SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

10 Mac 2012

CUEPACS WANTS GRADE FOR TECHNICAL AND AGRICULTURE GROUP TO BE MAINTAINED UNDER SSM

My SinChew
10/3/2012


KUALA LUMPUR, March 9 (Bernama) -- The Congress of Unions of Employees in the Public and Civil Services (CUEPACS) wants the grades of about 70,000 civil servants in the technical, science and agriculture groups which have been upgraded under the Public Service Remuneration Scheme (SBPA) to be maintained, although implementation of the scheme has been cancelled.

Its president, Datuk Omar Osman, said this was because the request for grade movement for the group, involving technician, agriculture assistant, veterinary assistant and forestry assistant ranger, was made about 15 years ago, but only implemented after SBPA was introduced.

He said that under the Malaysian Remuneration Scheme (SSM) the post of a technician was Grade J17, while the agriculture assistant and forestry ranger was G17.

Under the SBPA, the technician post was upgraded to Grade J27, while agriculture assistant and forestry ranger to G27, he told reporters after chairing Cuepacs' special meeting here today.

Omar said Cuepacs would bring up the matter with the Chief Secretary to the Government at a meeting scheduled next week.

Yesterday, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced the cancellation of the SBPA and reverted to an improved SSM.

Earlier, an affiliate of Cuepacs, the Malaysian Technical Services Union (MTSU) objected to the cancellation of SBPA.

Its secretary-general, Samuel Devadasan, said it had been Cuepacs' stand to abolish SSM and create a better salary system in the public sector.

"MTSU is disappointed when SBPA is cancelled, while SSM is retained with some improvements," he said.

36 ulasan:

not-a-low-class worker berkata...

IMHO, the reason why this topic is so quiet (without any comments), because the commentar at the another topic cannot understand english. conclusion, all topics written in malay language full of commentar from LOW CLASS WORKER (such as R1, R3, N1, N3, N9, N11).

IMHO, they should differentiate between "easy-taking" subjects and "hard-taking" subjects. for example, human resource & communications subject is easy compare to engineering, law is easy compare to medical. accounting is easy compare to IT/computer science.

thats why in order to REFORM the public service, they should rid of the low class worker, and use MCE(SPM) as a minimum prerequisite.

true story. :D

er berkata...

bagi aku la pulak.JPA patut selaraskan pemberian elaun kritikal 15% drp gaji pokok kepada semua staff yang perkhidmatannya kritikal juga di hospital kerajaan. skrg ni hanya bagi kepada jururawat u29 jer. Bagi la juga elaun kritikal tu kepada juru xray, fisioterapi, pembantu farmasi dan juruteknologi makmal. Mereka pun kerja contact dengan pesakit juga. handling biohazard sample lagi. kena sinaran radiasi yang boleh wat penyakit kanser. tapi kami tak dapat aper2. sekurang2nya MA dapat gak 10%. Banyak wo 15% drp gaji pokok tu. Kalo kerja 5 tahun basic RM 1895 elaun krikal dah dapat dlm RM 284. ni depa yg dpt elaun kritikal SSM naik basic so naik la elaun krikal. babi betol. Kalo macam ni ramai la kalangan kami kerja sambil lewa. ingat kesihatan pesakit ditangan kami. Macam sial dah la SSM baru ni pun mcm taik

Tanpa Nama berkata...

apa justifikasi Qpacs sampai nak naikkan kelayakkan sijil sama dengan kelayakan diploma?
nasibler juruteknik yang ada diploma... apply ler cam biasa isi borang spa... kalau camtu berapa ramai kerani yang ada diploma? kenapa tak naikkan sama cam juruteknik? aku tau ler pak omar dari geng J... aku pun J gak.. aku rasa geng N17 lagi banyak buat kerja dari geng J17.... kalau nak bezakan dengan kerani yang guna SPM dengan juruteknik yang ada sijil naik kan jer la takat J21@ J23... janganlah melampau2 meminta tu...

Perekabentuk IPJKR Malaysia

lepas ni mesti geng2 EO maki Qpacs...

Tanpa Nama berkata...

nie lagi sorang bengong...kalau hg dah tak suka senyap2 jer ler,rmai lg geng J yg nakkan jawatan tue.mesti hg nie J tp tak der SIJIL POLI??bodoh ker apa...dah memang syarat minimum jawatan J nak SIJIL POLI untuk sekarang.perekabentuk IPJKR??memang bahlul...

Tanpa Nama berkata...

