa kalau ko salah...

Khamis, Mac 08, 2012 9:50:00 PM

Ini bukan takbur ini kenyataan dan aku dah lama ketawa terbahak2 melihat gelagat sahabat. Camna tak ketawa mereka janji nak bagi duit kat rakyat ibu tunggal, warga emas dan bermacam2 lagi tak kasi. Tuu mereka marah.

Paling jengkelnya YB Parlimen pun takut mari dah, sebab mereka asyik tanya bila nak beri janji dulu. Oh ya Sahabat YB sahabat mai rasmi lawan wau tupun gengnya masak bihun satu kawah. Tapi geng tupun lari dah katanya YB tak beri apa mai habis lagi adalah.....

Kamu tahu apa, susah rakyat sini. Kau tak tahu kaum kerabat saya saja kat sini hampir 50 orang dah. Tu yang paling dekat, sepupu dan dan bapa saudara dan ibu saudara saja. kalau nak tubuh satu cawangan sangat mudah. Tu tak masuk kat Putrajaya, Selangor, Penang, Kelantan dan Terengganu lagi.

Flower

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa pak lah gaji org yg gred rendah naik lebih.Sampaikan hampir sama dgn yg ada degree. La ni kerajaan buat ikut gred masing2. Syukur ALhamdulillah sekurang2nya naik juga gaji tu.pepatah melayu besar periuk besarlah keraknya.dah tau gaji ciput belanja ikut kemampuan.jangan pulak gaji gred 17 belanja macam gred 48.belajar hidup bersyukur Dan qana,ah (memadai apa yang ada)

Tanpa Nama berkata...

wahai orang yang ader diploma jangan ingatkan ko orang jer yang ader. juruteknik pun ader juga tapi nasib je tak menyebelahi. kalau ko orang nak tahu sekarang ramai juruteknik-juruteknik dan pembantu-pembantu tadbir yang ada ijazah. cuma rezki jer tak der. so jangan asik cakap suru orang ambil diploma. biarlah juruteknik di naik taraf ke J19 ker. ataupun ke J22,26,27. sedangkan JM boleh ke U19 sebab ada sijil. so juruteknik pun J19 lah.. kan ok jg tu

Tanpa Nama berkata...

Assalaam, bersyukurlah kepada Allah SWT kerana insyaAllah kita semua akan dapat naik gaji walaupun tidak banyak, berdoalah moga-moga kita semua sentiasa beroleh rahmat dan berkat, kepada yg tak puas hati gunakanlah hak anda semasa PRU13... wassalaam...

Tanpa Nama berkata...

saya sebagai juruteknik tidak gembira..semasa sbpa juruteknik dinaikan gred..tp sekarang mcm mna gred juruteknik? baik xpyh kaji klau mcm ni...sng dlu bg jeee percent kenaikan gaji....

Tanpa Nama berkata...

Penukaran nama jawatan Pembantu Penerbitan ke jawatan Pembantu Penerangan patut diteruskan kerana jawatan kami sebagai Pembantu Penerbitan telah tidak memberikan ruang dan peluang kepada kami untuk pergi lebih jauh seperti jawatan Pembantu Penerangan di samping tiadanya minta terhadap permohonan jawatan Pembantu Penerbitan di jabatan kami.

Khamis, Mac 08, 2012 3:00:00 PM

Tanpa Nama berkata...
Penukaran nama jawatan Pegawai Khidmat Pelanggan (PKP) ke jawatan Pembantu Tadbir (PT/PO) patut diteruskan kerana jawatan kami sebagai PKP telah tidak memberikan ruang dan peluang kepada kami untuk pergi lebih jauh seperti jawatan Pembantu Tadbir di samping kurangnya pergerakan dan pengetahuan dalam urusan pentadbiran dalam organisasi.Tugas PKP lebih tertumpu pada bahagian kaunter sahaja dan ini menyebabkan kami bosan dengan tugas yang sama sehari-hari, terasa pulak tugas PKP ini seperti menjaga tandas awam.Kami merasakan yang tugas PKP ini tiada cabaran dan keinginan kami untuk meningkatkan produktiviti kerja dalam jabatan terhalang begitu sahaja dan tidak ada peluang sampai bila-bila selagi PKP ini duduk di kaunter seperti kaunter di hotel-hotel. Maka dengan itu, kami mohon agar En.Omar boleh menyuarakan pendapat kami.

