SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

09 Mac 2012

CUEPACS MAHU GRED KUMPULAN TEKNIKAL DAN PERTANIAN DIKEKALKAN DI BAWAH SSM

Bernama
9/3/2012


KUALA LUMPUR, 9 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu gred kira-kira 70,000 penjawat awam dalam kumpulan teknikal, sains dan pertanian, yang dinaik taraf di bawah pelaksanaan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), dikekalkan walaupun skim itu telah dibatalkan.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata ini kerana tuntutan kenaikan gred kumpulan itu, yang melibatkan jawatan juruteknik, pembantu pertanian, pembantu veterinar serta pembantu renjer hutan, telah dilakukan kira-kira 15 tahun lepas dan hanya dilaksanakan selepas SBPA diperkenalkan.

Beliau berkata di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM), jawatan juruteknik adalah mengikut Gred J17 manakala pembantu pertanian dan renjer hutan pula G17.

"Kita hendak mereka dikekalkan di bawah penambahbaikan SSM. Kita tidak mahu mereka diturunkan gred sebab perkara tuntutan ini sudah lama dibuat," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat khas CUEPACS.

Omar berkata selepas pelaksanaan SBPA, jawatan juruteknik Gred J17 dinaik taraf kepada Gred J27 manakala jawatan pembantu pertanian dan renjer hutan Gred G17 dinaik taraf kepada Gred G27.

Beliau berkata Cuepacs akan mengajukan perkara itu kepada Ketua Setiausaha Negara pada pertemuan yang dijadual diadakan minggu depan.

Selain itu, katanya, Cuepacs meminta jawatan yang dijumudkan di bawah kelayakan Penilaian Menengah Rendah dikekalkan dan bagi yang tidak cukup syarat, dikecualikan.

-- BERNAMA

302 ulasan:

1 – 200 daripada 302   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

yes.

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik bukan saja gred J malah FT juga juruteknik.. harap Dato Omar Xterlepas pandang.. jangan nanti rumah sudah siap tapi masih dengar bunyi tukul mengetuk.. harap Dato faham..

Tanpa Nama berkata...

Juruteknik Komputer mcm mana tak dapat ft 27 ke pak osman?

Tanpa Nama berkata...

JURUTEKNIK KOMPUTER FT17, JURUTEKNIK JUGAK... JANGAN LA BUAT2 TERLEPAS PANDANG, BILE ARTIKEL DITULIS ASK SEBUT J17, J17, J17, J17, J17, J17, J17..... BOSAN!!! FT17 MANE!!!

J. Bond berkata...

Kalau J17 jadi J27, J22 dan J26 jadi gred berapa? Tentu Mat Ghalib marah kerana tiada keharmonian dalam bekerja, katanya lah!

Tanpa Nama berkata...

Ho yeahhh ! Kerja dah bertambah gile gile nih . Bagus nih .. Bagusss . HAHA !

Org nak kecoh kecoh la . STPM dah lame gaji same dengan DIP dah Berpuluh tahun korang wat dekk jek . padahal same bodo jee . TIU !

Tanpa Nama berkata...

yang keluarkan kenyataan "sokong sbpa batal" tu kenapa, pak osman....
kita tak pernah sokong sbpa dibatalkan....
cuma minta diperbetulkan mana yang tidak adil....
berhati-hatilah bila keluarkan kenyataan.

Tanpa Nama berkata...

J. Bond berkata...
Kalau J17 jadi J27, J22 dan J26 jadi gred berapa? Tentu Mat Ghalib marah kerana tiada keharmonian dalam bekerja, katanya lah!

-------------------------------
Part ni Kassim pun takan setuju...chain of command akan lari kata dia...

Penegak SSM berkata...

Maafkanlah saya yang mencelah Baru-baru ini saya terbaca idea dan sasaran baru Datuk Omar,Mahu menaikkan taraf Gred teknikal iaitu..golongan J dan G..bagus tu sebab diaorang berkelayakkan untuk berpindah ke gred 27.maaf yer rata-rata yang memberi komen juga mahukan hak masing-masing didalam ini.saya sebagai insan yang selalu bergaul dengan semua golongan dan tahu selok belok sebenar kehendak PA semasa SBPA ditangguhkan sehingga lah dibatalkan...Pihak tuan benar dengan cadangan itu TETAPI kena pikirkan hak gred lain seperti FT ,NT yang juga mempunyai kelayakkan yang sama..bagi saya J,FT,NT adalah setaraf. Ini benar kalau diselidik dan dikaji.Ia tidak bergantung dengan pemohonan yang lama ataupun dinaiktarafkan didalam SBPA.sekiranya Datuk menjadi guru(PRESIDEN CUEPACS),pelajar(SEMUA PA) mengambil Exam disekolah,Tiba-tiba pelajar(PA) merungut soalan(ISI KANDUNGAN SBPA) yang diberi tidak relevan,susah dan sebaginya.Tetapi ujian tersebut(SBPA) telah dijalankan dan telah mendapat markah(SBPA).dua orang pelajar(GOLONGAN pa TERSEBUT) lepas exam tu dan yang lain kandas.kemudian dikaji semula akibat rungutan...dan akhirnya dibatalkan markah bagi SEMUA pelajar tersebut(SBPA DIBATALKAN 8HB MAC 2012).Bolehkah Datuk membawa pelajar yang telah mendapat markah penuh tadi agar xpayah menghadapi ujian sedangkan pelajar2(GOLONGAN PA LAIN) lain kena menjawab soalan LAIN akibat dibatalkan ujian(SBPA DIBATALKAN) sebelom ini.jawapan datuk sebab pelajar(GOLONGAN YANG DATUK CADANGKAN) ini telah lepas exam sebelum ini.TETAPI Pengetua(PM) telah membatalkan semua Markah ujian tersebut(KEPUTUSAN SBPA) .tidak adil bagi pelajar(PA) lain datuk yang kena berusaha semula untuk menjawab.sedangkan semua pelajar2(PA) ini sama sahaja levelnya(17-memiliki sijil Politeknik) cuma berlainan kelas(GRED).Saya setuju golongan J dan G dinaikkan sebab saya selalu berhubung dengan J..(G tidakla)..tetapi saya juga berhubung dengan FT sama sahaja diaorang dari bidang teknikal.termasuk juga NT juga mempunyai kelayakkan yang sama dan lain-lain yang berkaitan.
CADANGAN SAYA:Memohon pihak Datuk Omar jangan mengucar kacirkan nama cuepacs sebagai pembela nasib Penjawat Awam,mesti mengadili bukan memberi perhatian.Bukan berperingkat tetapi saksama demi maruah Cuepacs,sekiranya bertindak tanpa memikirkan apa yang terjadi kedepan..Susah dan merumitkan.Jaga nama baik serta mesti ada strategi.jangan terlalu paham sehingga tersilap.Begini cadangan saya yang memahami pihak dan gred-gred ini,BAGI SEMUA YANG MEMILIKI SIJIL POLITEKNIK @YANG SETARAF DAN PALING PENTING MESTI BERKAITAN! DIPERTIMBANGKAN UNTUK KE GRED 27 ITU PASTI TIADA PILIH KASIH ATAU SEBALIKNYA.SEBAB PENJAWAT AWAM SEDAR DATUK DARI GRED J DAN PERTANIAN.MAAFKAN SAYA SILAP TETAPI DEMI MARUAH PA SERTA NAMA BAIK CUEPACS SAYA HARUS BERSUARA...TERIMA KASIH

Tanpa Nama berkata...

lantak la 27 nak letak kt mne pn...
ada aku kesahhhhhh...
slama ni pn 27 goyang kaki je kt pjbt,,,
yg 17 ni la kluar msuk hutan...
nk dngki buat apa pulakkkk...

Tanpa Nama berkata...

sat kata sokong bila najib batal SPBA..
sat mau balik Gred Jawatan Juruteknik dalam SPBA....
kalau dah batal maknanya tak wujud lagi lah.....

Tanpa Nama berkata...

Aku Sokong (Penegak SSM berkata)..

Nak bg bg blake ade sijil ni . biar sijil dengan STPM setaraf . bezakn dengan DIP sikit . Cth Dip - G29 .
Sijil / STPM G27 . Haa . kan comel gituu . :)

Tanpa Nama berkata...

SOKONGGG!!!!!SOKONGGG!!!!!SOKONGGG!!!!!HIDUP CUEPACS!!!HIDUP MTSU!!!!!!PERJUANGAN BERBELAS TAHUN MESTI DITERUSKANNNNNNN!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

molek sungguh sijil 27..
stpm/dip 29
hahahahahah..
HIDUP CUEPACS...

Penegak SSM berkata...

Begini yer..saya Bukan menyebelahi..golongan sijil Politeknik atau sebaliknya tetapi isu jawatan yang dijumudkan adalah tertera di SBPA dan kemudian kes ini dibawa ke SSM saya membuka mata kepada semua jgn bercakap pandai sekiranya masin2 mahukan hak.kita tidak perlu nak menindas sesiapa pon.walhal kita semua ni sama.masing2 nak tegakkan hak.saya membela sebab saya berada ditengah2 keadaan walaupon gred saya tidak ada masalah.cuma saya sebagai orang yang terpaksa menilai buku log bagi juruteknik jadi saya bangkitkan isu ini atas datuk omar yang membuat pengumuman di tv3 seluruh malaysia melihat ok.Bukan masalah driver ada sijil politeknik atau sebaliknya.Sijil Politeknik atau setaraf dan saya highlightkan YANG PALING PENTING YANG BERKAITAN DENGAN JAWATAN.OK..bagi yg STPM juga jgn sedih anda semua pon bagus..kena paham golongan sijil politeknik sama sahaja STPM..kerana diaorang dari teknikal dan kejuruteraan result SPM diaorang Pon ok.Bagi menerap nilai seseorang harap tidak memburukkan sesiapa disini.Isu ini terbangkit apabila perkara sebegini perlu diadili..sebab harapan penjawat awam juga harapan Rakyat.silakan....

Tanpa Nama berkata...

DLM pekeliling SSM dh sebut STPM/SIJIL KEJURUTERAAN POLI/DIPLOMA dalam kategori 27 -40

Tanpa Nama berkata...

gred 27 yang guna STPM dah berpuluh tahun makan gaji setaraf diploma....juruteknik pejabat tanah dah bertahun makan gaji gred 27 tapi takde pulak korang nak bising (untuk pengetahuan korang J17 dok makan gaji gred SPM berpuluh tahun).stpm sekolah kat belakang umah je,belajar tak smpai 2tahun tp dah lama makan gaji gred 27 (tak payah bayar pinjaman KPM/PTPN,tak payah dok umah sewa,tak payah g praktikal,makan mak bapak tanggung kat umah,student poli makan megi je kat umah sewa)...J17 tak bising pon suruh jpa turunkan gred diorang,tapi bila J17 nak diupgrade korang bising menyalak2....bukak la minda sikit wahai PA (segelintir je) yang busuk hati,redha je J17 naik gred...mungkin ini akan jadi pemangkin perjuangan untuk gred korang pulak yang akan diupgrade esok2,logiknya kalo gred J17 ni berjaya dapat hak diorang maka gred2 lain yang berkelayakan pon tentulah tak sukar nak tuntuk hak diorang gak (bagi jawatan yang berkelayakan mengikut kelulusan laa) jgn keje nak jatuhkan orang jee....BUSUK HATI!!!!!

Tanpa Nama berkata...

yg duk dengki tu,korg tau ke keje skim J ngn G ni mcmne..
ada ke ko org msuk hutan,brhujan,brpanas mcm kami...
ko org duk opis je...

Tanpa Nama berkata...

DLM pekeliling SSM dh sebut STPM/SIJIL KEJURUTERAAN POLI/DIPLOMA dalam kategori 27 -40

_____________________________________

Betul tu...kalau diikutkan gred J17 boleh tuntut tunggakan gaji J27 start dari masa pekeliling tu keluar lagi (dlm tahun 2002 kalo tak silap,kalo silap tolong betulkan)....so tak payah la dok dengki mendengki sesama PA la weiii,rezeki masing2.

Tanpa Nama berkata...

Bg gred FT , NT , Q , E , W yang ade sijil . Korang sabar la . Kiterang Bash 1st nak naik gred . Nnti korang dpt lerr . Ace saboo . Rezeki kiterang sampai dulu . InsyaAllah rezeki korang ade lepas ni k. PEACE YOO =)

Tanpa Nama berkata...

Mudahan nasib juruteknik J dan FT terbela. percepatkanlah kenaikan gred kami. dah usaha macam macam tapi kalau dah ketentuannya tak dapat, redho je lah. tapi selagi boleh minta kami mohon supaya gred j dan ft tidak terlepas pandang.

Tanpa Nama berkata...

