SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

12 Mac 2012

Cuepacs S’wak lauds call for incentive to be paid as usual

BorneoPost
March 12, 2012, Monday



Ahmad Malie
SIBU: The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (Cuepacs) Sarawak Division lauded the call for Regional Incentive Payment or ‘Bayaran Insentif Wilayah’ (BIW) to be paid following the usual procedure.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak had made the announcement that BIW would be paid according to the normal procedure, following cancellation of Public Service New Remuneration Scheme (SBPA).

Describing this as a piece of good news for civil servants in the state, the division’s secretary Ahmad Malie said with the payment of the incentive as before, this would uplift their morale.

“Under the SBPA, BIW is pegged based on the last drawn salary as on Dec 31 last year. This means that the state’s civil servants will not get to enjoy the increase in BIW based on the stated percentage (15 to 22.5 per cent based on basic salary) when it is pegged, causing dissatisfaction among them.

“Hence, the prime minister’s announcement is timely and would go a long way to help resolve their dissatisfaction,” he said yesterday.

He added that this showed the division’s struggle and Cuepacs’ effort at national level had been successful.

Last Thursday, Najib announced the cancellation of SBPA which will be replaced by an improved Malaysian Remuneration System (SSM).

Again lauding the announcement, Ahmad Malie said they were of the opinion that this was the best approach by the government to resolve the confusion and dissatisfaction among a high proportion of government servants towards SBPA.

“The abolishment also reflected the government’s sensitivity towards the concern of civil servants on SBPA and it is hoped that this will clear the confusion and ambiguity surrounding them all this while,” he said.

Amidst the positive development, the division appealed to the government to consider looking into other issues such as those reaching their ceiling scale who would not enjoy salary increment.

Ahmad Malie urged that civil servants under this category be given special salary review as a service incentive before giving the salary adjustment as announced.

He said they had also raised this issue with Cuepacs at a meeting in KL and urged that this be made one of the key agendas of Cuepacs at the national level in their discussion with the relevant authority.

14 ulasan:

Pendekar Sarawak berkata...

Patut BIW patut nait agik.. manas orang sarawak tok...kitak orang molah SBPA BERIK KEUTAMAAN NGAN ORANG SARAWAK... BODOH GILA BABI KITA ORANG TOK....

Tanpa Nama berkata...

AS-SALAM.

ELAUN PERUMAHAN WILAYAH JUGA PERLU DITAMBAH BAIK BAGI RAKYAT SARAWAK YANG BEKERJA DI SEMENANJUNG MAHUPUN SEBALIKNYA BERIKUTAN ELAUN YANG ADA SEKARANG TIDAK MAMPU MENAMPUNG KOS SEWA RUMAH TERUTAMANYA KAWASAN KUALA LUMPUR.

MOHON DIBERI PERHATIAN.

SEKIAN.

Tanpa Nama berkata...

Iboh madah BIW, Gaji baru tok pun lum dibayar...akai..sampi bila mok tunggu tok???

Tanpa Nama berkata...

Do you understand how singaporians speak english. They employed Indonesians as maids who do not know ABC. The maids learned english from their employers who in turn became english language teacher to the children.So it is wrong to say that singaporians speak singlish but in actual fact they are speaking indolish. Understand? You can go to UMMC and discover all DOCTORS there are using malaylish.

Tanpa Nama berkata...

Tidak pernah dengar pun nama Cuepacs Sarawak.Masa lepas mansuh SBPA nak kecoh. Malu lah sikit nak menumpang nama CUEPACS.Mana suara kakitangan awam dari Sarawak yang didengar diperingkat kementerian.

Sama juga macam STU,makan duit ahli je,beli bangunan baru, adakan mesyuarat agong tahunan,boleh claim sana sini, tapi untuk ahli habok pun tarak.Harap tumpang nama NUTP ajk.

Pendekar Sarawak berkata...

Kamek pun kurang pasti adakah sidak CUEPACS SARAWAK dilantik cam ya ajak mungkin badan ya mesti proaktif cari ahli, bukan semua penjawat awam dari Sarawak tauk kewujudan CUEPACS SARAWAK, adakah hanya mewakili sigik Skim jak? Mun boleh molah roadshow dengan pandangan penjawat dari Bumi Kenyalang mpun...

anak nyambong berkata...

bukek kitak nyamannn!!!!!

yeahhhh!!

guru berkata...

tindakan penambatan BIW sangat merugikan kakitangan awam khususnya penduduk Sabah dan Sarawak. BIW diberikan kepada guru-guru di wilayah Malaysia Timur. Satu diskriminasi kerana dalam masa yang sama guru-guru dari Semenanjung yang ditugaskan ke Sabah mendapat EPW yang berjumlah RM800.00 ke atas. Sedangkan BIW hanya dibayar antara 15-23 % daripada Gaji Pokok tapi itu pun JPA tambatkan. Benarkah Kerajaan tidak cukup wang untuk membayar gaji Penjawat Awam???

Kalau betul biar berterus terang sahaja dan jangan berdolak dalih.
Terima kenyataan. Penjawat awam bukan bodoh mendesak kerajaan jika kerajaan yang ada sekrang memang tidak punya wang yang cukup membayar gaji pekerja. Kita pun tidak mahu Malaysia seperti Greece

Tanpa Nama berkata...

