SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI***

02 Mac 2012

JURANG BESAR IMBUHAN GAJI

Utusan Malaysia
INSAN SUCI
Shah Alam, Selangor
2/3/2012



Saya ingin menyentuh mengenai memorandum mengenai Saraan baru Perkhidmatan Awam (SBPA) oleh Kongres Kesatuan Pekerja -Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) kepada Perdana Menteri. Adakah memorandum berkaitan kenaikan gaji kakitangan awam ini benar-benar ikhlas ataupun sebaliknya?

Ini kerana saya dapati kenaikan yang dicadangkan oleh CUEPACS iaitu untuk gred 27-40 sebanyak RM1,500 agak lumayan.

Jumlah ini melibatkan perbezaan sebanyak RM500 berbanding dengan kumpulan gred 17-26 misalnya. Perbezaan ini jika dicampur dengan perbezaan gaji sedia ada pada skim Sistem Saraan Malaysia (SSM), maka jurangnya pasti lebih besar.

Atas pertimbangan apakah gred 27-40 diberi kenaikan agak lumayan iaitu RM1,500 jika dibandingkan dengan kenaikan gred 17-26 yang cuma pada kadar RM1,000?

Apakah ia dibuat berdasarkan fakta yang telus ataupun kerana sebahagian besar exco CUEPACS secara kebetulan terdiri daripada kelompok gred 27 ke atas?

Saya mohon pengertian semua pihak bahawa kenaikan kos sara hidup bukan hanya melibatkan kumpulan gred 27 ke atas sahaja tetapi mencakupi semua kumpulan. Kumpulan gred 1-16 misalnya, sebenarnya lebih susah. Jadi janganlah kita bebankan kerajaan yang sedang bergelut dengan keadaan ekonomi dunia yang muram ini.

Pihak kerajaan sebenarnya boleh membuat pertimbangan sendiri yang dapat memberi keadilan kepada semua pihak. Sebenarnya kerangka/susunan gaji SSM sudah betul dan menasabah.

Apa yang sepatutnya kerajaan lakukan adalah menaikkan gaji pada kadar yang hampir sama rata seperti berikut atas matlamat kurangkan kos hidup:

n Kenaikan gaji gred 1-16 sebanyak RM850.

n Kenaikan gaji gred 17 dan ke atas (Premier) sebanyak RM700 (sama rata) berdasarkan kemampuan kerajaan.

Simpatilah kepada rakan-rakan kita pekerja kilang yang majikan mereka usahkan memberi gaji yang lumayan, malah untuk gaji minimum pun ada yang tidak mampu. Syukurlah dengan betis yang diterima jangan pula minta paha.

131 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alahai..hang nak 850 mintak jerla, jgn plak permintaan org lain yg lebih tinggi hang nak cantas.pikir logik ler, takkan gaji hang yg pangkat rendah nak sama ngan pangkat lebih tinggi.bukan nak menghina, tp kena adil laa beb..tokeh balak pon gaji dia lebih tinggi dari driver lori balak!!

Tanpa Nama berkata...

buat kenyataan main hentam jer ..

exco cuepacs cuma 3 orang jer gred 27 hingga 32. 6 orang lagi gred 17-26 !
asas hujahan pun dah tertolak ! itu belum dikira pernyataan itu boleh diterima pakai atau tidak !

lain kali buat kajian benda-benda yang nudah dulu ..

Tanpa Nama berkata...

hahaha..nk tergelak pn ada....hang dh dpt keje dgn gomen pun dh cukup bgs..kalo mau lebih..hang blajaq lah lg....org blajo tinggi kuar duit bebyk...hang ingat byr pakai air ka....

Tanpa Nama berkata...

Ni la die penyakit phd org duk kata... 1-16 klu ikut ssm pmr je kot.. Xkan nk bg gaji naek sama dgn dgn yg sijil n diploma.. Agak2 la ckit.. Ingt blaja mcm spm ka.. Byr yuran thnan je.. Ptptn xde.. Hmpeh jer ko...

Tanpa Nama berkata...

Ini bodoh punya komen.
kenapa tak bandingkan dengan gred 54?? Kenapa tak bandingkan dengan Jusa?? lagi banyak perbezaan dia. Bodoh punya orang. Bahluooool!

Tanpa Nama berkata...

idiot...dulu suruh sekolah malas...sekarang mau gaji sama lak...pigi mampuslah...

Tanpa Nama berkata...

aku rasa komen orang ni ada kebenarannya.tapi bahasa yang diguna dan medium untuk menyatakannya salah.kalau nak komen cuba komen elok-elok.cakap secara terperinci.kita kakitangan kerajaan gaji macam pekerja kilang tapi kena berpakaian macam pegawai.itu masalahnya.kita umpama anak orang miskin tetapi dipaksa berlagak kaya.kalau semua kakitangan diberi uniform dan kasut, saya rasa tak payah gaji mahal-mahal.memang tak dapat dinagikan gaji kakitangan bawahan sangat rendah.walaubagaimanapun gaji kakitangan atasan pun sama tak banyak.gaji kerajaan memang sikit.kalau tak buat pinjaman memang ramai tak berumah, tak berkereta dan tak kahwin.yang belajar sampai u, pun miskin juga.percayalah.bagi mak, sewa rumah,kereta,bayar ptptn.....u kiralah sendiri.akhir bulan memang lemas.memang patut kerajaan naikkan gaji,orang dengki jangan nak mengomen kat suratkhabar, dilihatnya najib langsung tak naikkan gaji.memang wajar tuntutan cuepacs tu.tanggungan kita besar sangat.kita kerja bukan dok ofis goyang kaki.bagi yang terasa sorrylah.....

Tanpa Nama berkata...

KAN DAH KENA.....

CUEPACS DAH KENA MAIN...

TIMBALAN PERDANA MENTERI KATA BLA...BLA... BLA....

PERDANA MENTERI KATA
ABC....ABC...ABC

MANTAN PERDANA MENTERI KATA

123....123....123

KAN DAH KENA MAIN TUUUUU.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Dah beri pendapat macam-macam kat CUEPACS....tapi CUEPACS buat selamba jeeer.

CUEPACS DAH TAU JAWAPAN PERDANA MENTERI KOT. SAJA RAHSIA DARI KAMI SEMUA PENJAWAT AWAM KOOOOOT.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami mengadu, kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami dikembalikan..... AMIIIIIN.

Tanpa Nama berkata...

Bodoh bahlol...sbagai penjawat awam kena tengoklah justifikasi yg CUEPACS bagi kenapa dia cadangkan kadar kenaikan gaji mengikut gred daripada SSM baru ke SBPA...Apa yang besar sangat dengan 1500 tu...gred 27 ke 40 tu....beza 500 dgn gred 17 tu tak besar sangat,...tapi cuba tengok cadangan kenaikan JUSA C sampai 5,500...hampir 100%....kau yg dah dibagi 1000 tu bersukurlah daripada diberi 10 dalam SBPA tu...kawan2 lain cuba komen ngan geng yg cakap "jurang besar imbuhan gaji" tu...dia nak berapa...?????sedarlah sikit...dah dibagi bagitu besar oleh CUEPACS nak kondem lagi....

Tanpa Nama berkata...

Apalah tukang komen ni..tak tahu ke gred 27-40 tu kelayakan masuk STPM dan diploma...mana tinggi dengan SPM...akal ada ke...gred 1-16 tu dak kira nasib baik dah upgrade post. Jangan la busuk hati kawan...kalau nak imbuhan tinggi, belajar la PJJ ke..ni tak belajar malas..dengki jer tau. Lagi satu tau tak beban dan tanggungjawab kerja gred 27-40 ni macam mana? Wassalam.

Tanpa Nama berkata...

aku sokong pendapat saudara ini, besar sangat perbezaan tu, walau pun gaji semua gred naik rm1000(samarata) sekalipun, gaji antara gred tetap berbeza, gred tinggi tetap tinggi gajinya, dan begitulah sebaliknya...
bagi yg komen menempelak pendapat saudara tu, aku nasihatkan mereka, muhasabah dirilah....syukur dengan apa sahaja rezeki dari ALLAH....

gred 17

gred pencacai berkata...

aku sokong komen ini..padan muka gred 17 dan ke atas...hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

KAN DAH KENA.....

CUEPACS DAH KENA MAIN...

TIMBALAN PERDANA MENTERI KATA BLA...BLA... BLA....

PERDANA MENTERI KATA
ABC....ABC...ABC

MANTAN PERDANA MENTERI KATA

123....123....123

KAN DAH KENA MAIN TUUUUU.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Dah beri pendapat macam-macam kat CUEPACS....tapi CUEPACS buat selamba jeeer.

CUEPACS DAH TAU JAWAPAN PERDANA MENTERI KOT. SAJA RAHSIA DARI KAMI SEMUA PENJAWAT AWAM KOOOOOT.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami mengadu, kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami dikembalikan..... AMIIIIIN.

Isnin, Mac 05, 2012 9:04:00 AM

Tanpa Nama berkata...

Ada benar juga dan Saya setuju dengan dgn penulis,ada yg penulis tertinggal tertinggal...jika kata 27-40 tu pakai stpm dan diploma...sebabt tu naik RM1500.00 beza RM 500 dgn gred 17-26 tetapi sebaliknya...kenapa ijazah pula cadangan cupek beza hanya RM300 dan gred41-48 hanya dapat RM1800.0 sepatutnya lebih besarla berdasarkan beberapa komen di atas sepatutnya bezanya adalah RM500.0 atau lebih bukan RM300.00.
HARAP MAKLUM. SEPATUTNYA SEMUA NAIK BEZA SAMA BANYAK DIMULAKAN DGN rm700 DAN BEZA YANG LAIN rm 600.00 BARU ADIL.....

Tanpa Nama berkata...

Wow.. yang Diploma disamakan dgn yang SPM/STPM ker ? bgs aku tak yah ambl diploma dulu. Tak juga buang masa 3 tahun tgk buku. Huh !~

Tanpa Nama berkata...

