SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

20 Mac 2012

KEMENTERIAN SIASAT DAKWAAN GURU TAK DAPAT CUTI 90 HARI

Berita harian
20/3/2012



KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan menyiasat dakwaan CUEPACS bahawa sebilangan besar penjawat awam wanita, khususnya mereka yang berkhidmat di sektor pendidikan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan cuti bersalin 90 hari.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata isu itu tidak seharusnya timbul terutama di kalangan guru kerana peruntukkan cuti bersalin 90 hari adalah hak mereka dan ketua jabatan tidak boleh sewenang-wenangnya menolak atau memotong tempoh cuti berkenaan. “Isu ini tidak seharusnya timbul kerana apabila guru memohon cuti, pihak sekolah selalunya akan menyediakan guru ganti bagi meneruskan kerja mereka sepanjang tempoh cuti bersalin. “Kementerian akan menyiasat dakwaan CUEPACS itu bagi menentukan sama ada isu berkenaan benar-benar timbul,” katanya kepada Berita Harian ketika ditemui di bangunan Parlimen di sini, semalam.

Kelmarin, Setiausaha Agung CUEPACS, Lok Yim Pheng mendakwa sebilangan besar penjawat awam wanita, khususnya mereka yang berkhidmat di sektor perguruan dan kejururawatan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan cuti bersalin 90 hari seperti diperuntukkan.

Yim Pheng berkata, pihaknya menerima banyak aduan daripada guru dan jururawat yang mendakwa permohonan cuti bersalin mereka ditolak oleh ketua jabatan masing-masing.

CUEPACS kecewa dengan tindakan sedemikian kerana alasan yang sering diberikan oleh ketua jabatan ialah berlaku kekurangan tenaga kerja untuk menggantikan mereka bagi tempoh 90 hari.
Mohd Puad berkata, kementerian akan menghubungi CUEPACS bagi mendapatkan bukti mengenai dakwaan itu.

125 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

first

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa ini kes panggil mesyuarat sekali sekala dalam tempoh cuti bersalin, MAKANYA bisinglah 1Malaysia, CIKGU-CIKGU macam-macam kerajaan bagi kelebihan kepada kamu berbanding dengan kami Penjawat Awam lain, syukurlah !.

Tanpa Nama berkata...

APA JADI DENGAN GAJI BARU KAMI NI CUEPACS?

Tanpa Nama berkata...

Kalau wanita bersalin dapat cuti 90 hari, tak teringin ka kerajaan nak bagi cuti 90 hari juga kepada suami yang isterinya bersalin sebagai cuti jaga anak dan isteri.

Tanpa Nama berkata...

buat saja cuti tanpa gaji.

apa dia? tak adil?

anggaplah anda seperti berniaga. buka kedai, dapat pendapatan. tutup kedai, takda pendapatan.

apa dia? berniaga banyak pendapatan? siapa cakap?

bersyukur la sikit sebab ada kerja. sudah-sudah la tu nak tuntut macam-macam. dulu dapat cuti 60 hari, tak bersyukur. dapat cuti 90 hari pun merungut lagi.

inilah akibatnya apabila kuasa pentadbiran dan kuasa membuat keputusan banyak diberi kepada perempuan. nabi dulu dah pesan, tapi banyak lelaki yang menguruskan pentadbiran sekarang banyak melacurkan ketentuan hidup. sudahnya banyak beri peluang kepada perempuan buat itu ini. konon nak SETARAF. gaji nak sama, pangkat nak sama, tapi hak mau lebih. KERJA NAK SENANG. orang lelaki boleh buat kerja 10, perempuan mampu buat 4 saja. alasan "KAMI NI PEREMPUAN, MANA ADA KUDRAT". TAPI GAJI NAK SAMA.

WTF!

Tanpa Nama berkata...

berapa banyak cuti mahu...

Tanpa Nama berkata...

jika benar ada ketua jabatan yang tidak membenarkan stafnya bagi wanita berkahwin cuti bersalin selama 90 hari bagi anak 1, 2 dan 3 Ketua jabatan tersebut telah mengikari pekeliling yang dikeluarkan oleh JPA.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Kalau wanita bersalin dapat cuti 90 hari, tak teringin ka kerajaan nak bagi cuti 90 hari juga kepada suami yang isterinya bersalin sebagai cuti jaga anak dan isteri.

Selasa, Mac 20, 2012 8:58:00 AM
------------

BODO!

Tanpa Nama berkata...

Cuti bersalin untuk yang berumur 40 tahun kebawah sahaja ! Pakar perubatan tidak menggalakan wanita 40 tahun keatas untuk bersalin ?

Pak Lang berkata...

Pekeliling Bilangan 14 Tahun 2010 menyatakan:
cuti bersalin bergaji penuh adalah sebanyak 300 hari sepanjang tempoh perkhidmatan;

staf diberi fleksibiliti untuk menentukan sendiri tempoh cuti bersalin di antara 60 hari hingga 90 hari bagi setiap kelahiran;

Dengan kata mudah kalau bersalin keni kira la dah berapa kali bersalin, setiap kali bersalin dahulu tu cuti berapa banyak ambil 60 ke atau 90 kalau dah anak keempat pasti kalau kira mesti tidak lebih dari pada 3 bulan sebab maksimum cutu bersalin yang diberikan adalah 300 hari sepanjang perkhidmatan,

dan kalau yang aktif tu yang dah habis 300 hari,bersalin lagi kena ambil rehat yang layak, atau tanpa gaji atau menggunakan cuti menjaga anak(tanpa gaji)muali dari tarikh bersalin mengikut pekeliling perkhidmatan bilangan 15 tahun 2007,



sekadar ingin berkongsi

Pak Lang

Tanpa Nama berkata...

Betul tu pak lang, kalau dah bersalin banyak kali memang lah sukar nak minta cuti 90 hari tu sebab dah lebih dari kelayakan, takkan ketua jabatan tu nak beri kelonggaran kot kalau dah berlebih...siasat dulu betul kopek

Tanpa Nama berkata...

yang buat peraturan tu orang yang tak beranak broo...

Tanpa Nama berkata...

Tak patut ini berlaku?
Semua kakitangan wanita mempunyai 300hari maximum tempoh cuti bersalin, jika beranak banyak, cuti tanpa gaji lah.
Cuti bersalin hanya diluluskan minimum 60hari (5kali beranak) maximum 90 hari (3 beranak).
Memang ketua jabatan mempunyai kuasa melulus min<60 atau max<90 untuk pegawai, tak ada salah jika perkhidmatan pegawai tersebut diperlukan!

Tanpa Nama berkata...

saya telah melalui fasa cuti bersalin 45 hari dan 60 hari. Pada pendapat saya cuti di antara 45 hari hingga 60 hari sudah mencukupi. even so saya rasakan 60 hari itu agak lama sebab bila masuk ofis semula untuk bekerja rasa kekok dan 'blur' and kena ambil masa untuk pick-up atau adapt semula dengan suasana kerja. 60 hari dah cukup nape nak tambah jadi 90 hari pun saya tak faham. Kalau ikutkan ibu2 bekerja x payahlah lama sangat bercuti nanti terlalu attach dengan anak akan mengganggu prestasi kerja pula sebab anak tak boleh berenggang dengan kita.

Sekadar pandangan jujur saya sebagai seorang wanita, isteri dan ibu.

Sekian, terima kasih.

lok_lak84 berkata...

golongan paling bising dalam PA, kenapa sektor lain tak dengar apa pun?

kelulusan akademik terendah, 70% ada degree, 60% degree subsidi diberi najib tuya utk naik gaji bukan kerana kepandaian, kerana skor SPM pun.

Nnt murid2 akan ikutlah, buat apa jadi pandai, baik jadi bodo mcm2 cikgu2 aku ja, pastu masuk maktab, boleh buat degree juga tanpa skor periksa terlebih dahulu, mana untung?


kustm best,
aku jadi guru kerana nak selamatkan sistem pendididkan

Tanpa Nama berkata...

TIDAK PERNAH SEBELUM INI BERKATA2......
APA DA GAJI TAHUN 2011 MASIH DBAYAR PADA 2012...
PTUIIIIIIIIIIIHHHHHH
PEKEJADAHNYE...DEMEEEEEEEEEEEEE....

Tanpa Nama berkata...

MANA GAJI BARU????? SAPA TAU???? CUEPACS N JPA SENYAP JE NI!!!! PEKELILING PUN TAK DAK LAGI.

HAMPEH!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

TIDAK PERNAH SEBELUM INI BERKATA2......
APA DA GAJI TAHUN 2011 MASIH DBAYAR PADA 2012...
PTUIIIIIIIIIIIHHHHHH
PEKEJADAHNYE...DEMEEEEEEEEEEEEE....

Selasa, Mac 20, 2012 1:10:00 PM


Tanpa Nama berkata...
MANA GAJI BARU????? SAPA TAU???? CUEPACS N JPA SENYAP JE NI!!!! PEKELILING PUN TAK DAK LAGI.

HAMPEH!!!!!!

Selasa, Mac 20, 2012 1:42:00 PM

RMRMRMRMRMRMRMRM rmrmrmrmrm
wa sokong lu bro., !!!!!!!!
haprak !!!

kuli rakyat berkata...

Tanpa Nama berkata...

saya telah melalui fasa cuti bersalin 45 hari dan 60 hari. Pada pendapat saya cuti di antara 45 hari hingga 60 hari sudah mencukupi. even so saya rasakan 60 hari itu agak lama sebab bila masuk ofis semula untuk bekerja rasa kekok dan 'blur' and kena ambil masa untuk pick-up atau adapt semula dengan suasana kerja. 60 hari dah cukup nape nak tambah jadi 90 hari pun saya tak faham. Kalau ikutkan ibu2 bekerja x payahlah lama sangat bercuti nanti terlalu attach dengan anak akan mengganggu prestasi kerja pula sebab anak tak boleh berenggang dengan kita.

Sekadar pandangan jujur saya sebagai seorang wanita, isteri dan ibu.

Sekian, terima kasih.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

cuti bersalin perlu mengambilkira faktor kesihatan ibu dan anak..anak baru lahir perlu penjagaan yang rapi dari seorang ibu..

prstasi kerja? ape barang ini prestasi kerja.. family first, ada paham!!!!!!!!

sokong 90 hari..

Tanpa Nama berkata...

GAJI BULAN MAC IKUT SSM LAMA LAGI.SEKURANG-KURANGNYA DAPAT LAGI KAMI MAKAN GAJI BESOR.LAGI LAMBAT LAGI BAGUSLA.BOLEH COLI KATAK.

TUNGGU KERAJAAN KATA TAK PAYAH BAYAR BALIK.MINGGU DEPAN SEMUA DAPAT KENAIKAN 13%.

Tanpa Nama berkata...

cuti bersalin perlu mengambilkira faktor kesihatan ibu dan anak..anak baru lahir perlu penjagaan yang rapi dari seorang ibu..

prstasi kerja? ape barang ini prestasi kerja.. family first, ada paham!!!!!!!!

sokong 90 hari..

Selasa, Mac 20, 2012 2:03:00 PM
***********************************
itu semua bergantung pada kita. kalau rasa boleh sembuh cepat, akan sembuh cepat. saya dah 3 kali ceasarian section dan cuti bersalin hanya 45 hari sebanyak dua kali, takde masalah ape pun.

kalau dalam pantang, ikut pantang betul2, akan sembuh lebih cepat. yang lambat sembuh tu sebab tak jaga pantang.

its all in our mind....

Tanpa Nama berkata...

kalau family first sampai camtu...resign je bagus...tak payah nak bebankan kerajaan dengan bayar cuti bergaji sampai 90 hari

yang swasta ada yang cuti tanpa gaji sebab nak jaga anak...

Tanpa Nama berkata...

cikgu, cikgu, cikgu.... cuepacs ni persatuan untuk cikgu je ke..

Tanpa Nama berkata...

Ini lah jadinya bila peraturan dibuat oleh PTD, (pitar tapi dungu) yang telah membuat peraturan dan kelulusan cuti bersalin 90 hari, bila tak dapat dilaksanakan maka banyak lah PA yang komplen dan merungut, menuntut hak mereka lah, cuba kalau dulu diperhalusi dahulu keputusan cuti bersalin, perkara ini tidak akan terjadi sepertimana kejadian SPBA,, bahlol betul ...