As Salam.
Memang patut KSN ditamatkan kontrak. Salah satu faktor kejatuhan teruk BN pada PRU-12 adalah disebabkan oleh kebongkahan dan kesombongannya. Para JUSA yang tidak disenanginya dimasukkan ke dalam jawatan 'pool' sepatutnya diberi peluang kali ke-2 kerana kebanyakan mereka mempunyai idea think-out-of-the-box tetapi tidak disenangi oleh KSN. Jawatan KSN sepatutnya rotate setiap 3-5 tahun dengan memberi peluang kepada skim lain (seperti W, F, J, DU dan sebagainya) kerana kemahiran/kepakaran mereka dalam bidang teknikal terutamanya ICT boleh diadunkan dengan skill tadbir urus ke arah transformasi sektor awam dan ekonomi negara. Kita beri peluang kepada sentuhan dan skill mereka pula berbanding sentuhan general PTD. Ini kerana saya percaya mereka ini lebih kreatif dan inovatif dengan menggunakan tool kemahiran dan kepakaran mereka yang sedia ada.
Disyorkan juga agar 36 jawatan premier yang telah mendapat habuan pencen, gratuiti, gaji premier SBPA dan sebagainya ditamatkan kontrak serta-merta bagi memulihkan imej kepimpinan dan pemerintahan YAB PM DS Najib. Kesepakatan dan muafakat mereka dalam perkara ini sebenarnya melanggar integriti yang sering dilaungkan oleh KSN. Cakap tidak serupa bikin. Bikin malu sahaja adalah. 36 jawatan premier tersebut telah menjadi buah mulut 1.4 juta penjawat awam mereka telah naik muak dan hilang kepercayaan terhadap mereka-mereka ini ekoran tindakan senyap dan sikap tamak haloba mereka.
Seperkara lagi, kenyataan BIW (Bayaran Insentif Wilayah) yang ditambat pada Disember 2011 menimbulkan kemarahan dan ketidakpuashatian di kalangan penjawat awam Sabah/Sarawak kerana itu adalah hak keistimewaan mereka (selain peruntukan Perkara 20). KSN dan KPPA tidak fikir dan sedar ke bahawa Sabah/Sarawak merupakan deposit tetap kerajaan BN? Seolah-olah perancangan pihak PTD JPA mengenai SBPA ini sengaja ingin menjatuhkan kerajaan pimpinan YAB PM DS Najib di dalam PRU-13 nanti.

Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

Bro, sabenarnya ada wakil Penjawat Awam Sarawak dalam CUEPACS. Penjawat Awam Sarawak (PAS)cuma pak turut sahaja. CUEPACS buat analisa tentang gaji dsb. mantak-mantak untuk sidak Federal ajak. Mun nya (Dato Omar) sik bekerja keras ngidup sidak federal lomnya dapat Dato ya....kita kat Sarawak tok telan ajak...kerana SSM/SPBA baik untuk sidak di Semenanjung ajak... Kita patut fight minta gaji 10% lebih daripada sidak ya....samething dengan pencen kita patut dibayar lebih... kerana.... harga nak di pajoh kita lebih mahal dari sidak di semananjung...kita cuba minta....mun kita sik minta....PM sik tau...Dato Omar ngan wakil Sarawak ya letak jawatan ajak.

Tanpa Nama berkata...

org sabah dpt elaun wilayah free free je. taik betul. kerja malas.

Org Swak Tegar berkata...

Assalam Utk Semua. Mohon pihak yang berkenaan peka dengan isu BIW dan EPW ini. Kenangilah jasa perkhidmatan yang telah kami curahkan dengan bekerja jauh di wilayah ini. Kita mengerti permasalahan yang pihak kerajaan hadapi kini iaitu kewangan. Tidakkah boleh pihak kerajaan bertimbah rasa dalam soal BIW dan EPW ini kerana perbelanjaan mengurus kehidupan di semenanjung ini memang besar kos nya. Jika ada soal selidik dibuat pasti semua penjawat awam berasal dari sarawak dan sabah memberi reaksi positif tentang isu ini. Kepada Cuepacs Sawakian bawalah isu tok dalam meeting kitakurang. Mun kamek urang di beri peluang pindah balit ke sarawak memang 100 kali mauk mekurang. Tapi apa boleh buat. Harap pergorbanan kamek urang dapat pulangan yang setimpal.

Tanpa Nama berkata...

Lagipun, hasil ekonomi negeri Sabah/Sarawak seperti minyak, gas asli, pertanian, pelancongan, perhutanan dan sebagainya banyak disalurkan kpd kerajaan pusat untuk diagihkan kepada negeri2 yang kurang menghasilkan pendapatan untuk dibangunkan dan dimajukan. Berapa % je Sabah/Sarawak dapat? 5%?

Tanpa Nama berkata...

Sepatut nya BIW ia d naikkan bersamaan dgn kola juak..Apa ktk ingat barang d bandaraya khg & bandar2 lain d sarawak & sabah tidak naik kah?D mana otak ktk orang wakil cuepac swak yg tonggok & Pak turut..Apa org swak & sabah ditindas ajak..Ktk mesti ingat pilihanraya tidak lama lagik.. Org swak & sabah byak dah tahu..selama tok ktk mcam kenak jajah..walhal kta sama2 menubuh msia bukan masuk msia..