Jangan lah marah marah bro..aku sokong pendapat jurang besar imbuhan gaji..
kenapa korang bongkak sangat sampai menghina golongan gred 17 kebawah..apa salahnya mereka nak mintak kenaikan gaji lebih sikit.mereka pun sama sama bekerja untuk negara.MEREKA PUN TIDAK KURANG BESARNYA MENYUMBANG TENAGA DALAM PERKHIDMATAN AWAM.cONTOH PEMANDU AMBULAN..CUBA BAYANGKAN KALAU TIADA SIAPA NAK BAWA AMBULAN SEBAB GAJI KECIK..ATAU TIADA SIAPA NAK KERJA KERANI ATAU PAR KERANA GAJI SIKIT.BARU KORANG TAU...MEREKA PUN BERKHIDMAT UNTUK NEGARA.INGAT JANGAN BONGKAK DAN SOMBONG REZEKI AJAL , MAUT DI TANGAN TUHAN

Tanpa Nama berkata...

Bodoh pya ulasan.

Tanpa Nama berkata...

GADUH GADUH...PAYAH PAYAH JGN NAIK GAJILAH MACAM TU..PULANG MACAM SSM BALIK...BIAR SEMUA SAMA2 SUSAH

MUNGKIN BILA DAH PULANG PADA ASAL BARU SEMUA PA BOLEH BERSATU KEMBALI....TIADA LAGI KATA CERCA KATA HINA ANTARA 1 SAMA LAIN

Unknown berkata...

kau agak2 la nk mintak tu..ckp pandai..kau tu yg nk peha.. org labur duit,pinjam ptptn nk dapatkan ilmu..blaja la tinggi-tinggi supaya x keja kilang..syukur la pa ya da..kau ckp x serupa bikin..Cuepacs dh kaji betul2 sebelum mintak..jgn ingat idea Cuepacs ni idea org thp PMR..agak2 la oii..

Tanpa Nama berkata...

SALAH SATU NKRA NEGARA MALAYSIA IALAH KE ARAH NEGARA BERPENDAPATAN TINGGI.....,
1.) Kalau gaji tidak dinaikkan mcm mana kita nak berbelanja bagi menjana cukai kerajaan. Ia ibarat putaran roda..., kalau gaji yang diberi sedikit, maka kuasa beli sedikit TETAPI jika KUASA BELI MENINGKAT, cukai yang kerajaan dapat akan juga meningkat. Cthnya : Kita ramai beli barang kt pasaraya, cukai dikenakan keatas pasaraya terbabit juga meningkat. Antara pasaraya juga akan berlumba-lumba untuk mencari pelanggan dgn menawarkan harga yang murah kerana diaorang tahu kuasa beli kita tinggi..., selain itu HARGA BARANG KEPERLUAN JUGA SEMAKIN MENINGKAT dan INI PERLULAH SELARI DENGAN GAJI YANG DITERIMA.....!!!!
2.) TAKDE DALAM DUNIA NI GAJI ORANG BAWAH LEBIH TINGGI DARIPADA YANG BERADA DI KEDUDUKAN DIATAS....!!!
3.) SEPATUTNYA KITA MENGUCAPKAN SYUKUR KPD ALLAH S.W.T. KERANA PIHAK CUEPACS DAPAT MENGETENGAHKAN BERHUBUNG GAJI INI, KLU TIDAK SIAPA YANG AKAN PERJUANGKANNYA...., ANDA BOLEH....????

Tanpa Nama berkata...

Dah baus cadangan ceupacs tu..jangan fikir kerajaan kena tangung saja..incom tax pasti kena...tu hasil kerajaan lagi tu...elok dah ceupacs bagi cadangan... tu pun byk perkara diambil kira...syukur je lah kalau dapat...

Tanpa Nama berkata...

To : Insan suci

Org dah mintak Rm1000 naik tu ok la. X yah la dengki ngan org atas tu. Rm1000 tu kan dah banyak. Ko nie bodoh ke bingai?????!!! Aku pun dok bwah jugak, tau jer brsyukur...

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

SALAH SATU NKRA NEGARA MALAYSIA IALAH KE ARAH NEGARA BERPENDAPATAN TINGGI.....,
1.) Kalau gaji tidak dinaikkan mcm mana kita nak berbelanja bagi menjana cukai kerajaan. Ia ibarat putaran roda..., kalau gaji yang diberi sedikit, maka kuasa beli sedikit TETAPI jika KUASA BELI MENINGKAT, cukai yang kerajaan dapat akan juga meningkat. Cthnya : Kita ramai beli barang kt pasaraya, cukai dikenakan keatas pasaraya terbabit juga meningkat. Antara pasaraya juga akan berlumba-lumba untuk mencari pelanggan dgn menawarkan harga yang murah kerana diaorang tahu kuasa beli kita tinggi..., selain itu HARGA BARANG KEPERLUAN JUGA SEMAKIN MENINGKAT dan INI PERLULAH SELARI DENGAN GAJI YANG DITERIMA.....!!!!
2.) TAKDE DALAM DUNIA NI GAJI ORANG BAWAH LEBIH TINGGI DARIPADA YANG BERADA DI KEDUDUKAN DIATAS....!!!
3.) SEPATUTNYA KITA MENGUCAPKAN SYUKUR KPD ALLAH S.W.T. KERANA PIHAK CUEPACS DAPAT MENGETENGAHKAN BERHUBUNG GAJI INI, KLU TIDAK SIAPA YANG AKAN PERJUANGKANNYA...., ANDA BOLEH....????

KUMPULAN SOKONGAN berkata...

SALAH SATU NKRA NEGARA MALAYSIA IALAH KE ARAH NEGARA BERPENDAPATAN TINGGI.....,
1.) Kalau gaji tidak dinaikkan mcm mana kita nak berbelanja bagi menjana cukai kerajaan. Ia ibarat putaran roda..., kalau gaji yang diberi sedikit, maka kuasa beli sedikit TETAPI jika KUASA BELI MENINGKAT, cukai yang kerajaan dapat akan juga meningkat. Cthnya : Kita ramai beli barang kt pasaraya, cukai dikenakan keatas pasaraya terbabit juga meningkat. Antara pasaraya juga akan berlumba-lumba untuk mencari pelanggan dgn menawarkan harga yang murah kerana diaorang tahu kuasa beli kita tinggi..., selain itu HARGA BARANG KEPERLUAN JUGA SEMAKIN MENINGKAT dan INI PERLULAH SELARI DENGAN GAJI YANG DITERIMA.....!!!!
2.) TAKDE DALAM DUNIA NI GAJI ORANG BAWAH LEBIH TINGGI DARIPADA YANG BERADA DI KEDUDUKAN DIATAS....!!!
3.) SEPATUTNYA KITA MENGUCAPKAN SYUKUR KPD ALLAH S.W.T. KERANA PIHAK CUEPACS DAPAT MENGETENGAHKAN BERHUBUNG GAJI INI, KLU TIDAK SIAPA YANG AKAN PERJUANGKANNYA...., ANDA BOLEH....????

Tanpa Nama berkata...

bersyukur je la gaji brape pun asal naik klu xnaik langsg padan muka.... jgn ingat gred bwh 17 xder diploma atau ijazah cuma rezeki dpt gak keje gov, padahal gred bawah ni lagi byk keje dri n17... klu naik gaji pun rendah gaji kami dari 17... hanya tuhan yang tahu...

Tanpa Nama berkata...

pelik plak. org dh bagi rm1000 naik, ni mintak 850 plak. pastu, tarik org atas dia, ikut dia skali. yg atas lagi tu, kenapa tak tarik sekali ? ni macam dengki jer bunyi. kan bgs lagi kalau SEMUA PA naik rm1000 jer.. haa ! kita tgk. apalagi dlm minda org yg dengki itu. dah dberi br1m 500 tu, melambangkan gaji bwh 3k tu miskin sbnrnya. kalau tak puas hati pun, cakap jer lar semua PA dinaikkan rm1000 utk semua jawatan/gred. itu baru adil. ini melibatkan gred 27-40 jer.. yg atas lg tu, dia tak cakap apa2 pun. dengki la tu.. HAHAHA

Tanpa Nama berkata...

xpayah ckp kasar2 cam org xder adat je ckp la elok2 sbagai kakitangan kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

BIKIN MALU.

Tanpa Nama berkata...

Pelik sangat PA Malaysia ni. Bahasa yang digunakan sangatlah sopan. Kalau ya pun anda tak bersetuju dengan pendapat orang, perlu ke sampai tahap cakap "bahlol" "bangang" dan sebagainya. Itulah sebabnya PA di Malaysia ni adalah Kakitangan jabatan yang paling tak mesra, jika dibandingkan dengan swasta. Malu la sikit. kalau bab gaji sanggup nak bertengkar dengan orang lain, fikir kerja yang diamanahkan tu dulu. Naik gaji ke, tak naik gaji ke, terpulang la. Dah bersyukur ada kerja ni, kalau dibandingkan dengan orang yang takda kerja tu. Jadi, core business comes 1st. Perkara-perkara yang takda faedah macamni, komplen sana, komplen sini, apa yang kita dapat? habuk pun takda. Just do your work, PA Malaysia. Tingkatkan produktiviti, jangan komplen lebih dan malas kerja. Memalukan PA Malaysia saja.

Tanpa Nama berkata...

Seronok bila membaca ulasan tu, "JURANG BESAR IMBUHAN GAJI", Betul sangatlah tu, apa bezanya antara Gred 17 dan 27, rasanya bidang tugas x banyak bezanya.....tetapi yang kelakar ..kenapa pengadu menulis GRED 1 - 16 perlu naik 850 dan Gred
17 ke atas perlu naik 700, bukan kah itu tidak adil jadinya..sepatutnya x kiralah di mana Gred anda..kalau kerajaan nak naik..buat sama rata jer..kalau RM700, buat semua..kalau RM1000..buat jer...janganlah mnyentuh golongan bawahan ni..ahlah susah..gaji x cukup, bonus kecik..ni..lak naik gaji pun x jadi......SUDAHNYA NANTI PRU13 AKAN BERTUKAR HIJAU ATAU BIRU PUTIH...ingat tu...kuasa ditangan 1,3 juta penjawat awam..FIKIR2KANLAH.

WhoAmie ItisMei berkata...