Tanpa Nama berkata...

ni lagi seko menaip tak guna otak. "family first" la sangat.

kalau family first, yang pergi terhegeh hegeh pergi bekerja buat apa? suami tak dapat tanggung? apa melarat sangat ke hidup sampai pendapatan suami takboleh tampung hidup isteri & anak-anak? lepas beranak, hantar pulak anak suruh orang lain jaga. keluar lagi duit belanja.

belanja ikut KEPERLUAN, bukan KEINGINAN. itulah yang terjadi kalau belanja ikut KEINGINAN, nak beli kereta, nak beli barang make-up, nak beli baju lawa-lawa mahal-mahal. suka sangat kejar dunia.

gaji nak best, cuti nak banyak, tapi kerja nak SENANG.
ni la dia spesis lahir hasil dari women liberalise & fahaman dari shahrizat jalil.

pesan nabi taknak ikut. tau penuhkan nafsu sendiri saja. bila tak dapat cuti, heboh 1 dunia. bila diberi kerja, nak cuti manjang. sudahnya tugas sendiri orang lain yang tanggung. majikan pulak perlu keluarkan belanja lebih untuk bayar elaun tanggung kerja yang dibuat oleh pegawai yang menanggung.

kerja yang boleh dibuat oleh seorang dah dibuat 2 orang disebabkan alasan "perempuan". tapi tulah, gaji nak BEST. tak ke membazir duit bayar gaji namanya tu?

Tanpa Nama berkata...

WOI.....GAJI SSM BARU MANA....TAK KAN QPEX BARU NAK BINCANG DENGAN JPA TENTANG JADUAL GAJI....?
AKU DENGAR KHABAR2 ANGIN TAK BINCANG LAGI...

GAJI BARU PA MANA....MANA....?

AKU DAH BENGANG TAHAP DEWA DAH NI.......

Tanpa Nama berkata...

WOI.....GAJI SSM BARU MANA....TAK KAN QPEX BARU NAK BINCANG DENGAN JPA TENTANG JADUAL GAJI....?
AKU DENGAR KHABAR2 ANGIN TAK BINCANG LAGI...

GAJI BARU PA MANA....MANA....?

AKU DAH BENGANG TAHAP DEWA DAH NI.......

Tanpa Nama berkata...

WOI.....GAJI SSM BARU MANA....TAK KAN QPEX BARU NAK BINCANG DENGAN JPA TENTANG JADUAL GAJI....?
AKU DENGAR KHABAR2 ANGIN TAK BINCANG LAGI...

GAJI BARU PA MANA....MANA....?

AKU DAH BENGANG TAHAP DEWA DAH NI.......

Tanpa Nama berkata...

WOI.....GAJI SSM BARU MANA....TAK KAN QPEX BARU NAK BINCANG DENGAN JPA TENTANG JADUAL GAJI....?
AKU DENGAR KHABAR2 ANGIN TAK BINCANG LAGI...

GAJI BARU PA MANA....MANA....?

AKU DAH BENGANG TAHAP DEWA DAH NI.......

Tanpa Nama berkata...

WOI.....GAJI SSM BARU MANA....TAK KAN QPEX BARU NAK BINCANG DENGAN JPA TENTANG JADUAL GAJI....?
AKU DENGAR KHABAR2 ANGIN TAK BINCANG LAGI...

GAJI BARU PA MANA....MANA....?

AKU DAH BENGANG TAHAP DEWA DAH NI.......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
WOI.....GAJI SSM BARU MANA....TAK KAN QPEX BARU NAK BINCANG DENGAN JPA TENTANG JADUAL GAJI....?
AKU DENGAR KHABAR2 ANGIN TAK BINCANG LAGI...

GAJI BARU PA MANA....MANA....?

AKU DAH BENGANG TAHAP DEWA DAH NI.......

Selasa, Mac 20, 2012 2:55:00 PM

---------------

BODO KO NI SPAMMING KAT SINI!!






















































































































































.

















































































.






























.















GAJI CEPAT SIKIT !!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

buat saja cuti tanpa gaji.

apa dia? tak adil?

anggaplah anda seperti berniaga. buka kedai, dapat pendapatan. tutup kedai, takda pendapatan.

apa dia? berniaga banyak pendapatan? siapa cakap?

bersyukur la sikit sebab ada kerja. sudah-sudah la tu nak tuntut macam-macam. dulu dapat cuti 60 hari, tak bersyukur. dapat cuti 90 hari pun merungut lagi.

inilah akibatnya apabila kuasa pentadbiran dan kuasa membuat keputusan banyak diberi kepada perempuan. nabi dulu dah pesan, tapi banyak lelaki yang menguruskan pentadbiran sekarang banyak melacurkan ketentuan hidup. sudahnya banyak beri peluang kepada perempuan buat itu ini. konon nak SETARAF. gaji nak sama, pangkat nak sama, tapi hak mau lebih. KERJA NAK SENANG. orang lelaki boleh buat kerja 10, perempuan mampu buat 4 saja. alasan "KAMI NI PEREMPUAN, MANA ADA KUDRAT". TAPI GAJI NAK SAMA.

WTF!

Selasa, Mac 20, 2012 9:04:00 AM


...........................................................

lucu dengan kenyataan tuan... menulis tidak mengikut tajuk perbincangan...

Tanpa Nama berkata...

Malu la aku tengok orang yang kondem cikgu ni. ko pandai pun bukan bapak ko ajar cikgu yang ajar. anak ko pandai pun bukan ko yang ajar cikgu jugak yang ajar. cuti 90 hari tu bagus la untuk kakitangan awam perempuan. dah la dia lahir generasi akan datang biar la dia jaga elok-elok. bila dia rehat lama boleh la dia kuat. pastu ko nak tibai lagi nak anak lagi. rehat ko tak bagi.

kepada yang asyik tanya gaji tu da sesak sangak ke. gaji ko slama ni tak penah cukup ke. sabarla.

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/03/semak-keputusan-spm-2011-melalui-sms.html

Tanpa Nama berkata...

Untuk maklumat lanjut,

Sila rujuk pekeliling perkhidmatan bilangan 14 tahun 2010 untuk kemudahan cuti bersalin.

http://www.jpa.gov.my/docs/pp/2010/14/pp142010.pdf

Tanpa Nama berkata...

tak bagi cuti bersalin, senang jea, kau org santau jea ketua jabatan kau org biar muntah darah..!! habis cite, ya ngek..!!

Tanpa Nama berkata...

Persoalan Agama: Cakap banyak, mulut celupar tanda akhlak buruk
Bersama Ustaz Zahazan
bhagama@bharian.com.my
2012/03/18

SAYA ada beberapa soalan mengenai sikap seorang rakan saya yang mempunyai perangai menyakitkan hati. Kalau ditegur, dia kata memang begitu perangainya. Bolehkah seseorang yang mempunyai akhlak buruk berubah menjadi baik. Bagaimanakah yang dikatakan akhlak baik yang dikehendaki agama.

RASHID,

Klang, Selangor DE. RASULULLAH SAW bersabda bermaksud: “Perbaikilah akhlak (budi pekerti) kamu sekalian.” Imam Ghazali menyebut dalam Ihya’ ulumiddin: “Bagaimana kita boleh menolak perubahan akhlak dan kelakuan pada manusia. Perubahan juga boleh berlaku pada binatang. Bukankah burung helang yang asal sifatnya liar itu boleh dijinakkan? Begitu juga dengan kuda yang degil dan menentang sifatnya, dapat dijinakkan menjadi patuh serta menurut. Semua itu adalah perubahan dalam akhlak dan sikap.”


Orang yang menyatakan akhlak atau sikap tidak mungkin boleh berubah, maka kita tanya kepadanya:
“Sekiranya akhlak dan kelakuan itu tidak mungkin untuk berubah, maka sudah tentulah tidak ada gunanya peringatan yang kita dituntut untuk menyampaikannya, atau nasihat-menasihati antara satu sama lain, ataupun pendidikan.”

Hakikat budi pekerti itu adalah perilaku (hal dan keadaan) yang meresap dalam jiwa seseorang. Perilaku inilah yang menerbitkan perbuatan dengan perasaan senang dan mudah, tanpa perlu lagi kepada pemikiran dan pertimbangan.

Jika yang terbit daripada perilaku itu perbuatan elok dan terpuji menurut ukuran akal mahupun syarak, maka perilaku ini dinamakan budi pekerti yang baik. Sebaliknya, jika yang terbit adalah perbuatan jahat, maka perilaku yang menjadi sebab terbitnya segala perbuatan jahat itu dinamakan budi pekerti yang jahat.
Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis bermaksud: “Sesungguhnya orang yang terdekat kepadaku di hari kiamat ialah yang terbaik akhlaknya.”

Sudah sepatutnya orang yang beriman dengan Rasulullah SAW bersemangat untuk menghiasi dirinya dengan semua bentuk akhlak mulia. Sehingga Rasulullah SAW mencintainya dan dekat dengannya di akhirat kerana sikap dan kelakuannya mengikut apa yang Baginda perintah.

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya yang paling aku cintai di antara sekalian kamu dan paling dekat kedudukannya kepadaku di akhirat adalah mereka yang terbaik akhlaknya. Dan yang terburuk di antara kamu sekalian bagiku dan terjauh dariku di akhirat iaitu mereka yang terburuk akhlaknya. Mereka itulah ‘Tsarsarun’, ‘Mutafaihiqun’ dan ‘Mutasyaddiqun’.”

Maksud Tsarsarun ialah orang yang banyak cakap, mutafaihiqun ialah orang yang sombong dan mutasyaddiqun ialah mereka yang cakap tanpa berhati-hati. Justeru, sesiapa yang ingin dicintai Rasulullah SAW dan ingin dekat dengannya di akhirat, hendaklah ia memperbaiki perangainya dan bersungguh-sungguh hingga tercapai cita-citanya.

Tanpa Nama berkata...

beb..!!kepala butoh masak asam..!!

Tanpa Nama berkata...

Kenapa benda macam ni mudah pun ada Pengetua BINGOK lagi yang tak faham2.
Yang peliknya hampir 90% pengerua sekarang ni pompuan.
Depa ni tak pernah mengandung ker?
Atau jeles laki depa menikah lain dan dah dapat anak tiri. Tu ke pasal depa nimarah sangat kot dan nak aniaya cikgu yang tengah subur dan kerap mengandung ni.
Sepatutnya mereka kena berpandangan jauh dan bayangkan anak perempuan mereka pulak nanti mengandung. Takkan mereka ni tak nak menimang cucu? dan tentunya dia nak tengok anak pompuan ker aau menantu pompuan mereka juga boleh ada masa 90 hari nak menyusu cucu mererka nanti.
Jadi kepada Pengetua pompuan ni (aku x rasa bos lelaki yg buat kerja bodoh ni) pikir pikir lah dulu.
Ingatlah juga KECUALI lah Pengetua tu memang anak dara tua yang tak menikah atau yang dah boleh mengandung lagi...

Tanpa Nama berkata...

Pekeliling Bilangan 14 Tahun 2010 menyatakan:
cuti bersalin bergaji penuh adalah sebanyak 300 hari sepanjang tempoh perkhidmatan;

staf diberi fleksibiliti untuk menentukan sendiri tempoh cuti bersalin di antara 60 hari hingga 90 hari bagi setiap kelahiran;

Dengan kata mudah kalau bersalin keni kira la dah berapa kali bersalin, setiap kali bersalin dahulu tu cuti berapa banyak ambil 60 ke atau 90 kalau dah anak keempat pasti kalau kira mesti tidak lebih dari pada 3 bulan sebab maksimum cutu bersalin yang diberikan adalah 300 hari sepanjang perkhidmatan,

dan kalau yang aktif tu yang dah habis 300 hari,bersalin lagi kena ambil rehat yang layak, atau tanpa gaji atau menggunakan cuti menjaga anak(tanpa gaji)muali dari tarikh bersalin mengikut pekeliling perkhidmatan bilangan 15 tahun 2007,



sekadar ingin berkongsi

Pak Lang

Selasa, Mac 20, 2012 10:10:00 AM
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Assalamualaikum

Saya amat setuju dengan pendapat Pak Lang. Mesti ada tersembunyi kerana kelayakan cuti bersalin dalam tempoh perkhidmatan PA 300 hari. Mungkin PA ini sudah pun menggunakan keistimewaan berikut dan sudah semestinya bakinya tidak mencukupi untuk melayakkan beliau mendapat 90 hari.

Kalau nak cuti lebih senang aje pohonlah keistimewaan cuti tanpa gaji. Memanglah PA sentiasa create masalah. Kadang2 masa inilah setengah cuba menenguk diair keruh untuk menunjukkan juaranya. Kami PA lelaki tak ingin pun cuti bersalin tuuu. Betul tak KKB, Pak Lang.

Kekadang PA xfaham apabila kerajaan umumkan kelayakan cuti bersalin 90 hari tertakluk kelayakan 300 hari bagi sepanjang perkhidmatan. Apapun senang saja tubuhlah syarikat sendiri, bos sendiri dan masuklah kerja jam berapa tiada siapa peduli dan cuti sepanjang tahun.