Kalau golongan J mahu ke 27 begitu juga N. Kebanyakkan kami yang asal dari Pembantu tadbir dgn kelulusan SPM macam mana. Kami telah berkhidmat lebih 25 tahun dan masih dalam kategori yang sama. Mengapa kami tidak dinaikkan ke 27. Dulu ada juruteknik rendah yang telah di naikkan ke jawatan juruteknik, begithu juga dalam jawatan perkeranian dimana kerani rendah telah dinaikkan ke jawatan yang sama. Skg juruteknik memohon untuk di naikkan ke jawatan 27. Macam mana dgn N pula takkan ditinggalkan sekali lagi. Kesatuan harus lawan untuk semua jawatan, Dato Obama Omar janganlah nak pilih kasih. Kesatuan bukan politik. Mengapa golongan N yang lain tak bersuara. Kan golongan N yang buat semua kerja kerja perkhidmatan di jabatan masing masing. "DIMANA AND SEMUA".

klewe berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

kalo tak jadi naik gred,aku ngan kawan2 J17 yang lain akan bawak segala tools, tangga spanar mentol lampu pelocok jamban & campak kat opis2 N yang selalu dok menyalak tu suruh dioarang wat keje J...korang jolok la jamban tersumbat tu sendiri,menyalak je kejenye

Tanpa Nama berkata...

sijil politeknik lebih tinggi maruahnya dari stpm sebab ada pengkhususan bidang masing- masing
tapi gred duduk kat level spm, apa cerita pak omar ooi, masalah gaji dah selesai, settlekan benda benda menyakitkan hati camni pulak, lagi bagus...kelayakan tak setaraf, buat penat belajar, ingat belajar poli free ker sekupang pun tak payah bayar, cakap tu biar berlapik skit pada yang kurang ajar tu..

Penegak SSM berkata...

Mencelah lagi..Disini juga diletakkan Maruah.jgn sesiapa menindas.beri cadangan dan sama-sama rasa baik sokong je..dan kalau xsokong berilah pendapat disini kita layak bersuara tetapi jgn menindas bagi saya yang menyemak j17 dan Ft17 kerana dua gred ini dibawah jabatan saya..dan saya mahu adili sebab kami berada dikementerian pengajian tinggi dan mempunyai skop yang luas dan banyak jabatan juga staff.saya memberi cadangan tidak mahu menindas rakan2 J,FT,NT,W dan sebagainya tetapi saya mahu cuepacs adili dengan saksama..tidak ada isu badge awal atau sebelum mcm rakan kita yang mengatakan sijil politeknik juga diletakkan didalam kelayakkan yang sama bagi stpm/dip..ini menunjukkan bagi pemegang sijil politeknik hendaklah ditukar serta merta untuk penambah baikan ke gred 27 bagi penjawat awam yang berkhidmat di Malaysia.harap maklum pihak cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

kerajaan dah habis banyak duit untuk pelarasan gaji ni..semua sijil saya cadangkan naik gred 19 ( macam jururawat masyarakat)..untuk naik skim 27 contoh cerita dia macam ni la..
"kalu ayah ada duit 30sen dan anak ader 5 orng nak bagi 10 seorang..so kalau x cukup xyah bagi la baru anak yg lain x berasa hati!!"

Tanpa Nama berkata...

Kalau golongan J mahu ke 27 begitu juga N. Kebanyakkan kami yang asal dari Pembantu tadbir dgn kelulusan SPM macam mana. Kami telah berkhidmat lebih 25 tahun dan masih dalam kategori yang sama. Mengapa kami tidak dinaikkan ke 27. Dulu ada juruteknik rendah yang telah di naikkan ke jawatan juruteknik, begithu juga dalam jawatan perkeranian dimana kerani rendah telah dinaikkan ke jawatan yang sama. Skg juruteknik memohon untuk di naikkan ke jawatan 27. Macam mana dgn N pula takkan ditinggalkan sekali lagi. Kesatuan harus lawan untuk semua jawatan, Dato Obama Omar janganlah nak pilih kasih. Kesatuan bukan politik. Mengapa golongan N yang lain tak bersuara. Kan golongan N yang buat semua kerja kerja perkhidmatan di jabatan masing masing. "DIMANA AND SEMUA".
___________________________________

Kalau dah Jawatan tu kelayakn dia SPM so makan gaji SPM je laa...orang dok cerita ni J17 kelulusan Sijil yg dok makan gaji SPM berpuluh tahun sebab tu tuntut hak naik gred...eeiiii tak paham la dia niiiii...

Tanpa Nama berkata...

Kalau J17 dinaikkan kepada J27 boleh lah buat kerja&pikul J29 dah ni sebab dari segi gaji dan gred dah tidak banyak beza. Lepas ni banyak lah J17 naik kepala&pijak kepala J29 sebab dorang dah rasa setaraf dengan diploma. So lepas ni tak payah ambil diploma bazir masa&duit ja sebab kalo ada sijil masuk kerja dengan kerajaan ja terus dapat J27.

Penegak SSM berkata...

Biarkan lah sesiapa pon yang mencadang disini hak kita sesama..yang mana xreleven kita beri cadangan jangan menindas ok.silakan..

Tanpa Nama berkata...

bangang betula N(spm)ni...
ko spm mkn gaji spm la tolol...
org ckp org yg ada sijil poli/ipsm..
tu pn xpaham ke?????

Tanpa Nama berkata...

kalo dh ada dlm pekeliling nape x dilaksanakan. dh lh post utk J29 sikit mtk pun x pebah nye dpt nsb baik ada sijil dpt lh juruteknik. kena lh pikir nasib kami x sama dgn N yg byk post nye. 10thn dh ley naik gred J ni 15thn bru naik gred 2 pun banyak yg KUP je... sampai pencen pae cer..
peace no war

Tanpa Nama berkata...

Kalau J17 dinaikkan kepada J27 boleh lah buat kerja&pikul J29 dah ni sebab dari segi gaji dan gred dah tidak banyak beza. Lepas ni banyak lah J17 naik kepala&pijak kepala J29 sebab dorang dah rasa setaraf dengan diploma. So lepas ni tak payah ambil diploma bazir masa&duit ja sebab kalo ada sijil masuk kerja dengan kerajaan ja terus dapat J27.
_____________________________________

aku rasa selama ni pon mmg dah lama J17 dok tolong pikul keje J29....so J29 jangan la berlagak sangattt,kalo J17 tak tolong agak2 larat ke korang buat keje sorang2,jgn gila kuasa sangat..hormat rezeki J17 ok :-)

Tanpa Nama berkata...

moral of the story....anak2 anda yang abis keje spm tu jgn disuruh sambung belajar dlm bidang teknikal atau pertanian,suruh diorang keje gomen...gaji sama je ngan lulusan sijil poli,lps tu lagi bnyak post untuk naik pangkat (juruteknik mampus la berpuluh tahun dok 17 kat situ jee...kalau anak2 anda tak dpt keje gomen jgn risau,suruh diorang jadi mat rempit,bohsia atau bohjan lagi bagus dari sambung belajar kat poli (2thn dok kat umah sewa kene bayar sewa,hjg bulan makan megi,pastu nyusahkan diri g praktikal lagik,nanti dah abis blaja nak kene bayar pinjamanan belajar lagi..nyusahkan mak bapak jee)kui3....

Tanpa Nama berkata...

ko tengok la 29
aku naik 27 nt bukan aku pijak kepala ko je la,,tp ngn perot2 ko yg boroi tu pn aku pijak....
dengki xabis2...

Tanpa Nama berkata...

nasib la tak semua J29 ni busuk ati yg mcm kat atas tu...kalo yg berfikiran terbuka ni cara fikiran dia lain sikit,mcm J29 kat opis aku ni dia fikir kalau J17 berjaya naik gred dah tentu gred J29 akan dapat kebaikan jugak,dah tentu gred diorang pon akan dikaji dari segi naik gred atau naik gaji takkan nak duk takuk tu jee bila org bawah dia naik gred...ni tak kalo jenis yang busuk ati tu nak org bawah dia tu jatuh tersembam bawah tapak kaki dia agaknye,idup la dengan hati busuk kau tu smpai masuk kubur!!!!....babaiiii

Tanpa Nama berkata...

Jawatan FT17 menggunakan spm ...jika mempunya sijil poli dibayar lebih dr spm.

selagi jawatan tu menggunakan SPM + SIJIL maka susah la JPA nk upgred skim tu kecuali apa yg terjadi pada skim J17 yg hanya menggunakan SIJIL KEJURUTERAAN POLI maka sebab tu JPA boleh upgred j17 ke j27

kalau jawatan FT17 juruteknik komputer nk diupgred maka JPA haruslah menukar kelayakan masuk jawatan tu ke SIJIL POLI shj tanpa menggunakan SPM...ok

Tanpa Nama berkata...

Kalau J17 dinaikkan kepada J27 boleh lah buat kerja&pikul J29 dah ni sebab dari segi gaji dan gred dah tidak banyak beza. Lepas ni banyak lah J17 naik kepala&pijak kepala J29 sebab dorang dah rasa setaraf dengan diploma. So lepas ni tak payah ambil diploma bazir masa&duit ja sebab kalo ada sijil masuk kerja dengan kerajaan ja terus dapat J27.

----------------------------------------------

Salam Bos Gred 27 . aku rase semua laporan kau ke ape kerja kau ke . Gred 17 yang buat kn ? cisss , ckp mcm Gred 41 ! CB !

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

ko tengok la 29
aku naik 27 nt bukan aku pijak kepala ko je la,,tp ngn perot2 ko yg boroi tu pn aku pijak....
dengki xabis2...

Isnin, Mac 12, 2012 10:03:00 AM
-------------------------------------
hahaha, pelik la golongan j29 nih, kita mintak naik gred j27 pun dia bising kan. bukannya kita mintak dia turun gred pun, j29 masih lagi tggi la kalu banding dgn j27. juruteknik skrg dah byk kerja tak mcm dulu, jaga projek, site diari, borang2 iso(spk), kena audit dalaman, sirim dan ntah apa2 lagi audit. sijil poli ni setaraf dgn STPM, yg mana byk dah jawatan lain telagh diupgrade tapi kita org tak perasan pun. 1-penggawa n27 2-pen pegawai tanah -nt27(sijil ukur poli) dan pen pustakawan perpustakaan desa -gred 27 jugak. diaorg keje relax jer, kalau takdak budak pimjam buku, alamtnya tido la sehari kat dlm pustaka desa tu, tapi kita tak dengki kat diaorg, cuma kita nak ikut diaorg jer, bukan nah suruh diaorg turun gred pun.jgn dengki tau, nanti boleh dosa kering je. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

kalau skim N17 dan skim-skim 17 lain semua nak naik 27. silap2 sok skim ni yg paling rendah gred nye.sama je fungsi keje yg beza nye gred.N17 tu bkn x leh naik 27.time minta keje xdepun syarat2 tu ada sijil poli,cuma spm je.walaupun korang ada sijil poli atau dip ke,hang kena tau masa hang minta keje dulu,hang minta pakai spm.aku nie ada degree pun aku relax je sbb aku tau aku minta pakai sijil je,juruteknik je.tak melalak mcm korang.bini pun xkeje anak 5 org,cr duit sorang2.korang silap2 laki bini keje.bosor gaji.aku bersyukur ada keje.dulu keje swasta gaji tak de pun byk nie.gaji cam gaji nepal je.

Tanpa Nama berkata...

gred FT17 bersabar nooo....kalau J17 & G17 berjaya naik gred tak mustahil & tak sukar utk gred anda pon naik gred jugak esok2,cuma jgn dok dengki mcm segelintir org yang nak J17 ni jatuh lbh bawah dari gred diorang...itu busuk hati namanya.apapon gred FT teruskan perjuangan,kitorang gred J17 support dari belakang (sama2 sijil poli maaa...apedehalll)

Tanpa Nama berkata...

MTSU perjuangkan naikan gred Juruteknik J17 ke J27 sudah 20 tahun lebih, baru sekarang dapat, harap gred lain sabar ajalah..masa akan tiba juga..jangan dok hasad dengki dengan gred j ni...

Tanpa Nama berkata...

N17 nak sama level dgn J17????.....KAHKAHKAHHHHHHH

Tanpa Nama berkata...

kalau skim N17 dan skim-skim 17 lain semua nak naik 27. silap2 sok skim ni yg paling rendah gred nye.sama je fungsi keje yg beza nye gred.N17 tu bkn x leh naik 27.time minta keje xdepun syarat2 tu ada sijil poli,cuma spm je.walaupun korang ada sijil poli atau dip ke,hang kena tau masa hang minta keje dulu,hang minta pakai spm.aku nie ada degree pun aku relax je sbb aku tau aku minta pakai sijil je,juruteknik je.tak melalak mcm korang.bini pun xkeje anak 5 org,cr duit sorang2.korang silap2 laki bini keje.bosor gaji.aku bersyukur ada keje.dulu keje swasta gaji tak de pun byk nie.gaji cam gaji nepal je.

----------------------------------------

Amboi ayatt .. Aku rase kau tu orang NEPAL ! haha . Utk gred N syarat lantikan kena ade SPM je .
Untuk Gred G17 kena ade Sijil Institut PErtanian , Utk Gred J17 kene ade Sijil Poli . ( MANE ADE TULIS SPM UTK G n J ) Lain Kali jgn buat pandai . Buat malu jd HATI BUSUK kalau OTAK dah sempit ! TIU

MENAMBAH BAIK berkata...

Cuepecs telah umum pasal kekananan, harap J22 dan J26 ( kanan dan tertinggi ) di beri kekal kekananan. Jangan flip-flop macam di SBPA J17,J22 dan J26 masuk J27, tiada perbezaan.

Tanpa Nama berkata...

DAH LAMA DAAA.....

http://cuepacs.blogspot.com/2009/11/juruteknik-gred-j172226-hantar-petisyen.html

Tanpa Nama berkata...

@@@@@@@@@@@
ni lagi satu bodoh
dalam SBPA 22(3-1)26(3-2)tukn dh kanan n tinggi la...
27 SSM gaji xsama la antara yg 17,22,26..berapa punya bangang la dia niiii..

Tanpa Nama berkata...

