SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

15 Mac 2012

PARLIMEN: PEMBATALAN SBPA : PEMBANGKANG MAHU DAPATKAN PUJIAN DISELAR

Bernama
15/3/2012



KUALA LUMPUR, 14 Mac (BERNAMA) -- Seorang anggota Parlimen Rabu menyelar wakil pembangkang yang cuba mendapatkan pujian daripada keputusan kerajaan membatalkan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) baru-baru ini.

Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) berkata 'kekurangan' dalam SBPA bukan hanya dikesan oleh pembangkang sahaja, sebaliknya turut disedari para penyokong kerajaan.

"Jangan menidakkan kepekaan kami sebab kami juga sedar sistem ini akan memudaratkan penjawat awam kerana itu kami menyokong tuntutan Cuepacs.

"Jangan ingat kami tidak boleh berfikir langsung, malah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga sedia mendengar pandangan sebab itu keputusan ini diambil," katanya ketika mencelah perbahasan Azmin Ali (PKR-Gombak) pada persidangan Dewan Rakyat Rabu.

Azmin ketika membahaskan usul Menjunjung Kasih Titah Diraja mendakwa pembatalan SBPA merupakan hasil manifestasi suara rakyat khususnya penjawat awam yang diperjuangkan pakatan pembangkang.

-- BERNAMA

28 ulasan:

bukan seorang AHLI POLITIK berkata...

dah dah la tu POLITICIAN. yang buat kerja adalah kakitangan awam. takda kakitangan awam, politician pun takleh hidup.

Tanpa Nama berkata...

Kecoh jer politik ni...kerana politik rakyat ditindas..sume ahli politik same je penting kan diri..masing2 ade agenda!!!! Ayuh la Malaysia ambil contoh negara maju spt Japan....dorg pun politik jugak tp x la spt Malaysia ni!!!

Tanpa Nama berkata...

MASYAALLAH....ni aku jumpa ada org antar kat fb kppa..korang tengok dan nilai la sendiri...
Ila La http://mymassa.blogspot.com/2012/03/minta-maaf-semua-dokumen-sulit-ini.html

Tanpa Nama berkata...

pembangkang xde modal lain ke?asyik nk ambik kredit apa yg kerajaan buat je..

Tanpa Nama berkata...

SPBA BATAL TAPI DENGARNYA CUEPACS NAK BEBERAPA KEPUTUSAN DALAM SBPA DIKEKALKAN DALAM SSM.

***********************************

KUALA LUMPUR, 9 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu gred kira-kira 70,000 penjawat awam dalam kumpulan teknikal, sains dan pertanian, yang dinaik taraf di bawah pelaksanaan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), dikekalkan walaupun skim itu telah dibatalkan.

***********************************

APA HAL DENGAN CUEPACS NI, DULU MASA KERAJAAN UMUM SBPA BUAT JELAJAH 1MALAYSIA KONONNYA SPBA BAIK , BILA DAPAT TENTANGAN BUAT JELAJAH LAGI KONONNYA SBPA TAK BAIK, BILA SPBA MANSUH KELUAR KENYATAAN GEMBIRA UNTUK KEADILAN SEMUA, TUT .. TUT .. NAK KEKALKAN SEBAHAGIAN PULA PERKARA DALAM SBPA KEDALAM SSM, CUEPACS TOLONGLAH TENGOK KEADILAN UNTUK SEMUA BUKAN UNTUK SEGELINTIR KUMPULAN SAJA, KALAU DIKEKALKAN SEBAHAGIAN PERKARA DALAM SBPA MUNGKIN HANYA BEBERAPA KELOMPOK SAJA MENDAPAT UNTUNG DAN KELOMPOK LAIN TAK BERUBAH, MANA KEADILANYA ?

pemerhati bebas berkata...

ada beberapa benda dalam SBPA boleh dikekalkan, BUKAN BERMAKNA SBPA ITU BAIK SECARA KESELURUHANNYA.

lihat pada perkara positif:

(a) exit policy. bagus untuk memotivasikan kakitangan, terutama yang rasa kepala sudah besar bila sudah sah jawatan. cuma dalam konteks ini, penilaian dari penyelia PERLU ADIL dan TELUS.
(b) bersara awal dan dapat bayaran persaraan sebaik sahaja bersara. bukan kena tunggu umur bersara wajib. contoh, kalau nak bersara umur 50, servis sudah cukup 25 tahun, boleh dapat pencen penuh, bukan kena tunggu umur 56/58 baru dapat bayaran.
(c) sistem gred. 1-1, 2-1, 3-1, 4-1, 5-1 mendekatkan jurang. bukannya seperti 41 dengan 29, atau 41 dengan 17. malah kekananan seseorang dilihat pada angka kedua, contoh 2-2 adalah gred kanan dalam golongan diploma sedangkan 1-1 adalah gred junior dalam golongan ijazah.
(d) tiada gaji langgar dinding.

benda-benda di atas boleh dikitar semula dan dimasukkan ke dalam skim baru yang bakal dirangka nanti.

DG 41 yang ANTI DENGAN PTD berkata...

exit policy tuh bleh praktikkan kat ptd ptd samdol yg wat huru hara dgn sbpa tuh.

Tanpa Nama berkata...

'kekurangan' dalam SBPA bukan hanya dikesan oleh pembangkang sahaja, sebaliknya turut disedari para penyokong kerajaan.

"Jangan menidakkan kepekaan kami sebab kami juga sedar sistem ini akan memudaratkan penjawat awam kerana itu kami menyokong tuntutan Cuepacs.

"Jangan ingat kami tidak boleh berfikir langsung

===================================

dulu ada seorang dua pembangkang je yang bising pasal SBPA(memang pembangkang selalu bangkang,itu tugas dia),tak ada pula orang lain yang kata SBPA tak bagus,Bila SBPA batal tiba tiba je ramai yang bersuara kata SBPA tak bagus.Pujian patut diberi pada Ceupacs dan PM

Tanpa Nama berkata...

pemerhati bebas berkata...

ada beberapa benda dalam SBPA boleh dikekalkan, BUKAN BERMAKNA SBPA ITU BAIK SECARA KESELURUHANNYA.

lihat pada perkara positif:

(a) exit policy. bagus untuk memotivasikan kakitangan, terutama yang rasa kepala sudah besar bila sudah sah jawatan. cuma dalam konteks ini, penilaian dari penyelia PERLU ADIL dan TELUS.
(b) bersara awal dan dapat bayaran persaraan sebaik sahaja bersara. bukan kena tunggu umur bersara wajib. contoh, kalau nak bersara umur 50, servis sudah cukup 25 tahun, boleh dapat pencen penuh, bukan kena tunggu umur 56/58 baru dapat bayaran.
(c) sistem gred. 1-1, 2-1, 3-1, 4-1, 5-1 mendekatkan jurang. bukannya seperti 41 dengan 29, atau 41 dengan 17. malah kekananan seseorang dilihat pada angka kedua, contoh 2-2 adalah gred kanan dalam golongan diploma sedangkan 1-1 adalah gred junior dalam golongan ijazah.
(d) tiada gaji langgar dinding.

benda-benda di atas boleh dikitar semula dan dimasukkan ke dalam skim baru yang bakal dirangka nanti.

Jumaat, Mac 16, 2012 9:36:00 AM

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Perkara (c) TOLONG BUANG !!!!!! asas inilah ramai PA yang marah eg beza antara STPM. , Diploma, Sijil, SPM, etc.

Tanpa Nama berkata...

Ramai ahli Politik CUBA cari makan dgn SBPA !
Bukan kah dia orang yang SETUJU dengan SBPA ! dan meLULUS dalam Parlimen !!!

Jange pelawok !! Ingat dosa! bila nak minta maaf kpd PA?

Tanpa Nama berkata...