From BP

Cikgu yang Sangat Penat bekerja berkata...

Saya selalu bersalin waktu cuti sekolah... Sangat2 rugi sebab cuti bertindih n burn cam gitu jerk...

Cuepacs, kalau sekolah TAK BENARkan GURU ambil Cuti Rehat boleh tak nak buat aduan? Sekolah bagi alasan sebab GURU cuti waktu cuti sekolah. (Masalahnya, waktu cuti sekolah pun kena datang kerja..huhuhuhu)

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

buat saja cuti tanpa gaji.

apa dia? tak adil?

anggaplah anda seperti berniaga. buka kedai, dapat pendapatan. tutup kedai, takda pendapatan.

apa dia? berniaga banyak pendapatan? siapa cakap?

bersyukur la sikit sebab ada kerja. sudah-sudah la tu nak tuntut macam-macam. dulu dapat cuti 60 hari, tak bersyukur. dapat cuti 90 hari pun merungut lagi.

inilah akibatnya apabila kuasa pentadbiran dan kuasa membuat keputusan banyak diberi kepada perempuan. nabi dulu dah pesan, tapi banyak lelaki yang menguruskan pentadbiran sekarang banyak melacurkan ketentuan hidup. sudahnya banyak beri peluang kepada perempuan buat itu ini. konon nak SETARAF. gaji nak sama, pangkat nak sama, tapi hak mau lebih. KERJA NAK SENANG. orang lelaki boleh buat kerja 10, perempuan mampu buat 4 saja. alasan "KAMI NI PEREMPUAN, MANA ADA KUDRAT". TAPI GAJI NAK SAMA.

WTF!

-----------------------------------

sandri tanya sandri jawab, kalu betul tak apa. kuman seberang laut nampak. gajah depan mata tak nampak

Tanpa Nama berkata...

jadah punya ketua jabatan/pengetua,
gaji kau org rakyat bayar termasuk kami yg bayar berbagai jenis cukai,..!! tak berlajar kea..

Tanpa Nama berkata...

Apa la bodohnya komen ni aku tgk, dah pekeliling kata boleh 300 hari atau pon sehingga 3 bulan, bagi jer lah, klu x nk bagi, batalkan je la pekeliling tu, ubah bg jd 30 hari ke 40 hari ke itu pon ssh sngt nk pikir. Patot la pengurusan pentadbiran kerajaan ni jd lembab sbb benda yg senang pon nk buat susah..

sidek tipu berkata...

PUTRAJAYA: Top tier civil servants have received new monthly salaries, believed to be ranging between RM35,000 to RM60,000, under the scrapped Public Service New Remuneration Scheme (SBPA).

However, the 36 Premier Service Category employees have agreed to return the amount not due to them in line with the implementation of an improved Malaysian Remuneration System (SSM), said Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

The SBPA was to be implemented from Jan 1 this year but was cancelled on Mar 8, after Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced that it would be replaced with the SSM following protests from civil service unions.

It was revealed that under the SBPA, the Chief Secretary would draw a salary of RM60,000 while those in the Premier Service category would get RM36,000 - a vast difference from those in the lower grades, some of whom would only get increments as low as RM1.70
---------------------------------

aku benci presiden kopek si omar buduh.

yang benar
sidek tipu

Tanpa Nama berkata...

Hidupkan semula SBPA yang telah dimurnikan dgn ciri2 ssm 2012 baru g adil. Gaji sebaris harus direalitkan. Biarkan SBPA ciptaan KSN dan KPPA terkubur begitu saja. SBPA tak bersalah dan berdosa sebenarnya. Yang menciptanya itu lah bersalah. Wahai PM, jgn begitu mudah untuk mengubah sistem dan perancangan yg telah hampir ke peringkat akhir pembaikannya.SBPA jangan di hancurkan kerana ianya adalah idea daripada kepala otak awak sendiri. Yang Benar. PA mirip PM.

Tanpa Nama berkata...

sdr mohamed yusoff setiausaha cuepacs pulau pinang , kamu tak jawab lagi soalan aku hari tuuu !!

Tanpa Nama berkata...

ciitt ..
cuti pun mau kira belakang jugak !
depan kasi tengok lahhh!

mau beranak lagi ...

Tanpa Nama berkata...

Tumpang lalu (aku bukan PA tp majikan) - sbb itu aku pilih staffs aku lelaki sbg keutamaan. Staffs wanita even sdra mara aku pun mesti ikut law sykt. Banyak citer get lose,sana minta kerja government boleh minta coti panjang dan mende bukan2 - tp boleh pulak staffs wanita aku ikut, ada yang lepas sebulan bersalin dah nak masuk kerja balik,katanya boring dok umah...staffs pompuan govt plak lepas 2 minggu dah jenjalan kat Alamanda,tp nak minta cuti smpai 90 hari ...hmmm nasiblah govt dapat pekerja hampeh mengabehkan borehh

Tanpa Nama berkata...

Tuntutan Terbaru Cuepacs

1. CUEPACS berharap kerajaan dapat mempercepatkan penubuhan suruhanjaya khas bagi melaksanakan penambahbaikkan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang digunakan kakitangan awam sekarang

2. Penambahbaikan termasuk hal berkaitan isu gaji maksimum kakitangan yang lama berkhidmat. Ini kerana, selepas menerima kenaikan 13 peratus, gaji mereka akan menjadi maksimum semula

3. CUEPACS juga memohon Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memberi kelonggaran kepada kakitangan yang tidak memilih opsyen saraan 60 tahun, supaya berpeluang menandatanganinya semula.

http://beritasemasa.com/kumpulan-premier-gaji-sbpa

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan Premier Pulangkan Gaji SBPA Yang Diterima Sejak Januari 2012?

Ya…mereka (Kumpulan Premier SBPA) dah dapat “merasa” dulu duit gaji SBPA sejak daripada 1 Januari 20112 yang lalu. Masing-masing sudah menerima gaji SBPA terlebih dahulu berbanding kakitangan awam lain yang ketika itu masih lagi bergelut dengan isu penangguhan & semakan semula SBPA.

Dan ada sumber yang mengatakan, ada jabatan yang telah memberikan awal gaji SBPA untuk bulan 1,2. Itu semua dibuat berdasarkan budi bicara jabatan tersebut. Ini kerana ada jabatan yang berpendapat dan mengambil keputusan tersebut atas beberapa pertimbangan dan alasan:

* Tidak kira ada semakan semula atau rombakan sekalipun, mereka merasakan mesti perubahan yang bakal dilakukan pada masa itu, hasilnya samada lebih tinggi atau paling tidak pun sama dengan SBPA

* Itu jangkaan mereka. Tetapi….
* Akhirnya, selepas batal SBPA, kumpulan Premier termasuklah JUSA ini tidak naik sebanyak SBPA seperti yang disangka-sangkakan. Begitu juga gred-gred bawah jabatan tersebut pun ada yang sudah menerima terlebih dahulu.

* Itu sebablah mereka mahu pulangkan semula gaji SBPA tersebut

Dan, sumber itu juga yang mengatakan sebahagian daripada 36 pegawai tinggi kerajaan dari Kumpulan Premier itu telah menulis surat kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah untuk memulangkan semula semua gaji SBPA kepada kerajaan.

Ada kalangan daripada kumpulan premier yang sudah menerima 2 kali gaji SBPA sejak mereka bersetuju dan menurunkan tandangan pada Disember 2011.

Walaubagaimanapun, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dijangka akan membuat keputusan dalam mesyuarat minggu hadapan yang bakal dihadiri wakil-wakil dari kementerian, jabatan dan agensi kerajaanterhadap terdapat persoalan melibatkan kumpulan ini :

* penjawat awam dan pesara yang sudah memperolehi bayaran gaji dan pencen mengikut skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)

* mencari mekanisme yang bersesuaian untuk menyelesaikannya

http://beritasemasa.com/kumpulan-premier-gaji-sbpa

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

ni lagi seko menaip tak guna otak. "family first" la sangat.

kalau family first, yang pergi terhegeh hegeh pergi bekerja buat apa? suami tak dapat tanggung? apa melarat sangat ke hidup sampai pendapatan suami takboleh tampung hidup isteri & anak-anak? lepas beranak, hantar pulak anak suruh orang lain jaga. keluar lagi duit belanja.

belanja ikut KEPERLUAN, bukan KEINGINAN. itulah yang terjadi kalau belanja ikut KEINGINAN, nak beli kereta, nak beli barang make-up, nak beli baju lawa-lawa mahal-mahal. suka sangat kejar dunia.

gaji nak best, cuti nak banyak, tapi kerja nak SENANG.
ni la dia spesis lahir hasil dari women liberalise & fahaman dari shahrizat jalil.

pesan nabi taknak ikut. tau penuhkan nafsu sendiri saja. bila tak dapat cuti, heboh 1 dunia. bila diberi kerja, nak cuti manjang. sudahnya tugas sendiri orang lain yang tanggung. majikan pulak perlu keluarkan belanja lebih untuk bayar elaun tanggung kerja yang dibuat oleh pegawai yang menanggung.

kerja yang boleh dibuat oleh seorang dah dibuat 2 orang disebabkan alasan "perempuan". tapi tulah, gaji nak BEST. tak ke membazir duit bayar gaji namanya

66666666666666666666666666666666666666666666666666666666666

komen paling bodo pernah aku baca

Tanpa Nama berkata...

Pilihanraya Umum 13 Diadakan Pada Jun 2012? Sudah Bersedia Rakyat Malaysia?

Bloomberg baru-baru ini menjangkakan pilihanraya umum 13 bakal diadakan pada 3 Jun 2012. Hebat….Bukan semua mampu menilik dengan tepat tarikh pilihanraya umum ke 13.

Berapa ramai yang terus “gagal” menjadi peramal tarikh pilihanraya yang tepat, baik penulis akhbar di Malaysia sehingga sehinggalah kalangan ahli politik termasuklah pembangkang sendiri, masih lagi gagal. Kerana….

Kerana di Malaysia hanya Perdana Menteri sahaja yang mempunyai kuasa untuk menentukan tarikh pilihanraya umum 13 yang sesuai bagi kerajaannya, parti politiknya, survival politiknya dan juga mengambil kira iklim politik di Malaysia secara keseluruhannya. Itu adalah hakikatnya.

Tetapi yang pastinya pilihanraya umum ke 13 bakal diadakan pada musim cuti sekolah bagi membolehkan pilihanraya dapat dijalankan dengan lebih lancar. Seperti esidi pilihanraya umum 13 sebelum ini.

Tanpa Nama berkata...

Apa la bodohnya komen ni aku tgk, dah pekeliling kata boleh 300 hari atau pon sehingga 3 bulan, bagi jer lah, klu x nk bagi, batalkan je la pekeliling tu, ubah bg jd 30 hari ke 40 hari ke itu pon ssh sngt nk pikir. Patot la pengurusan pentadbiran kerajaan ni jd lembab sbb benda yg senang pon nk buat susah..

Selasa, Mac 20, 2012 6:57:00 PM
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Salam sahabat

Janganlah kata jabatan cam tuu. Bukan semuanya jahat... tetapi adakah sahabat tahu kemungkinan besar sebelum ini beliau sudah ambil cutinya dan kemungkinan baki tiada mencukupi untuk kelayakan 90 hari.

Untuk mudah kerjalah sendiri. Oh ya soal urus niaga sendiri rasanya cuti dan masa rasa tak cukup tak kira jam berapa. Pengalaman saya, orang tua saya dahulu ada beli haeverster ( Jentera Tuai Padi. Maklum tinggal ssaya aje dan masih belajar lagi. Pernah cuti aje ikutlah pemandu dan kondukter pergi Kelantan, Trengganu dan ..... biasa ajelah.

Pengalaman di Kelantan memang gila dibuatnya. Maklumlah mereka datang jumpa kita sesama proses pembaikan selepas tuai kat Kedah. Untuk makluman tuan mesin padi peralatanya ada panggil boya, lokia dan macam lagi. Kita beritahu tak boleh sebab baru bawa turun semua peralatan untuk ganti baru. Mereka rayu macam nak sembah. Last orang tua kata oklah kita tolong sesama islam.

Bila setuju mereka minta masa seminggu. Kami kata gila selalunya kami pasang ambil sebulan untuk pastikan semuanya sentiasa keadaan selamat. Kerja pasang macam nak giler dari pagi hingga pagi. Tiada masa nak uji siap aje treller member siap tunggu. Janji disini seguni RM 7.00 dan duit tambang tereller meraka akan bayar dan itupun ditolak upahnya.

