SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

03 Mac 2012

SBPA KENA KEKAL NAMA JAWATAN

Berita Harian
2012/03/03


IPOH: CUEPACS mahu semua nama jawatan dalam Sistem Saraan Malaysia (SSM) dikekalkan dan tidak ditukar dengan gelaran baru seperti terkandung dalam Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Mengikut SBPA, beberapa nama jawatan ditukarkan seperti Pemandu kepada Pembantu Operasi, Penyelia Asrama ditukar kepada Pembantu Tadbir, Penolong Pengurus Asrama (Penolong Pegawai Tadbir), Pengurus Kolej Universiti (Pegawai Tadbir), Pembantu Penerbit (Pembantu Penerangan) dan Pegawai Penerbit menjadi Pegawai Penerangan. Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata pihaknya menentang cadangan itu kerana bukan saja bertentangan dengan aspek tugas mereka, tetapi gred bagi jawatan berkenaan juga didapati tidak berkembang. “Bantahan dibuat selepas kita buat tinjauan di seluruh negara, perbincangan dengan Jawatankuasa Bertindak CUEPACS. Selepas dapat maklum balas baru-baru ini, kita tidak bersetuju penukaran gelaran jawatan dalam SBPA,” katanya.

80 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Presiden Cuepacs laani pun patut kekal presiden hingga ke akhir usia?

usia daah 61 tahun .. berpada-padalaaah !

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong gesaan kupek, kerana apa yang kita minta hanyalah kenaikan gaji bukan penukaran nama jawatan, kerana sekiranya pertukaran nama jawatan ia akan merubah semua struktur organisasi yang memungkinkan penukaran jawatan.

Tanpa Nama berkata...

KAN DAH KENA.....

CUEPACS DAH KENA MAIN...

TIMBALAN PERDANA MENTERI KATA BLA...BLA... BLA....

PERDANA MENTERI KATA
ABC....ABC...ABC

MANTAN PERDANA MENTERI KATA

123....123....123

KAN DAH KENA MAIN TUUUUU.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Dah beri pendapat macam-macam kat CUEPACS....tapi CUEPACS buat selamba jeeer.

CUEPACS DAH TAU JAWAPAN PERDANA MENTERI KOT. SAJA RAHSIA DARI KAMI SEMUA PENJAWAT AWAM KOOOOOT.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami mengadu, kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami dikembalikan..... AMIIIIIN.

penjual ikan berkata...

tukar nama buat apa, yang penting gaji bodoh!!!
Nasi tettap nama nasi dan ikan kering tetap nama ikan kering!!
Harga sahaja berlainan ikut masa dan tempat bodoh!!

Tanpa Nama berkata...

ih ih ih..nak mencaci org je...kalau dah pandai sangat tu, calonkan diri presiden cuepacs.
malulah dgn diri sendiri diatas komen anda yg mencerminkan tahap mental anda....................

gred 7Belas

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong nama jawatan dikekalkan...

Tanpa Nama berkata...

KAN DAH KENA.....

CUEPACS DAH KENA MAIN...

TIMBALAN PERDANA MENTERI KATA BLA...BLA... BLA....

PERDANA MENTERI KATA
ABC....ABC...ABC

MANTAN PERDANA MENTERI KATA

123....123....123

KAN DAH KENA MAIN TUUUUU.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Dah beri pendapat macam-macam kat CUEPACS....tapi CUEPACS buat selamba jeeer.

CUEPACS DAH TAU JAWAPAN PERDANA MENTERI KOT. SAJA RAHSIA DARI KAMI SEMUA PENJAWAT AWAM KOOOOOT.

Semoga ALLAH jua memberi pengajaran dan pembalasan kepada mereka yang menganiayai kami PENJAWAT AWAM.... AMIIIIIN.

Kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami mengadu, kepada MU jua Ya ALLAH tempat kami dikembalikan..... AMIIIIIN.

Isnin, Mac 05, 2012 9:04:00 AM

Tanpa Nama berkata...

betul,hanya kenaikkan gaji diminta yg dok kalih pi tukar nama jawatan pasai apa?.buat apa yg diminta dah laa.

Tanpa Nama berkata...

ada apa pada nama??? xpenting pun..tukar ape yg org smua mintak nk tukar..itu pun payah kaa???

may_ling berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

mmg la nak mntak gaji naik tpi klu tukar nama pun bagus sbb klu tukar nama jadi pembantu operasi nampak elok cikit dari kami yg berjawatan rendah ni di pandang rendah dengan nma jawatan ssm sbb da pembantu am la pemandu nmpak cm jawatan tu terlalu rendahn terpaksa la di buli...kalu gred atas n17 tu mmg xder rasa ape ttg nam jawatan... sbb dorg yg tukang kutuk... huhu tukar la mana...

Tanpa Nama berkata...

mmg la nak mntak gaji naik tpi klu tukar nama pun bagus sbb klu tukar nama jadi pembantu operasi nampak elok cikit dari kami yg berjawatan rendah ni di pandang rendah dengan nma jawatan ssm sbb da pembantu am la pemandu nmpak cm jawatan tu terlalu rendahn terpaksa la di buli...kalu gred atas n17 tu mmg xder rasa ape ttg nam jawatan... sbb dorg yg tukang kutuk... huhu tukar la mana...

Tanpa Nama berkata...

mmg la nak mntak gaji naik tpi klu tukar nama pun bagus sbb klu tukar nama jadi pembantu operasi nampak elok cikit dari kami yg berjawatan rendah ni di pandang rendah dengan nma jawatan ssm sbb da pembantu am la pemandu nmpak cm jawatan tu terlalu rendahn terpaksa la di buli...kalu gred atas n17 tu mmg xder rasa ape ttg nam jawatan... sbb dorg yg tukang kutuk... huhu tukar la mana...

Tanpa Nama berkata...

Tukar nama kepada pembantu operasi dah ok tapi biar la ada nama jawatan asal, contoh: pembantu Operasi (Pemandu),pembantu operasi (pembantu am pejabat) baru la tak becelaru tugas,buat apa tukar nama jika organisasi becelaru tentang tugas..
JPA tak fikir ke kesan dan akibatnya..