Bukan diberikan betis tetapi meminta paha, namun meminta agar paha yang diberikan kepada JUSA dan Primer dikongsi bersama yang menerima betis.. Its all abut kerjasama dalam satu pasukan... Mereka tidak akan berada diatas tanpa kita dibawah.. Apa salah kelebihan itu dikongsikan bersama, maka kuranglah canggungnya... semuanya adalah kerja berkumpulan.. sekiranya kumpulan itu kuat dan berjaya setiap anggota kumpulan berhak untuk mendapatkan sedikit habuan... kenapa perlu habuan kepada pihak tertentu...

Tanpa Nama berkata...

kepada gred pencacai....sedap je gelakkan orang...nasib baik ada gred atas2 ni leh juga ajar anak hampa jadi pandai tak la mcm hampa yang setakat gred pencacai je.....sedarlah wahai manusia....hidup kita sekarang perlu bijak dan maju...

Tanpa Nama berkata...

Betul-betul.aku setuju sgt tu.mcm lah takde bahasa yang lebih elok utk digunakan.tak bahalul, bodoh, tak pun bangang..tu lah kot dikatakan belajar tinggi2 tapi akal cetek marah pulak korang yang bercakap bahalul bangang tu.tapi betul apa..hhmm.. kalau tak setuju pun gunalah bahasa yang elok sikit kan..tak setuju ckp je tak setuju.tak perlu guna bahasa2 kesat tu...manalah nilai2 murni org kita sekarang ni yerk......mcm dah hilang je.Betul lah dah tertulis diakhir zaman ni mcm2 yang berlaku..semoga kita sentiasa di ampuni oleh NYA...

Tanpa Nama berkata...

LHDN dpt bonus 5 bln diam jer.. blh plk..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Pelik sangat PA Malaysia ni. Bahasa yang digunakan sangatlah sopan. Kalau ya pun anda tak bersetuju dengan pendapat orang, perlu ke sampai tahap cakap "bahlol" "bangang" dan sebagainya. Itulah sebabnya PA di Malaysia ni adalah Kakitangan jabatan yang paling tak mesra, jika dibandingkan dengan swasta. Malu la sikit. kalau bab gaji sanggup nak bertengkar dengan orang lain, fikir kerja yang diamanahkan tu dulu. Naik gaji ke, tak naik gaji ke, terpulang la. Dah bersyukur ada kerja ni, kalau dibandingkan dengan orang yang takda kerja tu. Jadi, core business comes 1st. Perkara-perkara yang takda faedah macamni, komplen sana, komplen sini, apa yang kita dapat? habuk pun takda. Just do your work, PA Malaysia. Tingkatkan produktiviti, jangan komplen lebih dan malas kerja. Memalukan PA Malaysia saja.

Isnin, Mac 05, 2012 1:55:00 PM

===================================

S E T U J U . . . . !

Tanpa Nama berkata...

Kakitangan kerajaan yg Gred 27 - 40 ada Ijazah belum tentu boleh buat kerja. Padahal Gred 1-26 jugak le yang pandai buat keje. Kadang-kadang tu mai tanya orang yang gred rendah ni.. nampak mcm pandai tetapi BODOH PIANGGGGGG!!!! Agak2 la woi!!!! Kami yang gred bawahan ni bersengkang mata jugak buat kerja lebih kerana orang2 atasan. bila nak bayar gaji lebih sikit, gred yang tertinggi ni asyik nak mendengki je!! ape cerrrrr ni...??? Rezeki tu allah yang maha esa dah taburkan kepada semua, kenapa nak jadi hasad dengki??? rugi mengaji, belajar tinggi2, tetapi akai pendek!!!! kepada yang gred tertinggi tu, tak pernah bersyukur ke dengan apa yang dah ada selama ini?? fikir la, kalau harap teori je, praktikal tak reti, apa barang??? kepada gred yang lebih tinggi, dinasihatkan, jangan la nak busuk2 hati tu??

Tanpa Nama berkata...

juga jurang besar bidang kuasa penindas BN

Tanpa Nama berkata...

sbpa nie untuk bantu penjawat awam yang berpendapatan rendah ker atau bantu pegawai atasan??

Tanpa Nama berkata...

bodohnya mat yg tulis article ni, memang patutle duduk takuk bawah tu

Tanpa Nama berkata...

sya rasa apa yg diusulkan oleh cuepacs tu sudah memadai....bgi sya yg bgred R1 ni bsyukur sngt2 kalau apa yg cuepacs cadangkan akan dilaksanakan oleh kerajaan....cukuplah tu...jgnlah kita tamak....

yg sedar diri berkata...

nasihat sy, kalau nak gaji tinggi, sila sambung belajar ambik diploma or degree then mintak keje govt gred 27-41. jangan nak samakan org2berpelajaran tinggi dgn org yg setakat spm. mmg rezeki tu kurniaan Allah swt, tp kalau kita nak lebih kita kena la berusaha lebih. jgn usaha setakat spm, tp gaji nak kurang sikit je dari org yg belajar sampai diploma n degree. kesan nya boleh buatkan pegawai n pen. pegawai ni demoralised sbb gaji dia dgn org bawahannya xjauh beza. sila berfikir dgn lebih realistik, berpijaklah di bumi yg nyata.

Tanpa Nama berkata...

Ni satu lagi. Hujah yang sama sekali tak boleh dipakai. Kalau ikut kepala mamat ni alamatnya kita buat gaji satu tangga dan satu peringkat sahaja dari PA sampailah ke JUSA. Ini barulah dia anggap adil.

Pasal tulah orang macam dia tak boleh dibayar gaji tinggi kerana jika ada masalah yang perlu dicari penyelesaian - beri pada dia alamatnya lingkup!!!

Tanpa Nama berkata...

i gred 41

komen ni paling bodoh i tgk...klu % yg naik cm 2007 logik la gk 1-16 lbh tinggi VS yg 26 n ke atas....ni dia nk naik 850 org atas naik 700...agak2 la..klu kerap berlaku kenaikan cmni MAKNANYA.....ORG YG KEJE GRED RENDAH LG TINGGI GAJINYA DR BOS... CAKAP IKUT SEDAP HATI JERRR.....PENULIS NI PN 1 GK XPANDAI..ADA PLK KOMEN CMNI YG DIA KUARKAN..KE PENULIS NI PN GRED SMA NGAN YG KOMEN NI...NAIK DUIT LBH TP KEJE GOYANG KAKI...

ramli sam sam berkata...

seronok baca komen PA kat sini. kalau nak ikut dari segi bahasa hampa guna, separuh pun tak layak dapat naik gaji.Belum tentu yang lebih itu baik untuk kita dan yang kurang tu buruk untuk kita. Sama-sama la kita berdoa agar ALLAH berikan yang terbaik untuk kita.Kalau kurang itu satu ujian, Redha adalah yang terbaik. Kalau lebih itu satu nikmat, banyak2 la bersedekah.

Tanpa Nama berkata...

Kalau mcm tuh, naper golongan 40 ker 48 cuma beza Rm300 jer dr group 27-40. Golongan 40 ke atas kenaikan Rm 1800, golongan 27-40 RM 1500, golongan 17-27 Rm 1000... logik ke.. ker x reti nak congak... pegi ler amik calculator.. kire tengok..

Tanpa Nama berkata...

cubang renungkan....bagi gred 1-16(study 11thn smpai dpt spm tp BM x kredit sgt)..17-26 pla..(blajar 11thn jugak tp BM kredit),nak smbung sijil juz 13thn utk dpt),diploma 14thn,degree 15thn-16thn..pnat o..

Tanpa Nama berkata...

masa sekolah malas belajar. lpas tu nak gaji sama rata dgn diploma degree. ingat komunis ka...

SPM berkata...

Bila "UPSR" perasan "PHD", inilah jadinya...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum

Tapi habis2 bertengkar pasal kenaikan gaji. Aku tak kisah naik ke tak naik ke. Tapi aku bersyukur seadanya melihat banyak yang lain menganggur bahkan aku sekadar darjah 6 hidup seadanya.

Syukur rumah ada, kereta ada, motor ada, basikal ada. Tapi jangan putus asa sahabat berusahalah dan baru berdoa dan bertawakkal. Kenapa harus ada perasaan hasad dengki dan suka menjatuhkan satu sama lain. Apa hebatnya JUSA, PAP dan lain2 dan lihat darah sama aje merah.

Cuma rambut kini bermacam2 warna. Ingatlah org kata makin kaya seseorang makin kedekut dibuatnya???... tak tahu pula saya. Kitakan sama, semasa lahir tiada terus berlari. JUSA pun makan nasi tetapi mereka OKU sikit kerana harus makan menggunakan camca dan garpu kerana jari jemari meraka......

Mereka hebat kata selalu makan KFC tetapi mereka lupa org kampung lagi hebat selalu makan ayam kampung. Sila lihat mana harga lebih mahal????. Mereka kata hebat dapat makan ikan bakar. Org kampung kata tiada hebatnya dah jadi satu kebiasaan bagi kami. Mereka cari glamour ulam-ulaman kata salad tapi org kampung lagi hebat itu sudah jadi budayanya.

Lagi hebat jika dapat makan ikan Ampangan Pedu dan Ahning antaranya Sebarau, Baung, Talapia, Kaloi dan banyak lagi itu fresh dan bukan yang bela. Orang kampung lagi hebat serbuk gulai (Kari) buat sendiri dan bukannya beli. Nak kuahnya pekat masukkan beras dihancur bersama. Hebatkan?????

Disisi Tuhan JUSA pun tak hebat jika amalannya kurang dan kuat mencaci dan PAP jika amalannya banyak dan sentiasa bersyukur seadanya lebih drp JUSA.

Tak caya saya pergi Putrajaya JUSA turun ambil dan naik lif sekali. Biasalah sahabat disisi Tuhan semuanya sama... yakin diri anda dan syukur jika naik itu rezeki tambahannya dan jika tak naikpun syukurlah cukup bulan dapatlah ia. Lihat pengemis, lihat peminta sedekah lihat rakyat Afrika lain apa dah jadi.....

Apapun maafkan hamba tiada niat untuk melukankan hati semua kerana baik tu Allah Punya dan hina itu memang saya punya.

Flower

Tanpa Nama berkata...

ni org kata bangang tak boleh diikut bodoh tak boleh diajar...sektor swasta yg gajinya tinggi ditambah dapat bonus berbulan2 depa dok diam buat bodoh aje...kakitangan kerajaan baru nak bernafas dia katanya banyak.

Faqirullah berkata...