Turun saje mesin kat sana.. duit treller mereka buat tak tahu dan akhirnya mereka kata seguni RM 5.00 aje. kalau nak ambil tak apa dan kalau tak ambilpun tak apa. Kawan treller baik punya kita kasih separuh nanti bakinya kita bagi lagi. Dalam hati dah kena dah mainan orang ulamak Kelantan. Orang tua tak ikut, cuma bertiga dengan pemandu, konduktur.

Turun saje mesin mereka suruh tuai dahulu macamana. Bila tuai mereka kata molek sokmo. Tuanpuan tahu berapa kos sekali servis dalam RM 20,000.00 hingga RM 25,000.00. Biasanya sudah aje lepas subuh saya sudah ke mesin padi untuk pastikan semua minyak gris dipump. Saya buat sendiri pemandu, konduktor masih tidur lagi.

Kita running dahulu injinnya sebab baru overhaul. Datang mereka memandu aje. Sembahyang biasalah kat batas bendang aje dan kadang2 malam jika malas nak pulang kat rumah sewa dalam petak sawah aje. Hari jumaat rehat.. mesin perlu dicuci tuanpuan supaya tidak berlaku perkara tak diingini seperti terbakar akibat habuk jerami padi. Kekadang kitalah konduktor. Biasalah kat rumah orang Kelantan gambar terguru sentiasa terpapang. Malam jumaat aje meraka ajak pergi dengar ceramah politik dengan alasn kereta kita boleh pergi ramai. Kita beri alasan kami datang cari rezeki dan tak mahu ikut parti mana2.

Kat sana anak dara mereka bibir mulut sentiasa merah selalu dan sentiasa senyum selalu,tapi bila tengok kaki. alamak???? kata pemandu dan kondukter.Biasalah tuanpuan mereka selalu pelawa kat rumah mereka kata anak taukeh... tak bukan itu niat kita datang cari rezeki.

Paling seksa bila mesin terperlus dalam sawah padi tuanpuan. Dia bukan boleh dipaksa dan ditarik. Jika dipaksa ianya akan turun lagi dalam. Mahu tak mahu gunalah tangan korek semuanya selutnya. Bayangkan... kalau terlalu perlus kekadang hampir sehari.

Ini pengelaman saya rasa cuba bisnes orang tua tuanpuan. Sepetutnya amatlah syukur sebagai PA hebat semuanya.

Salam dari BP yang hina..

Tanpa Nama berkata...

Petanda Pilihanraya Umum ke 13 Pada Jun 2012?

1. SPR sudah menjelajah ke seluruh negara untuk memberi taklimat kepada para petugas pilihan raya & tarikh pilihanraya umum 13 akan menjadi semakin dekat, apabila satu lagi taklimat akan diberikan untuk melancarkan operasi dalam sistem pilihan raya kelak.

2. Masa terbaik untuk mengadakan pilihanraya umum ke 13 ialah pada cuti sekolah. Dan cuti sekolah yang akan datang adalah sekitar bulan Jun nanti

3. Bantuan tunai yang dijanjikan kepada rakyat dalam pembentangan bajet 2012 dijangka akan selesai tidak lama lagi

4. Pemimpin negara sudah mula rancak turun berjumpa dengan rakyat jelata

5. Kemelut SBPA telah pun selesai dan membabitkan bukan jumlah yang kecil, tetapi kira-kira 1.4 juta orang di seluruh negara

6. Pilihanraya umum hanya dilakukan selepas tempoh mandat kerajaan berakhir juga sangat jarang-jarang berlaku. Mandat kerajaan sekarang akan berakhir pada 28 April 2013

7. Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikkan Proses Pilihan Raya hanya dijangka selesai mengemukakan semua cadangannya ke Dewan Rakyat pada April

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs VS Datuk Najib : Jawapan Perdana Menteri Mengenai Isu SBPA di Dewan Rakyat!!

Kalau sebelum ini sepanjang perbincangan mengenai SBPA sebelum, acapkali kita mendengar keluhan daripada Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman yang mana mereka tidak dimaklumkan langsung butiran mengenai SBPA untuk diperbincangkan bersama sebelum ianya cuba dilaksanakan bermula awal tahun 2012. Tiba-tiba…..

Tiba-tiba apabila berlangsung sidang Dewan Rakyat semalam, terdapat pertanyaan & persoalan mengenai SBPA mengapa Cuepacs tidak dipanggil sama untuk berbincang mengenai pelaksanaan SBPA dan pendirian kerajaan terhadap tuntutan-tuntutan Cuepacs sebelum ia mula mahu dilaksanakan awal Januari 2012.

Dan jawapan yang diberikan oleh Datuk Seri Najib di Dewan Rakyat semalam agak berlainan dengan kenyataan Datuk Omar Osman

* Datuk Seri Najib Tun Razak mengatakan kerajaan telah mengadakan perbincangan dengan Cuepacs dalam merangka Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)
* Kerajaan telah mengadakan forum perbincangan bersama Cuepacs dan wakil persatuan itu melalui tiga Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) yang bersidang sekurang-kurangnya tiga kali setahun.
* Mesyuarat tidak berkala lain juga diadakan antara pegawai tertinggi kerajaan dengan ahli Majlis Tertinggi Cuepacs
* Kerajaan juga menerima memorandum daripada Cuepacs dengan tuntutan tertentu yang telah dikaji dan diambil kira dalam penggubalan SBPA
* Sepanjang 2011, sebanyak 13 mesyuarat utama bersama Cuepacs diadakan merangkumi mesyuarat dengan MBK, taklimat pada Ahli Majlis Tertinggi Cuepacs dan siri perjumpaan bersama Cuepacs yang membawa kepada termeterainya memorandum persefahaman mengenai pelaksanaan SBPA antara Jabatan Perkhidmatan Awam dan Cuepacs yang ditandatangani pada 28 Dis 2011

Tanpa Nama berkata...

Aduan & Tuntutan Presiden Cuepacs Mengenai SBPA Sebelum ini

Soalan tambahan : Mengenai status 36 pegawai dalam Kumpulan Primier yang telah menerima ganjaran gaji dan pencen mengikut SBPA sejak 1 Jan lepas.

Jawapan : Perdana Menteri mengatakan : “Nampaknya ahli yang berhormat berkenaan nak jadi juara kepada 36 orang ini. Kerajaan kita nak jadi juara kepada 1.4 juta penjawat awam.”

Ya…benar mana-mana menteri sebenarnya boleh memilih untuk menjawab atau tidak menjawab soalan yang dikemukakan di sidang dewan rakyat. Tetapi bukankah lebih baik untuk Datuk Seri Najib Razak tampil memberikan memberikan penjelasan, menjawab isu SBPA termasuklah memaklumkan jumlah dan angka yang terlibat, status terkini gaji mereka serta apa sebenarnya tindakan susulan yang bakal diambil selepas ini. Apatah lagi status Datuk Seri Najib yang juga merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Gaji Peringkat Kabinet.

Bagi kami soalan tersebut bukannya memihak pada kumpulan premier atau pun bawahan pun. Pelbagai persoalan yang bermain di fikiran penjawat awam sekarang ini.

“Persoalan jika terus dibirkan tidak dijawab, akan timbul pula persepsi. Daripada persepsi pula akan menimbulkan fitnah daripada rpelbagai pihak”

Sekarang ini status bayaran terkini yang diterima 36 anggota dalam Kumpulan Premier dan 350 penyandang Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa) yang telah menandatangani dokumen persaraan di bawah skim gaji SBPA masih lagi menjadi tanda tanya. Pada asalnya :

* kumpulan Premier telah diminta menandatangani persaraan dan dilantik semula sebagai penyandang jawatan kontrak mulai 1 Januari 2012
* Mereka telah bersara ketika SBPA dimansuhkan sedangkan mereka telah dilantik mengikut SBPA
* Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengakui mereka telah menerima imbuhan atau gaji dari Januari hingga Februari 2012

Tanpa Nama berkata...

1. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM60,000 (gaji yang diterima Ketua Setiausaha Negara)
2. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM45,000
3. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM40,000
4. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM35,000

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM BP

yang berkenaan, sajer..

maaf tuan.. lambat jawab..sama2 dan terima kasih kembali..

best freind forever..//

Tanpa Nama berkata...

perkara ini tidak sepatutnya berlaku. kerana seorang wanita hamil mengambil masa 9 bulan sebelum beranak. dalam masa 9 bulan tidak mungkin masa tidak cukup untuk ketua jabatan mengatur contingency plan untuk menggantikan guru-guru beranak. jadi masalah ini tidak sepatutnya berlaku.. kecuali ketua jabatan yang tidak proaktif dan tak ambil peduli tentang staff nya atau pilihanraya dah nak dekat, PA paling Ramai ialah Guru..kerajaan perlukan sokongan dan paham2 je lah.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa dengki bebenor dengan cikgu. Cuba fikir sikit, kalau tak ada cikgu siapalah yg nak ngajar kita,anak2 kita,apa akan jadi dengan generasi masa depan? cukup2 lah perasan hasad dengki ko cikgu tu. Cuba kenangkan jasa cikgu2 kita pulak. dok gitu keh

Tanpa Nama berkata...

adik aku cikgu beranak dapat 90 hari. betul2 habis cuti beranak budak2 sekolah stat cuti sekolah hampir 2 bulan. 3 bulan + 2 bulan. takder pun komplen.. rilek jak duduk kat rumah.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

perkara ini tidak sepatutnya berlaku. kerana seorang wanita hamil mengambil masa 9 bulan sebelum beranak. dalam masa 9 bulan tidak mungkin masa tidak cukup untuk ketua jabatan mengatur contingency plan untuk menggantikan guru-guru beranak. jadi masalah ini tidak sepatutnya berlaku.. kecuali ketua jabatan yang tidak proaktif dan tak ambil peduli tentang staff nya atau pilihanraya dah nak dekat, PA paling Ramai ialah Guru..kerajaan perlukan sokongan dan paham2 je lah.


......................................................................

ambe dop tau lah betul ker dop. tapi kalau sekolah ambe memang susah nak cari pengganti dengan alasan perlukan kebenaran dari PPD (kata pihak pengurusan sekolah le)
yang susah nok bulih. dop tau lah betul ker dop. tapi itu lah alasan dari pihak pengurusan sekolah.

Tanpa Nama berkata...

Kata kunci PA = Penjawat Awam. PASAL CUTI BERSALIN 300 HARI UNTUK PA WANITA. TAK DE KE CUTI BERSALIN UNTUK PA LELAKI MENJAGA (ISTERI TIDAK KERJA SAHAJA BAIK GOMEN ATAUPUN SWASTA) BERSALIN 300 HARI TU. KAMI PUN NAK JUGA GAJI BUTA SELAMA 300 HARI TU.DAH LAH BINI TAK KERJA BILA BERANAK CUMA DAPAT 7 HARI JE. INI TAK ADIL SEBAB TIADA BEZA PA WANITA DAN PA LELAKI. SIAPA KATA GAJI PA WANITA TAK SAMA GAJI PA LELAKI. INI BERMAKNA PA WANITA LEBIH UNTUNG KIRAAN PENCENNYA SEBAB 300 HARI CUTI BERSALIN BERGAJI BUTA PULAK TU. DAH TU DIAMBIL KIRA 300 HARI UNTUK KIRAAN PENCEN. LUMAYAN. PA LELAKI SEPATUTNYA DIBERI BONUS 300 HARI SEMASA PENGIRAAN PENCENNYA. ITU BARU ADIL NAMANYA. TAK CAYA BUAT TAWARAN KEPADA PA LELAKI MESTI S O K O N G PUNYA.

WAK PARANG TUMPUL. HE.HE..HE...!

Tanpa Nama berkata...

WAK CADANGKAN SYARAT 300 HARI BONUS PENGIRAAN PENCEN UNTUK PA LELAKI:-
1. ISTERI TIDAK BEKERJA KERAJAAN ATAU SWASTA.
2. MESTI ADA ANAK KANDUNG 5 ORANG ANAK DARI 1 ORANG ISTERI SAHAJA.
3. ISTERI TIDAK PERNAH BEKERJA KERAJAAN ATAU SWASTA.
4. LAYAK UNTUK PENCEN WAJIB ATAUPUN PILIHAN.
5. UNTUK SEMUA PA LELAKI DARI
GRED 1 - GRED 54 SAHAJA.
6. BERKUATKUASA MULAI TARIKH PERATURAN DIKELUARKAN.

WAK HARAP SEMUA PA LELAKI BINI TAK KERJA SUPAYA S O K O N G.