Tanpa Nama berkata...

Tukar nama kepada pembantu operasi dah ok tapi biar la ada nama jawatan asal, contoh: pembantu Operasi (Pemandu),pembantu operasi (pembantu am pejabat) baru la tak becelaru tugas,buat apa tukar nama jika organisasi becelaru tentang tugas..

JPA tak fikir ke kesan dan akibatnya..

Isnin, Mac 05, 2012 3:49:00 PM

JPA buat tugas pa carca merba.menyusahkan..

Tanpa Nama berkata...

JPA DAH BUAT ELOK,JAWATAN NAMA BARU,MEMBERI PENGALAMAN BARU,BUKAN ASYIK LENA DENGAN DIBUAI MIMPI MACAM PEMANDU PENGARAH,KETUA PENGARAH DAN LAIN LAIN,

Tanpa Nama berkata...

gaji kami sokong naik,ubah nama jawatan sorry,yang bantah tu malas bekerja,kini baru adil,kalau tidak,gaji ambil jadi driver,hantar surat gaji RM1800.00 sebulan,cari fail gaji rm2000/= sebulan,kalau jawatan baru kerja kena ubah.

Tanpa Nama berkata...

Jawatan tu dikelompokkan supaya mudah naik pangkat dan senang pindah randah. Bukan ker sebelum ni 'close-post' mcm sebut kat atas tu komplen lambat naik pangkat, susah nak bertukar dan sbgnya. Tapi bila dikelompok kena la ikut gred. Bila gred dah tinggi kalau dulu R1/N1 dah naik ke N11 gaji dah berubah dan status dah berubah takkan masih nak buat keje lama. Bagi kawe lah, kita ni kena sentiasa ada kemajuan dalam hidup bukan duk statik jadi driver. Dulu kita komplen sbb driver susah nak naik pangkat tambahan dah berumur nak sambung belajar. Skrg kerajaan dah bagi peluang free terus naik ke N11 tanpa ada apa2 interview pun masih kita tak nak dan tolak kemajuan diri. Benarlah firman Allah, "Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubah diri mereka sendiri". Fikir-fikirlah.

Tanpa Nama berkata...

jgnlah ckp mcm2 kupek dah sedaya buat apa yang patut...kita dok dgr je...kalu ang dok sama dgr dia orang bincang mcmna hang rasa...kita patut sokong presiden cupek...brani ckp bagi pihak kita..penjawat awam...kalu pasal tukar nama jawatan baik jgn.... buat hal nanti kecoh lagi...nama ni dah elok....baik buat kerja lain yang ada faedah....

Tanpa Nama berkata...

jgnlah ckp mcm2 kupek dah sedaya buat apa yang patut...kita dok dgr je...kalu ang dok sama dgr dia orang bincang mcmna hang rasa...kita patut sokong presiden cupek...brani ckp bagi pihak kita..penjawat awam...kalu pasal tukar nama jawatan baik jgn.... buat hal nanti kecoh lagi...nama ni dah elok....baik buat kerja lain yang ada faedah....

Tanpa Nama berkata...

Kalau sbpa ni wat kenaikan gaji spt yg diumum kan PM rasenye dh xde kecoh2 mcm skrg...wat je same rate x kira gred..kenaikan 7-13 % kan mudah...naik kan je ikut gaji semasa ssm 7-13% kan mudah xde celaru..ni JPA naik kan kaw2 org2 dia jerk...puiii

Tanpa Nama berkata...

aji pegawai lebih tinggi timbul perasaan tidak puas hati kakitangan awam
Oleh Shazwan Mustafa Kamal
January 19, 2012
KUALA LUMPUR, 19 Jan – Satu cadangan kenaikan gaji yang lebih tinggi dicadangkan untuk pegawai tertinggi kerajaan di bawah Skim Persaraan Baru Kakitangan Awam (SBPA) telah menimbulkan perasaan tidak puas hati 1.4 juta kakitangan awam-kunci utama untuk kemenangan Barisan Nasional (BN).

Di bawah skim baru berkenaan, pegawai atasan kerajaan akan dibayar sebanyak RM80,000 sebulan berbanding kakitangan awam hanya menerima kenaikan RM1.70 sebulan dan telah membangkitkan kemarahan beberapa kesatuan sekerja dan juga pembangkang.

Kemarahan mereka telah membawa kepada pilihan raya akan datang dijangka dalam tahun ini dan menyaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyemak semula skim berkenaan selepas protes yang dilakukan Kongres Kesatuan Sekerja untuk kakitangan awam(Ceupacs). Difahamkan, skim berkenaan dibuat tanpa melibatkan penglibatan Ceupacs.

The Malaysian Insider difahamkan, di bawah skim SBPA, 36 pegawai atasan kakitangan awam akan memperoleh RM36,000 sebulan. Ketua Hakim akan memperoleh RM80,000 dan Ketua Setiausaha Negara akan mendapat RM60,000 sebulan.

Timbalan Presiden Ceupacs I, Azih Muda mengesahkan maklumat berkenaan dan maklumat lanjut berada dalam tangan kerajaan.

"Ya, ya, memang begitu, sama seperti di dalam kalangan pusingan terbabit... gaji pokok untuk mereka yang berada di perkhidmatan utama adalah RM36,000," katanya.

Tapi Azih enggan untuk mengulas lanjut berkenaan perkara itu, dan menegaskan kerajaan telah pun mengumumkan kumpulan bertindak untuk mengkaji SBPA.

Jumaat lepas, kerajaan mengumumkan satu kumpulan khas untuk menyemak semula SBPA bermula sekarang hingga 16 April, diketuai oleh bekas pengarah kakitangan awam Tan Sri Ismail Adam, dan akan memasukkan wakil daripada Jabatan Perkhidmatan Awam, Ketua Hakim Negara, dan Kementerian Kewangan termasuk Ceupacs.