HARAP KERAJAAN SEGERAKAN PEMBAYARAN GAJI BARU SSM MELALUI KENAIKAN 13%,KENAIKAN GAJI TAHUNAN DAN LAIN-LAIN.

Tanpa Nama berkata...

La ni tak payah la dok kecoh pasai SPBA laqgi .Dah jadi arwah pun. Bayar lah gaji yang naik 13% tu dulu. Lama dah dok tunggu ni.Kecoh2 tangguh pula yang kenaikan 13%. tu. Sampai bila nak tunggu.Harap2 dapat la bulan Mac ni.

Tanpa Nama berkata...

STATUS PEKERJA KONTRAK
=======================

CUEPACS TELAH BANGKITKAN ISU PEKERJA KONTRAK KEPADA PM DAN PM TELAH MEMINTA CUEPACS MENYENARAIKAN NAMA NAMA PEKERJA KONTRAK YANG BERKHIDMAT DALAM PERKHIDMATAN AWAM SAMA BADAN BERKANUN/NEGERI/PERSEKUTUAN.DIHARAPKAN SAUDARA/SAUDARI/TUAN/PUAN BEKERJASAAMA DENGAN CUEPACS DEMI MASA DEPAN SDRA/SDRI/TUAN/PUAN DALAM ARENA PEKERJAAN ANDA.

HUBUNGI S/U CUEPACS NEGERI P.P
EN. MOHAMMAD BIN YUSOF (HP 0164701519)UNTUK FAX BORANG TERSEBUT DAN KEMBALIKAN BORANG DISI KEEPAADA S/U CUEPACS NEGERI PULAU PINANG.DENGAN KADAR SEGERA.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu tk payah dok kecoh2 lagi...terimalah seadanya...silap haribulan tangguh lagi apa pun tak dapat...

Hisham berkata...

Tanpa Nama berkata...

Ramai ahli Politik CUBA cari makan dgn SBPA !
Bukan kah dia orang yang SETUJU dengan SBPA ! dan meLULUS dalam Parlimen !!!

Jange pelawok !! Ingat dosa! bila nak minta maaf kpd PA?
--------------------------
Nampaknya saudara tak fhm apa yg diLULUS kan oleh PARLIMEN..

yg dluluskan di parliment adalah RANG UNDANG2 PERBEKALAN.. SBPA adalah pekeliling yg WAJIB diwartakan berdasarkan RANG UNDANG@ tersebut..antarnya kenaikan gaji antaea 7-13%..tetapi itu tidak ditepati didalam SBPA.. jika SBPA ditruskan ia adalah tidak sah di sesi undang2 negara.

Tanpa Nama berkata...

Betul2 tak faham mcm mana boleh terkeluar dari landasan sebenar. Didapati penyelarasan gaji langsung x menepati 7 -13%. Bukankah jadual gaji baru perlu disemak terlebih dahulu sebelum diedarkan kpd semua agensi kerajaan berkaitan.u

S = Sejarah
B = Baru
P = Perkhidmatan
A = Awam

Tanpa Nama berkata...

sbpa ni PA sendiri yg perjuangkn BUKAN PEMBANGKANG (menanguk d air keruh)...GOV yg dgr bantahan PA so SSM dikekalkan..itula ertinya DEMOKRASI BERPARLIMEN n RAKYAT DIDAHULUKAN...POWER RAKYAR & BUKAN POWER PEMBANGKANG..

Tanpa Nama berkata...

sebagai kakitangan awam saya juga tidak berpuas hati dengan pegawai PTD di JPA yang sejak sekian lamanya meletakkan perkhidmatan PTD sebagai elit berbanding skim-skim lain melalui perancangan secara terancang agar mereka dapat membolot semua jawatan utama di sektor awam. Perkara ini sudah lama menjadi polemik dalam kalangan penjawat awam namun senyap begitu sahaja lantaran kuasa yang terlalu besar berada dalam tangan mereka sehingga kakitangan dari skim lain begitu terpinggir terutamanya dari segi peluang kenaikan pengkat. Bagaimanapun perancangan ala mafia mereka ini akhirnya terburai dengan penggubalan SBPA yang akhirnya menimbulkan bantahan dan perasaan tidak puas hati dalam kalangan penjawat awam dan seterusnya membuka mata perdana menteri dan masyarakat mengenai sikap sebenar golongan PTD ini.. Para penjawat awam, teruskan bersatu menentang ketidakadilan PTD yang terlalu berkuasa di JPA..