Tanpa Nama berkata...

cuti 90 hari pun dah lebih dari cukup. kalau dapat 60 hari pun dah cukup. kalu rasa tak cukup jugak.. berentilah kerja. jadi suri rumah dapatlah hari2 duduk rumah buai anak sambil tengok telenovela.banyak lagi graduan kat luar tu nak kerja. tengok ke ape rasionalnya ketua tak dapat bagi penuh 90 hari.. kalau staff tak cukup atau tenaga kerja tak cukup.. apa boleh buat. tapi kalau dapat 60 hari pun masih jugak ada balance pakai beranak lain kali.. tapi kalau hari ni beranak esok bos panggil mesti datang kerja lain ceritalah. bolehlah komplen satu malaysia.. kalau gara2 isu tak dapat cuti penuh 90 hari.. tak payahlah nak dijadikan isu.. buang masa je. banyak lagi isu lain lebih penting melibatkan Semau PA.. bukan kaum hawa jerrr.

Tanpa Nama berkata...

x payah la nak tutup cerita gaji ssm ngan cerita cuti bersalin...

tetiba lak.setau aku dh lama dh isu ni naik...skang ni la nk tunjuk buat keje sgt...

Tanpa Nama berkata...

stupid issue!!! next issue please??

TUKANG K2 R11 berkata...

beb, hentikan sifat sexism.

takda sapa akan menang.
kalau semua kembali kepada sunnah dan hadis, pasti ramai yang akan tepuk dahi sebab dah tersasar jauh.

sadaqa Rasulullah.

Tanpa Nama berkata...

Sokong Pak Lang, ada orang tak reti baca pekeliling, patutnya baca betul-betul, nanti tak pasal-pasal anak keempat sudah kena ambik cuti rehat pula.

300 bahagi 5 kali = 60 hari, kalau 90 hari ambil setiap kali bersalin maka 4 kali sajalah, itu pun kali keempat tak dapat 60 hari tapi dapat 30 hari saja, kali kelima langsung tak ada cuti bersalin, oleh itu baca pekeliling betul-betul, lagi satu, nilaikanlah sama kepentingan terhadap tugasan jabatan, kerajaan memberi peluang kepada penjawat awam wanita tak kiralah guru ke apa ke untuk bertugas, hargailah, kalau 90 hari siapa nak gantikan tugas mereka ini, kalau 10 orang serentak bersalin, ketua jabatan akan jadi pembantu am pejabat hinggalah ke jawatannya sendiri sajalah, kalau ketua jabatan juga bersalin, maka tutup terus pejabat berkenaan, akhirnya orang ramai akan jadi mangsa.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

perkara ini tidak sepatutnya berlaku. kerana seorang wanita hamil mengambil masa 9 bulan sebelum beranak. dalam masa 9 bulan tidak mungkin masa tidak cukup untuk ketua jabatan mengatur contingency plan untuk menggantikan guru-guru beranak. jadi masalah ini tidak sepatutnya berlaku.. kecuali ketua jabatan yang tidak proaktif dan tak ambil peduli tentang staff nya atau pilihanraya dah nak dekat, PA paling Ramai ialah Guru..kerajaan perlukan sokongan dan paham2 je lah.


......................................................................

ambe dop tau lah betul ker dop. tapi kalau sekolah ambe memang susah nak cari pengganti dengan alasan perlukan kebenaran dari PPD (kata pihak pengurusan sekolah le)
yang susah nok bulih. dop tau lah betul ker dop. tapi itu lah alasan dari pihak pengurusan sekolah.

------------------------------------

nak cari guru ganti bukan senang, tak ramai jadi cikgu, silap pilih mat pet pun 'terlantik' jadi cikgu habis punah pelajar, jangan terlalu mementingkan diri sangat, hargailah peluang yang diberikan untuk bekerja dalam perkhidmatan awam, malahan anak murid di sekolah siapa nak ajar kalau cikgu cuti lama sangat? Cikgu sejati akan mementingkan kejayaan muridnya, lainlah kalau cikgu sekadar nak cari makan, itu pentingkan gaji dan imbuhan saja, saya bukan hina guru, kepada guru yang ikhlas, syabas dan tahniah kepada anda, kepada yang nak sekadar nak cari makan, pupuklah minat kerana setiap kerjaya perlukan minat yang mendalam untuk kita berjaya dengan cemerlang dalam bidang berkenaan.

Sekadar ingat mengingati, kalau nak ambil teladan ambillah, kalau meluat dengan nasihat ini, tak payahlah ambil peduli. Fikir-fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

tugasan dalam pekerjaan itu ibadah umum. kalau terlalu berkira, kalau selalu ambil kesempatan, ianya takkan jadi ibadah, sebaliknya sia sia.

apatah lagi yang datang kerja tapi melanggar hukum wajib. lagi la sia sia.

Tanpa Nama berkata...

Negara kita lagi 8 tahun untuk mencapai status negara maju. Sebuah negara maju yang berkualiti memerlukan penduduk dan rakyat yang berfikiran kelas pertama, kalau sekadar prasarana yang disediakan saja kelas pertama, tapi pemikiran kelas ke seratus, tidak ada gunanya dan punahlah harapan untuk mencapai status negara maju pada tahun 2020.

Saya sungguh sedih dengan sikap dan pemikiran masyarakat sekarang yang tidak tahu menghargai dan menghormati hak orang lain. Apa yang saya maksudkan di sini adalah hak untuk orang ramai menikmati alam sekitar yang bersih, berapa ramai rakyat atau penduduk Malaysia sanggup kutip sampah di tepi jalan atau tepi kaki lima semasa berjalan di kawasan berkenaan? Malahan ramai yang memandang orang yang kutip sampah semasa berjalan adalah orang gila, inilah mentaliti masyarakat negara ini yang berfikiran kelas ke seratus. Begitu juga bila makan kacang goreng atau kuaci, sekiranya ada orang mengisi kulit kuaci dalam poket dianggap tidak siuman sedangkan kalau disepahkan kulit kuaci itu merata-rata dianggap biasa, apa sudah jadi dengan rakyat dan penduduk negara ini?

Begitu juga dengan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan, telefon awam dimusnahkan, tong sampah besar dibakar, orang beri tong sampah besar untuk sampah dikumpulkan secara teratur sebelum diambil oleh lori sampah Alam Flora dan sebagainya, yang 'terlebih rajin' membakar dalam tong sampah itu apahal? Kesannya punah tong sampah berkenaan, kerajaan kerugian wang ringgit ratusan ringgit untuk sebuah tong sampah, bukannya murah satu tong sampah besar itu, mahal. Masyarakat akan kerugian dari pembangunan lain akibat duit berkenaan digunakan untuk beli tong sampah baru, kesannya masyarakat akan kerugian.

Mungkin orang akan anggap ini skeptikal, tapi inilah nilai dan budaya masyarakat negara ini yang tidak tahu menghargai apa yang disediakan untuk kemudahan awam, malahan sikap tidak tahu menghargai itu juga mencerminkan bahawa orang berkenaan tidak tahu menghormati hak orang lain, kerana kemudahan awam disediakan oleh kerajaan untuk semua warga, bukannya hak milik si perosak kemudahan itu saja. Fikir-fikirkanlah, apakah kita sedang menuju ke arah negara maju tahun 2020 atau sekadar angan-angan semata kerana tidak mahu berubah sikap menjadi lebih baik kerana terlalu manja dengan segala kemudahan yang ada tidak seperti golongan veteran berumur 60 tahun ke atas yang begitu teruja dengan kemajuan sekarang ini kerana di zaman kecil dan muda mereka tidak terfikir akan melihat kemudahan yang begitu hebat ini pada masa sekarang. Renung-renungkanlah bagi mereka yang mempunya hati nurani dan pemikiran yang bersih dan murni.

Tanpa Nama berkata...

KUPEK..GAJI BARU MANA DA!!!!!!!....

Tanpa Nama berkata...

KUPEK..GAJI BARU MANA DA!!!!!!!....

-------------------------------------

Ko tunggulah pihak jabatan ko dapat arahan dari kementerian untuk buat kelulusan, malahan ingat nak buat pelarasan gaji ni mudah ke seperti membeli ikan di pasar? Sabarlah sikit, orang gelojoh selalunya begini, gelojoh nak dapat imbuhan, bila masa buat kerja orang macam inilah yang banyak sangat alasan tak mahu nak berkorban untuk jabatan. Kerajaan dah cakap akan bayar tunggakkan mulai 1 Januari 2012, tunggulah tunggakan tu, mungkin gaji bulan 4 masuk kot, sebab bulan 3 punya gaji nak masuk macam mana gaji bulan 3 pun dah nak dibayar 23 Mac 2012 nanti, mana sempat, belajarlah bersabar sama.

Tanpa Nama berkata...

cuti bersalin perlu mengambilkira faktor kesihatan ibu dan anak..anak baru lahir perlu penjagaan yang rapi dari seorang ibu..

prstasi kerja? ape barang ini prestasi kerja.. family first, ada paham!!!!!!!!

sokong 90 hari..

Selasa, Mac 20, 2012 2:03:00 PM
***********************************

Kalau ko berfikiran family first, jabatan pun fikir utamakan jabatan, jadi bersikap seimbanglah, keluarga kena jaga, jabatan pun kena jaga juga, sebabnya dengan hasil kerja di jabatanlah ko dapat biaya makan minum dan keperluan harian ko dan keluarga ko, kalau nak abaikan jabatan, lebih baik ko berenti, kerja sendiri ke, minta sedekah ke, ko utamakan seluruhnya pada keluarga ko saja selepas tu.

Ada pemikiran fikirlah dengan rasional, kalau tak suka dengan peraturan kerajaan, jangan kerja kerajaan, berhenti sajalah, berkepitlah dengan keluarga ko 24 jam.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa dengki bebenor dengan cikgu. Cuba fikir sikit, kalau tak ada cikgu siapalah yg nak ngajar kita,anak2 kita,apa akan jadi dengan generasi masa depan? cukup2 lah perasan hasad dengki ko cikgu tu. Cuba kenangkan jasa cikgu2 kita pulak. dok gitu keh

Selasa, Mac 20, 2012 8:35:00 PM

------------------------------------

Tak ada siapa pun yang dengki dengan cikgu, malahan dengan jawatan lain pun tak ada orang yang dengki pun dengan jawatan berkenaan, apa yang menjadi isu di sini, adalah kepentingan terhadap jabatan, kepentingan terhadap masyarakat, dalam nak memenuhi kehendak sendiri, kena lihat keperluan masyarakat, kalau kehendak sendiri tak dapat tak apa sangat, tapi kalau keperluan masyarakat maka rosaklah semuanya.

Tengok Teori Maslow berkenaan kehendak dan keperluan. Kehendak adalah benda yang tak penting sangat, tapi keperluan adalah suatu perkara yang amat penting untuk sesuatu perkara. Kalau tak reti juga pergi tanya cikgu Perdagangan, kalau tak reti juga pergi jumpa pakar psikiatri, kalau masih tak reti juga berhenti kerja sajalah sebabnya orang sebegini memang jenis pentingkan diri sendiri dan golongan sebegini tidak diperlukan bukan setakat di organisasi kerajaan, malahan swasta pun tak ingin, kerja sendiri sajalah, tak pun minta sedekah, itu pun kalau orang nak beri. Bukan nak hina, tapi untuk buka pemikiran supaya lebih rasional dalam pemikiran orang sebegini.

Tanpa Nama berkata...

1. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM60,000 (gaji yang diterima Ketua Setiausaha Negara)
2. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM45,000
3. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM40,000
4. gaji Kumpulan Premier 4 adalah RM35,000

---------------------------------------

Apa lagi ko nak provokasi lagi ni? SBPA dah dibatalkan, ko jangan jadi tukang fitnah pula, nanti tak pasal-pasal kalau beribu atau berjuta orang terpedaya dengan fitnah ko ni, ko tanggung dosa berjuta-juta orang, orang yang ada iman tak akan berkelakuan sedemikian, kerana iman mengingatkan kita kepada Maha Pencipta, iaitu Allah. Agak-agaklah, jangan tak pasal-pasal nanti di akhirat berjuta-juta orang yang terpedaya dengan fitnah ko ni menuntut itu dan ini dari ko sampai mengheret ko ke neraka sebab pahala dah negatif dosa pula bertimbun-timbun, ingat ini kerana tak guna buat amal ibadat sunat dan wajib siang dan malam kalau sentiasa menggalakkan orang jadi tak baik, sebabnya dosa orang yang buat tak baik itu akan dikongsi dengan diri si pengajar benda tak baik itu juga. Fikir-fikirkanlah.

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL.