Tanpa Nama berkata...

JIKA GRED J17 UPGRED KE J27 MAKA PERLU UPGRED SEMUA GRED (SPM+SIJIL) YG LAIN2 KE 27 JUGA.

Tanpa Nama berkata...

hidup omar osman...lepas ni leh jadi KSN...ganti yg skrg ni....pasti Perkhidmatan Awam lebih terbela, efisien, cemerlang, gemilang terbilang

pemuDA UMNO berkata...

Harap pegawai yang bertanggungjawab dalam merancang SBPA di JPA tampil untuk meminta maaf kepada semua kakitangan kerajaan. Janganlah berdiam diri sahaja. Unit Komunikasi Korporat JPA mesti segera bertindak. Kakitangan awam bahagian yang lain amat kecewa dengan tindak tanduk JPA dan sedikit sebanyak seperti hilang kepercayaan kepada JPA. Patutlah PTD cepat naik Gred. Mula2 PTD masuk kerja dengan gred 41. Tak sampai 10 tahun pun dan dapat gred 48. Kakitangan kerajaan bahagian yang lain bagaimana? Begitu istimewa sekali kumpulan PTD yang rata-rata bekerja di JPA. Identiti pegawai yang menggubal SBPA perlu diumumkan atau dihebahkan supaya orang kenal bahawa inilah pegawai yang nak menjahanamkan kerajaan dan menggalakkan kakitangan kerajaan marah kepada kerajaan. Mungkin pegawai yang menggubal SBPA itu "parasit dan jentera kerajaan" seperti kata DR Hasan Ali.

SOKONG KENYATAAN INI..PM PERLU SELIDIK SURUH SPRM SIASAT...

PPL SEREMBAN berkata...

sy bersyukur juga..cuma terkilan nasib pelukis pelan yg dijumudkan/gabung/naik gred dlm SBPA,tp kembali tak jumud dan turun pangkat ke asal j17..bg sy apa yg lebih penting bg Pelukis Pelan adalah jwtn ini dijumudkan supaya kami boleh maju dgn gabung juruteknik..harap lepas ni hal ini dpt dilakukan...

Tanpa Nama berkata...

KAMI GURU2 SGT KECEWA!!

jika ini la yang dikatakan BERITA BAIK...kami sangat kecewa dengan CUEPAC yang kononnya disanjung kerana memperjuangkan hak kami. Namun ia seperi ada udang disebalik batu..skadar nak melepaskan pucuk masing2... kalau ini la kenaikkannya..baiklah kami sokong SBPA sepenuhnya kerana gaji kami naik lebih tinggi dari SSM yang kononnya khbar baik... wahai PM.. saya penyokong kuat anda namun ini menggoyahkan untuk kami menukarkan BIRU kepada HIJAU... kami tidak BERSETUJU!!!

_______________________________

MAAF..PANDANGAN INI BUKAN MEWAKILI
SUARA GURU KESELURUHANYA

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih PM kerana melihat dan mendengar rintihan penjawat awam.

Tanpa Nama berkata...

KAMI GURU2 SGT KECEWA!!

jika ini la yang dikatakan BERITA BAIK...kami sangat kecewa dengan CUEPAC yang kononnya disanjung kerana memperjuangkan hak kami. Namun ia seperi ada udang disebalik batu..skadar nak melepaskan pucuk masing2... kalau ini la kenaikkannya..baiklah kami sokong SBPA sepenuhnya kerana gaji kami naik lebih tinggi dari SSM yang kononnya khbar baik... wahai PM.. saya penyokong kuat anda namun ini menggoyahkan untuk kami menukarkan BIRU kepada HIJAU... kami tidak BERSETUJU!!!

Khamis, Mac 08, 2012 7:47:00 PM

-----------------------------------

Korang nak kecewa apa lagi? Korang dah la boleh balik awal, jam 1 atau jam 2 sudah blah balik rumah, tapi penjawat awam lain jam 5 baru boleh balik, tapi ramai yang jam 8 malam baru dapat balik rumah, bukan sekali sekala seperti guru yang jaga pengakap, tapi setiap hari penjawat awam lain balik rumah jam 8 malam, korang kena tugas lebih masa sikit dah bising, itulah tak pernah lihat orang lain, sampai begini jadinya.