"Saya lebih selesa untuk tidak mahu mengulas perkara itu, kerajaan sudah membentuk jawatankuasa kerja bagi menyemak semula perkara itu, dan pelaksanaannya telah ditangguhkan, jadi saya percaya kerajaan akan menyelesaikan perkara itu," jelas Azih.

Namun begitu, beliau mengesahkan jawatankuasa kerja berkenaan akan menyemak secara spesifik bayaran terhadap servis utama.

"Mereka akan menyemak semuanya," katanya sebelum memutuskan panggilan.

Cuepacs sebelum ini menuntut kerajaan menangguhkan skim terbabit berikutan pertubuhan itu tidak diajak berunding berkenaan perkara itu.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menegaskan perbezaan pendapatan antara kakitangan awam di peringkat tertinggi sehingga lima angka, sementara kakitangan bawahan hanya memperoleh jumlah yang jauh lebih kecil.

Pakatan Rakyat turut menuduh Putrajaya "menyalahgunakan" skim berkenaan, dan mengkritik skim tersebut.

"Beritahu saya jumlah tersebut, saya tahu mereka di perkhidmatan utama memperoleh antara RM36,000-RM60,000.

"Adakah adil sekiranya KSN (Ketua Setiausaha Negara) mendapat RM60,000 sebulan, sedangkan kerani hanya memperoleh kurang RM100 kenaikan gaji," jelas Mahfuz apabila ditanya pendapatnya berhubung perkara itu.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata PAS akan terus menuntut kerajaan menyemak semula skim berkenaan supaya kenaikan yang "adil" terhadap kakitangan awam.

"Segala-galanya harus disemak semula... ia seharusnya diperbaiki supaya kumpulan sokongan memperoleh pendapatan yang lebih berpatutan.

"Selain itu, pembayaran anggota tentera juga perlu disemak, mereka tiada kesatuan," katanya.

Belanjawan 2012 telah menetapkan sejumlah RM64.1 billion bagi gaji dan pencen kakitangan awam, 28 persen daripada keseluruhan belanjawan, peningkatan daripada RM36.9 billion lima tahun lalu.

Tanpa Nama berkata...

Senarai Gaji Perdana Menteri Malaysia & Gaji Menteri Malaysia :

Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen - RM 7,187.40 sebulan
Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59
Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79
Elaun-elaun Menteri? Elektrik, minyak, majlis-majlis keramaian, bil telefon, bil air, bil elektrik, bercuti, driver, kereta dan lain-lain lagi. Semuanya ditanggung
Formula untuk pengiraan elaun mantan Ahli Parlimen:

Pencen: 1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji
Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM 2,056.40. Lagi lama berkhidmat sebagai MP, lagi banyak pencen dia akan dapat.
Ini tidak termasuk elaun perjalanan, penginapan dan peribadi yang boleh dipinta sekiranya Ahli Parlimen menghadiri penggal sessi persidangan Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
Gratuiti: 1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)
Saya sambung pula gaji Menteri Besar, Exco di negeri-negeri lain. Jikalau gaji Perdana Menteri, Menteri Kabinet dan Ahli Parlimen adalah tertakluk di bawah peruntukan kerajaan persekutuan, tetapi untuk Menteri Besar, gaji Exco negeri-negeri adalah di bawah peruntukan kerajaan negeri.

Setiap negeri ada enakmen mereka dan gaji ni semua adalah di bawah Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan). Di bawah ini adalah contoh gaji Menteri Besar dan exco di sebuah negeri.

Menteri Besar – RM14,175.15
Anggota Exco kerajaan negeri – RM6,109.29
ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) – RM4,112.79

Tanpa Nama berkata...

Beritahu saya jumlah tersebut, saya tahu mereka di perkhidmatan utama memperoleh antara RM36,000-RM60,000.

"Adakah adil sekiranya KSN (Ketua Setiausaha Negara) mendapat RM60,000 sebulan, sedangkan kerani hanya memperoleh kurang RM100 kenaikan gaji," jelas Mahfuz apabila ditanya pendapatnya berhubung perkara itu.
=====================================
INGAT HARTA EMAK BAPANYA KOT DAN INGAT ORG LAIN SAMA PENARIK BECA, PENJUAL IKAN, PENJUAL KEROPOK, AHLI PAS NAK BELA BENI JUGA BUKAN SAJA 1 TAPI 2HINGGA 4 ORANG.

gang surau berkata...

penjual ikan berkata...

tukar nama buat apa, yang penting gaji bodoh!!!
Nasi tettap nama nasi dan ikan kering tetap nama ikan kering!!
Harga sahaja berlainan ikut masa dan tempat bodoh!
--------------------------------

asalam. kalau tukar nama dan grednya sama cth gred 17 berapa ramai dari yg duduk d gred 17. spt pemb tadbir, peg khidmat pelanggan dll. kan ramai pada gred 17 lepas tu payah le nak mintak naik gaji sbab di gred tu ramai sangant le. ALLAH beri kita akal fikiran so gunakanlah sebelum nak ianya berkarat.

Tanpa Nama berkata...

PTD pandai-pandai buat penggabungan jawatan. Napa Pegawai Tadbir tak dimasukkan dalam PTD??? jawatan lain dia pandai libat jawatan dia diam aja.

Tanpa Nama berkata...

salam,tuan-tuan dan puan-puan, ubah nama pun tak per. sekurang-kurangnya bila orang tanya cantik sikit nama jawatan tu. pembantu operasi kan cantik tu. kalau pemandu adui jatuh pointlah.pembantu am rendah. nampak sangat rendahnya.kalau pembantu operasi. ha baru cantik.po tu...penat tau JPA upgred name tu. siape yang tak puas hati tu. mesti tahap phd nya terlalu tinggi. apa barang...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum

GAJI MINIMUN akan diperkenalkan oleh kerajaan dan akan dimumkan oleh PM nanti. Satu kepastian dan bukan menaka dalam kesamaran.

Untuk imbangi kehendak semasa dan pasaran terkini dan terpulang kepada semua untuk tingkat produktivitinya.