CADANGKAN SUPAYA PA LELAKI BINI TAK KERJA KERAJAAN/ SWASTA DIBERI BONUS UNTUK PENGIRAAN PENCENNYA SELAMA 300 HARI.

DIHARAP CAKAP WAK INI DIAMBIL BERAT
MAKLUMLAH ORANG DAH VETERAN...BANYAK PENGALAMAN DAN PENGETAHUANNYA YANG ORANG JUNIOR TAK TAHU..HE.HE..HE...!

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL.

CADANGKAN SUPAYA PA LELAKI BINI TAK KERJA KERAJAAN/ SWASTA DIBERI BONUS UNTUK PENGIRAAN PENCENNYA SELAMA 300 HARI.

DIHARAP CAKAP WAK INI DIAMBIL BERAT
MAKLUMLAH ORANG DAH VETERAN...BANYAK PENGALAMAN DAN PENGETAHUANNYA YANG ORANG JUNIOR TAK TAHU..HE.HE..HE...!

------------------------------------

Kalau tak kerja dengan kerajaan atau swasta nak dapat bonus kejadah apanya Wak, KWSP pun tak akan dapat punya sebab orang yang bekerja dengan kerajaan dan swasta yang berKWSP saja yang akan dapat pencen atau KWSP, nak beri cadangan tu biarlah terang, entah apa-apalah cadangan Wak ni, ni dah veteran ke tengah lalok Wak? Kalau sekadar jadi 'doktor sendiri' yang buka 'klinik' di bawah jambatan, nak pencen atau KWSP jadahnya apa pula? Mengarut punya cadangan da....

Tanpa Nama berkata...

tanpa SBPA, kita boleh tambah pendapatan juga. Masyukk percuma sahaja.

http://signup.wazzub.info/?lrRef=16560367

jangan tunggu lama-lama,

maaf ye tuan tanah, iklan sikit.

Tanpa Nama berkata...

kadang2 nak pk pon malas... so mintak tolong sesiapa senaraikan sebab2 kenapa perempuan bekerja?
kecil kan skop kepada perempuan yang berumahtangga.... kenapa mereka bekerja?

Tanpa Nama berkata...

tanpa SBPA, kita boleh tambah pendapatan juga. Masyukk percuma sahaja.

http://signup.wazzub.info/?lrRef=16560367

jangan tunggu lama-lama,

maaf ye tuan tanah, iklan sikit.

--------------------------------------

Terlalu banyak sekarang ni iklan atau promosi perniagaan yang menipu terutama melibatkan internet, forexlah, MLM internetlah, itulah inilah, banyak menipu, tak payalah terlibat dengan benda yang tak pasti, nanti tak pasal-pasal beribu kerugian kerana terpedaya dengan 'janji manis' yang hanya berpura-pura.

Dah serik lihat orang yang terpedaya dengan janji palsu berniaga di Internet dan MLM, kalau nak berniaga pun minta tapak pasar malam atau tapak gerai untuk berniaga hujung minggu atau lepas waktu pejabat, jual minuman atau makanan seperti goreng pisang atau popia atau keropok lekor dan lain-lainnya lagi lebih terjamin dari menyertai skim penipu yang hanya sekadar 'janji manis di mulut' tapi 'hitam dan pahit di hati'.

Kepada tukang iklan, boleh pergi tempat lainlah untuk promosi, itu pun kalau betul berniagalah dengan betullah.

Tanpa Nama berkata...

Berita tak rasmi: Gaji baru beserta tunggakan akan dibayar pada bulan Ogos sempena hari raya(13% daripada gaji pokok Dis. 2011 X 8 = RM****.**). Alasannya supaya kerajaan tak perlu bayar bonus pada tahun ni.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

kadang2 nak pk pon malas... so mintak tolong sesiapa senaraikan sebab2 kenapa perempuan bekerja?
kecil kan skop kepada perempuan yang berumahtangga.... kenapa mereka bekerja?

Selasa, Mac 20, 2012 11:25:00 PM

------------------------------------

Saya sebenarnya kurang bersetuju perempuan yang dah berkahwin bekerja, salah satunya adalah bila nak bersalin kena cuti 60 hari, sekarang minta 90 hari, kerja di pejabat tak pasal-pasal kena tanggung kerja oleh orang lain. Selain itu, anak pula orang lain jaga, tak ada kasih sayang ibu bapa. Bila dah besar anak pun keras kepala dengan ibu bapa, maklumlah kecik-kecik di hantar ke pusat asuhan.

Tapi tak salah perempuan bekerja, itu terpulang kepada suami dan isterilah, ada pro dan kontranya, terpulang kepada pertimbangan masing-masing, selagi rasa terkawal, terpulanglah, tapi pendapat saya adalah di atas.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Berita tak rasmi: Gaji baru beserta tunggakan akan dibayar pada bulan Ogos sempena hari raya(13% daripada gaji pokok Dis. 2011 X 8 = RM****.**). Alasannya supaya kerajaan tak perlu bayar bonus pada tahun ni.

Selasa, Mac 20, 2012 11:28:00 PM

--------------------------------------

Betul ke? Kalau sekadar mencanangkan fitnah, ko tanggunglah dosa puluhan, ratusan, ribuan atau jutaan orang yang terpedaya dengan fitnah ko ni.

Tanpa Nama berkata...

Harapnya jangan ada pihak yang sengaja mencetuskan rasa gelisah dan tidak puas hati melalui fitnah yang direka-reka sesuka hati, lebih-lebih lagi yang beragama Islam kerana dalam Islam dosa fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh, saya sendiri pun ada jugalah terdengar dalam ceramah-ceramah pihak tertentu berkenaan isu BRIM yang telah diputar belitkan oleh pihak yang berkenaan, malahan macam-macam lagi isu yang diputar belitkan, bukan pasal BRIM saja, benda lain pun sama diputar belitkan, saya tak cakap satu-satu pihak saja, semua pihak yang berkenaanlah, sedarlah, selagi ada iman, tentunya orang itu tak akan buat maksiat, fitnah itu suatu maksiat, jadi sedar-sedarlah.

Tanpa Nama berkata...

jom try ramai2..hanya klik...signup.wazzub.info/?lrRef=4c685b57...
isi/daftar--buka email--aktifkan=rm 1£/org..dibayar berterusan..
kalau x btl..x rugi pn..tp kalau btl..menyesal x tryaq..FREE..FREE je..

klik. signup.wazzub.info/?lrRef=4c685b57. ..alternatif biz drp google@yahoo..

bagaimana facebook mndpt keuntungan berbilion tnpa kita tahu.drp.mana duit itu...sama la ni..jgn lupa CUBA je..FREE..TQ

Tanpa Nama berkata...

Kalau ko berfikiran family first, jabatan pun fikir utamakan jabatan, jadi bersikap seimbanglah, keluarga kena jaga, jabatan pun kena jaga juga, sebabnya dengan hasil kerja di jabatanlah ko dapat biaya makan minum dan keperluan harian ko dan keluarga ko, kalau nak abaikan jabatan, lebih baik ko berenti, kerja sendiri ke, minta sedekah ke, ko utamakan seluruhnya pada keluarga ko saja selepas tu.

Ada pemikiran fikirlah dengan rasional, kalau tak suka dengan peraturan kerajaan, jangan kerja kerajaan, berhenti sajalah, berkepitlah dengan keluarga ko 24 jam.
Selasa, Mac 20, 2012 10:56:00 PM
lllllllllllllllllllllllllllllllllll

itu la, kalau kata bodo marah, ko dah kahwin ke belum? kalau bujang tak payah komen lah. mu tahu ke dok ada negeri yang dapat cuti 90 hari. budoh.

Tanpa Nama berkata...

lok_lak84 berkata...

golongan paling bising dalam PA, kenapa sektor lain tak dengar apa pun?

kelulusan akademik terendah, 70% ada degree, 60% degree subsidi diberi najib tuya utk naik gaji bukan kerana kepandaian, kerana skor SPM pun.

Nnt murid2 akan ikutlah, buat apa jadi pandai, baik jadi bodo mcm2 cikgu2 aku ja, pastu masuk maktab, boleh buat degree juga tanpa skor periksa terlebih dahulu, mana untung?

kustm best,
aku jadi guru kerana nak selamatkan sistem pendididkan
********************
Perh asyik ko jer yang mengutuk cikgu....
Pastu buat statement nak selamatkan sistem pendidikan . OOi mangkuk nak selamatkan sistem pendidikan bukan jadi guru tapi kena penggubal dasar seoerti menteri... baru betul sbb guru sebagai pelaksana sistem.. sebelum ni dah kena bodoh dah,,, nak berapa kali kena la..
Ini yang ko belajar kat KUSTEM ke...?
Pi rujuk balik lecturer ko...

Tanpa Nama berkata...

Kalau ko berfikiran family first, jabatan pun fikir utamakan jabatan, jadi bersikap seimbanglah, keluarga kena jaga, jabatan pun kena jaga juga, sebabnya dengan hasil kerja di jabatanlah ko dapat biaya makan minum dan keperluan harian ko dan keluarga ko, kalau nak abaikan jabatan, lebih baik ko berenti, kerja sendiri ke, minta sedekah ke, ko utamakan seluruhnya pada keluarga ko saja selepas tu.

Ada pemikiran fikirlah dengan rasional, kalau tak suka dengan peraturan kerajaan, jangan kerja kerajaan, berhenti sajalah, berkepitlah dengan keluarga ko 24 jam.
Selasa, Mac 20, 2012 10:56:00 PM
lllllllllllllllllllllllllllllllllll

itu la, kalau kata bodo marah, ko dah kahwin ke belum? kalau bujang tak payah komen lah. mu tahu ke dok ada negeri yang dapat cuti 90 hari. budoh.

------------------------------------

Macam yang saya tulis sebelum inilah, kalau ko nak berkepit dengan keluarga ko 24 sehari semalam setiap hari, ko berhenti kerja sajalah, jabatan kerajaan tak perlukan orang yang tamak haloba dan pentingkan diri sendiri tak tentu arah, macam saya tulis sebelum inilah, kalau ko cakap keluarga ko penting, jabatan berpendapat tugasan di jabatan pun penting juga, jadi seimbangkanlah, selama ini ada yang bermasalah cuti bersalin setakat 60 hari saja?

Jadi kalau tak suka nak jadi orang yang bertanggunjawab terhadap jabatan sendiri, berhenti kerja sajalah, kerja sendiri ke, minta sedekah ke, itu pun kalau orang nak berilah. Orang pandir terlebih macam ko ni memang susah nak paham apa itu tanggunjawab, kerja yang berlambak selama 90 hari tu siapa nak buat? Fikirlah kesusahan orang lain sama, jangan tahu fikir diri sendiri saja orang lain ko lempar ke tepi, entah pemikiran jenis apalah ko ni.

Tanpa Nama berkata...

lok_lak84 berkata...

golongan paling bising dalam PA, kenapa sektor lain tak dengar apa pun?

kelulusan akademik terendah, 70% ada degree, 60% degree subsidi diberi najib tuya utk naik gaji bukan kerana kepandaian, kerana skor SPM pun.

Nnt murid2 akan ikutlah, buat apa jadi pandai, baik jadi bodo mcm2 cikgu2 aku ja, pastu masuk maktab, boleh buat degree juga tanpa skor periksa terlebih dahulu, mana untung?

kustm best,
aku jadi guru kerana nak selamatkan sistem pendididkan
********************
Perh asyik ko jer yang mengutuk cikgu....
Pastu buat statement nak selamatkan sistem pendidikan . OOi mangkuk nak selamatkan sistem pendidikan bukan jadi guru tapi kena penggubal dasar seoerti menteri... baru betul sbb guru sebagai pelaksana sistem.. sebelum ni dah kena bodoh dah,,, nak berapa kali kena la..
Ini yang ko belajar kat KUSTEM ke...?
Pi rujuk balik lecturer ko...

------------------------------------

Agak-agaklah, apahal guru-guru pada tahun 1950an sampai tahun 1980an dapat mendidik ramai tokoh terbilang dalam negara ini walaupun dengan kemudahan yang terhad?

Apahal ramai murid sekarang ini sekadar berguni-guni 'A' tapi bila di lapangan kehidupan sebenar ramai yang hanyut, apa tidaknya kalau pelajar universiti pun sanggup jadi gigolo, sanggup jadi pelacur, sanggup jadi penagih dadah walaupun mendapat bergun-guni 'A' dalam periksa, apa kejadahnya sistem pembelajaran di sekolah sekarang ini? Sistem pendidikan kalau dioperasikan dengan baik, tak ada halnya, tapi kalau dicaca marbakan sesuka hati untuk memudahkan kerja, inilah jadinya, punah ranah semua perkara.

geram tak dapat cuti!! berkata...