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat memang tak guna, walaupun aku menentang keras SBPA, tapi untuk mengundi Pakatan Rakyat penipu jahanam ini, jangan haraplah. Korang Pakatan Rakyat, cakap saja lebih, nak buat itu nak buat ini, tapi lepas menang macam celaka sajalah korang buat, di negeri tadbiran korang dah terbukti korang memang tak guna dan korang memang suka beri masalah kepada penjawat awam, blah la Pakatan Rakyat, jangan harap aku nak undi Pakatan Rakyat, dasar penipu.

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Pembangkang hanya menangguk di air keruh.

Pakatan Pembangkang langsung tak ada buat apa untuk negara

Pakatan Pembangkang langsung tak ada buat apa untuk PA

Pakatan Pembangkang hanya tahu buat kacau, buat kecoh, huruharakan negara.


Pakatan Pembangkang lah yang banyak habiskan duit negara letak jawatan YB, bubuh calon dah tua bila menang pegang title YB 2-3 bulan saja sebabnya nak suroh adakah pilihanraya kecil. Boleh tunjuk belang. Berapa banyak duit negara habis kerana pilihanraya kecil saja.

Pakatan Pembangkang hanya tahu protes tapi tak tahu nak buat sesuatu. Contoh di Kelantan - masalah air sampai la ni tak selesai, masalah jalan - kerajaan BN yang buat, masalah banjir - kerajaan BN yang beri bantuan. APA YANG PAKATAN PEMBANGKANG TAHU - TAHU BUAT KACAU SAJA. CERMINLAH DIRI SENDIRI.

Tanpa Nama berkata...

As Salam.
Memang patut KSN ditamatkan kontrak. Salah satu faktor kejatuhan teruk BN pada PRU-12 adalah disebabkan oleh kebongkahan dan kesombongannya. Para JUSA yang tidak disenanginya dimasukkan ke dalam jawatan 'pool' sepatutnya diberi peluang kali ke-2 kerana kebanyakan mereka mempunyai idea think-out-of-the-box tetapi tidak disenangi oleh KSN. Jawatan KSN sepatutnya rotate setiap 3-5 tahun dengan memberi peluang kepada skim lain (seperti W, F, J, DU dan sebagainya) kerana kemahiran/kepakaran mereka dalam bidang teknikal terutamanya ICT boleh diadunkan dengan skill tadbir urus ke arah transformasi sektor awam dan ekonomi negara. Kita beri peluang kepada sentuhan dan skill mereka pula berbanding sentuhan general PTD. Ini kerana saya percaya mereka ini lebih kreatif dan inovatif dengan menggunakan tool kemahiran dan kepakaran mereka yang sedia ada.
Disyorkan juga agar 36 jawatan premier yang telah mendapat habuan pencen, gratuiti, gaji premier SBPA dan sebagainya ditamatkan kontrak serta-merta bagi memulihkan imej kepimpinan dan pemerintahan YAB PM DS Najib. Kesepakatan dan muafakat mereka dalam perkara ini sebenarnya melanggar integriti yang sering dilaungkan oleh KSN. Cakap tidak serupa bikin. Bikin malu sahaja adalah. 36 jawatan premier tersebut telah menjadi buah mulut 1.4 juta penjawat awam mereka telah naik muak dan hilang kepercayaan terhadap mereka-mereka ini ekoran tindakan senyap dan sikap tamak haloba mereka.
Seperkara lagi, kenyataan BIW (Bayaran Insentif Wilayah) yang ditambat pada Disember 2011 menimbulkan kemarahan dan ketidakpuashatian di kalangan penjawat awam Sabah/Sarawak kerana itu adalah hak keistimewaan mereka (selain peruntukan Perkara 20). KSN dan KPPA tidak fikir dan sedar ke bahawa Sabah/Sarawak merupakan deposit tetap kerajaan BN? Seolah-olah perancangan pihak PTD JPA mengenai SBPA ini sengaja ingin menjatuhkan kerajaan pimpinan YAB PM DS Najib di dalam PRU-13 nanti.

Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

Political mileage jer !!!
bukan dia orang yg setuju di Parlimen hari tuh!

mau jadi juara? tanding presiden cuepacs pd thn 2013.

Tanpa Nama berkata...

Saya mengikuti dengan rapat penjualan konsesi Lebuhraya Kuala Lumpur-Putrajaya oleh Maju Holdings Sdn Bhd kepada EP Manufacturing Berhad dalam urusniaga yang dilaporkan bernilai RM1.7 bilion.


Ini menimbulkan keraguan serta merta memandangkan pembinaan lebuhraya tersebut menggunakan dana awam yang besar melalui geran kerajaan bernilai RM976.7 juta. Kos keseluruhan lebuhraya tersebut dianggarkan bernilai RM1.32 bilion dan sebahagian besarnya dibiayai oleh rakyat melalui geran RM976.7 juta yang diberikan kerajaan kepada Maju Holdings Sdn Bhd. Selain geran tersebut, saya menganggarkan suntikan dana yang dibuat oleh Maju Holdings Sdn Bhd hanyalah sekitar RM60 juta (iaitu 4.5% dari kos keseluruhan) kerana ia turut meminjam RM370 juta dari institusi kewangan.

Oleh yang demikian, penjualan berjumlah RM1.7 bilion ini akan memberi durian runtuh kepada Maju Holdings Sdn Bhd sekiranya geran oleh kerajaan berjumlah RM976.6 juta tidak dikembalikan. Jika ini berlaku, selepas membayar hutang institusi kewangan berjumlah RM370 juta, bermakna Maju Holdings Sdn Bhd bakal membuat keuntungan berjumlah sekitar RM1.33 bilion sedangkan modal pelaburannya dianggarkan RM60 juta sahaja.

Saya mendesak Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan mengesahkan sama ada Maju Holdings Sdn Bhd akan mengembalikan dana rakyat sejumlah RM976.7 juta itu, kerana jika tidak ia menimbulkan lebih banyak persoalan yang akan terus menaikkan kemarahan rakyat.

Jika keuntungan RM1.33 bilion itu disimpan oleh Maju Holdings Sdn Bhd, apakah perjanjian di antara Perdana Menteri dengan pemilik Maju Holdings Sdn Bhd yang diketahui umum penyokong kuat UMNO? Adakah wujud persefahaman agar keuntungan atas angin yang merampas dana rakyat itu akan disalurkan kembali kepada UMNO sebagai dana pilihanraya?

Sejak akhir-akhir ini, keghairahan Perdana Menteri meluluskan urusniaga melibatkan kroni UMNO/Barisan Nasional bernilai berbilion ringgit menguatkan syak wasangka rakyat bahawa harga yang tinggi yang dikenakan kroni merugikan rakyat. Tambahan pula, urusniaga dalam serba kerahsiaan dan tiadanya ketelusan boleh menguatkan lagi wasangka rakyat itu.

Penjualan konsesi lebuhraya ini adalah urusniaga yang kedua dalam masa sebulan yang membelakangkan kepentingan rakyat, selepas pembelian aset dan perniagaan Ananda Krishnan oleh dana 1MDB yang dikawal sepenuhnya Perdana Menteri berjumlah RM8 bilion, walaupun 1MDB tidak pernah ada sebarang pengalaman di dalam industri penjanaan tenaga.