Jangan bertengkar tetapi bersyukurlah seadanya. Siapa nak tambah pendapatan mai jumpa saya jadi kuli motong getah.... banyak kawan saya pakai BMW, Toyota Hilux, VIOS hasil motong getah.
Cuma saya yang masih x tak cukup jam nak motong getah.

Flower

Tanpa Nama berkata...

ampaknya keputusan semakan SBPA masih belum diketahui lagi seperti yang dijanjikan oleh Cuepacs sebelum ini. Mungkin ini ada kaitannya dengan cadangan gaji SBPA yang dikemukakan oleh Cuepacs semalam sehingga membuatkan pasukan petugas SBPA berfikir dua tiga kali untuk menilainya….

Cadangan gaji SBPA baru yang dibentangkan oleh Cuepacs (Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam) ini lebih terarah kepada gred 1 – 54. Berbanding kumpulan premier dan jusa yang sudah pun “berjaya” menikmati gaji SBPA sekitar RM60,000, RM45,000, RM30,000 sebulan. Mereka dah dapat dah pun. Ini contohnya :

Premier 1 : gaji RM60,000 sebulan tanpa elaun
Premier 2 : gaji RM40,000 sebulan tanpa elaun
Premier 3 : gaji RM40,000 sebulan tanpa elaun
Premier 4 : gaji RM35,000 sebulan tanpa elaun
JUSA C : Kenaikan melebihi RM5,000
Cadangan gaji SBPA yang dituntut oleh Cuepacs ini agak memeranjatkan kami juga sebenarnya.

Antara Tuntutan & Cadangan Gaji SBPA Yang Dikemukakan Ialah :

Memberi kenaikan gaji di antara RM700 hingga RM2,500 melibatkan kakitangan awam Gred 1 hingga Gred 54.
Kenaikan gaji tersebut yang dituntut Cuepacs ini mesti dilaksanakan terlebih dahulu menerusi skim sedia ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM)
Selepas kenaikan gaji tersebut berjaya dilaksanakan barulah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) boleh dibuat penambaikan
Kakitangan awam yang berada di tangga gaji tahap maksimum atau pada tangga gaji mati perlu dibayar tunggakan kenaikan tahunan selama mana mereka tidak menikmati sebarang kenaikan selain perlu dinaikkan gred.
Contohnya kakitangan awam yang sudah terhenti kenaikan gaji sejak lima tahun lepas, sekiranya kenaikan setahun mereka ialah RM100 jadi perlu dibayar tunggakan sebanyak RM500
Cuepacs turut menuntut mereka yang lulus Penilaian Tahap Kecekapan pada Aras 4 sebelum Disember 2011 perlu diberi kenaikan gaji setimpal dengan usaha mereka selama ini.
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Kenaikan Gaji

Gred 1 – 16 : Kenaikan gaji sebanyak RM700
Gred 17 – Gred 26 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,000
Gred 27 – Gred 40 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,500
Gred 41 – Gred 48 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,800
Gred 52 – Gred 54 : Kenaikan gaji sebanyak RM2,500
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Contoh Pengiraan

Gaji kakitangan awam gred 17 semasa dalam SSM : RM820
Selepas kenaikan gaji sebanyak RM1,000 : RM1800
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Pilihan Yang Diberikan Oleh Cuepacs :

Pertama : Cuepacs rasa cadangan gaji SBPA yang dibuat mereka ini munasabah selari dengan hasrat kerajaan yang dikatakan mahu merapatkan jurang pendapatan yang besar antara pegawai rendah dengan atasan.
Kedua : Jika pasukan petugas SBPA merasakan ia akan melibatkan kos yang tinggi, Cuepacs minta kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dalam SBPA dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan
Ketiga : Kalau itu pun tak boleh juga, Cuepacs minta apa yang terkandung dalam SPBA sekarang perlu ditukar keseluruhannya dan digantikan dengan terma-terma yang baru
P/S : Tuntutan Cuepacs telah pun dibuat. Nantikan tindakan selanjutnya oleh pihak kerajaan selepas ini. Apa pandangan anda dengan cadangan gaji SBPA yang dikemukakan Cuepacs ini?

Tanpa Nama berkata...

Assalamulaikum

Musim perkahwinan akan muncul dan selamat berkahwin bagi sahabat yang nak tamat alam bujang.

Hati senangnya pengatin baru
Duduk bersanding bersenda gurau
Bagai raja dan permaisuri
Tersenyum simpul bagaikan bidadari

Tinggalkan masa remaja mu
Dan peganglah amanah Tuhan Mu
Menuju hidup bahagia
Ke arah rukun aman damai sentosa


Lupakan hal SBPA cuma tunggu 2 hari itu kepastian. Hilangkan sengketa hulur tangan tanda persahabatan ikatan tali persaudaraan.

Flower

Tanpa Nama berkata...

yang kamu2 tue nak kecoh pasal nak kekalkan nama jawatan apa hal...pada pendapat saya,gelaran jawatan baru yg dibuat oleh JPA dah okey dah...apa yg salah sebenarnya....takde masalah langsung....saya sangat setuju dengan perubahan nama jawatan yg dibuat dlm SBPA....kalau ada yg tak puas hati tue...jgn lah nak mengada sangat...kerna itu tak melibatkan anda yg tidak berkenaan...Pegawai Khidmat Pelanggan ditukar kepada PT/PO apa salahnya...at least PKP ini boleh belajar lebih lagi pasal hal2 pentadbiran pejabat....takkan nak seumur hidup angkat telepon jerrrrrrr....bagilah pulak peluang utk org lain duduk kat kaunter...SAYA SOKONG SEPENUHNYA GELARAN JAWATAN BARU DALAM SBPA!!!

Tanpa Nama berkata...

SAYA SOKONG DENGAN GELARAN JAWATAN BARU DALAM SBPA.....