Ya salam...maaflah shbtku semua diatas...sudahlah kita bergaduh kerana gaji ini...Bagi yang Islam, yakinlah, rezeki dan pertambahan gaji seberapa banyak pun semuanya keputusan Allah swt...Tunggu, dan lihatlah keputusan yang di umumkan nanti...Yakinlah, rezeki datang dari Allah...dan keputusan apa pon , sesungguhnya Allah nyatakn dan lisankan melalui lidah hamba-NYA itu...Insyaallah, apa pon keadaan, apa pon keputusan, Qanaah lah..Insyaallah , kepuasan itu samalah sepertimana kita berpuas hati dgn keputusan-NYA...Sy sedih melihat dan mbaca ulasan ulasan shbt semua..jgnlah bertelingkah yea.....renunglah,Insyaallah...Kita pasti akan diberi nikmat sesuai dgn kehendak-NYA...Zahirlah pada keputusan manusia, namun tetap terahsia keptusan ILAHI...Yakin, semuanya ALLAH swt jua putuskan...Maaflah, sy bukanlah nk bceramah, skadar mnyatakan apa yg diilhamkan-NYA didalam hati ini dan sy zahirkan disini...Maaf skali lagi dari sy pada semuanya..Insyaallah...Laahaulawalaquwwataillaabillah...Amin...

Tanpa Nama berkata...

saudara yang saya hormati, gred 17 merupakan entry level bagi SPM. Kalau nak gaji tinggi sikit kalau tak mampu belajar lagi cuba dapatkan gred kanan 22, 26. Begitu juga dengan 27 merupakan entry level untuk STPM,Diploma.Diploma 3 tahun, STPM 2 tahun, Diploma kos amik kena keluar duit banyak daripada STPM. Ada beza jugak kalangan diploma entry level dia 27 dan 29 ikut jurusan diambil. kalau cite sama rata selama ni kenaikan 17 ngan 27 sama je lebih kurang rm65/tahun. kadar tuntutan elaun 17 dan 27 pun sama. macm saya katakan tadi nak gaji lebih kena berusaha dapatkan 22 tau 26 gred kanan tu boleh potong gaji 27 kalu servis lama sikit dalam gred tu.

Tanpa Nama berkata...

bukan semua org dilahirkn jd pandai.....
xde sorg pun mintak jd bodoh.......
cume nasib xmenyebelahi kami..........

Tanpa Nama berkata...

Kenyataan dia nih sesuai dengan pangkat dia.... cara berfikir yang masih tahap pangkat dia jugak.... takkan la nak bagi sama rata, kalau mcm tu rugi la kami blaja tinggi2x kna bayar ptptn pastu dia nih dapat gaji lebih kurg tak kna bayar hutang pangkat rendah... cuba la bersyukur sikit, dulu berapa sangat la gaji masih boleh bersyukur. ni org dah bagi ambik je la

MAT KEDAH berkata...

Assalamualaikum Semua..,
Kenapalah kita hendak berbahas tentang gaji siapa tinggi atau gaji siapa tinggi. Allah swt telah menjajnjikan setiap dari kita tentang rezeki masing-masing. Yang berusaha akan diberi rezeki yang setimpal. Kita yang berpendapatan rendah, jgn dihasad dgn yg berpendapatan tinggi. Manakala yang tinggi gajinya jangan la pulak menghina yang rendah gajinya. Bukan semua org diberikan rezeki yang sama. Namun insyaAllah jika berkat rezeki tu, sekecil manapun yang diterima pasti cukup. Namun jika rezeki yg diterima itu tidak berkat, sebesar manapun gaji tu takkan cukup. Bersyukurlah pada rezeki yang Allah swt berikan. Biarlah berkat.. biarlah dibayar zakat.. Yang penting jangan lah kita menjadi orang yang kufur nikmat. Bersyukurlah dgn nikmat rezeki ini, mudahan di masa hadapan allah swt akan menambah rezeki ini. Jangan kita herdik, hina antara satu sama lain.

Tanpa Nama berkata...

HARAP PM NAIKKAN GAJI KAKITANGAN AWAM... JGN SAMPAI KAMI DITIPU DENGAN KATA2 MANIS CUEPACS

Tanpa Nama berkata...

buat kerja pun pemalas ada hati nak minta gaji lebih.tak kiralah mana gred pun kamu duduk, kalau buat kerja pun berkira, pemalas, selalu hilang dari ofis, buat kerja peribadi sampai mengabaikan kerja hakiki lebih baik tak payah.buat dosa kena jawab kat akhirat makan gaji buta.sorry to say, kalau hanya kerja kerana duit tapi buat kerja macam haram jadah, tak nak buat kerja langsung baik angkat kaki dari terus 'berkhidmat'.duduk goyang kaki,ada hati nak naik gaji.Lagi satu, matlamat tidak boleh menghalalkan cara. kamu ingat dengan bayar zakat je boleh sucikan harta. macam tu semua orang tak payah buat kerja, cukup tahun bayar zakat. apa punya mentaliti cam gitu?kamu ingat bila buat kerja peribadi time office boleh ganti dengan balik lewat? mazhab apa kamu pakai?#akuyangtengahbengang#

Tanpa Nama berkata...

Mmg inilah manusia bodoh dasar kuli,skrg ni bersepah graduate kerja xder,ko belajar smpai pmr n spm dpt kerja,kuli pun,dpt gak kerja,pastu bila kerja mengalahkan pegawai,berlagak kononnya pegawai padahal kuli jer ,pastu gaji nak lgi tinggi,Berhenti Jadi manusia la woi,buang jer otak tu,mana Ada dlm dunia,kuli gaji mahal,Dari mandor,Adoi,kenapa lah, rakyat Malaysia ni byk sgt yg bodohnya.patut la,pergi kwn dengan lembu la.

Tanpa Nama berkata...

Haha sy sokong saudara,Pastu klu bila kerja,nak suruh gred atas ni belanja mkn minum,driver selalunya Dan gred gred kuli.ingat nak tanggung ko mkn minum.dahla bodoh dengki,parasit.adui mmg bodoh,patutla jadi kuli.

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa,kerani yg tulis article ni,kerani klu mana2 jabatan la mmg sial perangai dah namapun kerani,nak naik gred 41 jer,kah kah ,lps tu duk dengki pada guru cz gred tinggi,adui,bangang apa.

Tanpa Nama berkata...

bagi pendapat saya tidak setuju cadangan saudara. takkanla pangkat rendah kenaikkan gaji lebih tinggi..cadangan yang paling penjawat awam suka adalah semua penjawat awam dinaikkan RM 1000.00 bagi semua jawatan barula adil..tak kirala berapa kerajaan nak bagi tapi biar semua dapat sama tak kirala pangkat rendah atau tinggi..

Tanpa Nama berkata...

x payah la gaduh-gaduh...jgn juga menghina mereka yang gred 17 ke bawah...ada dikalangan gred 17 dan ke bawah ini mempunyai stpm, diploma, ijazah malah master....tp disebabkan susahnya mendapat kerja yang setimpal kelulusan mereka ini sanggup bekerja di gred yang rendah dari kelayakan akademik....so kepada mereka yang berada di atas dan menghina gred 17 ke bawah hentikanlah mengata ikut sedap je...apapun kita semua sama disisi DIA. bezanya amalan dan takwa

Tanpa Nama berkata...

len kali time blajar jangan main2..org len penat amik diploma biarla setimpal ngan usahanya..jgan la blajar sampai spm tp nk gaji diploma.. pkir2 la..

Tanpa Nama berkata...

Gaji pegawai lebih tinggi timbul perasaan tidak puas hati kakitangan awam
Oleh Shazwan Mustafa Kamal
January 19, 2012
KUALA LUMPUR, 19 Jan – Satu cadangan kenaikan gaji yang lebih tinggi dicadangkan untuk pegawai tertinggi kerajaan di bawah Skim Persaraan Baru Kakitangan Awam (SBPA) telah menimbulkan perasaan tidak puas hati 1.4 juta kakitangan awam-kunci utama untuk kemenangan Barisan Nasional (BN).

Di bawah skim baru berkenaan, pegawai atasan kerajaan akan dibayar sebanyak RM80,000 sebulan berbanding kakitangan awam hanya menerima kenaikan RM1.70 sebulan dan telah membangkitkan kemarahan beberapa kesatuan sekerja dan juga pembangkang.

Kemarahan mereka telah membawa kepada pilihan raya akan datang dijangka dalam tahun ini dan menyaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyemak semula skim berkenaan selepas protes yang dilakukan Kongres Kesatuan Sekerja untuk kakitangan awam(Ceupacs). Difahamkan, skim berkenaan dibuat tanpa melibatkan penglibatan Ceupacs.

The Malaysian Insider difahamkan, di bawah skim SBPA, 36 pegawai atasan kakitangan awam akan memperoleh RM36,000 sebulan. Ketua Hakim akan memperoleh RM80,000 dan Ketua Setiausaha Negara akan mendapat RM60,000 sebulan.

Timbalan Presiden Ceupacs I, Azih Muda mengesahkan maklumat berkenaan dan maklumat lanjut berada dalam tangan kerajaan.

"Ya, ya, memang begitu, sama seperti di dalam kalangan pusingan terbabit... gaji pokok untuk mereka yang berada di perkhidmatan utama adalah RM36,000," katanya.

Tapi Azih enggan untuk mengulas lanjut berkenaan perkara itu, dan menegaskan kerajaan telah pun mengumumkan kumpulan bertindak untuk mengkaji SBPA.

Jumaat lepas, kerajaan mengumumkan satu kumpulan khas untuk menyemak semula SBPA bermula sekarang hingga 16 April, diketuai oleh bekas pengarah kakitangan awam Tan Sri Ismail Adam, dan akan memasukkan wakil daripada Jabatan Perkhidmatan Awam, Ketua Hakim Negara, dan Kementerian Kewangan termasuk Ceupacs.

"Saya lebih selesa untuk tidak mahu mengulas perkara itu, kerajaan sudah membentuk jawatankuasa kerja bagi menyemak semula perkara itu, dan pelaksanaannya telah ditangguhkan, jadi saya percaya kerajaan akan menyelesaikan perkara itu," jelas Azih.

Namun begitu, beliau mengesahkan jawatankuasa kerja berkenaan akan menyemak secara spesifik bayaran terhadap servis utama.