Dah lama daaaa...tapi habuk pon tarakkk

31/10/2007
Surat Khabar:
Berita Harian

KUALA LUMPUR: Nasib kira-kira 25,000 pembantu teknik dan juruteknik di seluruh negara bakal berubah selepas kerajaan bersedia membincangkan dan mengkaji semula tangga gaji mereka mengikut Skim Juruteknik yang tidak dinaik taraf sejak 1989.

Menteri Kerjaraya, Datuk Seri S Samy Vellu, berkata kajian mengenai skim lama itu akan dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet sebelum ia diserahkan kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Sidek Hassan untuk dipertimbangkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Berdasarkan skim lama, juruteknik dan pembantu masih menerima tangga gaji mengikut kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), sedangkan sebahagian besar kakitangan awam dalam bidang berkenaan mengikut gred J17 adalah lulusan politeknik.

Beliau percaya JPA akan memberi pertimbangan sewajarnya berhubung isu itu tetapi pada masa sama meminta pekerja awam membuktikan kemampuan mereka setaraf dengan kenaikan tangga gaji yang bakal diperoleh.

Katanya, peluang kenaikan pangkat daripada skim perkhidmatan dalam kumpulan rendah kepada skim kumpulan lebih tinggi mengutamakan pengalaman dan kebolehan.

"Kita boleh menilai kelayakan diri sendiri sama ada bertaraf global atau tidak dan mesti berusaha membaikinya.

"Adalah penting bagi kita terus belajar dan menimba ilmu baru dan amalkan konsep pembelajaran seumur hidup. Saya sendiri sudah berumur 71 tahun masih lagi membaca untuk menambah ilmu. Kita perlu mempunyai nilai tambah dalam perkhidmatan.

Tanpa Nama berkata...

dari zaman sami velu lg lah broooo
dh lama dh...

Tanpa Nama berkata...

tau takpa bro....yang ni kita tunggu pulak brapa tahun dia nak kaji lagi...kaji2 gaji PTD yang naik,kaji2 lagi gred PTD lagi yang naik...silap gred N17 dulu yang naik,J17 makan asap je laaa waaakakakaka

Tanpa Nama berkata...

seburuk2 sami vellu pon ada gak janji nak bantu kaji gaji J17...walaupon janji kosong tapi syaziman abu mansor lansung takleh harap...apa keje dia ek???eemmmm....

Tanpa Nama berkata...

kumpulan teknikal bukan kepada juruteknik jer...tapi kalau boleh semua jawatan "juru" termaksuk jurugegas,jurumudi,juruaudio pun termasuk dlm teknikal jugak...kenak ambik perhatian jugak tu...

Tanpa Nama berkata...

Salam.....
JANGANLAH nak minta LEBIH-LEBIH sangat....PEMBATALAN SBPA dan PENAMBAHBAIKAN SSM tu dah kira CUKUP BAIK dari PUCUK PIMPINAN kita...
Minta...minta...minta tak habis-habis, bila nak selesai ni...NANTI BATAL TERUS baru padan muka!!!
Untuk kali ni terima dulu seperti yg sudah diputuskan. Bukanke kerajaan dah janji setiap 3 thn akan diadakan semakan semula utk penambahbaikan....Dlm tempoh tu kaji dgn mendlm supaya segala tuntutan yg bakal dibuat nanti LOGIK AKAL dan mudah diterima....
JANGANLAH pula dek tuntutan yg tak sudah-sudah ni KITA PENJAWAT AWAM, JADI MANGSA! Dok tunggu nak terima kadar gaji baru yg entah bila nak dapat ni....TOLOOONGLAH CEUPACS!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

aloo kumpulan J.. bukan nak kata banggang.. tapi kalau korang tak tau soal sumber manusia baik diam.. kalau ada sijil apapun ker korang tetap guna SPM untuk masuk kerja cuma starting di J17 P1T9.. kami di N walau ada ijazah sekali pun tetap starting di P1T1.. tang jolok lubangg jamban tu.. itu keja korang ..buat la.. kerja kami sediakan buat baucer gaji, uruskan buku perkhidmatan korang, cuti, pencen korang.. korang mau ker gaji korang lambatt masuk.. overtime elaun lambat tau bising... jangan pandang rendah kumpulan N kita perlu hormati peranan masing-masing dalam perkhidmatan awam..

Tanpa Nama berkata...

kalau dh tau ada ijazah nape mintak jawatan N17?????
bodoh la ko ni????
buat kesat taikkkk je la ijazah ko tu
lepas tu nk dngki plak dgn org yg ada sijil
klu ijazah ko tu laku sgt mintak N41 la weiiiii
ke ko ni mmg xlyk..xpn klulusan mmg spm je kotttttttt

Thanks berkata...

Tanpa Nama berkata...
kumpulan teknikal bukan kepada juruteknik jer...tapi kalau boleh semua jawatan "juru" termaksuk jurugegas,jurumudi,juruaudio pun termasuk dlm teknikal jugak...kenak ambik perhatian jugak tu...

.....................................
setahu aku gred jurumudi da diupgredkan dari A4 ke A17 bermula tahun lepas (jurumudi A4-pembantu laut A17),kepada penjawat awam yang belum sampai rezekinya, BERSABARLAH,,, selepas upgrade teknikal J & pertanian G selasai, rintihan anda akan dilayan...... bykkn bsabor ye..

Tanpa Nama berkata...

HAHA..dah lepas bertinju dengan spba..dah lepas..ni wrestling pasal gred pulak..tlg la korang semua..jgn la nk berdengki sgt..biar je la rezeki gred j dan g nak naik..biar je la..korang semua mmg tak leh tgk orang lebih dari korang kan..benda ni biar la lepas 1 persatu..ni la yang mencorak kan buruknya pa kita..ni nak naik gred j dan g..campur habis n la w la..ft tu patut la coz juruteknik..ni yang n ni tak paham..korang ramai..kalo naik semua 27 mati la kerajaan ni..faham la skit..kadang2 tgk pa2 ni semua macam budak kecik..kelakar aku tgk..macam nak berebut aiskrim dengan orang yang nak dapat aiskrim..kah kah kah....

Tanpa Nama berkata...

salam semua pa..
cm ni..gred j ni persatuan kita dah lama fight nak naik 27 tahu tak..bukan bertahun2..tp berpuluh2 tahun dari dulu lg..ingat dulu gred j boleh la naik..tp gred nt jgk yang naik 27..kecewa kami..kami tak merungut..kami bersabar..kami tak bising..kecoh satu kampung jauh sekali..ni peluang gred kami nk naik..jgn la dengki dgn kami..kalo nak kira kerja..semua ada kerja dan tugas masing2..tak boleh di pertikaikan..tp tolong la..kami dari gred j ni berharap agar korang semua dari pelbagai gred bersabar..ni rezeki kami..nti ada rezeki korang jugak..kepada dato omar..tima kasih perjuang kan hak kami gred j..tp biarla dapat jangan sekerat jln je..kami dan persatuan bergantung harapan kepada kamu dato omar..kepada PA2 semua..1 je kami nak cakap..BERSABAR ITU SEPARUH DARIPADA IMAN..REZEKI AKAN DATANG KALAU KITA BERSABAR..ALLAH ITU MAHA ADIL..

Tanpa Nama berkata...

aloo kumpulan J.. bukan nak kata banggang.. tapi kalau korang tak tau soal sumber manusia baik diam.. kalau ada sijil apapun ker korang tetap guna SPM untuk masuk kerja cuma starting di J17 P1T9.. kami di N walau ada ijazah sekali pun tetap starting di P1T1.. tang jolok lubangg jamban tu.. itu keja korang ..buat la.. kerja kami sediakan buat baucer gaji, uruskan buku perkhidmatan korang, cuti, pencen korang.. korang mau ker gaji korang lambatt masuk.. overtime elaun lambat tau bising... jangan pandang rendah kumpulan N kita perlu hormati peranan masing-masing dalam perkhidmatan awam..
___________________________________
as salam..

rasa2nya sahabat N masih tak faham masalah sahabat2 J.

sahabat2 N17 yg ada degree masuk kerja guna syarat kemasukan SPM kan.. TAPI TAK SAMA dengan sahabat2 J & G, mereka punya syarat kemasukan adalah SIJIL POLITEKNIK/SIJIL INSTITUT PERTANIAN. Harap2 sahabat2 N17 nampak perbezaan SYARAT antara kemasukan bagi kedua2nya gred dengan jelas....

Tanpa Nama berkata...

aloo kumpulan J.. bukan nak kata banggang.. tapi kalau korang tak tau soal sumber manusia baik diam.. kalau ada sijil apapun ker korang tetap guna SPM untuk masuk kerja cuma starting di J17 P1T9.. kami di N walau ada ijazah sekali pun tetap starting di P1T1.. tang jolok lubangg jamban tu.. itu keja korang ..buat la.. kerja kami sediakan buat baucer gaji, uruskan buku perkhidmatan korang, cuti, pencen korang.. korang mau ker gaji korang lambatt masuk.. overtime elaun lambat tau bising... jangan pandang rendah kumpulan N kita perlu hormati peranan masing-masing dalam perkhidmatan awam..


----------------------------------------

BIJAK AH KOMEN KAU . TERANG DAN NYATA KAU NI N17 . KAU ADE DEGREE ? DEGREE BELI KE DEGREE KOLEJ SWASTA ? WAKAKKA . KAU MMG BODOH LA LAKHANAT. PATOT LA ADE DEGREE KERJA JADI N17 . HAHAHAHAHA .

Tanpa Nama berkata...

Jawatan FT17 menggunakan spm ...jika mempunya sijil poli dibayar lebih dr spm.

selagi jawatan tu menggunakan SPM + SIJIL maka susah la JPA nk upgred skim tu kecuali apa yg terjadi pada skim J17 yg hanya menggunakan SIJIL KEJURUTERAAN POLI maka sebab tu JPA boleh upgred j17 ke j27

kalau jawatan FT17 juruteknik komputer nk diupgred maka JPA haruslah menukar kelayakan masuk jawatan tu ke SIJIL POLI shj tanpa menggunakan SPM...ok

-----------------------------------

Kesatuan FT17 xhantar pemohonan utk diupgred pd JPA...bila minta ckap tgh wat...mcm mana nk terima 27....wahai warga FT17...kena lah taya Kesatuan ada htr permohonan utk updgred x?....

Tanpa Nama berkata...

-----------------------------------

Kesatuan FT17 xhantar pemohonan utk diupgred pd JPA...bila minta ckap tgh wat...mcm mana nk terima 27....wahai warga FT17...kena lah taya Kesatuan ada htr permohonan utk updgred x?....

Isnin, Mac 12, 2012 12:59:00 PM

============================
Rasanya FT ni takde kesatuan yg spesifik utk gred FT yg menjaga kepentingan mereka...
Tubuhkan la.....

Tanpa Nama berkata...

Bg gred FT , NT , Q , E , W yang ade sijil . Korang sabar la . Kiterang Bash 1st nak naik gred . Nnti korang dpt lerr . Ace saboo . Rezeki kiterang sampai dulu . InsyaAllah rezeki korang ade lepas ni k. PEACE YOO =)

---------------------
betul tu;; sabar le, skim J dan G dah lama memohon naik taraf melalui kesatuan mulai saya berkhidmat lagi.sekarang dah 31 th saya berkhidmat. Naik 22 pun baru 5 th. PA yang baru tu tunggu le. Inssyallah dapat,,,,,.

J.Pon berkata...

Kalau J17 jadi J27, lojiknya J22jadi J30 n J26 jadi J32. J29 mesti kena naik jadi J34 and J36 jadi J38 n J38 Jadi J40 lah..tak gitu Mat Gholib and En kassim???
Baru ada chain of command n keharmonian dalam bekerja.

Tanpa Nama berkata...

STPM MANA BOLEH NK MINTAK NAIK GRED ATAU GAJI SAMA DGN J..SBB ANDA TIADA KEMAHIRAN TEKNIKAL... FT PULAK,,JGN NAIK ANGIN..KESATUAN KORG TAK HANTAR PERMOHONAN, JANGAN MARAH..ADUYAI..RATA2 90% J17 MEMPUNYAI DIPLOMA.. YANG TAK ADA TU PON TUNGGU MASA BAWAH 5 TAHUN NK PENCEN..SEBELUM NI PEMBANTU UKUR TANAH NAIK GRED SAPE PON TAK KECOH,, SUSAH LA NK PUAS KAN SEMUA PIHAK..BAIK PRA (R3) MINTAK GAJI MCM J54..SBB HARI2 BAWAK BOS..YG PENAT DRIVER,BUKAN BOS,,,SUSAH KALAU ADA FIKIRAN MCM NI.. APA2 PON, DATO. TOLONG LA FIGHT UNTUK KAMI OK.. TQ DATUK

Cikgu S berkata...

sekarang mcm nie laa..gred 27 hanya utk DIPLOMA..yg ada sijil buat mcm ada sijil..korang fight utk kelayakan sijil korang boleh ttp jgnlah sampai masuk ke gred diploma..contohnya, korang fight utk dptkan gred 19 ker 21 ker..yg ada diploma pon start dr 27 or 29, xkan la sijil pon nk start dr 27 jugak kan ?

sekadar pandangang :)

Tanpa Nama berkata...

betul ke nak buat ni?diploma and sijil berbeza tp dpt dok gred sama?cm tk cye je..diploma bkn dr dulu mmg perlu tggi dr sijil ke?rugi la anak2 kita yg abis spm sambung sijil pastu amek dip..rugi la mereka ni..dah brape thun membazir waktu bljr..dptnya sama..

pelukis pelan j17 yang mempunyai sijil berkata...