-----------------------------------

betul betul betul...
klu kt kg2 tuh kebanyakan rumah cikgu mengalahkan rumah DO...
bersyukur jer laa dgn apa yang ada..ugut biru nak tukar ker hijau plk tuh...baik tukar keje jer klu tak suka dgn kerja skrg dan bersyukur dgn apa yg ada skrg...

Tanpa Nama berkata...

kelakar la baca statement yang mata duitan tu..kerja x setara mana , nak naik gaji tinggi2.. yang anti kerajaan tu x payah la kerja kerajaan, kalu tukar pemerintah jamin ke negara akan maju , tgk nanti kalu dah tukar pemerintah negara jadi mundur macam negara lain yang yang masih mundur, nak gaji besar belajar tingi2, xpun cari kerja lain.. sekian wassalam..

Tanpa Nama berkata...

Korang nak kecewa apa lagi? Korang dah la boleh balik awal, jam 1 atau jam 2 sudah blah balik rumah, tapi penjawat awam lain jam 5 baru boleh balik, tapi ramai yang jam 8 malam baru dapat balik rumah, bukan sekali sekala seperti guru yang jaga pengakap, tapi setiap hari penjawat awam lain balik rumah jam 8 malam, korang kena tugas lebih masa sikit dah bising, itulah tak pernah lihat orang lain, sampai begini jadinya.
---------------------------------
hahaha lucu baca statemen diatas.. orang atas otak sempit, pernah ke berada di kalangan guru, guru walaupun balik awal, bawa balik lg kerja sekolah di rumah, kelas tmbahan lg balik smpai petang , hari sabtu ahad pun kena pergi sekolah , kalu ada aktiviti.. ada dapat duit overtime..so janan ckp banyak la, ckp tugas cikgu senang , buat kajian dulu ya sebelum keluarkan statementy.

Tanpa Nama berkata...

meme bodo pun..habis juta2 rggt wat sbpa pastu kansel. Byar penceramah,wat makan2 masa ceramah,buang kertas ber rim rim wat borang buku gaji, bayar ot pekerja wat kerja smpai kemalam rushing sana sini. wat tak pakai otak ni..tu la syok sendri sangat...mesti kamu kecewa n malukan?apa ingat ini melegakan kami semua?mimpi la...pru13 hehehe as u wish my dear..

Tanpa Nama berkata...

Ahh nyampah giller... die hengat 13% tu boleh membantu ke? mmg tak lah.. ce tgk gaji aku sendirilah kan.. malas nak cakap org.
Pembantu Am Pejabat Gred N1
basic : 730.69
naik : 13%
jumlah : RM825.68
kenaikan : RM94.

825.68 basic ???? hellooo please lah paham... aku nak makan ape? gaji aku sekarang pun mmg tak cukup tok makan. kadang2 ikat perot. korang tau ke? aku belum kawen. tapi kos sara hidup sangat tggi... kete.umah.minyak.bil2.laen2! ape aku nak makan! aku hengat pengumuman semalam, boleh lah aku bernafas siket! tapi hampeh..... mmg patot rase pentadbiran kerajaan laenla.. gaji minima 1500.00.

Tanpa Nama berkata...

TERIMAKASIH YB..7% KIRA BYK LER TU. INGAT TIDAK MAHU BAGI LANGSUNG DAH PADA KAMI. 7% PUN DAH RM2000 LEBIH NI..LEPAS LA HABUAN MAKAN KAMI GAJI RM30K TAK PAYAH KACAU PUN NI.HEHEHE.. KENAIKAN NI + ELAUN KAMI DAPAT PUN DAH KIRA CKUP NI UNTUK SEBULAN..ITU TAK KIRA DUIT TEPI LAGI. TRIMAKASIH YB..I LIKE IT.

Tanpa Nama berkata...

Ahh nyampah giller... die hengat 13% tu boleh membantu ke? mmg tak lah.. ce tgk gaji aku sendirilah kan.. malas nak cakap org.
Pembantu Am Pejabat Gred N1
basic : 730.69
naik : 13%
jumlah : RM825.68
kenaikan : RM94.