"Mereka akan menyemak semuanya," katanya sebelum memutuskan panggilan.

Cuepacs sebelum ini menuntut kerajaan menangguhkan skim terbabit berikutan pertubuhan itu tidak diajak berunding berkenaan perkara itu.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menegaskan perbezaan pendapatan antara kakitangan awam di peringkat tertinggi sehingga lima angka, sementara kakitangan bawahan hanya memperoleh jumlah yang jauh lebih kecil.

Pakatan Rakyat turut menuduh Putrajaya "menyalahgunakan" skim berkenaan, dan mengkritik skim tersebut.

"Beritahu saya jumlah tersebut, saya tahu mereka di perkhidmatan utama memperoleh antara RM36,000-RM60,000.

"Adakah adil sekiranya KSN (Ketua Setiausaha Negara) mendapat RM60,000 sebulan, sedangkan kerani hanya memperoleh kurang RM100 kenaikan gaji," jelas Mahfuz apabila ditanya pendapatnya berhubung perkara itu.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata PAS akan terus menuntut kerajaan menyemak semula skim berkenaan supaya kenaikan yang "adil" terhadap kakitangan awam.

"Segala-galanya harus disemak semula... ia seharusnya diperbaiki supaya kumpulan sokongan memperoleh pendapatan yang lebih berpatutan.

"Selain itu, pembayaran anggota tentera juga perlu disemak, mereka tiada kesatuan," katanya.

Belanjawan 2012 telah menetapkan sejumlah RM64.1 billion bagi gaji dan pencen kakitangan awam, 28 persen daripada keseluruhan belanjawan, peningkatan daripada RM36.9 billion lima tahun lalu.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum

Buat apa Tan Sri, Puan Sri, Dato Sri, Dato, Datin, Tuan dan Puan bergaduh. Tunggu dan ambil sajalah PM umum nanti. Tak ada gunanya bergaduh. Kalau ada kenaikan itu bertambah rezeki dan yang bujang telajak tu kahwin, yang ada kereta kita tukar ambil baik lagi, yang dok mengaji darjah 6 tu sambung lagi.

Tapi rasanya dah cukup kot, bersyukurlah setakat yang ada tetapi cuma kita tambah dengan cara lain. Dunia nie luas lagi dan rezeki Tuhan umpama titisan air hujan turun dari langit dan terpulanglah kepada kita untuk mendapatkannya. Rezeki tak akan datang sendiri jika tak mencarinya dan berusaha.

Tetapi ingatlah.....

"SESUNGGUHNYA BERBAHAGIALAH SESIAPA YANG MEMBERSIHKAN JIWANYA DAN SESUNGGUHNYA MERUGILAH ORANG MENGOTORINYA"

(As Sham 9-10)

Salam sahabat KKB, TRB, Cik Sonah, Pak Cik Gongjeng yang kaya raya dan semua sahabat dan tak lupa Lokman Ibrahim dgn kata hikmahnya BP Bujang Telajak (Apapun Terima Kasih Tuan- jasa Tuan Dikenang)

Flower

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Siapa kata org UMNO tak boleh baca Khutbah Jumaat. Bukan nak tunjuk belagak tetapi kita cuma serah kepada yang diamanahkan.

Dato Latt Shariman - (Pegawai Tugas Khas PM)

Siapa kata budak mentah UMNO tak boleh cabar YB PAS yang digelar ustaz Nasir Zakaria berbahas berpandukan agama islam dalam blognya hingga beliau akur dan isterinya pun turut serta sekali tapi tertewas jua..

http://lattshariman.blogspot.com/2012/03/menyampaikan-khutbah-jumaat.html

Ikut kata hikmah Jurulatih saya kat.... Ikan bakar dia dah tahu jantan atau betinanya.

Flower

Tanpa Nama berkata...

Salam Semua

Siapa kata org UMNO tak boleh baca Khutbah Jumaat. Bukan nak tunjuk belagak tetapi kita cuma serah kepada yang diamanahkan.

Dato Latt Shariman - (Pegawai Tugas Khas PM)

Siapa kata budak mentah UMNO tak boleh cabar YB PAS yang digelar ustaz Nasir Zakaria berbahas berpandukan agama islam dalam blognya hingga beliau akur dan isterinya pun turut serta sekali tapi tertewas jua..

http://lattshariman.blogspot.com/2012/03/menyampaikan-khutbah-jumaat.html

Ikut kata hikmah Jurulatih saya kat.... Ikan bakar dia dah tahu jantan atau betinanya.

Flower

Tanpa Nama berkata...

hahahaha...berangan je la korang semua.. benda belum tentu dpt lagi dah jadi macam ni..malu aku sebagai warga malaysia... igt senang2 ke kerajaan nak bg kenaikan mcm tu???? wakakakaka...

p/s
jgn terlalu mengharap..
jgn kuat berangan
jgn dengki mendengki
jaga maruah diri
jgn keji mengeji
igt sejauh mn kemampuan diri yg melayakkan kita menerima gaji yg kita dpt sekarang..

tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi...layannnnn

Tanpa Nama berkata...

17 nak jadi 27.....pg blajar laaaa..... Blaja takat spm ada hati nak mcm diploma....ckp kang terasa.... X ckp ikut sedap mulut jer..... Muhasabah diri tuuu dulu.....org habis duit nak blaja.....tuu laaa masa sekolah malas... Lawan cikgu.....itu ler jadinya.... X berkat dah kerja mintak gaji berlambak x tengok cermin..... Tegok dulu weeiiiii

Tanpa Nama berkata...

Senarai Gaji Perdana Menteri Malaysia & Gaji Menteri Malaysia :

Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen - RM 7,187.40 sebulan
Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59
Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79
Elaun-elaun Menteri? Elektrik, minyak, majlis-majlis keramaian, bil telefon, bil air, bil elektrik, bercuti, driver, kereta dan lain-lain lagi. Semuanya ditanggung
Formula untuk pengiraan elaun mantan Ahli Parlimen:

Pencen: 1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji
Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM 2,056.40. Lagi lama berkhidmat sebagai MP, lagi banyak pencen dia akan dapat.
Ini tidak termasuk elaun perjalanan, penginapan dan peribadi yang boleh dipinta sekiranya Ahli Parlimen menghadiri penggal sessi persidangan Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
Gratuiti: 1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)
Saya sambung pula gaji Menteri Besar, Exco di negeri-negeri lain. Jikalau gaji Perdana Menteri, Menteri Kabinet dan Ahli Parlimen adalah tertakluk di bawah peruntukan kerajaan persekutuan, tetapi untuk Menteri Besar, gaji Exco negeri-negeri adalah di bawah peruntukan kerajaan negeri.

Setiap negeri ada enakmen mereka dan gaji ni semua adalah di bawah Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan). Di bawah ini adalah contoh gaji Menteri Besar dan exco di sebuah negeri.

Menteri Besar – RM14,175.15
Anggota Exco kerajaan negeri – RM6,109.29
ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) – RM4,112.79

Tanpa Nama berkata...

padan dh ape yang cuepacs minta tu...mesti die dh buat kajian....lagi pn gred 1-16 sesetengahnyer bole part time mase kerja..

Tanpa Nama berkata...

setuju benar ulasan...gaji tauke balak pon lebih tinggi dari driver balak...logik besar unkapan tu...tak kan la orang gred rendah nak sama dengan orang gred tinggi...lebih baik tak yah wujudkan lapisan gred kalau begitu....

Tanpa Nama berkata...

apa benda gaduh2... tunggu dan lihat dahulu baru la gaduh... nie la orang Malaysia...benda tak ada depan mata lagi dah nak gaduh...itu satu hal... satu hal lagi... kuasa ada pada tangan kita... kita tentukan nasib kita... tuhan tak akan mengubah nasib seseorang jika dia taknak berubah... dah kita dari dahulu asik guna istilah 'bersyukur pada kerajaan' so... kekal ajer la gaji sekarang nie sampai kiamat... cuba tukar sikit istilah lama tue pada 'bersyukur pada tuhan' maka sudah tentu kita tahu...apa yang perlu kita lakukan...

anti kasta berkata...

saya cadangkan gaji gred 1-JUSA (gred 1 ,2 ,3...27,28,29...35,36,37,38..40, 41,44,48..54, JUSA A,B,C,..TURUS..MENTERI) semua gaji sama rata.. buat kerja sama2,berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.. pasti aman malaysia.. semua orang takkan dengki - mendengki. Hak sama rata... baru la kena dengan konsep 1 Malaysia. Hapuskan sistem "Kasta Malaysia". Siapa yang sokong??

Tanpa Nama berkata...

Assalamulaikum

Musim perkahwinan akan muncul dan selamat berkahwin bagi sahabat yang nak tamat alam bujang.

Hati senangnya pengatin baru
Duduk bersanding bersenda gurau
Bagai raja dan permaisuri
Tersenyum simpul bagaikan bidadari

Tinggalkan masa remaja mu
Dan peganglah amanah Tuhan Mu
Menuju hidup bahagia
Ke arah rukun aman damai sentosa


Lupakan hal SBPA cuma tunggu 2 hari itu kepastian. Hilangkan sengketa hulur tangan tanda persahabatan ikatan tali persaudaraan.

Tanpa Nama berkata...

PA gred mana nih suka sangat cakap mencarut..Harap je belajar tinggi tinggi tapi iman down.
Memalukan penjawat awam Malaysia akhlak rendah,eloknya semua tak perlu naik gaji lagi bagus.
Patutlah orang awam selalu komplen pasal jabatan kerajaan kerja lembab.Nak siapkan atau proses sesuatu yang mudah pun lambat tahap hilang sabar..Lembab bro lembab gua dah kena banyak kali.Dari bos sampailah anak buah sama je..Sesama sendiri pun masing masing dah ada sikap iri hati.

Yang benar..
Kerja swasta.

N17 bangang berkata...

aku tak kisah pasal betis ke peha sial. aku kisah apabila yang blajar malas masa kat sekolah dpt imbuhan byak. yg belajar sunggung sungguh dapat sikit.

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

Mengapa harus ada sengketa dan bersikap double standard. Amat malanglah kaum kerabat kita mengadai nyawa menuntut kemerdekaan untuk kesenangan dan keharmonian anak cucunya tetapi sebaliknya anak cucunya bersengketa antara satu sama lain tamakkan harta peninggalannya.