J17 PELUKIS PELAN NIE JAGANLAH TERLEPAS PANDANG.RAMAI PELUKIS PELAN J17 MEMPUNYAI SIJIL DLM BIDANG BERKAITAN TETAPI DIBAYAR GAJI SPM.KERJA MAKIN LAMA MAKIN BERTAMBAH SAMPAI KERJA JURUTEKNIK AWAM PUN KAMI BUT.TOLONG BAYAR GAJI SIJIL UNTUK KAMI...

Tanpa Nama berkata...

J.Pon berkata...
Kalau J17 jadi J27, lojiknya J22jadi J30 n J26 jadi J32. J29 mesti kena naik jadi J34 and J36 jadi J38 n J38 Jadi J40 lah..tak gitu Mat Gholib and En kassim???
Baru ada chain of command n keharmonian dalam bekerja.

=============================
Logik mmg logik cadangan tersebut.
Tetapi bila J38 jadi J40....maka mengelupur le pulak J41 dan J44 sbb dah hampir dgn dia...
So takde kesudahannya...entah la
Kekal aje la J17 tu abih cerita hehehe

Tanpa Nama berkata...

aku cadangkan supaya j17 pegi ke j29
syarat masuk ke pen. jurutera ialah
p1t1 sijil politeknik
p1t5 diploma kejuruteraa

mcm N27 syarat masuk pen.pegawai tadbir

p1t1 STPM
P1T3 Diploma pentadbiran


baru adil dan Saksama....

Tanpa Nama berkata...

J27 = sijil poli/STPM

J29 = Diploma

ada perbezaan tukan...mana boleh j27 lebih tinggi dari j29 kan..kan..kan...

kalau SPM dikata dh hampir dgn Diploma maka mmg patutla puak2 j29 mengamuk...ini sijil Poli dah nk dekat dgn Diploma mmg logikla sebab Sijil Poli hanya beza 9 bulan jer belajar dgn Diploma...

Tanpa Nama berkata...

J.Pon berkata...
Kalau J17 jadi J27, lojiknya J22jadi J30 n J26 jadi J32. J29 mesti kena naik jadi J34 and J36 jadi J38 n J38 Jadi J40 lah..tak gitu Mat Gholib and En kassim???
Baru ada chain of command n keharmonian dalam bekerja.

=============================
Logik mmg logik cadangan tersebut.
Tetapi bila J38 jadi J40....maka mengelupur le pulak J41 dan J44 sbb dah hampir dgn dia...
So takde kesudahannya...entah la
Kekal aje la J17 tu abih cerita hehehe
------

Aku setujuuuu sangat..
Kekal aje J17 tuuu...sbb kat pejabat aku dah ramai pulak tech yg eksen kebelakangan ni.
Nak bagi tugasan susah pulak tuuu...mcm pahat dgn penukul heeeiiiii...kekal ja J17

Tanpa Nama berkata...

J27 = sijil poli/STPM

J29 = Diploma

ada perbezaan tukan...mana boleh j27 lebih tinggi dari j29 kan..kan..kan...

kalau SPM dikata dh hampir dgn Diploma maka mmg patutla puak2 j29 mengamuk...ini sijil Poli dah nk dekat dgn Diploma mmg logikla sebab Sijil Poli hanya beza 9 bulan jer belajar dgn Diploma...

Tanpa Nama berkata...

juruaudio visual N17 pun kerja macam J17 gak jangan la abai kan kami juga.

Tanpa Nama berkata...

juruaudio visual N17 pun kerja macam J17 gak jangan la abai kan kami juga. kami masuk kerja pakai Sijil Juga. gaji P1 T2 saja.

Tanpa Nama berkata...

gok punya J, dah bagi SBPA 27 marah kenapa tak ade naik pangkat. Kamu mana ade perjawatan kanan/tinggi yg dikhaskan untuk J 29/36/39 diploma saja. Lain kali jangan nak melalak tak tentu pasal. Tengok Premier kami sanggup pulang gaji dan tak suka melalak, orang tamak selalu rugi.

Tanpa Nama berkata...

hahahahah . 17 gado dengan 27/29 .

Time based 8 tahun utk cikgu saje , cikgu pulak kene komen + maki2 .

Ape yang kerajaan buat bukan dpt memenuhkan hati semua pihak . Ape yg Cuepacs mintak tu mesti lah ade sebab2 asas yang kukuh . korang yg berdengki2 konon takot same taraff laa , kerja cikgu senangg laaa.. rezeki masing2 . Lek ah . haha . bile dah tak puas ati , sorg2 da mcm menteri . chain of command laa , salah Najib laa , salah ituu laa , salah PAK OMAR laa , salah Kerja senang gaji beso laa .. wakakwkak . NOOB la korang ! ;)
( ORANG MELAYU MMG MCM NI KE ? BILE NAK MAJUU ? )
haha

Tanpa Nama berkata...

aloo kumpulan J.. bukan nak kata banggang.. tapi kalau korang tak tau soal sumber manusia baik diam.. kalau ada sijil apapun ker korang tetap guna SPM untuk masuk kerja cuma starting di J17 P1T9.. kami di N walau ada ijazah sekali pun tetap starting di P1T1.. tang jolok lubangg jamban tu.. itu keja korang ..buat la.. kerja kami sediakan buat baucer gaji, uruskan buku perkhidmatan korang, cuti, pencen korang.. korang mau ker gaji korang lambatt masuk.. overtime elaun lambat tau bising... jangan pandang rendah kumpulan N kita perlu hormati peranan masing-masing dalam perkhidmatan awam..

-----------------------------------
yang taip kat atas ni,hang menggelupur pasai pa??hang tuh yang bangang la kot..x reti beze ke syarat masuk antara spm dengan sijil?degree pa hang ada?degree nanhado??ha memang korek jamban tuh keje kami,korek hang punya tuala wanita yang pi bangang sangat letak dalam lubang jamban pon keja kami,,hang tuh stakat keja sediakan buat baucer gaji, uruskan buku perkhidmatan korang, cuti, pencen korang susa sangat ka?
x perlu dengki dengan apa yang kitorang layak dapat la minah kerani oii

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya yang tidak puas hati dengan
gred Juruteknik J17 ke J27 adalah puak2 hati perutnya kotor n busuk, inilah manusia yang tidak tahu bersyukur...

Tanpa Nama berkata...

Woww ramainya yang dengki......busuknye ati kui3

Tanpa Nama berkata...

Saya berterima kasih dengan usaha yang yelah dimajukan oleh CUEPACS berkaitan isu gaji...tetapi diharap pihak CUEPACS dapat mengkaji juga bagi mereka-mereka yang berada sama didalam bidang teknikal seperti GRED E,FT,NT dan janganlah terlepas pandang hanya memperjuang GRED J dan G sahaja.Sekiranya hanya J sahaja yang diiktiraf untuk Juruteknik,bagaimana pula bagi pejawat awam di bidang teknikal yang lain.Ini pasti akan menimbulkan rasa tidak puas hati semula kepada pejawat awam yang lain.Diharaf,kajilah seelok-eloknya Gred Teknikal Yang lain..."E","FT","NT" dll.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah CUEPACS kerana tidak henti-henti memperjuangkan hak PA pada semua peringkat, tetapi malangnya ianya tidak menyeluruh. Kumpulan Pertanian bukan hanya G sahaja, takkan hendak dipinggirkan dan dianaktirikan rakan2 lain yg bertungkus lumus mengaji bersama dan menerima latihan teknikal yg sama dan duduk dibawah Kementerian yang sama cuma ditempatkan dalam agensi yg berbeza seperti gred E dalam LPP dan FAMA misalnya. Kami juga mempunyai kelayakan yang sama dengan Gred G, malahan keluaran daripada Institut Pertanian yang sama, malahan pada setengah kes telah melaksanakan kerja lebih daripada skop bidang teknikal yang kami telah menerima latihan serta telah pun menunjukkan motivasi yg tinggi dan cemerlang dalam soal kerja dan tanggungjawab. So kita tidak mahu moral kumpulan ini akan jatuh dan menjadi golongan frustrated dalam kerajaan..fikir2kanlah wahai CUEPACS..jangan nanti anda akan dipersoalkan dikemudian hari..

Tanpa Nama berkata...

Cikgu S berkata...
sekarang mcm nie laa..gred 27 hanya utk DIPLOMA..yg ada sijil buat mcm ada sijil..korang fight utk kelayakan sijil korang boleh ttp jgnlah sampai masuk ke gred diploma..contohnya, korang fight utk dptkan gred 19 ker 21 ker..yg ada diploma pon start dr 27 or 29, xkan la sijil pon nk start dr 27 jugak kan ?

sekadar pandangang :)
---------------------------------------------------------------------cikgu s, seingat saya... Utk ambilan diploma setara dgn gred 29. Gred 27 tuh setara utk ambilan Sijil (poli@institute) Dan STPM...

Tanpa Nama berkata...

yg ni lg buta perut & busuk hati..mmg sifat org melayu perangai hodoh..naik gred 27 pun dengki

Tanpa Nama berkata...

Nak p G27.....? sedar laa dulu masa nak dpt G17 tu pun banyak duit dah keluarrr... bukan susah sangat nk dapat asal ade duit senang laaa dpt G17...

Tanpa Nama berkata...

nak dapat 27 tu biar la masuk universiti dulu, dh ade diploma boleh laa dok kat 27.. ini suruh buat surat rasmi pun terangkak2 ayat tunggang langgang dulu masa nak dapat 17 pun amik periksa guna duit baru lulus... cuepacs kene duduk dulu kat G17 jgn dengar saje rintihan G17 tu terus nk perjuangkan.

Tanpa Nama berkata...

Dudok dalam hutan berhujan berpanas phuiii... hari2 kerr kt dlm tu, yang dok kat kedai makan sepanjang masa tu wat ape. masuk hutan pun semua claim dia sapu... duit kerajaan tu betul laa hak depa wat claim, tpi claim tu betul2 claim ker.. duit tokey pun dia claim...

Tanpa Nama berkata...

G27 tahniah tapi sebelum nk p situ kene wat istihar harta dulu laaa ada beran....

Tanpa Nama berkata...

Yang J tu aku respek laa sijil diorang sebab BM, sains, Math masa SPM bagus gred dia. Tapi yang G tuu perasan tak sijil tu dapat camane, lulus srp (disamping ada duit sikit boleh lulus)belajar setahun pastu kalau ada duit lebih boleh amik sijil 2 tahun lagi. Belajar pun dapat subsidi lagi.

Tanpa Nama berkata...

asal x mintak naik 41 trus? klayakan SPM nak mintak 27..akal ader x sbelum nak komen?

Tanpa Nama berkata...

Yang J tu aku respek laa sijil diorang sebab BM, sains, Math masa SPM bagus gred dia. Tapi yang G tuu perasan tak sijil tu dapat camane, lulus srp (disamping ada duit sikit boleh lulus)belajar setahun pastu kalau ada duit lebih boleh amik sijil 2 tahun lagi. Belajar pun dapat subsidi lagi.
..................................

ni lagi satu bodoh... xtau fakta tapi pandaai jer tunjuk kebodohan... lulusan ipsm BM kepujian...utk belajar kat institut result SPM tahun 2000, aku dapat 8 kepujian 1 lulus, yang jadi masalahnya aku tak ke u sebab aku hanya aliran sastera sahaja.. suka hati korang jer hina kumpulan gred G,, ingat senag ker belajar IPSM.. 2 tahun 4 semester.. 6 bulan praktikal... campur semua 2.5 tahun belajar... sial la sapa yang hina ipsm kami... aku tak hina korang pun... tolong perbetulkan tanggapan tersebut...

Tanpa Nama berkata...

wei mangkuk 29!!! klau gred J17 naik 27..JTK naik 30 trus..bangang pnyer pemikiran..harap gred 29 jer..tp akal mcm lembu..aku x pyh nak naik 27 utk pijak kepala 29..usahkan 29, 41 pun aku bleh pijak klau aku nak...sabar la..JPA ader kira2 dia

Tanpa Nama berkata...

Yang J tu aku respek laa sijil diorang sebab BM, sains, Math masa SPM bagus gred dia. Tapi yang G tuu perasan tak sijil tu dapat camane, lulus srp (disamping ada duit sikit boleh lulus)belajar setahun pastu kalau ada duit lebih boleh amik sijil 2 tahun lagi. Belajar pun dapat subsidi lagi.
..............

statement kejadah ape nie....suka hati korang jer hina gred IPSM... ingat gred G ni bodoh ker wei... korang g belajar dulu la kat ipsm baru tau langit tinggi rendah... ms korang belajar ada ker main najis haiwan.. test penyakit pokok, perosak pokok korang kenal ker,,,, nama saintifik pelbagai jenis tanaman korang kenal? najis la korang yang kutuk n hina gred kami... kenapa mesti dengki.. lu orang x puas ati nape kat gred G... fakta tak tau tapi auta jer lebih... bodoh ar dia niey... awat result spm korg hebat sgt ker? kalau hg pandai sgt masuk U la bro... dpt degree... ape kelas sijil niey,,,

Tanpa Nama berkata...

kami org tak mintak naik 27, kalau time based 8 tahun terus naik n.22 kita org dah bersyukur...kmi org pembantu penerbitan susah nak dapat kenaikan seperti setiausaha atau ptpo...ada naik KUP N.22 3 Bulan dah nak pencen...