Jumlah dana rakyat yang terlibat sebanyak RM976.6 juta itu adalah empat kali ganda lebih tinggi dari dana yang membabitkan NFC. Perdana Menteri mungkin berfikiran beliau boleh mendiamkan diri mengenai NFC, tetapi sudah tentu jumlah dana rakyat sebesar RM976.6 juta ini memerlukan jawapan dari beliau memandangkan urusniaga tersebut tidak boleh berlaku tanpa kelulusan beliau sendiri sebagai Menteri Kewangan.

Tanpa Nama berkata...

Permohonan maaf secara terbuka Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia mempunyai kesan yang tersendiri dari sudut psikologi. Permohonan maaf secara terbuka ini dengan tersendirinya mengakui rekod buruk sepanjang lebih 50 tahun memerintah Malaysia. Akhirnya Umno BN tergapai-gapai mencari kaedah baru bagi menyelamatkan diri dan memancing hati rakyat- Maaf kepada seluruh rakyat Malaysia.

Kaedah psikologi ini mudah termakan oleh golongan yang lemah, berfikiran pendek dan meminta-minta. Walau apa kesalahan seseorang, melalui kaedah ini mereka mudah mempengaruhi manusia, akhirnya memaafkan dengan sekelip mata. Tanpa kita sedar bahawa kesan jangka panjang yang akan menimpa kita, jika terus memberi mandat kepada Umno BN untuk memerintah Malaysia, mereka akan terus mengulangi siri keazaliman terhadap rakyat. Rayuan maaf psikologi ini adalah kemuncak kepada taktik memancing undi Umno BN.

Bagi golongan yang ada integriti, berfikiran panjang dan tidak bergantung kepada orang lain, mereka sudah kenal jerat yang dipasang melalui rayuan psikologi ini.

Minda kita masih bugar mengingati peristiwa setiap kali selepas pilihanraya umum; golongan yang dilabel pembangkang sebagai penjawat awam akan ditukar tempat kerja, disekat segala bentuk bantuan yang mereka layak, malah ada yang diberhentikan terus pekerjaan. Tidak kurang juga ramai antara rakyat yang dilabel sebagai pembangkang ini terpaksa menjual harta dan mencari kehidupan baru di Negara lain kerana tidak tahan dengan tekanan yang diberikan.

Percayalah rayuan maaf psikologi ini akan bertukar menjadi sifat sediakala jika terus diberi mandat kepada Umno BN dalam PRU13 nanti.

Beralihlah ke harapan yang pasti dengan mengundi Pakatan Rakyat…

Tanpa Nama berkata...

bodoh CEUPACS, kalau tak minta lebih, sebab nak PRU13, BN hanya pandang sebelah mata kakitangan awam, tak macam golongan koperat yang ditatang penuh oleh najib

PA GERAM TERTIPU LAGI berkata...

Alaaaa...biasa la.....nie semua politik interest....Cuba pikir...Pengerusi Jawatankuasa Gaji Kabinet..siapa PENGERUSInya?.....Menteri Kewangan SIAPA ORANGnya....Takkan tak tahu mengenai SBPA....sain buta aje ke....hehehe gelihati!!!!

Lepas tu cakap SBPA gagal dari segi perlaksanaan...kerajaan sedari...bodoh betul...buat skim sambil tido ke....lawak kan!!!!

Lepas tu...kerajaan perihatin kegusaran PA...jadi SPBA dimansuhkan....kakakaka...PA & Ceupacs kena tipu lagi.....

Semua tu dah dirancang....supaya jadi POLITIK INTEREST....

Tanpa Nama berkata...

azmin ali nak bela kakitangan awam? setau saya politician yang paling sombong pernah saya jumpa adalah azmin ali, muka poyo semacam, memang angkuh dan cerewet tahap gila babi!

Tanpa Nama berkata...

pakatan rakyat tak yah minta simpati penjawat awam, setau saya kalau pakatan rakyat menang PRU yang first sekali akan get out adalah penjawat awam, bukankah orang kuat DAP tu sendiri dah cakap nak kurangkan penjawat awam?... piraaah mabuk!