Mengapa harus bersengketa, biar bahagi sama adilnya. Biarlah kami adik2 mengalah dan abang2 nak banyak ambillah janji kita sama-sama dapat merasai aman damai dan rukun harmoninya.

Apapun aku masih tak kisah. Kalau PM bagi aku ambil dan kalau tak bagi aku bersyukur dan berterima kasih sebab saham menjadi dan rezeki dah bertambah. Maka zakat pendapatan makin bertambah dan insyallah bulan puasa nanti lagi meriah hendaknya.

Siapa kata belajar darjah 6 tak boleh berjaya dan bergaya, tapi tak seindah Pak Cik kita kerana Pak Cik kita gah serata pelosok Malaysia. Soal Cik Sonah aku boleh teka tentu kerja hebat juga dan mungkin Ketua Penolong Dasar punya jika tiada kata2nya tak boleh sehebat Pak Cik kita.

Soal KKB kalangan MAMPU juga jika tidak bisakan boleh hidu dimana manje ditempatkan.

Apapun maafkan saya andainya terguris rasa, tangan dihulurkan tanda persahabatan dan jika ada kesilapan tuan kepada saya dah lama saya maafkan

Flower

Tanpa Nama berkata...

8 haribulan pulak dah. Pastinya berita buruk menanti anda. Kat perhimpunan PM kata SBPA dibatalkan terus... huwaaaa. gadoh la...lg.

Tanpa Nama berkata...

bergaduh la puas2..keji mengeji sesama PA. lepas 08.03.2012...semua diam...tak naik gaji berbaik la kamu semua..

Tanpa Nama berkata...

ulasan yg sangat tidak matang, fikirkan lah sekarang ni kita hidup di zaman apa?? semuanya memerlukan duit.Jd gaji memang patut dikaji dan dinaikkan. Permintaan Cuepacs ni memang berbaloi, logik dan wajar sebenarnya. sy sokong cadangan Cuepacs sepenuhnya sebab ia memberikan banyak manfaat kepada ramai penjawat awam. Dan jika cadangan Cuepacs ini menjadi kenyataan, mudah-mudahan tiada lg golongan penjawat awam bekerja dalam keadaan "stress"....

Tanpa Nama berkata...

5 TUNTUTAN CUEPACS:

1) Kaji semula pindaan gaji Gred 54 ke bawah.
2) Kaji gaji penjawat awam mencapai gaji maksimum.
3) Kaji kekananan dalam SSM sebelum bertukar kepada SBPA.
4) Kaji kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus.
5) Semak penstrukturan semula semua gred penjawat awam.
Salam 1 Malaysia..
Saya amat tertarik dengan komen-komen yang telah di lontarkan oleh pengguna dan penjawat awam (PA) di saluran komunikasi terlaris masa kini, haruslah diingat sebarang nukiran atau artikal yang diluahkan biarkan mengikut tatasusila kita sebagai orang timur yang mempunyai adat sopan dan tuturkata yang baik. Walaupun hendak melepaskan amarah, cubalah kita mengawal emosi dan jangan menjatuhkan maruah orang lain, gunalah bahasa yang menunjukan keberibadian kita sebagai oleh Malaysia. Sama-sama lah kita tunggu keputusan semakkan semula SPBA yang akan dibentangkan tidak lama lagi, diharapkan segala kekusutan yang dihadapi akan terjawab dan berlaku keadilan untuk semua peringkat kakitanggan awam.
Saya terpanggil untuk menulis dan mencadangkan beberapa isu yang berbangkit untuk penambahbaikkan sistem SBPA yang sedang hangat dihebohkan. Daripada 5 tuntutan yang telah dinyatakan oleh CUEPACS, saya ingin membuat sedikit cadangan:.
Tuntutan pertama, Tatacara pemindahan gaji dari SSM ke SBPA haruslah berlaku keadilan cara pengiraannya. Terdapat PA yang junior telah mendapat anjakan permulaanan gaji yang lebih tinggi daripada senior, sedangkan PA senior tersebut telah berkhidmat dengan perbezaan sehingga 5 tahun atau lebih awal. Bukannya niat saya ingin mempertikaikan kebolehan junior dan menafikan kebolehan senior, setiap jabatan mempunyai ketua jabatan yang akan menilai dan memantau setiap PA dibawah naunganya.
Tuntutan ke dua, pengiraan gaji dari SSM ke SBPA haruslah didarab dengan jumlah tahun maksima kemudian di anjakkan kepada gaji permulaan SBPA, tunggakkan sepanjang gaji maksima semasa SSM haruslah di bayar tunggakkan kepada pegawai atau PA tersebut.
Tuntutan ke tiga, Saya difahamkan terdapat PA dari kumpulan sokongan yang naik pangkat melebihi 10 tahun dan tiada kenaikkan pangkat lagi selepas itu sedangkan PA tersebut masih mempunyai peluang untuk kenaikkan pangkat dan telah menduduki PTK dengan lulus cemerlang alasan yang diberikan tiada kekosongan jawatan sedangkan sepanjang tempoh masa yang sama terdapat pegawai kumpulan professional telah naik pangkat sebanyak 2 kali. Diharapkan perkara ini akan mendapat perhatian dan tindakan pihak JPA sewajarnya untuk keadilan kepada semua pihak.
Tuntutan ke empat, telah ramai membuat komen dan semua pun mengetahui permasalah ini, peratusan anjakan gaji haruslah megambil kira semua aspek dan keluhan PA, dan juga implikasi kewangan negara.
Tuntutan ke lima, penstrukturan semula akan diterima oleh semua PA jika bersesuaian dan menepati suasana kerja yang harmoni di jabatan tersebut. Harapan saya agar penstrukturan ini akan menjadi satu laluan untuk memperluaskan perjawatan disemua lapisan dalam perkhidmatan awam.

PA 2020

Tanpa Nama berkata...

blajar xpandai xpe janji akhlak baik tutur kata sopan..klu ada ijazah tp xde budi bahasa xgune jugak

Tanpa Nama berkata...

kawe pun rasa nak tergelak baca ngomelan insan suci.. suci sggh! apa yg suci sgt tu tak tau la..
ada ke cadang cantas gaji orang then suruh naikkan gaji dia.. apa celopppppppppppp?

Tanpa Nama berkata...

kadang2 terpikir gak. sbpa ni mcm nak aniaya najib, sbb nyer byk sgt ketidakpuas hati dr gred 54 kebawah, dari segi gaji dan mcm2 hal sekali gus boleh menyebabkan undi protes berlaku yg sama berlaku pru12,

Tanpa Nama berkata...

Isu kenaikan gaji sepatutnya diberi sama rata. Nak bagi RM1000 biarla kat semua gred.Masing-masing ade tanggungjawab, tugas dan peranan dlm perkhidmatan awam..

Tanpa Nama berkata...

kepada gred pencacai....sedap je gelakkan orang...nasib baik ada gred atas2 ni leh juga ajar anak hampa jadi pandai tak la mcm hampa yang setakat gred pencacai je.....sedarlah wahai manusia....hidup kita sekarang perlu bijak dan maju...

-------------------------------------

ko panggil kami gred pencacai...AMBIL KAT KO BUTUH PAK HANG NGAN BUTUH MAK HANG. AKU DOAKAN SEMOGA ANAK ANAK N KETURUNAN KO SEMUA JADI PENCACAI BARU KO TAHU LANGIT TU TINGGI KE RENDAH. JANGAN DUK MENGHINA ORANG LA BRO. KALAU KO BELAJAR TINGGI TAPI BUDI PEKERTI X DER HANCUR BEB.

Tanpa Nama berkata...

SEMUA JANGAN PERASAN KERAJAAN AKAN NAIKAN GAJI IKUT PERMINTAAN CUEPACS. BAHKAN SEPARUH DR ITU PUN X KAN DAPAT. LEBIH RENDAH DARI TU KITA AKAN DAPAT...AKU DAH TAHU DAH BRAPA KENAIKAN YG KITA DAPAT. SEMUA NAIK IKUT PERCENT YG AKU PASTI GRED 44 AKAN DAPAT 13 PERCENT KENAIKAN DAN GRED 29 NAIK 15 PERCENT...SO GRED2 LAIN BOLEH PIKIR SENDIRI LA YE KENAIKAN BRAPA. KALAU X PECAYA KITA TUNGGU KHAMIS NI. KOMPOM AKU RASA YG DENGAR KHAMIS NI 50PERCENT AKAN UNDI PIHAK LAIN. WKAKAKA..

Tanpa Nama berkata...

sengal la INSAN SUCI yg tulis surat ke utusan ni!!! sah2 la cadangan dia tu merapu! kalo setiap kali pelarasan gaji, kenaikan gaji pegawai rendah lagi tinggi drpd pegawai atasan, lama-kelamaan tangga gaji tu jadi sama la .. so, apa bezanya pegawai ada diploma / ijazah dgn kakitangan berkelulusan SPM/PMR??? baik belajar takat SPM je kalo camtu ...

Tanpa Nama berkata...

syukurlah dengan ape yang ada..gaji dah naik pun dah cukup bagus..terima kasih kepada Dato' Seri PM kerana mendengar keluhan kami..

Tanpa Nama berkata...

Agak2 lah, ini bukan kajian, ini x cerdik namanya. Gred PMR & SPM kenaikan lebih tinggi dari gred STPM & Diploma?

Kenaikan gaji patut ikut kelayakan jawatan lah. Lumrah dunia dah mmg mcmtu.

Sia-sia sambung belajaq PJJ bayaq mahai2 kalau lagi tinggi gred lagi sikit kenaikan. Tu tak kira nak bayaq pinjaman pendidikan lagi bulan2.

Hang p kaji benda lain lagi baguih.