825.68 basic ???? hellooo please lah paham... aku nak makan ape? gaji aku sekarang pun mmg tak cukup tok makan. kadang2 ikat perot. korang tau ke? aku belum kawen. tapi kos sara hidup sangat tggi... kete.umah.minyak.bil2.laen2! ape aku nak makan! aku hengat pengumuman semalam, boleh lah aku bernafas siket! tapi hampeh..... mmg patot rase pentadbiran kerajaan laenla.. gaji minima 1500.00.
--------------------------------
tu la dlu suruh sekolah pegi maen pasir tu sebab kje pn setakat N1 je..

Tanpa Nama berkata...

Pegawai-pegawai yang membuat dasar SPBA sepatutnya tiada kenaikan gaji tahun ini sebab KPI mereka 0.Barulah ada integriti. PM dah beritahu zaman Goverment know best dah berlalu. Kumpulan ini buat kerja tidak mahu merujuk kepada siapa. Ambik kau. Mohonlah maaf kepada semua kakitangan awam. Buang masa dan mengabis kertas kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Kenyataan di atas tdk mewakili semua guru, kami guru2 di Sabah dan Sarawak brsyukur dgn rezeki yg diberikan oleh Allah swt. Alhmdulillah..

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah.... harap dapat memberi kelegaan ke pada semua kakitangan awam. Perkara ini perlu dijadikan iktibar untuk mengwujudkan skim baru di masa akan datang, perlu adanya perbincangan , maklumbalas dan ketelusan dalam membentuk skim baru tersebut... penubuhan 1 jawatankuasa khas dalam membentuk skim gaji ini amat dialu-adukan kerana melibatkan 1.4 juta kakitangan awam supaya ya lebih sistematik dan profesional .... taklah nak keluarkan sifir gaji pada kakitangan pun tak yakin... buat alasan yang pelik-pelik ...

Tanpa Nama berkata...

Terlebih dahulu diucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat yang berusaha untuk pelarasan sistem gaji Penjawat Awam sehingga Perdana Menteri mengumumkan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan mengembalikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.

Isunya sekarang Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan kaji semula untuk penambahbaikkan, sudah tentunya satu suruhjaya akan ditubuhkan dengan perlantikan ahli-ahli yang akan membuat kajian tersebut, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) perlu berbincang semula bersama CUEPACS bagi memastikan ketelusan dan keadilan dalam penambahbaikan SSM.
Panel suruhjaya yang dilantik haruslah telus membincangkan penambahbaikan SSM termasuklah mata gaji maksima, PROSPEK yang mengantikan PTK, kenaikkan pangkat, gred jawatan.
Masih terdapat Penjawat Awam menerima gaji maksima selama 5 tahun dan masih dipangkat yang sama selama 10 tahun atau lebih sedangkan Penjawat Awam tersebut telah lulus PTK cemerlang. Diharap semua keluhan dan rintihan Penjawat Awam di ambil tindakan oleh JPA untuk merealisasikan hasrat PM “Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan”.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
sory la yek..bkn x syukur tp memikirkan brg makin lama makin kecik nipis kurang,tp harga naik mendadak melampau..mane org sume x melenting.pikir la kalu org yg de ank ramai n gj xseberapa..nk beli beras pun pikir byk kali kot.lain ler org yg gaji besar senang la ckp. ..fikirkan lah

Khamis, Mac 08, 2012 3:56:00 PM

nak tipu pun agak2 la...xkan beli beras pun nak pikir byk kali....hehehehe kaki kelentong la ko ni ptt idup susah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
KAMI GURU2 SGT KECEWA!!

jika ini la yang dikatakan BERITA BAIK...kami sangat kecewa dengan CUEPAC yang kononnya disanjung kerana memperjuangkan hak kami. Namun ia seperi ada udang disebalik batu..skadar nak melepaskan pucuk masing2... kalau ini la kenaikkannya..baiklah kami sokong SBPA sepenuhnya kerana gaji kami naik lebih tinggi dari SSM yang kononnya khbar baik... wahai PM.. saya penyokong kuat anda namun ini menggoyahkan untuk kami menukarkan BIRU kepada HIJAU... kami tidak BERSETUJU!!!