J27 = sijil poli/STPM

J29 = Diploma

ada perbezaan tukan...mana boleh j27 lebih tinggi dari j29 kan..kan..kan...

kalau SPM dikata dh hampir dgn Diploma maka mmg patutla puak2 j29 mengamuk...ini sijil Poli dah nk dekat dgn Diploma mmg logikla sebab Sijil Poli hanya beza 9 bulan jer belajar dgn Diploma...

Sepatuynya dh lebih 20 tahun dulu dh dpt j27

Tanpa Nama berkata...

up tu u...u take all....

new hope berkata...

ya duit haram, duit haram, kerja kurang, kerja kurang, datang main fb sama ym saja, komputer server suruh kontraktor juga, J17 lepak Ym, FB, YM FB,, bila orang pertikaikan cakap rezeki, itulah gred J17, duit haram, duit haram... rebutlah peluang ini sementara hayat masih ada.

KLIK:IPAR TAJUDIN TERIMA PAMPASAN 36BULAN GAJI

Tanpa Nama berkata...

perekabentuk ipjkr msia bkan tahu kerja J17 kat daerah. mereka kat ibupejabat hanya jadi kerani dan kalau lebih baik jadi pelukis pelan saja...nama saja jteknik tapi tak pernah buat kerja teruk spt jteknik daerah yg terpaksa berpanas mengawasi kerja cerucuk dan konkrit hingga ada yg balik keesokan pagi...

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa kalau cuepacs perjuangkan Juruteknik atau Renjer yg berada di Gred 17 untuk naik Gred 27 adalah tidak adil kalau cuepacs tak perjuangkan Gred 27 yg kelayakan masuknya Diploma...conton Penolong Peg Tadbir atau Penolong Akautan... kalau sijil dapat 27 adakah sijil itu sama taraf dgn Diploma. Sepatutnya cupecas perjuangkan semua Gred 17 atau 27 atau Dploma diletakkan sebagai satu level..kalau seseorang itu punai diploma...letakkan dia di gred 29 tak kirala jawatan apa sekalipun. sama juga kalau ada sijil or SPTM...letakla di gred 27. Aku rasa cuepacs perjuangkan sebab ada kepentingan tersendiri.

Tanpa Nama berkata...

mintak-mintak diluluskan.... ingat dalam gred J diploma bermula dari J29... ingat keje kami dari golongan J ni macam mana.. korang duk opis je... kami berpanas di tengah site... menahan telinga menahan hentaman pailing..... memanjat peranca sampai 10m...... jangan pandai bercakap.... duduk di tempat kami baru kamu semua tahu...

Tanpa Nama berkata...

aku tahu kerja kau juruteknik sebab aku cc kat JKR

Tanpa Nama berkata...

kau bukan buat kerja setengah tu balik tidur aja....whai jurteknik sedarla kau makan gajibuta

Tanpa Nama berkata...

makan gaji buta lh sgt ko penah rasa ke g site dr pg sampai petang baru blk smpai ofis pun dh kul6 lebih x claim ot pun. korang penah rase ke g site drive sndiri masuk ladang sorang2 g cne cni sorang2 dh mcm ape. kami pun buat gak surat catat minit mesyuarat bagai. tp bile mtk kursus kt INTAN haram x dpt sbb di lebihkan org2 N je.

juruteknik berkata...

itu pasal, budak-budak sekarang tak minat belajar sains untuk masuk kursus2 teknikal ni, sebab orang admin taknampak kerja2 ni, tapi nak negara maju golongan ini yang sangat diperlukan.Dah ler golongan ini belajar lebih sudah dari admin yang hanya teori ajer.
Memang patut juruteknik dan renjer ni diberikan kenaikan pasal sijil polikenik adalah setaraf STPM. Memang gred teknikal perlu lebih sedikit dari pengkeranian, sebab bidang tugas dan kemahiran yang lebih pada golongan ini.

Tanpa Nama berkata...

APER NI GADUH2,CAKAP PUN DAH MARANG KERAPU MARANG KEPUNDEN PARANG SEKEPER, BAGI AKU, TAK PAYAH LAH NAK NAIKKAN, SEBAB MULA2 MINTAK KERJA MOHON JAWATAN APER, JADI TERIMA SAJALAH. KALAU NAK NAIKKAN JUGA GRED 17 TU, NAIKKAN SEMUA YANG GRED 17, KALAU TIDAK NEGATIFNYA AKAN BERLAKU LETUPAN DARI GRED 17 YANG LAIN, PERCAYALAH.