Tanpa Nama berkata...

nak dapat 27 tu biar la masuk universiti dulu, dh ade diploma boleh laa dok kat 27.. ini suruh buat surat rasmi pun terangkak2 ayat tunggang langgang dulu masa nak dapat 17 pun amik periksa guna duit baru lulus... cuepacs kene duduk dulu kat G17 jgn dengar saje rintihan G17 tu terus nk perjuangkan
.............

aku rasa yang hantar msg nie... bos aao kot, x pun N17... bodoh bos nie nama jer bos tapi bangang.... bila di upgrade G17 ke G27, maknanya gred korang pun naik ke G29 atau lebih,,, takkan bodoh kot bos...

buat N17 bengong betul la... yang dengki sgt pasai pa... J n G dah lama minta.... sapa kata buat surat rasmi terangkak2... awat yang bodoh statement ni.... komen mcm budak sekolah la ..

Tanpa Nama berkata...

manusia akhir zaman... hasad dengki kat gred J dan G pasai pa? hina gred G... AAO sedar ker masa dorang kejer gred G17 sebenarnya yang byk tolong,,,, nama jer bos tp lansung x defend org bawah... korang punya kerja kami yang buat... ni la bos tak tak layak di gelar bos

Tanpa Nama berkata...

nak dapat 27 tu biar la masuk universiti dulu, dh ade diploma boleh laa dok kat 27.. ini suruh buat surat rasmi pun terangkak2 ayat tunggang langgang dulu masa nak dapat 17 pun amik periksa guna duit baru lulus... cuepacs kene duduk dulu kat G17 jgn dengar saje rintihan G17 tu terus nk perjuangkan
.............

aku rasa yang hantar msg nie... bos aao kot, x pun N17... bodoh bos nie nama jer bos tapi bangang.... bila di upgrade G17 ke G27, maknanya gred korang pun naik ke G29 atau lebih,,, takkan bodoh kot bos...

buat N17 bengong betul la... yang dengki sgt pasai pa... J n G dah lama minta.... sapa kata buat surat rasmi terangkak2... awat yang bodoh statement ni.... komen mcm budak sekolah la ..

Isnin, Mac 12, 2012 11:03:00 PM

===============

yelah tu, kau saje yang pandai bijak, org lain nak bagi komen pendapat semua nya bodoh lah bengong lah... tak da manusia yang dilahirkan bodoh, hanya manusia yang sombong seperti kau membuat diri menjadi bodoh dengan menghina sesama manusia..semoga TUHAN memberi kau pengajaran dan kesedaran..

Tanpa Nama berkata...

Gred ni tak faham bahasa ker,,, nape dengki sgt dgn gred G nie....
dah korang pandai sgt nape keje kerani cabuk jer.. p la minta gred 41... bengong,, kerani wat la kerja kerani jgn nak menyibuk gred G nie,,,

Tanpa Nama berkata...

dari gred G... saya berharap kita sama mendoakan agar gred kelayakan SPM + Sijil diletakan lebih dari gred SPM... cuepac tolong la upkan gred J dan G

Tanpa Nama berkata...

yelah tu, kau saje yang pandai bijak, org lain nak bagi komen pendapat semua nya bodoh lah bengong lah... tak da manusia yang dilahirkan bodoh, hanya manusia yang sombong seperti kau membuat diri menjadi bodoh dengan menghina sesama manusia..semoga TUHAN memberi kau pengajaran dan kesedaran..
................
sapa hina sapa? dan sapa yang mulakan dulu... pandai jer komplen gred G.... moga Allah beri kau hidayah agar tak hasad dengki dengan orang lain... x perlu nak kondem gred G17... kami sedar la gred kami nie ... x sesempurna... gred korang

Tanpa Nama berkata...

aku sokong lu bro.... ingat gred G mcm kami ni tak terasa ker statement korang... x selayaknya kami di hina...x perlu iri hati

Tanpa Nama berkata...

turun buat kerja gred G la baru tau... langit tinggi rendah... asyik kena maki dengan petani jer... korang bos atas just goyang kaki...

yang gred N.... x perlu nak hasad dengki... memang ler surat rasmi kami x sebaik surat rasmi jawatan korang... dah nama pun kerani memang la pakar surat...
kalau korang pandai sgt... sy cabar korang buat kerja-kerja pengembangan mcm kami... tubuh projek, lepas tu kempen,buat itu ini,,
pas tu wat laporan kerja,,, turun ke ladang ms tengah panas, berpeluh, kalau tersilap sikit... awas makian dan cacian peladang menyusul... anda berani? tengah round hujan ker panas ker lansung x kisah... ot kami lansung tak boleh claim..

Tanpa Nama berkata...

sapa kata masuk ipsm pakai PMR...

lain kali check fakta dulu... paling kurang SPM kepujian BM, dan syarat-syarat subjek lain wajib kepujian n lulus... utk masuk ke IPSM

pengajian 2 tahun + 6 bulan praktikal...

penuntut ipsm wajib lulus exam sekurang-kurangnya 2.0 pointer setiap semester...
wajib lulus setiap mata pelajaran..
Jika gagal capai akan dibuang dari Institut.

Kelayakan CGPA terbaik adalah 3.5 -4.0.
selama 2 tahun 32 jenis subjek di ajar dan wajib ambik exam setiap subjek

Wajib menjalani latihan Luar Kampus( praktikal), dan perlu lulus..

ingat senang ker nak dapatkan sijil pertanian.

Tanpa Nama berkata...

yelah tu, kau saje yang pandai bijak, org lain nak bagi komen pendapat semua nya bodoh lah bengong lah... tak da manusia yang dilahirkan bodoh, hanya manusia yang sombong seperti kau membuat diri menjadi bodoh dengan menghina sesama manusia..semoga TUHAN memberi kau pengajaran dan kesedaran.
.........

moga Allah pelihara lidahmu dari hasad dengki,,, menghina gred kumpulan G dan IPSM... sedar lah wahai saudara/ri hidup kita ni hanya sementara,,,, x perlu nak iri hati, sombong, ego dengan jawatan lain... gred G pun pemberian Allah... rezeki bukan saudara/ri yang tentukan... x perlu nak kondem gred orang lain dan kelayakan seseorang... takbir Allahuakbar..

Tanpa Nama berkata...

ini satu penghinaan gred G....

Tanpa Nama berkata...

dari gred J...
wat semua gred lain x perlu nak irihati dengan gred J dan G...
kami cuma mintak hak kami...

cuepac teruskan usahamu..... moga Allah membalas jasa baik kalian.

Cikgu S berkata...

memang pun gred 27 tu kena ada diploma..kawan saya ada diploma masuk dgn gred G27 dan sekarang baru saja naik ke gred G32

Tanpa Nama berkata...

tak payah gaduh-gaduh.juruteknik ada persatuan,mereka telah lawan untuk dinaiktarafkan ke 27 selama 15 tahun.kepada gred2 lain tu kan cuepacs dah bagitau tubuhkan persatuan untuk buat permohonan naiktaraf.yg korang duk bising2 kat sini saper nak abik action.pikir2 kan lah.

Tanpa Nama berkata...

kalau dah ada diploma... nanti akan di upgred la jawatan tu... xkan la masih di takuk 27...

bilamana cuepac dan jpa luluskan jawatan gred G17 ke G27 maka dengan rasminya G27 diploma akan dinaiktaraf ke gred lebuih tinggi...

x perlu la AAO risau.. dah tercatat pun dalam skim SBPA.. cuma perlu minta SSM di kaji kembali.

AAO x perlu risau berkemungkinan G 27 ke 29, G 32 ke G 36 dan G 36 ke G40... insyaallah..

Tanpa Nama berkata...

nak ckp sikit pasal N yg memburukkan J ni. korang 2 dhlh wat keje lembap gaji org buat lambt pas2 pergerakan gaji dr bln10thn lps samapi la ni x dpt lg kenaikan gaji.tanya laporan prestasi pun xde kt cne. xde rase berslah langsung wt cm2 kt org. walhal keje dh lama golongan N ni mmg cm2 gak nye gile lembab buat keje. lg satu korang igt J ni x buat surat menyurat ke x catat minit mesyuarat ke ha. ckp mcm bgs je N ni tp keje haprak....

Tanpa Nama berkata...

Hina la nk hina gred G pun aku xkesah....
jji perjuangan kami utk ke 27 dteruskan...ada rezeki ada la,xde pn xpe sb gaji pokok kami mmg dh tinggi dari N17(spm)
klu dcmpurkn dgn elaun prjlnan lg la tinggi...setimpal la dgn sijil pertanian yg danugerahkan ALLAH kepada kami yg bgred G ni...aminnnnnnn

Tanpa Nama berkata...

wahai PTN17(PENCACAI TAIK,NAJIS)
aku sbenarnya xnk gelar korg mcmtu...
tp aku tpaksa...
korg yg paksa aku hina korg dgn gelaran seburuk tu...
mff aku xpndai menaip sbb bkn keje aku mnaip...keje tu keje ko kn..
i'm soriiiiii!!!!

Tanpa Nama berkata...

nak dapat 27 tu biar la masuk universiti dulu, dh ade diploma boleh laa dok kat 27.. ini suruh buat surat rasmi pun terangkak2 ayat tunggang langgang dulu masa nak dapat 17 pun amik periksa guna duit baru lulus... cuepacs kene duduk dulu kat G17 jgn dengar saje rintihan G17 tu terus nk perjuangkan.

...............begini jawapannya...

bodoh jugak minah sorang nie... habis sijil STPM masuk U ke bangang..???

Cakap tu buka ler mata n minda sikit.???

jgn tunjukkan kebodohan mu wahai saudara/ri????

N17 bekerja P1T1- T24
bekerja 24 tahun kenaikan gaji...

sekiranya time based di kira 16 tahun @KUP maknanya gred korang mendapat anjakan gaji dari P1 T16 yang hanya bergaji RM 1555.00 terus ke gaji gred N22 P1T1 RM 1959.00.. banyak tu kenaikan...



G17 bekerja P1T8- T24
bekerja 16 tahun kenaikan gaji...

MALANG PULA gred kami G17 time based di kira 16 tahun @KUP maknanya gred G17 mendapat anjakan gaji dari P1 T24 yang hanya bergaji RM 2155.00 terus ke gaji gred G22 yang terhampir P1T1 RM2184.00... apa kejadah sistem gred kami... berapa kenaikan jer..???

Adil ker????
gred SPM oii....
baik tak payah letak P1T1- P1T7 dalam jadual matrik gaji..

buat gred Q17, E17, tak perlu gusar...insyaallah nasib korang akan terbela...kami pun mendoakan gred korang naik taraf..

perkemaskan kesatuan gred Q17 dan E17. insyaallah moga Allah bantu kita

Tanpa Nama berkata...

N kejer haprak...
sepatutnya kerja gred G dan J hanya fokuskan kerja luar tapi...

si gred N nia dah pemalas... kerja surat menyurat dorang ler yang sepatutunya buat.. tapi J dan G terpaksa buat sendiri.. sebab menghormati sama gred..

kerajaan membazir duit jer kat gred N nie..

aku pernah rasa Ot aku x dibayar.. ari ni dapat surat sbb esok kursus.. calim lambat bayar...
sistem hrmis rekod peribadi semua PA kena wat sendiri..
habis kerja dorang wat kerja apa?
meluat aku kat gred N nie.

Tanpa Nama berkata...

gred J dan G memang selayaknya ke gred 27...

buat gred FT17, Q17 dan E17 (sijil IP shj)... insyaallah sekiranya gred kami J dan G berjaya.. Insyaallah gred korang akan menyusul.. harap bersabar sahabatku semua...

akan ada alasam kukuh utk korang naik gred sebab gred kami dah naik.
n lulusan kita kan sama mcm korang..

moga Allah permudahkan

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera !!!
Alhamdulillah dan syabas diatas usaha gigih pihak cuepacs dalam memperjuangkan nasib penjawat awam. Harapan saya agar cuepacs terus berjuang dalam membela nasib penjawat awam untuk menghadapi dunia penuh cabaran ini. Dan saya berpesan pada diri sendiri serta rakan penjawat awam yang lain agar bersyukur serta menghargai nikmat yang diperolehi...
Satu lagi harapan saya agar pihak cuepacs tidak terlepas pandang pada penjawat awam yang mempunyai sijil renjer hutan atau sijil pertanian tetapi tidak menjawat jawatan seperti kelayakkan sijil atau mungkin bertugas di agensi lain agar diberi pertimbangan sama seperti apa yang cuepacs perjuangkan...Contohnya terdapat ramai pemegang sijil renjer hutan tetapi tidak menjawat jawatan renjer hutan, malah bertugas di agensi kerajaan yang lain.
Semoga pihak cuepacs peka tentang perkara ini...SELAMAT BERJUANG...

Tanpa Nama berkata...

Yang J tu aku respek laa sijil diorang sebab BM, sains, Math masa SPM bagus gred dia. Tapi yang G tuu perasan tak sijil tu dapat camane, lulus srp (disamping ada duit sikit boleh lulus)belajar setahun pastu kalau ada duit lebih boleh amik sijil 2 tahun lagi. Belajar pun dapat subsidi lagi.


--------------------------------------------

Haii orang hati busuk ! :)
PEnah tgk tak syarat kemasukan IP ?
HAHA ! Igt budak2 IP ni Bodoh sgt ke ? wakkaka . nak masuk 5 kredit tuu . setaraf DIP POLI kot ! Belajar Fizik / Kimia dlm pertanian . Boleh dikatakan praktikal utk pertanian perfect kot . Kalau nak dengki pon , Bijak lah sikit . tau la FAKTA . ni takk , bodoh sombong ! wakkakakkaka . shialla Puiiii !

Tanpa Nama berkata...