Tanpa Nama berkata...

kepada sesiapa yg tak puas hati dgn gelaran baru jawatan dlm SBPA....tak payah lah nak tandatangan SBPA tue....ikut jer SSM...tak siapa yg paksa kamu2 tue utk sign SBPA...lagi senang cerita...btul tak JPA....yg banyak tak puas hati adalah org yg tak pernah bersyukur dgn apa yg diberi...asyik nak lebih jer....hai manusia...sedar lah diri tue yerrrrr......

sham berkata...

pembantu operasi patut kekal..gred N11 patut diteruskan..\


pembantu am pejabat

Tanpa Nama berkata...

Salam semua

Mengapa harus ada sengketa dan bersikap double standard. Amat malanglah kaum kerabat kita mengadai nyawa menuntut kemerdekaan untuk kesenangan dan keharmonian anak cucunya tetapi sebaliknya anak cucunya bersengketa antara satu sama lain tamakkan harta peninggalannya.

Mengapa harus bersengketa, biar bahagi sama adilnya. Biarlah kami adik2 mengalah dan abang2 nak banyak ambillah janji kita sama-sama dapat merasai aman damai dan rukun harmoninya.

Apapun aku masih tak kisah. Kalau PM bagi aku ambil dan kalau tak bagi aku bersyukur dan berterima kasih sebab saham menjadi dan rezeki dah bertambah. Maka zakat pendapatan makin bertambah dan insyallah bulan puasa nanti lagi meriah hendaknya.

Siapa kata belajar darjah 6 tak boleh berjaya dan bergaya, tapi tak seindah Pak Cik kita kerana Pak Cik kita gah serata pelosok Malaysia. Soal Cik Sonah aku boleh teka tentu kerja hebat juga dan mungkin Ketua Penolong Dasar punya jika tiada kata2nya tak boleh sehebat Pak Cik kita.

Soal KKB kalangan MAMPU juga jika tidak bisakan boleh hidu dimana manje ditempatkan.

Apapun maafkan saya andainya terguris rasa, tangan dihulurkan tanda persahabatan dan jika ada kesilapan tuan kepada saya dah lama saya maafkan

Flower

Tanpa Nama berkata...

atuk aku dpt glaran datuk,kjo noreh gotah jo,cucu 8 bolas..

Tanpa Nama berkata...

sangat2 kesal dengan JUSA jabatan aku, mereka bos kita jadi sepatutnya lah gaji besar. Aku tak pertikai la. Tetapi aku ralat dan jadi meluat, bila JUSA tu halau aku keluar dari bilik, semata2 aku cuma nakkan kepastian benarkah semua PAP akan dinaikkan ke N41? Salahkah soalan aku? Lagipun aku rasa mmg kita layak terima kenaikan tu dengan penat bekerja seharian. Tanpa PAP jabatan akan lumpuh.

Azli bin Ahmad Tarmugi PAPN4

Tanpa Nama berkata...

sangat2 kesal dengan JUSA jabatan aku, mereka bos kita jadi sepatutnya lah gaji besar. Aku tak pertikai la. Tetapi aku ralat dan jadi meluat, bila JUSA tu halau aku keluar dari bilik, semata2 aku cuma nakkan kepastian benarkah semua PAP akan dinaikkan ke N41? Salahkah soalan aku? Lagipun aku rasa mmg kita layak terima kenaikan tu dengan penat bekerja seharian. Tanpa PAP jabatan akan lumpuh.

Azli bin Ahmad Tarmugi PAPN4

muhaimin sekinchan berkata...

cuepacs jgn nak desak agar nama lama dikekalka. x adil la mcm ni.

PAP - Pegawai Am Pejabat N41 takkan nak dikembali ke takuk lama PAPN4 mcm SSM kot.

agak2 la wei. yg ni aku x sokong cuepacs

Tanpa Nama berkata...

Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Kenaikan Gaji

Gred 1 – 16 : Kenaikan gaji sebanyak RM700
Gred 17 – Gred 26 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,000
Gred 27 – Gred 40 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,500
Gred 41 – Gred 48 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,800
Gred 52 – Gred 54 : Kenaikan gaji sebanyak RM2,500
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Contoh Pengiraan

Gaji kakitangan awam gred 17 semasa dalam SSM : RM820
Selepas kenaikan gaji sebanyak RM1,000 : RM1800
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Pilihan Yang Diberikan Oleh Cuepacs :

Pertama : Cuepacs rasa cadangan gaji SBPA yang dibuat mereka ini munasabah selari dengan hasrat kerajaan yang dikatakan mahu merapatkan jurang pendapatan yang besar antara pegawai rendah dengan atasan.
Kedua : Jika pasukan petugas SBPA merasakan ia akan melibatkan kos yang tinggi, Cuepacs minta kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dalam SBPA dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan
Ketiga : Kalau itu pun tak boleh juga, Cuepacs minta apa yang terkandung dalam SPBA sekarang perlu ditukar keseluruhannya dan digantikan dengan terma-terma yang baru
P/S : Tuntutan Cuepacs telah pun dibuat. Nantikan tindakan selanjutnya oleh pihak kerajaan selepas ini. Apa pandangan anda dengan cadangan gaji SBPA yang dikemukakan Cuepacs ini?

Isnin, Mac 05, 2012 10:18:00 PM
Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

**********************************

Ini merupakan cadangan cuepacs yang tidak masuk akal dan tidak akan diterima oleh kerajaan.
1. ia akan hanya menambahkan jurang gaji yang ketara diantara kumpulan/gred.
2. Pengagihan tidak adil jika kita lihat perbandingan gred khususnya kumpulan 27-40

Tanpa Nama berkata...