Tanpa Nama berkata...

bongok betul la ngn komen yg tak sedar diri...dengki iri hati....mcm ni??? sampai bila takkan maju... saling jatuh menjatuhkan

Tanpa Nama berkata...

Hahaahhaa budak N kalau kat sekolah dok kelas sastera kami teknikal ( J ) budak sains yerk.

Tanpa Nama berkata...

Cc jkr konon ntah2 arahan pentadbiran pun xtahu......nal lawan budak teknikal konon....dah lar jd kerani guna spm.....itu datuk aku pun ada....ntah2 spm bm pun xlulus

Mr Bean berkata...

shut up all of you, losers. i have master degree in electrical engineering, yet still become a comedian. grow up, kids. doesn't mean what you learn, what kind of certificate you have can give what you want.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
J27 = sijil poli/STPM

J29 = Diploma

ada perbezaan tukan...mana boleh j27 lebih tinggi dari j29 kan..kan..kan...

kalau SPM dikata dh hampir dgn Diploma maka mmg patutla puak2 j29 mengamuk...ini sijil Poli dah nk dekat dgn Diploma mmg logikla sebab Sijil Poli hanya beza 9 bulan jer belajar dgn Diploma...

Sepatuynya dh lebih 20 tahun dulu dh dpt j27

Isnin, Mac 12, 2012 3:38:00 PM
--------------------------------
Q27??diploma...
N27??
gred2 diploma lain yg grednya 27???
sama level dengan sijil poli pulak ke PUKIMAK???

Tanpa Nama berkata...

Q27??diploma...
N27??
gred2 diploma lain yg grednya 27???
sama level dengan sijil poli pulak ke PUKIMAK???

-----------------
n27 guna stpm la

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...
J27 = sijil poli/STPM

J29 = Diploma

ada perbezaan tukan...mana boleh j27 lebih tinggi dari j29 kan..kan..kan...

kalau SPM dikata dh hampir dgn Diploma maka mmg patutla puak2 j29 mengamuk...ini sijil Poli dah nk dekat dgn Diploma mmg logikla sebab Sijil Poli hanya beza 9 bulan jer belajar dgn Diploma...

Sepatuynya dh lebih 20 tahun dulu dh dpt j27

Isnin, Mac 12, 2012 3:38:00 PM
--------------------------------
Q27??diploma...
N27??
gred2 diploma lain yg grednya 27???
sama level dengan sijil poli pulak ke PUKIMAK???
-----------------------------------nak level 27 tp cakap menampakkan lagi KEBODOHAN budak2 sijil yg menyalak bukit nak naik 27!!!!
kalo ko nak kata 29-27 dah dekat sama(sijil dengan diploma xjauh beza tahun belajarnya)
kenapa ko Xbandingkan gred 41 dengan 27/29 pulak???baper tahun jer bezanya??kenapa 14gred bezanya???DASAR Xreti bersyukur!!!pangkat nak tinggi!!!gaji nak lebih!!!belajaor malas!!!!apa ingat kompeni mak-pak hang ker???
cuepacs yg mengikutpun 20x BAHALOL+BANGGANG!!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Q27??diploma...
N27??
gred2 diploma lain yg grednya 27???
sama level dengan sijil poli pulak ke PUKIMAK???

-----------------
n27 guna stpm la
--------------------
zaman bila yg org masuk pakai STPM tue???

Tanpa Nama berkata...

lalalalala....j17 upgred ke j27

PTD @ kementerian kerja raya berkata...

JKR = jumudkan kehidupan rakyat.

tq. dah dah pi balik sume J J nih. esok bleh sambung nyalak2 kat blog cuepacs nih lagi!! wakakakaka.

Tanpa Nama berkata...

saya beranggapan bahawa punca menaiktarafkan J17 (Sijil) adalah disebabkan jadual gaji J17 SPM dgn J17 Sijil Teknikal:
J17 SPM: gaji permulaan P1T1, gaji Maksima P1T26.
J17 Sijil Teknikal: gaji permulaan P1T9, gaji Maksima P1T26 (jadual gaji yg sama dgn spm).

pada pendapat saya, sepatutnya dibuat 2 jadual gaji yg berbeza sahaja sudah mencukupi daripada menaikan gred J17 ke J27 nih... kalau nak naik pun tak payah la sampai J27, J22 dah kira ok. jadi tak la timbul masalah tak puas hati di kalangan pemilik diploma atau sijil2 yg lain. disamping masing2 menikmati jadual gaji yg lebih panjang. tak lah baru 17 thn kerja dah gaji bar, 9 thn kemudian lak member2 masuk guna SPM pun dah dok sama gaji dgn kita.
sekadar pendapat sahaja...
P/S: jgn marah saya k, bagi pendapat jer ehehehe
dari J17 Juruteknik Perancang Bandar.