"CUEPACS MAHU GRED KUMPULAN TEKNIKAL DAN PERTANIAN DIKEKALKAN DI BAWAH SSM"
habis gred pembantu penyelidik cuepacs buat apa tengok je ke? kami bukan marah cuma kalu nak bagi bagi semua kepada pemegang sijil pertanian dan sijil politeknik.ni tak asyik cerita J dan G je.Q,FT,W,N yang memegang sijil berkenaan dibiarkan je. harap CUEPACS dpt bertindak sewajarnya

Tanpa Nama berkata...

hahaha korang jangan jadi bodohla . sapa yang xpuas hati tu buat undi frotest , undi PR , safe-safe yang puas hati tu dok diam2 n undi gomen . hihihi NAjib dh tau hal ni semua tp dia ttp wat x tau n ambik jln tengah . kate worang fukul rata jela 13% utk sumua n yg lain figi mamfoslah hahaha !!!!

Tanpa Nama berkata...

kalo J17 naik J27 ni aku nak pijak N17 yang bodoh piang ni seko2...makin lama keje makin bodoh jadinya,rase nak sepak seko2...shittttt!!!!!!mmg panas ati aku ngan N17 yang bangang kat tempat aku ni....ingat J17 ni kuli batak bapak diorang ke

Tanpa Nama berkata...

apa la korang kecoh2... kita semua kena maklum yang mana kita kena lihat semula iklan jawatan yang disandang sekarang sewaktu memohon dan lihat semula surat lantikan sama ada ditawarkan jawatan sekarang dengan kelayakan sijil poli/stpm/spm dsbgnya. Jadi kenapa nak iri hati dengan J dan G coz jawatan yang di tawarkan kpd mereka memang SIJIL POLI. Cth: saya FT17 walaupun ada diploma elektronik tapi iklan dan tawaran kerja hanya SPM masa temuduga pun dah diberitahu gaji pada kedudukan mana dan bersetuju samada nak atau x nak jawatan tu....

Tanpa Nama berkata...

aku setuju.... bersyukurlah dah dapat kenaikan 13% drpd x dapat langsung... aku N17 ada diploma uitm tp aku mohon kerja dengan kelayakan SPM tapi apa boleh buat drpd x kerja x de duit nak bayo PTPTN....

Tanpa Nama berkata...

kepada yang x puas hati sangat tu apa susah tulis je surat mohon letak jawatan pergi cari jawatan yang setaraf atau gaji yang setimpal dengan sijil/diploma/ijazah dsbgnya yang tuan2 dan puan2 ada.. tiada org yang memaksa untuk bergelar PA jangan marah...... sekadar pandangan "sendiri mohon sendiri ingatlah"

Tanpa Nama berkata...

apa nk gaduh2...spm ttp spm..sijil ttp sijil..dip ttp dip...degree ttp degree...gaji dh dtetapkan ikut klulusan masing2...tu la dlu blajar mls...keje guna srp,spm...gaji ciput....lepas tu mula la menyalak brapi2...


G 17(G27)BERKATAAAAAA...

Tanpa Nama berkata...

apa nk gaduh2...spm ttp spm..sijil ttp sijil..dip ttp dip...degree ttp degree...gaji dh dtetapkan ikut klulusan masing2...tu la dlu blajar mls...keje guna srp,spm...gaji ciput....lepas tu mula la menyalak brapi2...


G 17(G27)BERKATAAAAAA...


------------------------------------------



Hoi Pegawai Poyo . . asal anak buah kau nak naik pangkat kau menyalak ape hal ? tergugat ke ? jgn nak busuk hati . rezeki org . aku pon G27 jugak.

Tanpa Nama berkata...

apa nk gaduh2...spm ttp spm..sijil ttp sijil..dip ttp dip...degree ttp degree...gaji dh dtetapkan ikut klulusan masing2...tu la dlu blajar mls...keje guna srp,spm...gaji ciput....lepas tu mula la menyalak brapi2...


G 17(G27)BERKATAAAAAA...


------------------------------------------



Hoi Pegawai Poyo . . asal anak buah kau nak naik pangkat kau menyalak ape hal ? tergugat ke ? jgn nak busuk hati . rezeki org . aku pon G27 jugak.

Tanpa Nama berkata...

layan fb lagi bagus dri duk layan puak2 yg bhati busuk..



slamat bfb

Tanpa Nama berkata...

asyik2 nak bela J. taulah Dato gred J. tak nampak ke gred lain tak naik dalam SBPA. bagus sangat SBPA dibatalkan sebab tak adil.

Tanpa Nama berkata...

Kepada yang penuh dengan hasad dengki n busuk hati tu..,muhasabahlah diri ....

SBI berkata...

SBI
sila baca....perbezaan

J17/FT17

Kumpulan Perkhidmatan


Pelaksana

Klasifikasi Perkhidmatan


Kejuruteraan

Jadual Gaji


P1T1 RM843.06 – P1T26 RM2325.37

P2T1 RM896.00 – P2T26 RM2452.46

P3T1 RM950.45 – P3T26 RM2583.95

Syarat Lantikan


Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil dalam bidang kejuruteraan, seni bina atau ukur bahan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.

(Gaji permulaan ialah pada Gred J17: P1T1).

Syarat Kelayakan Bahasa Melayu


Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Syarat Peningkatan Secara Lantikan


Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penjaga Jentera Elektrik dan Pembantu Kemahiran adalah layak dipertimbangkan oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk peningkatan secara lantikan ke jawatan Juruteknik Gred J17, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:-

(a) (i) mempunyai kelayakan di atas; atau

(ii) lulus Peperiksaan Khas; dan

(b) berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

Kumpulan Perkhidmatan


Pelaksana

Klasifikasi Perkhidmatan


Teknologi Maklumat

Jadual Gaji


P1T1 RM843.06 – P1T26 RM2325.37

P2T1 RM896.00 – P2T26 RM2452.46

P3T1 RM950.45 – P3T26 RM2583.95

Syarat Lantikan


Calon bagi lantikan hendaklah memiliki kelayakan seperti berikut:-

(a) Sijil Pelajaran Malaysia serta lulus subjek elektrik atau elektronik atau teknologi maklumat pada peringkat peperiksaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

(Gaji permulaan ialah pada Gred F17: P1T1); atau

(b) Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 dalam bidang sistem komputer atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

(Gaji permulaan ialah pada Gred F17: P1T2); atau

(c) Sijil Pelajaran Malaysia serta Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dalam bidang sistem komputer atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

(Gaji permulaan ialah pada Gred F17: P1T3); atau

(d) Sijil dalam bidang teknologi maklumat atau prosesan data atau bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya.

(Gaji permulaan ialah pada Gred F41: P1T4) atau.

(e) Sijil dalam bidang kejuruteraan elektronik (komputer) atau bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya.

(Gaji permulaan ialah pada Gred FT17: P1T4).

Syarat Kelayakan Bahasa Melayu


Calon bagi lantikan hendaklah memiliki Kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

فَٱذۡكُرُونِىٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشكروالى وَلا تَكفُرُونِ 
Firman ALLAH SWT : “ Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar” .( Surah Al-Baqarah : 152)

Ahmad Albab berkata...

Mcmn Dato Osman nak perjuangkan gred FT, kelayakan lantikan adalah SPM. Penolong Pegawai Tanah dah lama naik NT27, syarat kelayakan sama macam J17. Dah lama dah juruteknik J17 dapat gaji SPM, adoii, ini tak adil, hehehe...

Tanpa Nama berkata...

J pun baru je syaratnye jd pakai sijil . sebelum tu J adalah campuran juga sijil dan spm . selaras dengan kedatanga sbpa maka syarat J diubah . hmmmm hihihi ramaikan jugakan J yg masuk ngan siji spm sebelum digubal baru-baru ni ?

Ahmad Albab berkata...

eh, mana ada baru, PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 16 TAHUN 2003 pun dah guna kelayakan sijil utk J17, xder kena mengena dgn SBPA, hehehe...

Tanpa Nama berkata...

yessss btul tu...
buta kayu punya statement...
gred N punya komen la tuuuu

Tanpa Nama berkata...

J pun baru je syaratnye jd pakai sijil . sebelum tu J adalah campuran juga sijil dan spm . selaras dengan kedatanga sbpa maka syarat J diubah . hmmmm hihihi ramaikan jugakan J yg masuk ngan siji spm sebelum digubal baru-baru ni ?


-------------------------------------------------


org yg kat atas ni tak balas balik ke ? mati kutu ler teww . hihihihi
kalau tak tahu jgn komen . senyap je . kan dah malu . buang la sikap hasad dengki tu . Salam :)

Tanpa Nama berkata...

tak payah gaduh-gaduh.juruteknik ada persatuan,mereka telah lawan untuk dinaiktarafkan ke 27 selama 15 tahun.kepada gred2 lain tu kan cuepacs dah bagitau tubuhkan persatuan untuk buat permohonan naiktaraf.yg korang duk bising2 kat sini saper nak abik action.pikir2 kan lah.
------------------------------
Gred G{Pembantu Pertanian/Pembantu Veterinar tuntut penambaikbaik
naiktaraf pun melalui persatuan . Dah lama pun.FT/W/Q/E agak agaknya dah berapa lama tuntut melalui persatuan masing-masing atau belum lagi. Biasanya JPA ambil masa untuk kajian bagi luluskan sesuatu penambahbaikan ........ Baru sekarang kami nak dpt.Pengalaman saya jadi ahli persatuan "G". le.

Tanpa Nama berkata...

20 tahun lebih juruteknik memperjuangkan kenaikan gred ke J27 melalui MTSU, baru sekarang dapat, kenapa nak hasad denggi pula,gunalah melalui persatuan masing2. Ini bikin ribut tak tentu pasal, hati mau baik..

Tanpa Nama berkata...

senyum...xperlu kata apa2...senyum...





pabila G17 berkata
HIDUP MTSU>>>
SKIM LAIN SABOR YE..
NT GLIRAN AWK PULAK,,,
TRUSKAN PRJUANGAN...
HAK KITA NIKMATI BERSAMA...

Tanpa Nama berkata...

J27 = sijil poli/STPM

J29 = Diploma

ada perbezaan tukan...mana boleh j27 lebih tinggi dari j29 kan..kan..kan...

kalau SPM dikata dh hampir dgn Diploma maka mmg patutla puak2 j29 mengamuk...ini sijil Poli dah nk dekat dgn Diploma mmg logikla sebab Sijil Poli hanya beza 9 bulan jer belajar dgn Diploma...

Sepatuynya dh lebih 20 tahun dulu dh dpt j27

Dan sejak 15 tahun dulu pengambilan juruteknik menggunakan sijil poli dan SPM dh tak pakai lagi dh

Tanpa Nama berkata...

hoyee2 naik gred 27!!!naik gred!!!!naik gred!!!!!! naik gaji! elaun naik! kelayakan cuti naik!!....tenkiu cuepacs!tenkiu mtsu!tenkiu jpa!tenkiu pm!tenkiu sami vellu!!

Tanpa Nama berkata...

rakan yg merasa naik gred 27 tu jgn lupa belanja rakan gred N kita makan pagi ke lunch ke.....lbh afdal buat kenduri doa selamat...Aminnnnn

Tanpa Nama berkata...

HOYEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!~~~~~~~~~~~

Tanpa Nama berkata...

naik konon...pira mabukkkkkkk
porahhhhhhhhhhh..cittttttttttt

Tanpa Nama berkata...

YAHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO.com

Tanpa Nama berkata...

yessssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss...........
17 ke 27....yesssssssssssssssssssssssssssssssssssss

SBI berkata...

aku baru dapat maklumat terkini....
kepada semua pejuang2 Juruteknik.
Maklumat dari sumber dalaman JPA.
semua J17 dapat naik gred J27 mulai April 2012. perkeliling keluar hujung bulan ni.
terima kasih kepada semua yang telah berjuang.hidup PM...............

Tanpa Nama berkata...

J pun baru je syaratnye jd pakai sijil . sebelum tu J adalah campuran juga sijil dan spm . selaras dengan kedatanga sbpa maka syarat J diubah . hmmmm hihihi ramaikan jugakan J yg masuk ngan siji spm sebelum digubal baru-baru ni ?

-------------------------------------
ni yang komen ni orang dok utan mane?
g cek balik pekeliling dulu la baru bole nak bagi komen.x pasal2 je orang pk ko asal dari utan..90% juruteknik sekarang mempunyai diploma.sijil pon poli da tak kuakan lagi ok.kalau ko cume ade spm (kang kejap lagi ko ngaku ade dip,degree,master,phd bagai)tak perlu dengki dengan orang yang ade kelulusan lagi tinggi.kalau ko nk gred tinggi dengan spm kotuh g mintak sendiri

Tanpa Nama berkata...

confirm naikkk!!!!mana member2 N17 aku ngulauu niii...nak ajak g minum petang nihh

Tanpa Nama berkata...

maklumat sumber dalaman senyap2 sudaaa....karang kantoi huhuu..karang ada gred N yang meroyan karang hahaha

Tanpa Nama berkata...

IDUP PAK OMAR CUEPACS!!!!!!SAYA SOKONG DATO JADI SENATORRRR!!!!

Tanpa Nama berkata...

Salam.saja nak mengatai..he..he.. yang hang pa semua ni dok tegang lidah dapat apa...terima seadanya...dan perjuangkan apa yang patut untuk kerjaya masing-masing jangan kutuk-mengutuk...ok...

Tanpa Nama berkata...