“Isu ini tidak seharusnya timbul kerana apabila guru memohon cuti, pihak sekolah selalunya akan menyediakan guru ganti bagi meneruskan kerja mereka sepanjang tempoh cuti bersalin."

hang tau apa puad..?! kami dah lama tak boleh ambil cikgu ganti. tak dak peruntukan kerajaan nak bayaq elaun guru ganti. ada faham ka..?! jangan dok sedap cakap jaaa wahai bapak menteri..

Tanpa Nama berkata...

“Isu ini tidak seharusnya timbul kerana apabila guru memohon cuti, pihak sekolah selalunya akan menyediakan guru ganti bagi meneruskan kerja mereka sepanjang tempoh cuti bersalin."

hang tau apa puad..?! kami dah lama tak boleh ambil cikgu ganti. tak dak peruntukan kerajaan nak bayaq elaun guru ganti. ada faham ka..?! jangan dok sedap cakap jaaa wahai bapak menteri..

------------------------------------

Seelokknya kekalkan saja cuti bersalin selama lima kali melahirkan anak sepanjang dalam perkhidmatan kerajaan selama 60 hari saja, banyak sangat isu timbul, ini melibatkan kepentingan rakyat terutama pelajar sekolah, tak ada cikgu mengajar, apa akan jadi dengan pelajar? Malahan 60 hari cuti bersalin dalam tempoh lima kali bersalin sepanjang perkhidmatan dalam kerajaan juga bersamaan 300 hari, jangan nak ikut cara yang menyusahkan, kekalkan balik ikut cara asal supaya kerja di jabatan tidak terganggu dan tak banyak sangat songeh orang yang tak reti nak bertanggungjawab terhadap tugasnya sendiri.

Tanpa Nama berkata...

itu la, kalau kata bodo marah, ko dah kahwin ke belum? kalau bujang tak payah komen lah. mu tahu ke dok ada negeri yang dapat cuti 90 hari. budoh.

-----------------------------------

Inilah, pandir terlebih pun payah juga, orang terangkan tentang keseimbangan antara kepentingan keluarga dengan kepentingan jabatan, dia masih tak reti bahasa juga.

Apa yang dicadangkan pada ko, lihat pada keadaanlah, jangan semberono saja, dalam tempoh setahun itu, dalam tempoh jabatan banyak tugasan, macam mana nak beri cuti sampai 90 hari, kerja yang berlambak tu siapa nak buat, tak kesian kepada rakan setugas lain ke? Nanti kena pada diri sendiri, tahu pula bersungut itu dan ini, jangan terlebihlah dalam tindakan, kerana ramai akan susah disebabkan oleh orang yang tak reti bahasa macam ko ni.

Tanpa Nama berkata...

Macam yang saya tulis sebelum inilah, kalau ko nak berkepit dengan keluarga ko 24 sehari semalam setiap hari, ko berhenti kerja sajalah, jabatan kerajaan tak perlukan orang yang tamak haloba dan pentingkan diri sendiri tak tentu arah, macam saya tulis sebelum inilah, kalau ko cakap keluarga ko penting, jabatan berpendapat tugasan di jabatan pun penting juga, jadi seimbangkanlah, selama ini ada yang bermasalah cuti bersalin setakat 60 hari saja?

Jadi kalau tak suka nak jadi orang yang bertanggunjawab terhadap jabatan sendiri, berhenti kerja sajalah, kerja sendiri ke, minta sedekah ke, itu pun kalau orang nak berilah. Orang pandir terlebih macam ko ni memang susah nak paham apa itu tanggunjawab, kerja yang berlambak selama 90 hari tu siapa nak buat? Fikirlah kesusahan orang lain sama, jangan tahu fikir diri sendiri saja orang lain ko lempar ke tepi, entah pemikiran jenis apalah ko ni.

..................................

woi pandir, ko lelaki ke perempuan, cuti bersalin biar perempuan lah komen, macam yang aku cakap tadi, ada negeri yang dapat 90 hari, pandir!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Nak kongsi disini,
Ada satu guru besar cina yang kurang cerdik telah menasihatkan sepasang guru suami isteri supaya tidak mengandungkan anak sebelum dia berpencen...

Tanpa Nama berkata...

om try ramai2..hanya klik...signup.wazzub.info/?lrRef=4c685b57...
isi/daftar--buka email--aktifkan=rm 1£/org..dibayar berterusan..
kalau x btl..x rugi pn..tp kalau btl..menyesal x tryaq..FREE..FREE je..

klik. signup.wazzub.info/?lrRef=4c685b57. ..alternatif biz drp google@yahoo..

bagaimana facebook mndpt keuntungan berbilion tnpa kita tahu.drp.mana duit itu...sama la ni..jgn lupa CUBA je..FREE..TQ

Selasa, Mac 20, 2012 11:39:00 PM

Untuk makluman anda, penjawat awam (PA) ada pekeliling yang tidak membenarkan PA terlibat dengan skim cepat kaya / MLM. Ape kehalnya anda sampai ke sini buat head hunting? Ker kat luar sane dah makin susah cari down line?

lok_lak84 berkata...

ramai di sini cuba menerangkan kepada cikgu dari bidang akdemik ni erti pekerjaan sebenar. Jgn pentingkan diri, family first, bandingkan dgn perniagaan.

Sayangnya, depa ni nama saja dalam bidang akademik, tapi 90% akedemik hancur! SPM bawah 5A, ada yang tak ada A, HAKIKAT bro.

Korang cubalah terang mcm mana pun, serupa terang kat budak bodo, dia kira dia saja, dia tak peduli org lain.


KUSTM's best,
Aku jadi guru nak selamatkan sistem pendidikan.

Tanpa Nama berkata...

untuk makluman yang bertanya kenapa wanita bekerja:

- saya bekerja untuk membanu meringankan beban kewangan suami saya....itu saja. bukan untuk mencari kemewahan sendiri tetapi untuk berbakti kepada suami tercinta...semoga dia redha kerana keredhaan suami adalah keredhaan Ilahi...

Tanpa Nama berkata...

keredhaan suami adalah subjektif, selagi tidak bercanggah dengan hukum Allah, al-Quran, hadis dan sunnah nabi.

senang cerita, jika seseorang isteri itu diredhai suami untuk keluar rumah, tetapi tidak menutup aurat, berhias diri, berwangi-wangian untuk ditatapi oleh lelaki ajnabi lain, apatah lagi keluar bekerja dalam masa yang sama menganiaya kakitangan bawahannya, tidaklah dianggap sebagai mendapat keredhaan Allah. malah kedua-duanya mendapat laknat Allah, sang isteri kerana ingkar hukum, sang suami kerana membiarkan isterinya.

Tanpa Nama berkata...

keredhaan suami adalah subjektif, selagi tidak bercanggah dengan hukum Allah, al-Quran, hadis dan sunnah nabi.

senang cerita, jika seseorang isteri itu diredhai suami untuk keluar rumah, tetapi tidak menutup aurat, berhias diri, berwangi-wangian untuk ditatapi oleh lelaki ajnabi lain, apatah lagi keluar bekerja dalam masa yang sama menganiaya kakitangan bawahannya, tidaklah dianggap sebagai mendapat keredhaan Allah. malah kedua-duanya mendapat laknat Allah, sang isteri kerana ingkar hukum, sang suami kerana membiarkan isterinya.

Rabu, Mac 21, 2012 8:09:00 AM
**********************************
Terima kasih Tuan atas komen yang diberikan.
Alhamdulillah saya tidak termasuk golongan yang suka berhias diri dan berwangi-wangian di tempat kerja, sebab saya tahu batas hukumnya. Berhias ala kadar dengan krim anti kedut pun dah memadai.
Alhamdulillah juga kerana saya dijodohkan dengan seorang suami yang menitikberatkan soal agama dan mendidik saya dengan baik. Semoga apa yang saya praktikkan berkekalan sampaibila-bila.
Walaupun saya seorang wanita, tidak bermakna saya bersetuju dan menyokong kaum sejenis saya secara semberono. Kita kena ikut keperluan, kewajaran dan situasi. Kalau semuanya mesti mengikut kehendak kita, susahlah jadinya.
Kita mempunyai pekerjaan bermakna kita mempunyai kepandaian, kemahiran dan kepakaran di dalam bidang-bidang kita, seharusnya kita juga mesti bijak berfikir dan pandai menimbang baik dan buruk bukan saja untuk diri kita sendiri tetapi untuk pasangan dan keluarga.

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan PAS kelantan pengasas cuti 90 hari, tapi BN ubah cuti bersalin boleh ambil, tapi cuti berkurang

Tanpa Nama berkata...

.

Kaponek berkata...

BABI BABI BABI!!!!!

CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!

TUKANG K2 R11 berkata...

dah dah la tu. kalau iye pun dulu SPM kantoi lepastu mintak kerja kerajaan dapat gred R, jangan la maki cikgu macamtu.

muhasabah diri. tengok macam aku, walaupun tukang k2 saja, tapi aku bersyukur sebab ada kerja untuk menyara keluarga. taklah hidup melarat.

bebawak istighfar. :D

Tanpa Nama berkata...

Kaponek berkata...

BABI BABI BABI!!!!!

CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
------------------------------
Terima Kasih CIKGU...

Tanpa Nama berkata...

Kaponek berkata...

BABI BABI BABI!!!!!

CIKGU BABI!
CIKGU BABI!
*************************************
so selama ni babi yang ajor anak engkau ye?

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak kerja dengan kerajaan atau swasta nak dapat bonus kejadah apanya Wak, KWSP pun tak akan dapat punya sebab orang yang bekerja dengan kerajaan dan swasta yang berKWSP saja yang akan dapat pencen atau KWSP, nak beri cadangan tu biarlah terang, entah apa-apalah cadangan Wak ni, ni dah veteran ke tengah lalok Wak? Kalau sekadar jadi 'doktor sendiri' yang buka 'klinik' di bawah jambatan, nak pencen atau KWSP jadahnya apa pula? Mengarut punya cadangan da....
-------jawapan--------------------
PA = PENJAWAT AWAM.

KOK BELUM2 KAMU PA WANITA SUDAH MARAH SAMA WAK. pencen or kwsp itu wak tau. MAKSUD WAK PEENJAWAT AWAM LELAKI yang BINInya TAK KERJA kerajaan/swasta PATUT DIBERI BONUS
300 hari atau mengikut berapa anaknya tapi tidak lebih 5 orang.INInya CUTI BERANAK 300 HARI DIBERI KEPADA PA WANITA. YANG LAKI2 PUN YA MAU JUGA, BARULAH ADIL. sEBAB DALAM SATU JABATAN KALAU 3 PEGAWAI PEREMPUAN BERANAK SERENTAK YANG BUAT KERJA WAK LAKI2 SORANG2 AJE... KALAU KAMU JADI MACAM WAK GIMANA. JANGAN SUKA CACI ORANG TUA. KAMU MASIH MUDA PERLU BELAJAR SAMA WAK. HE.HE..HE...!

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL. KIH.KIH..KIH..!

KALO WAK KATAKAN 300 CUTI BERSALIN TU IALAH BERGAJI BUTA SIAPA YANG MARAH. WALAUPUN ITU HAK PA WANITA, TAPI KALO CUTI HAJI 40 HARI TAK LAYAK CUTI TAHUN. PATUTNYA 300 HARI CUTI BERSALIN DIKIRA MACAM CUTI HAJI IAITU TAK LAYAK CUTI TAHUN..WAK DULU KERJA KAT JPA JAGA MENGENAI MASALAH CUTI PA. SEKARANG KERJA KAT DAERAH. JAGA TANAH DAN ORANG KAMPONG. WAHAI PA WANITA SETUJU KE KALO CUTI BERSALIN DIKIRA SEPERTI CUTI HAJI... ADA KOMEN.. SILAKAN....

Tanpa Nama berkata...

KONGSI INFORMASI..iklan sket..sori..

klik...
http://signup.wazzub.info/?lrRef=4c685b57

isi..buka email..aktifkan..

macam a.b.c..=rm4/orang..insyallah..

hanya AKTIFKAN..FREEEE...FREEE..

Tanpa Nama berkata...

KONGSI INFORMASI..iklan sket..sori..

klik...
http://signup.wazzub.info/?lrRef=4c685b57

isi..buka email..aktifkan..

macam a.b.c..=rm4/orang..insyallah..

hanya AKTIFKAN..FREEEE...FREEE..not SPAM...

Tanpa Nama berkata...

Memang susah nak dapat cuti bersalin 90 hari. Tahun lepas kakak saya yang bekerja sebagai staff nurse di HUKM hanya dapat cuti bersalin 60 hari jer dengan alasan kekurangan staff.