_______________________________

MAAF..PANDANGAN INI BUKAN MEWAKILI
SUARA GURU KESELURUHANYA

Jumaat, Mac 09, 2012 12:36:00 AM

-----------------------------

sory la bro...aku jugak guru dan tak sokong lgsg pendapat ko ni..
kita patutnye bersyukur dengan kenaikan ni...13% byk tu dalam 250 campur cola dapat dalam 300.. jadi pendapat aku ko ni bkn mewakili semua guru tapi diri ko srg je..lg pun ape bukti ko ni penyokong kuat kerajaan? ntah2 dr dulu dah mmg hijau...ape pun PM terima kasih atas kenaikan ni..

Tanpa Nama berkata...

BENAR WAHAI PENJAWAT AWAM. KAJI PUNYA KAJI, LAST LAST BATAL. GAJI NAIK 13% BARANG KEPERLUAN HARIAN NAIK MELAMBUNG MENCAPAI 150%. APA PUN PM HARAP PA BERPUAS HATI DAN MOHON TUKARLAH KERAJAAN....!

Khamis, Mac 08, 2012 5:11:00 PM

---------------------------------

sikit2 tukar kerajaan....mcm xde benda lain dah...kerajaan baru tu mampu ke nak bg ko gaji lbh dr yg Pm bg...tu janji kosong la...org mcm ko mmg mudah kena tipu sbb bljr tak tinggi...syukur je la dengan rezeki yg kita dapat...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Saya pun guru, guru agak baru suka la sbb sbpa kenaikan utk diorang byk bg yg agak lama x brapa suka sbb naik skt dan hmpir tiada tgga gaji nak sama dgn yg baru keje pdhal dah lama senior

Khamis, Mac 08, 2012 8:23:00 PM

--------------------

berdasarkan pernyataan di atas dapat dirumuskan bahawa sbpa tak di sokong kerana wujud hasad dengki...lantak die la gaji die...tu lah namenye rezeki...sedar2 la dan bljr lah bersyukur...

Tanpa Nama berkata...

Ni contoh org yg tak reti bsyukur.... Kesian kat dia kan kan....

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik brangan je la nampaknye..
heheheheheh;;;;;;;

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling dari JPA ada mengatakan yang semakan semula SBPA takkan menjadi lebih kurang dari asal(gaji SPBA yg diupgradekn)tapi apa dh jd GAJI jadi lebih rendah....

BODO punya pekeliling...

kam berkata...

Tahniah dan Terima Kasih CUEPACS........

Memang MESTI ada yang tidak berpuas hati...tapi sekurang-kurangnya ada kenaikan....dan bagi mereka yang TAHU bersyukur.... ini agak memadai..

N yang 4-5 lapis lagi tinggi dari PAR berkata...

Tanpa Nama berkata...

Ahh nyampah giller... die hengat 13% tu boleh membantu ke? mmg tak lah.. ce tgk gaji aku sendirilah kan.. malas nak cakap org.
Pembantu Am Pejabat Gred N1
basic : 730.69
naik : 13%
jumlah : RM825.68
kenaikan : RM94.

825.68 basic ???? hellooo please lah paham... aku nak makan ape? gaji aku sekarang pun mmg tak cukup tok makan. kadang2 ikat perot. korang tau ke? aku belum kawen. tapi kos sara hidup sangat tggi... kete.umah.minyak.bil2.laen2! ape aku nak makan! aku hengat pengumuman semalam, boleh lah aku bernafas siket! tapi hampeh..... mmg patot rase pentadbiran kerajaan laenla.. gaji minima 1500.00.
--------------------------------
tu la dlu suruh sekolah pegi maen pasir tu sebab kje pn setakat N1 je..

--------------------------------

hehehe betul tu beb. ni jenis orang cakap tak sedar diri & ukur baju badan sendiri.

memang tipikal PAR. kat mana-mana jabatan & kementerian sama je perangai. buat huru hara, cakap merepek-repek, rasa diri tu hebat sedangkan dia lupa gred jawatan dia tu la yang paling rendah. anda dilantik dan dibayar gaji untuk membuat kerja, bukan untuk BERCAKAP. sedar la sikit diri tu wahai PAR.