Sokong sttmnt diatas... Klau kata gaji j17 tu start p1t1 mcm n17 bole la jgk nk bising2 ... Ni awal2 lntikan dh dpt tngga gaji p1t9.... Kn ke ada beza tu antara gred n dan j.... Lg satu yg paling asas.. Sijil korng tu bole x smbung trus degree? setau aku la, diploma n stpm mmg bole smbung dgree trus...klau kmntrian pndidikan ubah syarat klayakan utk amek degree boleh guna sijil mmg logik jgak la kena dikaji blik gred sijil ni kn~..... Masa tu la bru sijil ni jadi setataf dip n stpm.... Ni bkn sttmnt dengki tp cuba fikir logik la... Klau j17 naik gred j27... Kgt antara j27&j29 jadi sama pulak... Jadi apa beza sijil & diploma lg? Fikir2 la ckit j29 yg dulu susah payah smbung diploma lps dpt sijil utk dpatkn gred j29... Yg malas smbung dip dulu skang bising2 nk sama taraf dgn yg rajin smbung blajar... Huh~ ada ka patut.... Ish3x....

Tanpa Nama berkata...

macam statement dengki ja kat atas ni, mesti 29 kan, haha...
kalau sama KGT ngn 29 pun apa salahnya, kan basic 29 lg tinggi, tu ler bezanya 27 dgn 29. Bila masa plak sijil nak sama taraf diploma, xkacau pun yg ada diploma, hahaha..
Abis tu gred SPM sama sijil poli tu camna plak? walau starting T9 tp KGT, gaji mati semua sama, tarak beza lorrr. Syarat kemasukan beza tapi gaji sama, mana bleh,ahaks...

Tanpa Nama berkata...

syukur pada Allah.
banyak mana pun rezeki yang kita dapat,semuanya diatas kurnia-NYA....
Alhamdulillah.....

Tanpa Nama berkata...

syukur pada Allah.
banyak mana pun rezeki yang kita dapat,semuanya diatas kurnia-NYA....
Alhamdulillah.....

Ahmad Albab berkata...

betul3x...dapat naik 27 syukur, xdapat pun syukur naik gaji...

Tanpa Nama berkata...

Nampak sgt kebodohanmu,dr jauh dh nmpk

teruntum kaseh berkata...

salam semua rakan p.a khususnya gred J n G.. ada baiknya masalah berkenaan knaikkan gred ke 27 saudara nyatakan seberapa byk yg boleh ke wall fb ds najib pm kita.. cara ini lebih baik kerna boleh teros mdpt perhatian dr ds pm sendiri.. lagipon pd masa ini parlimen telah bersidang semula dan dgn cara ini akan mdpt perhatian yg lebih.saudara semua juga kena bertindak seberapa segera berkenaan kenaikkan gred kerana jika parlimen telah dibubar utk pru 13 maka ds pm akan lebih menitik beratkan karier politik beliau dr kenaikkan gred rakan J n G.. jadi diharapkan brrmula dr saat ini saudara semua htrla seberapa byk rungutan masalah lulusan sijil politeknik yg telah diberi setaraf dgn stpm ke wall facebook ds pm.semoga usaha kita semua mdpt kejayaan.. amin.. tq.. teruntum kaseh

Tanpa Nama berkata...

asalamualaikum dan salam 1 malaysia, kepada semua penjawat awam sama ada dari perkhidmatan pentadbiran atau jawatan perkhidmatan kejuruteraan dan semuanya.untuk pengatahuan semua penjawat awam,setiap skim ada kelayakan kemasukannya yang telah ditetapkan oleh JPA dan SPA. di sini saya ingin bertanya kepada semua penjawat awam. adakah anda berkerja kerana keikhlasan ataupun kedudukan semata-mata! sudah pastinya semua akan kata kerana keikhlasan. apa yang ingin saya tekankan di sini. biar apa pun jawatan yang tuan-tuan dan puan-puan sandang semuanya sama sahaja. yang penting kita saling hormat menghormati antara satu dengan yang lain. sebab kita sama-sama kakitangan awam. sebagai contoh kalau tuan-tuan dan puan-puan di dalam perkhidmatan pentadbiran. pentadbiran ada ketuanya sendiri. dan begitu juga dengan perkhidmatan kejuruteraan.jadi tidak ada bezanya sekiranya salah satu jawatan tersebut di naik tarafkan berdasarkan kelayakan kemasukannya. jadi kita harus sedar jangan jadikan gred jawatan untuk membezakan jurang di antara kita. jadikanlah gred jawatan tersebut untuk kita cari titik persamaan. maksudnya jika FT17 adalah jawatan juruteknik teknologi maklumat dan kelayakan masuk SPM dan sijil. jawatan tersebut ada pegawainya FT29 dengan FT41 dan bukannya N27 ataupun N41 dan bukan juga J29 dan J41. betul tidak. jadi sekiranya juruteknik J17 dinaik taraf sebagi J24 ataupun J27 berdasarkan kelayakan kemasukan menggunakan sijil dan bukannya SPM. tetap jawatan tersebuat di bawah jawatan gred J29 dan J41. dan tidak ada bezanya dengan gred N17 ataupun FT17. sama-sama berada dibawah pegawai atasan. cuma bezanya dari segi gaji. itu je. apa-apa pun saya tak memihak pada gred J ataupun yang lainnya. cuma apa yang penting marilah kita sama-sama memperjuangkan gaji kita di bayar megikut kelulusan yang kita ada.contoh sekiranya kita di jawatan pembantu tadbir N17 dan mempunyai kelulusan Ijazah. biarlah gaji tu di bayar dengan kelulusan ijazah. tak kira apa pun jawatan yang kita sandang.sebab yang kita cari pendapatan untuk kita teruskan hidup. bukannya pangkat. sebab pangkat tak kan dapat berikan kita apa-apa. cuma sifat riak dan ego ja kita dapat. tapi kalau kita dapat gaji yang besar berdasarkan kelulusan yang kita ada. kita akan rasa selesah. dan hormat menghormati tu yang penting. sekian t.kasih wasalam.

pa yang tak puas hati berkata...

salam1 malaysia buat dato omar dan ajk2 quepacs..tolong la jgn main sedap nak ajukan kepada Ksn perkara kenaikan gred sesetengah skim ni aje..tak adil lah bagi skim2 yang sama taraf dgn skim yang terlibat untuk upgrade skim...contohnya juruteknik komputer FT17 kami pon masuk kerjaa dengan kelayakn sijil dari politeknik..apa lebihnya pembantu pertanian g17 yg mempunyai sijil institut pertanian yang hanya laku gadai di jabatan pertanian sahaja..politeknik adalah ipta manakala institut pertanian bukanlah ipta..tolonglah peka dengan keadaan sekeliling..jangan hanya disebabkan desakan dari kesatuan dato omar terus buat perkara2 yang tak masuk akal..kalau nak minta updgare skim, biarlah sama adil dan saksama bagi skim yang masuk kerja dengan kelayakan SIJIL... kalu pihak cuepacs mengemukakan perkara ini kepada KSN maka huru hara lah pula penjawat awam...ckup lah dengan SBPA yang sudah dibatalkan...

wonder berkata...

slam..kumpulan j dan g ni jgnla sedp mulut je.cakap...mcm.kumpulan.g walaupon diorg ada sijil IP, tetapi IP tu sendiri tidak tsrmasuk dlm ipTa..Apa kurangkan kumpulan ft17 juruteknik komputer yang ada sijil dari poli..kena kumpulan ft17 tidak dinaikan sama gred...biar lah adil tak kira la kesatuan korang dah berjuang beribu tahun pon..kenaikan gaji 13% semha org dapat..kenapa bila part kenaikan gred ni tak semua dapat..kalau betul2 jadi kennyataan akan huru hara pula jawabnya penjawab awam semua...

Tanpa Nama berkata...

apa lah susahnye korangnye...semua yg ada sijil poli naik 27 dan saper yg ada spm kekal dan mengikut time based.cukup masa naik 27 apa citer..perjuangkan sama2 atau wujudkan juruteknik dan juruteknik rendah.abis citer.juruteknik pakai sijil poli,juruteknik rendah pakai spm.apa nak gado2.

Tanpa Nama berkata...

ada aku kesah IPSM ipta ke x....
utk pngtahuan ko yg duk kutuk IPSM tu.....Kem.Pertanian saje je xnk bg IPSM tu duk bwh Kem.Pngajian Tnggi...
sbnye...ko pk la sndiri

Tanpa Nama berkata...

wonder berkata...

slam..kumpulan j dan g ni jgnla sedp mulut je.cakap...mcm.kumpulan.g walaupon diorg ada sijil IP, tetapi IP tu sendiri tidak tsrmasuk dlm ipTa..Apa kurangkan kumpulan ft17 juruteknik komputer yang ada sijil dari poli..kena kumpulan ft17 tidak dinaikan sama gred...biar lah adil tak kira la kesatuan korang dah berjuang beribu tahun pon..kenaikan gaji 13% semha org dapat..kenapa bila part kenaikan gred ni tak semua dapat..kalau betul2 jadi kennyataan akan huru hara pula jawabnya penjawab awam semua...
..................................
en/cik wonder, FT yg ada sijil poli tu kan dah starting T9(kot) tapi syarat kemasukan masih SPM, berbeza dgn J, syarat kemasukan sijil poli, sebab tu FT xbleh nak upgrade gred. Memang dah jadi kenyataan masa SBPA hari tu, J17 & G17 dah jadi 27/JA3-1. Maknanya JPA dah bersetuju la utk naikkan gred J17 jd J27. Kenapa takda org bising pun masa tu, oooo...masing2 mata terbeliak tgok gaji naik byk kot, hahaha...

Yang prihatin berkata...

" kalo tak jadi naik gred,aku ngan kawan2 J17 yang lain akan bawak segala tools, tangga spanar mentol lampu pelocok jamban & campak kat opis2 N yang selalu dok menyalak tu suruh dioarang wat keje J...korang jolok la jamban tersumbat tu sendiri,menyalak je kejenye "

Belahlah lu. Ingat hang J takade Malaysia takkan bergerk. Sesebuah kerajaan perlu ada pentadbir dan inilah yang telah di reka zaman dulu. Dulu J dibawah N. Janganlah ingat hang ini semua kalau takade Malaysia akan hilang. Konon pakar teknikal tapi lebih buat paper work. Semua diselesaikan oleh consultant. Hang J ini semua had sign sahaja. Yang menyalak bukan N tetapi si bangang J

Tanpa Nama berkata...

Maaf aku J17, bukan nak sombong ada jugalah diploma.
Kawan-kawan yang ada sijil nak sambung terus ke degree boleh ke link ni. Tak payah buat diploma dulu untuk sambung degree. Kepada kawan-kawan yang bengang dgn geng J 17 upgrade ke J27 boleh dapatkan penjelasan, terutama mereka yang gelap gelita" tak faham-faham, marah, busuk hati, sepatutnya kalau kawannya dapat upgrae , sepatutnya tumpang gembira. Lepas ni jangan nak kata, sijil tak boleh terus buat degree, mesti kena biat diploma dulu, baru sambung.

Buat bakal J27, jangan lupa infakan gaji baru tu....tanda syukur. Jangan lupa, gantung epal. Pisang tak main laa..

kemasukkan ke USM sarjana muda poli
https://pohon.usm.my/iklan.asp?iklan=diploma

http://azmanlin.blogspot.com/2009/01/permohonan-program-pengajian-ijazah.html

Tanpa Nama berkata...

dato omar....plz la...juruteknik x xde qualification sama mcm diploma la..so what nk sama taraf dengan diploma? pepikirkan la...keja nk senang gaji nk lebih n jawatan nk lebih...so what.......

Tanpa Nama berkata...

salam1 malaysia buat dato omar dan ajk2 quepacs..tolong la jgn main sedap nak ajukan kepada Ksn perkara kenaikan gred sesetengah skim ni aje..tak adil lah bagi skim2 yang sama taraf dgn skim yang terlibat untuk upgrade skim...contohnya juruteknik komputer FT17 kami pon masuk kerjaa dengan kelayakn sijil dari politeknik..apa lebihnya pembantu pertanian g17 yg mempunyai sijil institut pertanian yang hanya laku gadai di jabatan pertanian sahaja..politeknik adalah ipta manakala institut pertanian bukanlah ipta..tolonglah peka dengan keadaan sekeliling..jangan hanya disebabkan desakan dari kesatuan dato omar terus buat perkara2 yang tak masuk akal..kalau nak minta updgare skim, biarlah sama adil dan saksama bagi skim yang masuk kerja dengan kelayakan SIJIL... kalu pihak cuepacs mengemukakan perkara ini kepada KSN maka huru hara lah pula penjawat awam...ckup lah dengan SBPA yang sudah dibatalkan

---------------------------------------------

Jgn pertikai IPSM .
IPsm bukan laku dekat Jabatan Pertanian jer ..
Sijil IP kebanyakan nya masuk JP , Peladang , Felcra , Felda , Risda , Mpob , LGM , Maqis , majlis perbandaran . bnyk kot guna sijil ip . jgn pertikai sijil org k . dose .

syarina berkata...

saya j29, dan ada dua orang juruteknik j17 dan j22..saya tak de masalah kalu j17 nak naik j27, tapi yang j22 tu tak kan dapat j27 jugak??~~tak adil bagi dia...tapi tak kan lah dia nak dapat j32...~~tak adil bagi saya...melainkan j29 dan keatas juga dinaikkan gred...isu ni tak kan habis..sebab kalu j29 jadi j36, j36 tak kan nak dok diam...dan kalu j36 jadi j41, j41 pun akan tuntut hak...dan begitulah sampai penghujung yang tak penah abes..hheeee...harap keputusan yang akan diambil mendapat keuntungan bagi semua pihak~~tak de pihak yang rasa tertindas...sekian..SAYA YANG MENURUT PERINTAH

Tanpa Nama berkata...

dato omar....plz la...juruteknik x xde qualification sama mcm diploma la..so what nk sama taraf dengan diploma? pepikirkan la...keja nk senang gaji nk lebih n jawatan nk lebih...so what
....................
Tak baca pekeling ke, bukan sama dengan diploma la bro, sma dgn STPM la bro. Kalau dah busuk hati, mata jadi kabur. Taubat-taubat banyak bro (istighfar la tu..)