JAWATAN PENGGALI KUBUR PERLU DIKEKALKAN

Tanpa Nama berkata...

muhaimi sekinchan......
hahhahahahahahaaaaaaa
lawak la ko ni...
PAP tu bkn PEGAWAI AM PEJABAT la..
PAP tu PEMBANTU AM PEJABAT..
Gred pulak bkn N41,tapi N4-1....
apa la ko ni...wtmalu je...
heheheheheheheh

Tanpa Nama berkata...

saya sokong sangat2 dgn perubahan pada gelaran jawatan yg dibuat oleh JPA....ini lah namanya transformasi...sampai bila nak jadi katak di bawah tempurung nie...org lain pun nak rasa jugak perubahan dlm satu organisasi....yg tak puas hati tue...tolong lah diam..jgn nak memperbesarkan hal nie....buat je lah kerja anda yg sekarang....yg jawatan dia tak ditukar nama tue....JUAT SHUT UR MOUTH....DONT TRY TO BUZY BODY....or talk the hand!!!

Tanpa Nama berkata...

SBPA BENGONG.

Tanpa Nama berkata...

puji cuepacs walaupun mangkok hayun staf kerajaan mengutuk..mangkok hayun tersebut bukan saja tak bersyukur tapi bongkak dan bodoh sombong...tahniah cuepacs...

Tanpa Nama berkata...

saya pun sokong.. sebab lom ape2 lagi masing2 dah rebut tempat.. bagi je la naik gaji.. nak buat apa tukar nama jawatan..

Tanpa Nama berkata...

kepada yg berkenaan:5 tuntutan cuepecs takde kena mengena dengan pengekalan gelaran jawatan yg diminta oleh cuepecs sebelum ini...apa hal lah pulak tiba2 wujud soal nak kekal nama jawatan seperti dlm SSM...tolong lah sikit ye En.Omar,penjawat awam cuma nak tahu kedudukan sebenar 7-13% tue...bukan nak heboh2 pasal nak kekal ini itu...yg tue biar lah kekal dlm SBPA...takde masalah pun bagi mereka yg terlibat dlm pertukaran nama jawatan tue....saya okey jer...takde masalah apa nak diusulkan...saya sgt lah berterima kasih dgn JPA kerana membuat perubahan nama jawatan dlm SBPA...itu lah namanya TRANSFORMASI....klau yg tak terlibat langsung dgn perubahan gelaran jawatan tue...jgn lah nak tunjuk hebat...kita sma2 makan gaji dri kerajaan...sedar lah diri tue yer yg tak berkenaan....terima kasih

Tanpa Nama berkata...

SAYA SOKONG DENGAN PERUBAHAN GELARAN BARU JAWATAN YG DIBUAT OLEH JPA DALAM SBPA....PAP,PEMANDU...ETC DITUKAR KEPADA PEMBANTU OPERASI...PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN DIJUMUD MENJADI PT/PO...sebab apa lah sgt tugas PKP tue kalau sekadar angkat2 telepon jer...sampai bila nak belajar benda baru dlm jabatan....setahu sya semua staf dlm jabatan pun tahu nak angkat call,nak selesai kan masalah...tak perlilah nak PKP yg handle...sebab akhirnya nti masalah yg dihadapi oleh tetamu pergi kepada pegawai yg berkenaan.... SYA SOKONG SGT2 dgn nama baru dlm SBPA....TERIMA KASIH

Tanpa Nama berkata...

cadangan gaji rm700 - rm2500 bagus sangat-sangat... lagi bagus lepas PM umum terus buat gaji baru, baru cekap, taklah PA tertunggu-tunggu... kalau asyik cakap je,alamatnya ada yang kena kaki dekat muka... nasib tak baik PA boleh mati dulu baru dapat pelarasan gaji...

Tanpa Nama berkata...

Sudah sampai masanya nama jawatan ditransformasikan. Anjakan Paradigma alaf baru.

Tukar nama Pembantu Tadbir, Pen. Peg. Tadbir, Peg. Tadbir.
(Nama-nama jawatan yg tidak menunjukkan jawatan dinamik)

Tukar kepada Pentadbir 4-1 (spm), Pentadbir 3-1 (STPM), Pentadbir 2-1 (Diploma), Pentadbir 1-1 (Ijazah).

LALUAN kerjaya pun boleh diujudkan seperti Guru.

sekadar cadangan ....
- mr.y

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
JAWATAN PENGGALI KUBUR PERLU DIKEKALKAN

Selasa, Mac 06, 2012 1:33:00 PM

SETUJU DIKEKALKAN NAMA JAWATAN TU,KALAU NAK PINDA KE JAWATAN PEMBANTU AWAM SAPA NAK GALI KUBUR?...PTD!,JUSA! YANG NAK BUAT KERJA TU...

las vegas pest control berkata...

I couldn't agree more. You are right.

ACAPAN berkata...

PTN17 wajar dikenali dengan Pegawai Urusan Tadbir N41, selaras dengan agenda memasyarakatkan ekonomi rakyat dan transformasi penjawat awam.

sykur kepada BN

Tanpa Nama berkata...

kekalkan pembantu operasi gred N11 dan Pemandu R3...saya sokong

Tanpa Nama berkata...

sathia vs acappan
PTN17 nk jd Pegawai Urus Tadbir N41
hahahahahahahaha
hahahahahahahaha
hahahahahahahaha
dh tu Pegawai Tadbir N41 ko nk letak mana????
brape punye banganggggg la ko ni!!!!!
sekolah tahap tadika la tuhhhhh
bod@h la ko ni........

Tanpa Nama berkata...

kekal je nama jawatan lama dalam SSM..
buat apa tukar???
pemandu ttp pemandu
pap ttp pap
pra ttp pra
perasan la tu
apa ke jadahnye nk tukar2
knape dulu xmohon jawatan PEGAWAI??????????

Tanpa Nama berkata...

hahahahahaha
tukar je nama jawatan yg bgred 1-16 ni kepada PEGAWAI PEMANDU,PEGAWAI AM PEJABAT...lain2 jawatan aku xtau la nk letak kt cni..sb semua nk jd PEGAWAI...walaupun hakikatnya kelulusan tahap DARJAH 9
kihkihkihkhihkhihkh

suci bersih berkata...

Ni satu Sial Cuepacs...nak tukar ke apa ke... tak perlu diperikaikan sama je.macam nama Babi sebut Khinzir pun sama juga. Tak payahlah nak ngarut2...yg penting gaji la sial oooi...