Tanpa Nama berkata...

-----------------------------------nak level 27 tp cakap menampakkan lagi KEBODOHAN budak2 sijil yg menyalak bukit nak naik 27!!!!
kalo ko nak kata 29-27 dah dekat sama(sijil dengan diploma xjauh beza tahun belajarnya)
kenapa ko Xbandingkan gred 41 dengan 27/29 pulak???baper tahun jer bezanya??kenapa 14gred bezanya???DASAR Xreti bersyukur!!!pangkat nak tinggi!!!gaji nak lebih!!!belajaor malas!!!!apa ingat kompeni mak-pak hang ker???
cuepacs yg mengikutpun 20x BAHALOL+BANGGANG!!!
................................
yang hang dok melalak pasai pa, jeles ka kalau depa naik 27, kerajaan ambik duit gaji hang ka bayar kat depa, payah betul dgn orang busuk hati, kahkahkah...

Tanpa Nama berkata...

budak2 sijil yg menyalak bukit nak naik 27!!!!
kalo ko nak kata 29-27 dah dekat sama(sijil dengan diploma xjauh beza tahun belajarnya)
kenapa ko Xbandingkan gred 41 dengan 27/29 pulak???baper tahun jer bezanya??kenapa 14gred bezanya???DASAR Xreti bersyukur!!!pangkat nak tinggi!!!gaji nak lebih!!!belajaor malas!!!!apa ingat kompeni mak-pak hang ker???
cuepacs yg mengikutpun 20x BAHALOL+BANGGANG!!!

---------------------------------------------

mak bapak kau tak ajar berbudi bahasa ke ? kau tu bodoh bangang bahalol menyalak kat sini apehal cb ? kau mmg cilake hati busuk la gampang . biar la rezeki org jgn nak boikot bodoh ! aku pantang tgk org ckp kasar ni.

Tanpa Nama berkata...

N17 - SPM
J17 - Sijil
J29 - Diploma teknikal


Alaaa kawan, apa mau pening2, korang jus SPM je...klu nk N27 (dip) aply la baru....ak yang J17 pn ada dgree x kecoh2 nk mintak J29@J41....rezeki ALLAH tentukan....

Igt yang gred 27 hingga atas tu dapat gaji banyak, tapi mereka byr hutang PELAJARAN....

Igt SIJIL nak dpt kene stdy dulu, macam gek nk dpt dgree..HAng yang SPM wajar brsyukur kwn, x de pe2 pnjaman, BUKU TEKS pn kerajaan bagi percuma ( TIME SPM )... Belajar la brsyukur....

X kisah la N1 HINGGA TURUS.. KAMU semua org terpilih dpt kerja GOV...Org yang ada Master pn belum tentu dpt kerja GOV. Untung la SPM pn dh dpt GOV...

KLu x puas Hati dgn gaji, SAMBUNG2 LA BELAJAR...Yang ada Dip tapi kerja SPM, rajin2 la mohon...

Klu agak2 x suka dgn gaji baru, INGAT,RAMAI LAGI YANG NAK GANTIKAN KERUSI ANDA DI PEJABAT ITU..

BERSYUKUR LA KWN..X MAU PENING2, KITA ADA TGGJWB BESR YANG GOV BERI PADA KITA. X KIRA LA APA2 JWTN SEKALIPUN.

PTD @ kementerian kerjaraya berkata...

J = JUMUD.

tq.

Tanpa Nama berkata...

korang semua ni sah gila pangkat... j17 ke j27, bagi aku yg j juga ni.. peduli lah j17 ke, j27 ke... kalo ikut aku naik gaji je lagi best.. janji gaji naik peduli ape kat pangkat 17 27 tu... tengok mcm polis bantuan.. prebet pun gaji 3000.. blm ot lagi..bonus lagi sampai 5/6 bulan. bagi aku dip ngan sijil poli sepatutnya sama gred, stp bwh ckit cos takde kemahiran pengkhususan apa2.. dip kalu dr bdg teknikal aku salute, tapi kalu bdg bkn teknkal tak payah nak sombong, takde apa2 pun.. aku tau le aku dip bdg bkn teknikal..dan aku ada sijilpoli juga.. lagi elok sijil poli coz dia dpt kerja ikut pengkhususan sijil dia, dip pulak ramai yg belaja lain keja bdg lain, kalu dpt cgpa 3 keatas ok gak.. kalu dapat 2. something je.. jd jgn nak merendah2kan org J atau mane2 org dlm bdg teknikal ni.