Tanpa Nama berkata...

kenapa hang tak pertikaikan 41-48 naik 1.8k dan 52-54 naik 2.5k???kenapa perlu gred 27-40 sahaja yang ang pertikaikan??dh kira selaraslah tu..Xkan ngaji SPM nak lebih dari org yg dah ada master??maksud aku yg qualified master..ang gred 17 kalo ang ngaku ade diploma,degree,master tapi ang masuk pakai gred apa??kalo nak sama dengan dengan level ang/kelayakan yg ang ada,masuk pakai master la..buat kje master!!Xpayah buat kje kerani..keje nak pangkat rendah,gaji nak pangkat tinggi??TERSERLAHNYA KEBODOHANMU DIMATA MASYARAKAT!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Ada benar juga dan Saya setuju dengan dgn penulis,ada yg penulis tertinggal tertinggal...jika kata 27-40 tu pakai stpm dan diploma...sebabt tu naik RM1500.00 beza RM 500 dgn gred 17-26 tetapi sebaliknya...kenapa ijazah pula cadangan cupek beza hanya RM300 dan gred41-48 hanya dapat RM1800.0 sepatutnya lebih besarla berdasarkan beberapa komen di atas sepatutnya bezanya adalah RM500.0 atau lebih bukan RM300.00.
HARAP MAKLUM. SEPATUTNYA SEMUA NAIK BEZA SAMA BANYAK DIMULAKAN DGN rm700 DAN BEZA YANG LAIN rm 600.00 BARU ADIL...
---------------------------------
inipun CUCUH-OPAHNYA kalo bercakap...
lets say semua ada SPM..
1)spm ke diploma 3tahun..so bezanya 3 tahun
2)spm ke degree 4-5thn..so bezanya 4thn..

jurang SPM dgn Diploma/degree adalah 3-4/5thn..

*jurang diploma dan degree pula adlah 2tahun..so???

*kalo dah beza 3tahun=rm500.00
*beza yg 2tahun Xmungkin utk dpt 300.00 ke????

Tanpa Nama berkata...

Saya N27...Mak ai...kata dah bagi betis nak paha..tapi dari apa yang saya lihat sampai ke leher awak mintak...mcm ni..kalau nak lebih ' pegi sambung belajar tinggi...kalau nak camtu jerr...haa..kekal lah dengan jawatan yang sedia ada tue..dah cuepacs defend jawatan yang rendah dengan kenaikan gaji yang agak munasabah...awak pulak cakap mcm tue..' '''''siapa berusaha lebih dia akan dapat lebih, ada fahamm...??'

Tanpa Nama berkata...

en. omar lepas nie tolong buat kursus cara berkomunikasi yang baik dan berkesan untuk penjawat awam. Kesian penjawat Awam nie..pasal gaji yang belum ada kata putus tapi macam-macam bahasa tidak sepatutnya keluar dan bertengkar sesama sendiri.Memalukan..

*untuk PA tunggu je hasil perbincangan PM dan euepacs

Tanpa Nama berkata...

Apa susah sangat....nak adil...buat one off...bayar sama rata kenaikan gaji...kalau rm800...semua naik rm800..apa susah sangat....apa ada hal....kalau pening2 la nak kira2...kalau gred tinggi mana pon..kalau keje macam hampeh...sama jer semua..tak payah nak fikir diri masing2 yang terbaik atau terburuk..cermin jer diri sendiri...ikhlas ker menuang jer lebih...mcm aku..aku buat mana aku mampu...hahahhaha...adios....

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya saya sedih bila baca komen-komen saudara/i ni.banyak carutan dan kata-kata kesat.kesan daripada tekanan emosi.saya tidak memandang rendah PA gred 1-16 TETAPI jika anda buat kerja sambil lewa, meremehkan kerja anda yang sedia ada mudah, ponteng kerja, melepak, curi tulang, melebihkan kerja peribadi dari kerja hakiki>>silalah kembali ke pangkal jalan muhasabah diri adakah gaji yang kita terima itu berkat?

Tanpa Nama berkata...

daripada hang mintak camtu, baik hang mintak semua orang naik rm1000.. lagi logik.. suma pon takde nak menyumpah hang cenggitu..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Ada benar juga dan Saya setuju dengan dgn penulis,ada yg penulis tertinggal tertinggal...jika kata 27-40 tu pakai stpm dan diploma...sebabt tu naik RM1500.00 beza RM 500 dgn gred 17-26 tetapi sebaliknya...kenapa ijazah pula cadangan cupek beza hanya RM300 dan gred41-48 hanya dapat RM1800.0 sepatutnya lebih besarla berdasarkan beberapa komen di atas sepatutnya bezanya adalah RM500.0 atau lebih bukan RM300.00.
.........................
Perlu ingat

17-26 - spm + sijil
27-40 - stpm + diploma
41-54 - ijazah

beza

spm+sijil vs stpm+diploma = 500
stpm+diploma vs ijazah = 300 - 1000

nampak tak rangenya 300-1000, kenapa nak henti pada 41-48 shj patut lihat sehingga 54 sebab asas kemasukan adalah ijazah.

Tanpa Nama berkata...

gol. atas- gunakan kelebihan yang ada dengan sebaiknya.jangan menghina siapapun(golongan bawah).kita manusia semuanya sama ..pa yg mmbezakan hanyalah kehidupan..
gol.bawah-kena sentiasa sedar siapa kita..besyukur dengan apa yang ada..kalau nak gaji tinggi macam golongan atas..berusaha..jangan asyik ckap x adil la..apa la..dapat keja ni pun besyukur la..

bagi saya -kalau ada kita besyukur
kalau tiada kita sabar-

Tanpa Nama berkata...

ERMMMMM..............

Tanpa Nama berkata...

saya simpati dgn kerajaan malaysia.
sy cadangkn gaji xpayahla di naikkn.
skrg pun penjawat awam dah bleh hidup senang lenang.
jd buat ape naik gaji lg.
hidup kami dah sempurna.
kami ade rumah.
kami ade kereta.
semua kami mampu beli.
jd lbh elok duit tu buat memajukan negara lg bagus.
pa xperlukan simpati.
kami pa bukan peminta sedekah......

kerani n17.

Tanpa Nama berkata...

bagi saya kalau gaji kakitangan dinaikan seperti yang diminta oleh CEUPACS..sungguh bagus.saya setuju 100% tapi kawan2 kena ingat..gaji naik bukan untuk buat hutang naik..sekarang pun sudah ok bagi saya..mampu memiliki rumah dan kenderaan.belanja harian pandai2 la budget..kalau gaji naik nanti ada juga extra money untuk dilabur dalam ASB..hehe

Tanpa Nama berkata...

Penjawat awam yang menulis komen ini bongok kalau semua nak sama rata pergilah dok negara komunis korea utara semua sama, rumah sama, makan sama, gaji pun bayar pakai token. Isu utama sekarang adalah SBPA yang memberi kenaikan gaji melampau pada jusa itu sahaja.

Komen-komen tidak cerdik x payah masuk pun dalam blog cuepacs.

Tapi nak buat macamana memang komen ini ada udang disebalik batu cuba melaga-laga penjawat awam. Sistem gaji mesti selari dengan ekonomi semasa negara.

Tanpa Nama berkata...

gaduh2 pn xguna...yang buat dan minta gaji pun xfikir ker...gaji ikut kelayakan...pmr...spm...stpm/diploma...ijazah...xpayah pening2...setiap gred naik rm500 cukup...kalau nak banding2 kerja sampai bila pun xselesai....setiap gred ada senarai tugas masing2...dpt 200...300 pn syukur Alhamdulillah...betul org cakap..sbb duit org sanggup bunuh membunuh...so,bagi pihak atasan fikirlah secara realistik skit...ekonomi vs pendapatan...belanja mengikut keperluan dan kemampuan jangan mengikut kemahuan...

Tanpa Nama berkata...

insan suci II

aku rela turun pangkat jadi PA tapi gaji cam 27-40 (banyak g pn x pe)...keje x banyak t blh berkebun...hahaha

Tanpa Nama berkata...

kadang-kadang rasa kita semua PA ni macam sengaja dilaga-lagakan...haishhh tak perlulah gaduh-gaduh sesama kita yang dari gred 1-54 nih terutamanya kumpulan sokongan.jomlah kita bekerja dengan ikhlas dan istiqamah..syukur dengan nikmat yang Allah dah kurniakan serta jalankan amanah yang telah diberikan dengan sebaik mungkin.

Tanpa Nama berkata...

ni lah masalah sekarang.. umpama skolah tak tinggi, kelulusan tak ada tp nak jadi bos.. itulah kot sebab banyak yg pangkat rendah tu acting mcm bos.. apa2 pun..smua nak gaji naik..tp rasanya tak baik kita nak kondem2 lg.. tu diaorg bru minta tau.. nanti tggu2 PM tak kasi naik bru tahu..sama2 lh putih mata... bagi pendapat saya mmg logik kalau kenaikan gaji berbeza jumlah ny mngikut dr gred.. tp kta tggu dan lihat keputusan nya..

apabila nafsu manusia tak pernah puas... berkata...

korang ni dah sembahyang blum... hehehehe...

Tanpa Nama berkata...

KAMPUNG JAKAR
Salam, cadangan CUEPACS tu rasanya dah yang TERBAEKK. Pengiraan apa-apa penambabaikan struktur gaji PA sepatutnya dilihat pada gred lantikan 1,17,29,41. gred lain hanya mengikut perubahan yg berlaku pada gred lantikan. Logiknya bagi gred seperti 41,jika ada kenaikan yg ketara, maka sukacita lah dimaklumkan bahawasanya pihak LHDN sedia menunggu untuk membuat potongan cukai berjadual. Walaupun dapat kenaikan gaji tinggi tapi cukai oleh LHDN akan mengurangkan hasil gaji ditangan.

Tanpa Nama berkata...

Sabar, Syukur , Tawakal , bersatu padu dan percya kepada ketentuan Allah serta berserah kepadaNya adalah lebih baik .....Sebaik-baik bahasa adalah bertutur dengan baik.....

Tanpa Nama berkata...

i rasa kenaikan mengikut peratusan paling saksama. janganlah jusa naik 100% golongan bawah cuma 7% sahaja.

Tanpa Nama berkata...

bila dah bagi kenaikan nak pulak sama gaji ngan sume org, nape tak mintak je sama rata ngan gaji primier dan jusa... ayat "dapat betis nak peha.." wah baik punye bahasa,ayat ni jugak sesuai untuk penulis ini sendiri, agak2 la bro klu nak bagi pandangan, gaji nak tinggi, prestasi kerja pun kene la setaraf dengan gaji yang diterima, berkata dengan guna fikiran, bukan dengan kepala lutut...

Dato' Seri berkata...