Tanpa Nama berkata...

Bagi Guru kelebihan pun bukan depa nak pangkah Bn . Majoriti adalah pembangkang

Hati Suci berkata...

Permintaan pak cik omar tua tu naik gaji antara RM 700 hingga RM 2500 adalah permintaan sundal lagi sial. Kerajaan memang tak bagi punya...tak munaabah. Kerana apa..Pegawai Kuli mampos naik RM 700, pegawai Kuli mampos 2 naik RM 1500 pegawai cerdik U naik RM 2500, pegawai cerdik U atasan naik RM2500.
Janganlah sebut pasal nak rapatkan jurang gaji dgn para Kuli. Dah ko ni semua Kuli mana boleh nak rapatkan jurang. Apatah lagi zaman sekolah dulu belajar bodoh lagi pemalas.
Kerajaan takkan laayan tuntutan gila sundal ni. Aku rasa golongan Kuli satu naik RM 300 Kuli 2 naik RM 400 cerdik U naik RM 600 Cerdik U atas naik RM 800. Itulah yg sebenarnya. Si Tua Omar tu tahu kenaikan gaji aja buat sial naik sampai RM 2500, sundal tu.

Tanpa Nama berkata...

Pemberian kali ni berkisarkan motif politik , menteri yg menjaga adalah UMNO sudah tentu dia nak naikkan ratingnya sebagai Menteri yg menjaga Kementerian Pendidikan . Kesatuan Perguruan pun masa ni le mintakkan yg bukan-bukan , kena realiti pada kemampuan Krjaan .
Penjawat awam lain pun nakkan keistimewaan juga bukan hanya Fokus pada GURU sahaja.

Tanpa Nama berkata...

Kami Pasukan Polis yg menjaga keamanan Negara tak dpt TIME BASE mcm GURU pun. ?

Tanpa Nama berkata...

Kami sebagai Kerani yg membuat gaji,elaun,claim,& mcm2 utk guru yg bertungkus lumus buat kerja tapi tak dpt apa-apa?

Tanpa Nama berkata...

Betul tu dari dulu hingga sekarang . Cuba kita tengok matapelajaran Bahasa inggeris tak pandai pun org MELAYU ckp . Ini menunjukkan Guru Bahasa Inggeris GAGAL . Pengajaran ENGLISH GAGAL sama sekali

Tanpa Nama berkata...

Setuju nama jawatan Pengurus Kolej Kediaman lebih baik di tukarkan kepada Pegawai Tadbir..kerana:-
1- wujudnya multi tasking (tak terperuk di PTJ yang sama..
2- 'job enrichment' memberikan kepada Pegawai Kerajaan 'sense of belonging'

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 Malaysia.....Penukaran nama jawatan tidaklah perlu di buat dalam Sbpa...conthnya P. Asrama ditukar nama kpd P. Tadbir sebab skop kerjanya pun amat2 brbeza.....fikir-fikirkn la...TQ...

Tanpa Nama berkata...

Salam... Sbpa kekal nama jawatan...
bagus & amat2 baik dikekalkan, conthnya jwtn P. asrama memang bertugas di asrama mengurus makan minum, bangunan, kesihatan & membantu
Warden dlm mengurus pelajar ditukar kepada PT kan dah jadi lain tugasnya...
tapi kalau lain-lain jawtn nk tukar kpd nama lain @ lebih baik mungkin boleh....
...cadangan je tapi boleh diguna pakai untuk kebaikan semua anak-anak kita yg duk di asrama...TKsih....

Tanpa Nama berkata...

Cara PA komen seperti orang yang tak bertamaddun. Memalukan sahaja.

Tanpa Nama berkata...

adangan gaji SBPA yang dituntut oleh Cuepacs ini agak memeranjatkan kami juga sebenarnya.

Antara Tuntutan & Cadangan Gaji SBPA Yang Dikemukakan Ialah :

Memberi kenaikan gaji di antara RM700 hingga RM2,500 melibatkan kakitangan awam Gred 1 hingga Gred 54.
Kenaikan gaji tersebut yang dituntut Cuepacs ini mesti dilaksanakan terlebih dahulu menerusi skim sedia ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM)
Selepas kenaikan gaji tersebut berjaya dilaksanakan barulah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) boleh dibuat penambaikan
Kakitangan awam yang berada di tangga gaji tahap maksimum atau pada tangga gaji mati perlu dibayar tunggakan kenaikan tahunan selama mana mereka tidak menikmati sebarang kenaikan selain perlu dinaikkan gred.
Contohnya kakitangan awam yang sudah terhenti kenaikan gaji sejak lima tahun lepas, sekiranya kenaikan setahun mereka ialah RM100 jadi perlu dibayar tunggakan sebanyak RM500
Cuepacs turut menuntut mereka yang lulus Penilaian Tahap Kecekapan pada Aras 4 sebelum Disember 2011 perlu diberi kenaikan gaji setimpal dengan usaha mereka selama ini.
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Kenaikan Gaji

Gred 1 – 16 : Kenaikan gaji sebanyak RM700
Gred 17 – Gred 26 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,000
Gred 27 – Gred 40 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,500
Gred 41 – Gred 48 : Kenaikan gaji sebanyak RM1,800
Gred 52 – Gred 54 : Kenaikan gaji sebanyak RM2,500
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Contoh Pengiraan

Gaji kakitangan awam gred 17 semasa dalam SSM : RM820
Selepas kenaikan gaji sebanyak RM1,000 : RM1800
Cadangan Gaji SBPA Cuepacs : Pilihan Yang Diberikan Oleh Cuepacs :

Pertama : Cuepacs rasa cadangan gaji SBPA yang dibuat mereka ini munasabah selari dengan hasrat kerajaan yang dikatakan mahu merapatkan jurang pendapatan yang besar antara pegawai rendah dengan atasan.
Kedua : Jika pasukan petugas SBPA merasakan ia akan melibatkan kos yang tinggi, Cuepacs minta kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dalam SBPA dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan
Ketiga : Kalau itu pun tak boleh juga, Cuepacs minta apa yang terkandung dalam SPBA sekarang perlu ditukar keseluruhannya dan digantikan dengan terma-terma yang baru
P/S : Tuntutan Cuepacs telah pun dibuat. Nant

PA tahun ke 17 berkata...