Tanpa Nama berkata...

Dah lama daaaa......http://www.kkr.gov.my/ms/node/3679

Tanpa Nama berkata...

salam,
ya..betul dah cuepacs buat ,patut dah lama dah sijil poli dinaikan taraf ke J27...bersyukurlah wahai penjawat awam..mari kita tingkatkan mutu kerja kita selaras dgn gaji yg kita dapat bagi anak isteri makanan yg halal....buat ulasan tu guna bahasa yg baik...tunjukan kita org yg bertamadun...apa2 bincang elok2 insyallah semua dapat...

Tanpa Nama berkata...

sengal betul la dia ni..sijil perancang bandar & spm maner samer si sengal oi..serbu x pkai helmet..x psl2 kna sengal dgn aku

Tanpa Nama berkata...

sengal betul la dia ni..sijil perancang bandar & spm maner samer si sengal oi..serbu x pkai helmet..x psl2 kna sengal dgn aku
Selasa, Mac 20, 2012 10:08:00 PM

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

berdasarkan komen dia nih aku anggap dia nih baru masok kerja dlm 1-4 thn. kalau dia dari kelompok pemilik sijil perancang bandar juga lah.
memang SPM tidak sama dengan sijil perancang bandar. tapi.....

untuk makluman sedara, pemilik sijil perancang bandar nih cukup la sukar dicari jika dibandingkan dgn sijil2 yg lain
kerana mempunyai quota bagi negeri2 di malaysia terutamanya untuk BORNEO(SARAWAK,SABAH, LABUAN) iaitu hanya 3 org sahaja untuk satu kelas/sesi
dan kalau dulu hanya ada dua kampus sahaja (UITM Seri Iskandar, Perak & POLIMAS) yg menawarkan kursus ini.
tapi kini hanya tinggal satu kampus sahaja iaitu POLIMAS....
so bagi mengisi kekosongan jawatan untuk melaksanakan tugas2 juruteknik perancang nih. pihak kerajaan negeri TERPAKSA ambik jer org yg ada spm ya dikira layak.
dgn perbezaan gaji permulaan pada P1T1 untuk SPM dan pemilik sijil Perancangan pula pada P1T9 (jadual gaji yg sama).
setelah SSM diperkenalkan (kalau x silap la), JPA telah mengetatkan syarat dgn menetapkan bahawa bagi mengisi kekosongan jawatan teknikal nih,
hanya calon yg mempunyai sijil yg diiktiraf sahaja layak dipertimbangkan untuk tawaran lantikan.tapi jadual gaji masih jadual gaji lama iaitu pada P1T9 bagi permulaan.
kesan nya sekarang, masih banyak jawatan juruteknik perancang bandar nih tidak diisi.
setelah byk yg telah pencen, maka makin la sedikit penjawat jawatan nih dengan beban kerja yg melebihi tenaga kerja yg sepatutnya.
sekian terima kasih.
P/S: ini tiada kaitan dgn isu menaik taraf kelayakan sijil ke gred yg lebih tinggi....
cuma penjelasan sahaja bagi lantikan juruteknik perancang bandar di peringkat kerajaan negeri.
____________________________________________________________________________________________________________________________________

isu taraf sijil nih dah pun diperkenalkan/dijelaskan dalam SSM dulu cuma perlaksanaannya tidak seperti pekeliling yg dibuat.. rujuk:-
http://www.jpa.gov.my/pekeliling/pp02/bil04/Lampiran-B3.pdf

Tanpa Nama berkata...

Saya hairan ngan cuepacs ni, perkara ini ada salah satu perkara yang menjadi isu hangat dan mendapat bantahan ramai PA dalam perlaksanaan SBPA. Tapi kenapa nak laksana juga dekat SSM. Bukan ka itu akan menambahkan lagi permasalahan dalam isu tersebut. Apa ada justifikasi yang kukuh? Saya percaya ramai PA yang tidak bersetuju dengan cadangan ini.