Tanpa Nama berkata...

Salah Satu Sekolah yang tak bagi cuti 90 hari di penang ialah SEKOLAH MENENGAH SAINS KEPALA BATAS... Pengetua dia bagi alasan yang tak menasabah... Macam dok sekolah diktator... Kalau sapa yang bleh bawak ketengah... silakan...

Tanpa Nama berkata...

anya taubat mampu bersih dosa maksiat
Oleh Wan Mohd Ruzlan Wan Omar

2012/03/25

Al-Quran bukan saja memperihalkan mengenai hukum dalam aspek ibadah, tetapi juga memaparkan kisah kaum yang dibinasakan Allah. Allah menceritakan dalam al-Quran bukan setakat untuk dibaca semata-mata, sebaliknya buat pengajaran kepada manusia sepanjang zaman.

Baca dan ikutilah kisah kaum yang menderhaka perintah Allah dan juga bergelumang dalam kancah maksiat pastinya akan memberi keinsafan kepada sesiapa saja.
Antara kaum dihancurkan Allah ialah kaum Nabi Lut. Mereka ini dikisahkan mengamalkan gaya hidup yang bertentangan dengan fitrah kejadian manusia, iaitu homoseksual.
Segala nasihat Nabi Lut langsung tidak diambil berat, sebaliknya keadaan semakin kronik dan menjadi budaya hidup yang menjijikkan. Kaum Nabi Lut ditenggelamkan Allah ke dasar bumi akibat kedegilan mengubah sikap mereka.

Dalam Surah Hud ayat 82 Allah berfirman bermaksud: “Maka tatkala datang azab Kami. Kami jadikan negeri kaum Lut itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan) dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertalu-talu.” Inilah azab seksa di dunia lagi Allah timpakan ke atas golongan yang menyalahi perintah-Nya.

Allah berfirman melalui Surah Sad ayat 29 bermaksud: “Ini adalah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh berkat supaya mereka memerhatikan ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang yang mempunyai fikiran.” Beginilah Allah mengingatkan manusia agar sentiasa memperhatikan apa saja yang terkandung dalam al-Quran dan ini termasuk paparan ayat yang menyentuh kisah kaum dibinasakan-Nya kerana dosa dan maksiat yang dilakukan.

Kini, kita hidup dalam zaman moden, tetapi gaya hidup seperti kaum Nabi Lut kembali menyinggah ke dalam jiwa sesetengah manusia. Ini termasuklah dalam kalangan orang Islam sendiri. Gaya hidup dengan mengamalkan seks sejenis, homoseksual dan lesbian menular seolah-olah mengembalikan era Nabi Lut. Keadaan sebegini seharusnya cepat dibanteras demi mengelakkan azab Allah kerana jika kemungkaran dan maksiat merebak , tetapi tiada tindakan mencegahnya, bermakna mengundang bencana.
Sebenarnya bencana sudah Allah timpakan ke atas penderhaka terhadap hukum perintah-Nya. Ini termasuklah terhadap golongan homoseksual atau gay itu. Dengan muncul penyakit HIV dan Aids yang dikatakan disebabkan perbuatan salah laku seksual sejenis, selain terdapat juga pelbagai penyakit kelamin lain lagi. Semua penyakit amat berbahaya dan masih tiada ubat penawar ditemui pakar perubatan menggambarkan azab Allah dikenakan ke atas golongan itu.
Inilah akibat apabila peringatan Allah melalui Al-Quran dilupakan manusia.

Golongan yang mengamalkan gaya hidup bebas mesti bertaubat untuk mengelakkan azab Allah berterusan. Pintu taubat sentiasa terbuka kepada sesiapa saja selagi mereka sedar dan insaf atas kesalahan dan dosa yang lalu.
Kembalilah ke pangkal jalan dengan taubat nasuha kerana ini saja yang mampu membersihkan dosa kemaksiatan. Allah memberi jaminan akan menerima taubat selagi nyawa belum sampai di halkum.

Firman Allah: “Barang siapa bertaubat selepas kezalimannya dan memperbaiki dirinya, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Dan sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Al-Maidah, ayat 39). Semua manusia ada melakukan dosa dalam hidupnya, apatah lagi yang sentiasa bergelumang dalam kancah maksiat selama ini.

Dalam pada itu, pihak berkuasa seharusnya mengambil pendekatan lebih proaktif untuk menangani isu seks bebas dan sejenis supaya tidak menjadi budaya hidup.
Tindakan pembanterasan yang lebih tersusun hendaklah diambil dengan membabitkan seluruh agensi secara bersepadu. Juga, ibu bapa mesti memainkan peranan memberi pendidikan agama dan akhlak sebaik yang boleh. Didiklah anak agar mereka jijik dan benci pada budaya songsang itu.

Tanpa Nama berkata...

Cuti 90 hari tu memang hak orang perempuan. Bukan masalah diorang takde kerja diorang sape nak buat? Dah itu hak dia. mcm yg sakit kritikal contohnya kanser, tibi, kusta. Memang ada peruntukan yg jelas dlm pekeliling jumlah cuti yg boleh diberikan. Ikut je lah pekeliling tu.
Jgn persoalkan tanggungjawab dia dgn kerajaan la, dah kerajaan yg bg hak tu pada diorang.

Tambah sikit lg, apahal la x habis habis ngutuk cikgu ni. Kalau rasa layak jadi cikgu, mohon lah. bagus juga kalau ada org muda muda yg kreatif dan fresh ni. Lebih lebih lagi lulusan KUSTEM. Sangat-sangat la dialu alukan. Bantu selesaikan masalah pembelajran, disiplin dan masalah sosial pelajar kita.
Tp kene ingatlah, seorang murid yang cemerlang semasa sekolahnya dulu, tidak semestinya boleh menghasilkan anak murid yang cemerlang jika dia menjadi seorang guru. Sama mcm rexy manaiki. dulu dia hebat sebagai pemain badminton beregu. Tp anak didiknya si Koo Ken Kiet dan Tan Boon Heong x berapa menjadi mcm dia.
Nak contoh yg lain ke? Ada byk, cuma kene buka hati tu dulu baru boleh terima. Kalau hati dh tertutup terang mcm mana pun x masuk juga.

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/03/pengiraan-anggaran-gaji-pencen-kerajaan.html

PTD M 17 berkata...

semak betulla blogger sampah ni.

bila masuk blog dia lepastu bubuh komen yang "sinis" sikit, tau pulak emo.

tapi masuk blog orang, lepastu buat spam pegi iklankan blog bodoh dia ni.

memang bangsa taktau malu. suka buat spam. ni mesti join MLM ni.

Anti Cikgu Bodoh berkata...

Tanpa Nama berkata...

Salah Satu Sekolah yang tak bagi cuti 90 hari di penang ialah SEKOLAH MENENGAH SAINS KEPALA BATAS... Pengetua dia bagi alasan yang tak menasabah... Macam dok sekolah diktator... Kalau sapa yang bleh bawak ketengah... silakan...


--------------------------------

ni sorang lagi cikgu tak paham pekeliling membebel. cuti tu hak kau ke? kalau ko rasa pengetua tu tak betul, samanlah dia di mahkamah? itupun kot ada akta/pekeliling yang menyebelahi kau.

nama saja cikgu, tapi benda senang takboleh faham. ni mesti masa di maktab/kolej/universiti tiru tugasan orang, tiru masa exam. lepastu lulus, keluar je jadi cikgu. tapi produk sampah. benda senang takboleh faham. tau pikir tembolok sendiri je.

Tanpa Nama berkata...

dalam jpph ramai kakitangan islam pura-pura alim,tetapi ramai suka curi tulang,datang lewat(penipu alasan),jadi batu api kepada kakitangan lain, janji memuaskan hati dia kerana dapat batu api(melaga-lagakan) orang lain.ceramah-ceramah agama yang dibuat dipejabat-pejabat tidak dihayati cuma dengar telinga kiri keluar telinga kanan,bercakap kalah bos bagai pensyarah U dan kaunselor.Ramai kakitangan cari jalan nak pergi kursus untuk claim,harap jpph kaji masalah ini.

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS mahu suruhanjaya khas semak semua gred


2012/03/28

SHAH ALAM: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu Suruhanjaya Khas yang ditubuhkan bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia supaya turut menyemak semula gred perkhidmatan awam di semua peringkat.

Presidennya, Datuk Omar Osman, berkata semakan itu perlu bagi memastikan penjawat awam yang berjumlah 1.4 juta di negara ini akan mendapat manfaat sewajarnya daripada perkhidmatan yang mereka sumbangkan.
Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada perjumpaan khas penjawat awam di Putrajaya pada 8 Mac lalu dan semasa acara itu Najib turut mengumumkan pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam dan pelaksanaan semula Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.
Sambil menyambut baik penubuhan suruhanjaya khas berkenaan, Omar berkata pihaknya sudah mengemukakan kertas kerja kepada kerajaan menerusi jawatankuasa bertindak yang diwujudkan CUEPACS sebelum ini untuk dibawa serta dibincangkan di peringkat suruhanjaya khas berkenaan.

Omar berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri program Rapat 1Malaysia bersama Kesatuan Kakitangan Umum Universiti Teknologi Mara (KKUUiTM) di sini.

Dalam pada itu, beliau juga mengingatkan agar seluruh penjawat awam di negara ini supaya tidak bersikap selesa dengan corak kerja yang diamalkan sebelum ini.

Sebaliknya, katanya, semua penjawat awam perlu melakukan transformasi daripada segi sikap serta cara mereka bekerja supaya terus relevan dengan perkembangan serta cabaran semasa.
"Ini kerana penjawat awam adalah satu elemen penting dalam negara ini yang menjadi tulang belakang dan tiang seri kepada kerajaan.

"Sekarang ini, sektor awam sentiasa diberikan perhatian oleh kerajaan dari segi penambahbaikan gaji, perkhidmatan yang semuanya sudah ditepati perdana menteri.

"Justeru, jika penjawat awam masih mempunyai daya pemikiran lama dan tidak melakukan transformasi, mereka akan ketinggalan," katanya. - BERNAMA

M 17 berkata...

"Justeru, jika penjawat awam masih mempunyai daya pemikiran lama dan tidak melakukan transformasi, mereka akan ketinggalan,"

patut buang saja penjawat awam kategori macam ni.

kata nak buat TRANSFORMASI. tengok macam GLC, masa diorang di korporatkan, apa yang diorang buat adalah menyelesaikan masalah kakitangan mereka yang berfikiran jumud, dengan menawarkan VSS ataupun diberhentikan terus. mereka mengambil kakitangan baru untuk memodenkan organisasi.

Tanpa Nama berkata...

cuti dua bulan ke, cuti tiga bulan ke, itu bukan masalah...sekarang ini isu ni berkaitan dengan hak penjawat awam...kalau kerajaan dah beri hak kepada penjawat awam boleh cuti bersalin 90 hari...itu hak kamilah...kenapa pulak ade orang nak pertikai kata cikgu banyak songel nak cuti bersalin 90 hari...itu hak kami...kerajaan bagi dan kitorang ambik...haii penjawat awam yang lain tak paham ke ada pekeliling kata penjawat awam yang hendak cuti bersalin boleh pilih sampai 90 hari...abis tu korang bersalin dapat 980 hari boleh pulak...kitorang warga pendidik dah banyak korban masa dan tenaga didik anak bangsa...bukan nak ungkit...kadang2 buat tusyen tak berbayar selalu aje kitorang tak kisah...pada hal mengajar di waktu cuti bukan kewajipan kami...cuma di waktu persekolahan sahaja yang wajib kami mengajar...itu tak kish la...asalkan anak murid kami berjaya...so lagi ape kerja yang kami tak pernah buat....basuh tandas, pengadil, jurulatih, tukang jahit, pengarah pementasan, tukang buat surat yang kerani sekolah berkira nak buat sebab katanya kerja di pejabat terlampau banyak...itu belum lagi kena cat sekolah dan sebagainya..so tolong respek kami warga pendidik, kami semua tak pernah tohmah kamu semua macam kamu tohmah kami...

Tanpa Nama berkata...

dulu cuti bsalin tak lama sgt sbb bebanan kerja tak la memberi tekanan sangat...sekarang kalau tak berehat cukup boleh menjurus kpd tekanan yg serius..sokong 90 hari!

Tanpa Nama berkata...

Suara golongan pendidik plg kuat kerana mereka ramai.. Akademik terendah? Huhu bercakap tak menggunakan otak@ awk sdri xmasuk universiti?.. Tahu tak kelayakan utk jd guru? Semakin ramai golongan kls A# akauntan, jurutera, arkitek yg terjun ke profesion perguruan..