Salam... tips.. bila kita berbincang, kena ingat... jangan kita mengharapkan situasi menang-menang je, kita kena praktik juga situasi kalah menang atau menang kalah... janji, untung sabut timbul, untuk batu kena kepala, sure berdarah... orang yang kita dok berhadapan tu, bukan sembarangan dan calan-calang orang. Dia orang bukan setakat ada kuasa, malah dia orang juga ada pengaruh.. kekadang kita kena ukur baju di badan sendiri dulu... kalau betullah dia orang ni memang BERTANGGUNGJAWAB kepada penjawat awam yang majoritinya BANGSA MELAYU BERAGAMA ISLAM, takkan SSB telah berlalu, SSM datang kini dok mengkitung hari (hidup segan, mati tak mboh), sekarang lak SBPA sedang nak potong Q.... bukan apa, kalau tuan/puan renung @ ingat semula semasa mula-mula nak istihar SSB / SSM / sekarang SBPA... apa janji dia orang yang dok atas-atas tu??? Adakah kita semua MELAYU MUDAH LUPA... PRU 13 dalam pemerhatian ku... Salam Perjuangan..

Adli abu berkata...

Dalang sbpa in suma orang atasan JPA dan KSN la ni. Bukannya DS Najib pun. and then apsal korang nak hentam Dato Osman Cuepecs tu, dia tu fight untuk kita(penjawat awam) patutnya kena sokong dia. Bangang. Yang JPA tak boleh nak announce result sebab permintaan cuepacs macam dahsyat sangat, tapi untuk kita jugak tu. Patutnya in the first place, patut hire private sector untuk semak kenaikan gaji, xkanla orang yg makan gaji sendiri nak buat untuk diri sendiri, confrim la ada double standard. Aiyaaaaaaaaaa

koyyyy berkata...

Eemmmmm.....semoga sejahtera semua

kenaikan gaji amat2 perlu memandangkan situasi sekarang...tapi tukar nama jawatan kena dibuat kajianlah dulu, tanya setiap group jawatan...adakah skop kerja masih sama @ berbeza....lagi elok kalau nama jwtn tetap dikekalkan dlm SBPA...pa2 pn TQ Cuepacs dlm memperjuangkan hak pjwt awam....aminn..moga berjayaaaa...

Tanpa Nama berkata...

terkilan dengan keputusan yang diumumkan oleh perdana menteri pada 8 mac 2012...
hai apalah nasib kita rakyat malaysia gaji naik seciput harga barang di kedai campa je....

Tanpa Nama berkata...

sokong Dato' sri Omar Osman..

Tanpa Nama berkata...

Pengurus Asrama ke Pegawai Tadbir..Lagi bagus...knp PA yang lama tak nak tukar nama jawatan? fikirkanlah wahai insan PA..knp Pegawai lain gred yg sama taraf dgn PA boleh mengambil tugasan lain..so fikir -fikirkanlah...

Tanpa Nama berkata...

Dalam skim jawatan baik di tukar ke Pengurus Asrama ditukar ke Pegawai Tadbir. Tapi di peringkat PTJ boleh la di kekalkan nama Pengurs Asrama cth...di peringkat pentadbiran universiti (bukan Sekolah)Pengawai Tadbir = Penolong Pendaftar..kan elok tu..zaman dah berubah...fikirkan di luar bola bukan luar kotak...

Tanpa Nama berkata...

Penukaran nama jawatan Pembantu Penerbitan ke jawatan Pembantu Penerangan patut diteruskan kerana jawatan kami sebagai Pembantu Penerbitan telah tidak memberikan ruang dan peluang kepada kami untuk pergi lebih jauh seperti jawatan Pembantu Penerangan di samping tiadanya minta terhadap permohonan jawatan Pembantu Penerbitan di jabatan kami.

Tanpa Nama berkata...

Penukaran nama jawatan Pegawai Khidmat Pelanggan (PKP) ke jawatan Pembantu Tadbir (PT/PO) patut diteruskan kerana jawatan kami sebagai PKP telah tidak memberikan ruang dan peluang kepada kami untuk pergi lebih jauh seperti jawatan Pembantu Tadbir di samping kurangnya pergerakan dan pengetahuan dalam urusan pentadbiran dalam organisasi.Tugas PKP lebih tertumpu pada bahagian kaunter sahaja dan ini menyebabkan kami bosan dengan tugas yang sama sehari-hari, terasa pulak tugas PKP ini seperti menjaga tandas awam.Kami merasakan yang tugas PKP ini tiada cabaran dan keinginan kami untuk meningkatkan produktiviti kerja dalam jabatan terhalang begitu sahaja dan tidak ada peluang sampai bila-bila selagi PKP ini duduk di kaunter seperti kaunter di hotel-hotel. Maka dengan itu, kami mohon agar En.Omar boleh menyuarakan pendapat kami.

Tanpa Nama berkata...

Bersetuju dengan Transformasi PKP ke PT. Sebab jumud PKP yang dinyatakan dalam SBPA sangat relevan dan perlu diteruskan dalam SSM.

Tanpa Nama berkata...

SAYA SETUJU DENGAN PENGKLASAN SEMULA JAWATAN BERKENAAN.PEMANDU KENDERAAN MISALNYA BUKANNYA BUAT KERJA SEPANJANG MASA, DARI DUDUK DIAM BOLEH JUGA MEMBUAT KERJA LAIN SEPERTI MENGHANTAR SURAT ATAU MELAYAN KLIEN. PENGKLASAN INI BAIK UTK KERAJAAN BAGI MENGATASI MASALAH KEKURANGAN KAKITANGAN ATAU KERJA2 YANG BOLEH DIBUAT OLEH SEORANG SAHAJA.