Saya memang setuju tetang kadar tersebut dan saya mahu menambah sedikit seperti berikut:
Gred 1 - 16 sebanyak RM850, Gred 17 - 40 sebanyak RM700, Gred 41 - 54 sebanyak RM650 supaya mengurangkan jurang terlalu tinggi, disamping kita membantu kerajaan dalam melaksana ekonomi negara. Kalau gaji naik melambung disertakan dengan harga barang naik melambung-lambung pun tidak ada gunanya. Kalau harga sekilo gula RM10, petrol RM20 selitar, buat apa gaji RM2000 ke RM3000, pun sesak juga. Pandangan dari pengalaman orang macam saya yang sudah veteren ini, setiap kali kenaikan gaji berlaku harga barang juga turut naik. Ini bermakna kenaikan gaji tidak membawa perubahan besar kepada PA yang sepatutnya berpuashati, kerana kenaikan harga barang membuat PA makin tersepit dalam delema. Megah gaji besar tapi kemampuan berbelanja masih di tahap lama kerana kos hidup akibat peniaga berlumba-lumba mengaut keuntungan. Fikir lah cara rasional, biar gaji naik tapi berpada-pada. Tengok di Jepun sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi, kos hidup terlampau tinggi, tapi tahap kemampuan masih macam di Malaysia. Kalau nak beli sebuah banglo harga sebuah banglo tersebut lebih 2 ke 3 kali ganda mahal dari yang terdapat di Malaysia. Di Singapura harga barang 2 ke 3 kali ganda mahal dari di Malaysia. Tapi di Indonesia harga barang 2 ke 3 kali ganda murah dari di Malaysia. Mengapa? fikirlah sendiri...

Tanpa Nama berkata...

lagi bagus kalu gred 1-17 x ada kenaikan langsung ...keje pemalas tahu dtg kje n tidur je...

Tanpa Nama berkata...

Apa kata kalau kenaikan gred semua sama. Yakni,
1-26 naik RM1,000/=
27-40 naik RM1,000/=
41> naik RM1,000/=

ATAU Semua naik RM1,500/=
ATAU semua naik RM1,800/=
dan seterusnya.

macam tu takde yang berat sebelah semua naik sama rata. Dah takde yang komplen tak adil.

Tanpa Nama berkata...

Pelik sangat PA Malaysia ni. Bahasa yang digunakan sangatlah sopan. Kalau ya pun anda tak bersetuju dengan pendapat orang, perlu ke sampai tahap cakap "bahlol" "bangang" dan sebagainya. Itulah sebabnya PA di Malaysia ni adalah Kakitangan jabatan yang paling tak mesra, jika dibandingkan dengan swasta. Malu la sikit. kalau bab gaji sanggup nak bertengkar dengan orang lain, fikir kerja yang diamanahkan tu dulu. Naik gaji ke, tak naik gaji ke, terpulang la. Dah bersyukur ada kerja ni, kalau dibandingkan dengan orang yang takda kerja tu. Jadi, core business comes 1st. Perkara-perkara yang takda faedah macamni, komplen sana, komplen sini, apa yang kita dapat? habuk pun takda. Just do your work, PA Malaysia. Tingkatkan produktiviti, jangan komplen lebih dan malas kerja. Memalukan PA Malaysia saja.

-----------------------------------

Aku setuju sangattt...

Tanpa Nama berkata...

Saya dok fikir2 mcmana yang cuepac kira utk kenaikan gaji 700 hga 2500 bagi kumpulan 1 hg 54. Last saya berpendapat mgkn krn apa yang dibuat pada plan asal sbpa tidak melibatkan kekananan. saya PA T15 dlm ssm, 15 tahun bertugas, bila dimasukkan dalam sbpa saya diletakkan dlm T5. kalau ikut kekananan sepatutnya diletakkan dlm T15. tapi di letak dalam T5 sbb ikut gaji yang terdekat.gaji saya skrg 1830.00. kalau naik 700 ikut komen pembaca. takkan saya akan diletakkan dlm T15 sbb kenaikkan tahunan adalah 145 setahun. hanya akan dok di T 9 atau 10. jadi kat kana nak letak saya yang kja 15 tahun? kalau saya dok T 10. kja 15tahun, mana nak letak T 2 hga T 14 ssm? dalam T 2 hga T9? mesti ada yang tak suka sbb gaji mrka akan ada sama dgn PA yang baru. Di situ ada logiknya kenapa cuepacs pembuat cadangan kenaikan, mengikut tahun kja, kekananan PA itu sendiri, bukan di berikan kenaikan ikut sedap nak letak aje.

aman damai berkata...

buat malu je gaduh2..
umur masing2 da banyak pun mau gaduh..
x ya nak keji2...
x ya nak hina2...
bersyukur je ape yg dapat..
doa..semoga saling hormat-menghormati x kire yg atas ataupun yg bawah..bg sy penjawat awam sumenya kuli yg dibayar gaji..
phm2 la ye..
wassalam..

Tanpa Nama berkata...

apa punya kenyataan... pengarang utusan mabuk... tak tau bezakan gred SPM dengan gred STPM & Diploma... 17-26 tu SPM dan 27-40 tu STPM, Politeknik dan Diploma... patutlah yg ada STPM dan Diploma tu dapat lebih dari yg ada kelulusan SPM shj... meloya betullah kenyataan utusan ni...

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah. Mak bapak hantar sekolah ko ponteng lompat pagar... Org msuk u ko cukup mkn.. Bila dpt gaji ada hati nk sama byk... Kalau ada seribu org mcm ko ni....rosak punah ranah negara malaysia

hamba Allah berkata...

for whom it may concern...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=OlR82jxQCuI

Tanpa Nama berkata...

apa le sibuk nak pertikaikan perbezaan gred tertinggi dgn gred rendah...senang je nak settle, cerminkan diri le dulu. kalau kelulusan tinggi pastinye dpt gred tinggi n gaji tinggi..kalau gred rendah tu nak gaji tinggi pergi le upgrade diri sambung belajar sampai dpt kelulusan tinggi baru tau susah ke senang ke org nak dpt gred n gaji tinggi....sendiri mau ingat le

Tanpa Nama berkata...

kalau belajar tinggi, dapatlah gaji tinggi....kalau belajar rendah gaji pun rendah...ikut kelayakan yang ada...ini nak mintak gaji sama sama dengan gred lain...ingat warga2 1-52....sape suruh belajar rendah....habis spm jadi kerani tapi nak gaji ijazah.......tak adil

Tanpa Nama berkata...

Dah namanya manusia..mmg tak pernah bersyukur..semua orang tak betul..kita je yang betul..bg sikit salah..bagi banyak pun salah..tak bagi langsung pun salah..

Tanpa Nama berkata...

pendek kata kalau Najib bagi kenaikan sama rata RM1000 pd gji pokok semua gred ssm kan senang..xpyah pening kpala..tu barula adil dan saksama.

Tanpa Nama berkata...

CADANGAN CUEPACS BIARLAH rasional,kerana kadar upah mesti ikut KELULUSAN.Orang belajar susah-susah berhutang,jualtanah nak sambung belajar,Las-Las orang tidak belajar nak gaji besar mana boleh, kata perpatah Melayu: tengok gajah berak besar nak berak besar.Kalau kita kelulusan rendah,gaji rendah memang betullah tu. Kadar UPAH mesti ikut KELULUSAN barulah ADIL. Tetapi yang sebenarnya GAJI yang kita dapat itu MESTI BERKAT (BARAKAH).Gaji kecil tetapi boleh belanja sampai cukup hujung bulan.Apa yang berlaku sekarang saya perhatikan kita suka tuang kerja,masuk kerja lambat, CONTOH Ada pengetua sekolah dapat gajiRM7000.00 sebulan, Jadual Waktu ada di atas kertas je,tetapi tidak mengajar.Bila mesyuarat membebel, cikgu masuk kelas lewat, tanggung anak isteri makan duit haram.Tetapi pengetua lagi makan duit haram. Inilah hakikat yang berlaku sekarang. Gaji yang kita dapat tidak berkat, maka ketidak cukupan selalu terjadi, maka kita selalu tidak merasa puashati....bila NAK BERUBAH dan muhasabah diri

Tanpa Nama berkata...

MEMANG BETUL kata saudara tu! SAYA SOKONG 100 PERATUS.Kita bekerja mestilah jujur,amanah,ikhlas barulah gaji yang kita dapat tu BERKAT.Sekarang kita dengar dari PAK Menteri suka ambil peluang cari duit yang tidak halal.Jika nampak kesempatan je terus ambek peluang tanpa memikirkan tu hak oarng atau takut dosa.Apa yang saya nampak sejak menteri dibenarkan Berniaga, macam-macam hal berlaku,Dari zaman Tunku Abdul Rahman sampai Dato'Hussein Onn jarak kita dengar menteri menyeleweng, selepas tu macam-macam hal belaku. Kalau satu-satu projek nak dijalankan pak menteri cadangkan di tanah beliau contoh sekolah menengah Alor Limbat sudah dua tahun siap tetapi tidak dapat digunakan kerana belaku macam cerita diataslah seklaoh itu tidak dapat digunakan sampai bila kita hendak maju dan selamat hidup dunia dan akhirat kalau kesempatan dan mengambil peluang secara tidak jujur terus berlaku...sampai kita fikir-fikirlah......

Tanpa Nama berkata...

Ya,saya sokong pendapat saudara,macam berlaku pada SMK.Alor Limbat Terengganu tu,yang saya dengar semasa tanam cerucuk dilakukan, 12 batang cerucuk tidak jejak ke dasar, tergantung bila diri bangunan diatasnya mendap dan semakin turun...dan bangunan itu turun. Sampai bila penyelewengan dibiarkan terus berlaku.Selagi dilantik insan yang tidak bertanggungjawab mewakili kita itulah yang terjadi.....

Tanpa Nama berkata...

apalah korang semua ni gaduh pasal gaji....aku pap ok jeee.....kira ok kerajaan bg gaji baru..syukur la...cuba tgk negara yg kurg membangun...semua dtg sini cari rezeki....kaluuuu negara kita kucar kacir...baru korang tau..sebutir beras pun jd rebutan....terima la hakikat .....mcm budak2 berkelahi..

Tanpa Nama berkata...

babi sape ckp gred pencacai....kau siap aku antar hantu kat hang br padan muka hang