Tanpa Nama berkata...

Blogger SBI berkata...

aku baru dapat maklumat terkini....
kepada semua pejuang2 Juruteknik.
Maklumat dari sumber dalaman JPA.
semua J17 dapat naik gred J27 mulai April 2012. perkeliling keluar hujung bulan ni.
terima kasih kepada semua yang telah berjuang.hidup PM...............

Selasa, Mac 13, 2012 4:33:00 PM

----------------------------------SSBI- sahih ker sumber kamu ni?saje bertanya. tak sabar dah menunggu.

Tanpa Nama berkata...

dato omar....plz la...juruteknik x xde qualification sama mcm diploma la..so what nk sama taraf dengan diploma? pepikirkan la...keja nk senang gaji nk lebih n jawatan nk lebih...so what
....................
Tak baca pekeling ke, bukan sama dengan diploma la bro, sma dgn STPM la bro. Kalau dah busuk hati, mata jadi kabur. Taubat-taubat banyak bro (istighfar la tu..)

Tanpa Nama berkata...

..apa lebihnya pembantu pertanian g17 yg mempunyai sijil institut pertanian yang hanya laku gadai di jabatan pertanian sahaja..politeknik adalah ipta manakala institut pertanian bukanlah ipta

......................
bodoh ar statement FT nie... tau la poli tu IPTA tp x perlu nak kondem gred sijil IPSm...

Kenal dulu maksud IPTA... IPTA institut Pengajian Tinggi Awam...

abis kalau Institut Pertanian x digelar IPTA nak diletakkan kumpulan mana mana?

Mana info yang Ft bodoh dapat nie... cakap berlapik la bro/ gurlz... kita orang tak pertikai pun gred FT.. x payah nak perbodohkan gred G..

gred G pun harap FT dapat mcm gred J dan G.. x perlu na perbodohkan orang lain.. yang dengki sgt sai pa.. sabar la bg la gred kami naik dulu.. pastu gred korang akan menyusul la pulak lepas nie.. bagi dapat dulu.. baru ada alasan gred FT kukuh utk korang fight kat JPA.

Pandai jer ckp kita orang bkn IPTA... belagak FT nie.

Tanpa Nama berkata...

gred G utk gred FT

lu ingat lu jer belajar IPTA.. Sijil Institut Pertanian Malaysia (IPM)pun study sebijik cam korang... study 2 tahun. 6 bulan praktikal. campur semua 2.5 tahun..

kelayakan masuk SPM kepujian BM, 3 kepujian lain subjek teras SPM, siap ada temuduga lagi nak masuk.. ingat senang ker?

Pengajian 2 tahun( 4 semester) wajib lulus 2.0 kalau tak boleh dibuang dari Institut.

lekehnyer Istitut Pertanian kami yer...
Apa Ft tak pandai membaca ker.. nama jer Juruteknik Komputer.. tp......

Tanpa Nama berkata...

gred G berkata

gred J dan G memang selayaknya ke gred 27...

buat gred FT17, Q17 dan E17 (sijil IP shj)... insyaallah sekiranya gred kami J dan G berjaya.. Insyaallah gred korang akan menyusul.. harap bersabar sahabatku semua...

akan ada alasam kukuh utk korang naik gred sebab gred kami dah naik.
n lulusan kita kan sama mcm korang..

moga Allah permudahkan

...................................

Tanpa Nama berkata...

Hina la nk hina gred G pun aku xkesah....
jji perjuangan kami utk ke 27 dteruskan...ada rezeki ada la,xde pn xpe sb gaji pokok kami mmg dh tinggi dari N17(spm)
klu dcmpurkn dgn elaun prjlnan lg la tinggi...setimpal la dgn sijil pertanian yg danugerahkan ALLAH kepada kami yg bgred G ni...aminnnnnnn

Tanpa Nama berkata...

gred G utk gred FT

lu ingat lu jer belajar IPTA.. Sijil Institut Pertanian Malaysia (IPM)pun study sebijik cam korang... study 2 tahun. 6 bulan praktikal. campur semua 2.5 tahun..

kelayakan masuk SPM kepujian BM, 3 kepujian lain subjek teras SPM, siap ada temuduga lagi nak masuk.. ingat senang ker?

Pengajian 2 tahun( 4 semester) wajib lulus 2.0 kalau tak boleh dibuang dari Institut.

lekehnyer Istitut Pertanian kami yer...
Apa Ft tak pandai membaca ker.. nama jer Juruteknik Komputer.. tp......


------------------------------------------

tambah sket . dulu mmg kepujian BM je. tp sekarang dah kene kupujian dlm BM / BI / Sains . then syarat da tukar ke 5 kepujian untuk masuk IP . Temuduga lagi . Setaraf la Dip Poli tu .
GENG2 FT LAIN BRO , SEMUA PANDAI2 . HACKER LA KATEKAN . KIKIKIKIKI

Tanpa Nama berkata...

FT17 bukan penteng sangat takde komputer pon boleh jalan keja, kita buat je cara manual. staf dulu dulu boleh je keja takde komputer.
Nak mintak tu bukan tak boleh tapi buatlah kertas keja jangan nak menyalak aje kojenya

Tanpa Nama berkata...

Ft17 ni bawak ipad berlagak je nak menunujuk tapi koje haprak.
Tunjukkan lah hebatnya keja anda semua barulah nak mintak naik gred baru orang respek.

Tanpa Nama berkata...

yang FT duk myalak xtntu pasal ni pe kejadahnye....
sdp2 ko hina ipsm ye....
oooooo...sijil pertanian ni laku gadai kt jab.pertanian je ye...
hahahahahahaha...ko ni nama je j/teknik komputer...tp buta IT sbenarnyaaaa...
sijil komputer ko tu ntah2 laku kt kedai baiki komputer je kottt..
aku ada bukti tau kedai ah meng komputer mempelawa calon2 yg berkelulusan sijil komputer utk bkeje dkedai dia..gaji permulaan FT17 T1 RM 50sen...o.t o.112222sen/day
ko mintak la gerenti dpt....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
wei mangkuk 29!!! klau gred J17 naik 27..JTK naik 30 trus..bangang pnyer pemikiran..harap gred 29 jer..tp akal mcm lembu..aku x pyh nak naik 27 utk pijak kepala 29..usahkan 29, 41 pun aku bleh pijak klau aku nak...sabar la..JPA ader kira2 dia

Isnin, Mac 12, 2012 10:45:00 PM
--------------------------------
KKorok mu JPA ada kira2.
JPA nak letak J22 jadi J28 ko, pahtu J26 letak jadi J28stengah???
Kayuuu!!! Otak srupa Berok matyeh!

Tanpa Nama berkata...

atuk aku,drebar lori sebelah rumah, minah indon photostat tepi jalan tak belajar it pun tahu guna komputer...

hebat sgt ker Juruteknik komputer...
x heran aku dengan korang niey... kejer xda la memcabar pun berbanding gred J dan G tapi belagak cam sibuk..

kalau setakat upgrade system, anti virus, pasang sysytem baru, jgn kata aku, budak sekolah pun tau... eksyen je lebih...

kat pejbt aku... panggil bebudak Ft dari HQ ni turun bukan pandai sgt pun... lembap.. wat kerja...

system komputer terbaru byk tak tau.. aku dah kena byk kali..
lepas tu aku byk panggil kedai apek komputer wat repaire itu dan ini..

ape classs FT ni ngomel jer lebih..
bukan pandai wat keja pun..

Tanpa Nama berkata...

blajar kom kt kolej swasta slama 6bln lepas tu dpt sijil...pndai on off kom je la...tu budak skolah tadika pn boleh....
ft17 xpyh nk blagak la....

syarina berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Bangang2 sungguhlah FT17 ni. Syarat lantikan FT17 ialah SPM @ Sijil dan syarat lantikan J17 ialah Sijil dari Politeknik 2 setaraf. Tu pun tak faham ke? Tau on/off komputer tu yang tak faham syarat lantikan.

Tanpa Nama berkata...

Semasa taklimat SBPA oleh Dato Omar di Ipoh dulu menyebut Gred J dan G dinaiktaraf sebab kesatuan kedua dua ni dah membuat permohonan tuntutan 20 th lepas.Tuntutan ni dimasukkkan dlm sbpa dan diluluskan.So, bagi Ft tu buatlah procedure seperti permohonan kesatuan kami. Kajian tuntutan perlu ambil tempoh masa. Takkan bila J dan G dpt, Ft pun nak ikut sama sepertimana perjuangan kami yang bertahun tahun tu. Sabar lah buat Ft.
Dapatkan maklumat dari kesatuan J dan G procedure tuntutan.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, buatlah kertas kerja dan hantar ke pihak yg. berkenaan.Lain-lain yg tidak ada kaitan dok diam2lah tak payah bikin ribut taufan atau menyebok kat sini, ada faham ke?

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN DIBAWAH SBPA W2-1(W29) DIBAWAH SSM KEMBALI W27 IAITU BAWAH SKIM LAMA MINTA KERJA PAKAI DIPLOMA,BUKAN PAKAI SIJIL,TAKKAN KAMI DILETAKAN DITARAFKAN SAMA SKMI DENGAN TUKANG PELAN J27,JPA KENA FIKIR LOGIK.
JPA KENA TENGOK KES INI KEMBALI.

Geng G dan J berkata...

J 17 dan G 17 mana ada kerja bawah aircord..
J 17 dan G 17 mana ada kerja dalam pejabat..
J17 dan G 17 mana ada nak pakai wngi2 masuk opis..
J 17 dan G 17 buat kerja tengah panas..
J 17 dan G 17 bekerja dengan nilai RM yang tinggi..
hehehehe.. memang wajar naik gred geng geng J dan G...
sapo stju!!

Tanpa Nama berkata...

Wtpe nk serabut pasal j la,g la,n la.lpas ni kupek nk cadangkan smua satu gred je.gred A.d.o pn gred a,mknenya korang smua same gred ngan d.o

wonder berkata...

betul kata saudara diatas...benda ni tak akan ada penghujung jika j17naik ke j27..sama juga gred G juga..kepada pihak cuepacs tolong la.jgn buat kerja yang tak masuk akal ni..sekali dato najib batalkan semua baru tahu...tak kan la pa yang mempunyai kelayakan sijil nak dinaik taraf sama dengan kelayakan diploma...plzzz la cuepacs...buat dato omar tolong la diskuss balik dgn ahli2 cuepacs...

wonder berkata...

woi brade ...siapa cakap ipsm tu ipta?? cuba tnjuk bukti kat aku...tak kan la korang yg hanya ada sijil nak naik ke jawatan diploma bro???

anti G berkata...

jgn poyo la bdak2 ipsm...kalu dah sijil tu tetap sijil...sijik ko takkan berubah jaxi diploma..harap pihak quepacs bijak membuat tindakan...biar adil bagi semuaskim..

www berkata...

sekurang2nya aku tau guna ipad..korang haram nak guna komputer pon macam budak tadika dapat handpon mainan...setakat igt nombor baja, jenis jagung ape nak dibangga sgt..pp kat opis aku tade pon masuk ldang..yg aku nampak duduk mengadap main komputet layan FB...bile mouse tak gerak panggil technician ckp mouse rosak...padahal komputer hang.. macam tu nak naik gred ke 27..sedar lah diri la skit bagi org yg terasa tu

Tanpa Nama berkata...

Dato cuepac.., juruaudio visual skarag
pun patut ditukar kepada j bukan lg n. Sbb
kalu jpa ada akai, jv skarang mesti ada
basic elektrik n elektronik.. Sijil pc
pun kena ada.. Sbb jv skarang dh banyak
main dgn elektronik dan elektrik parts dh..
Bkn mcm dulu lg dh.. Main wayang kt
kg.. Jd, jv pun perlu ada spesifik kemahiran dalam teknikal
Mcm juruteknik yg lain.. seeloknya dato cuepac bleh bawak la
Usul ni bersama jpa.. Walaupun kami golongan yg kecil
Tp kami juga perlukan pembelaan.. Kami juga penjawat awam..
Dan kami juga bayar yuran bulanan persatuan..

almari buruk berkata...

korang keje gred g mencabar sgt ke keje??PP kat opis alu duk rileks main fb je memanjang..ade sesetengah tu kuar dating time2 ofis..apa ke jadah tu..ada hati na naik gred ke 27...blah laa.. zaman sekarang ni G dah tak relevan untuk dipanggil teknikal..buat keje kerani boleh lah...jadi urusetia mesyuarat..catat borang e pembelian barang..apa kejadah tu dipanggil org teknikal.. Tolong lah pihak quepacs tolong buka mata jgn la takut sgt dgn kesatuan yg mendesak perjuangan 20 TAHUN KONON....CHET BLAH LAA..

ketam batu berkata...

blah la kau..jgn byk ckp je..jurutenik pon same je tau pegang screw driver je..nak servis econ pon mcm tgk batang kayu..blah lla..axa hati nak naik gred 27..sedarlaa ko tu sijil je..nak gaji mahalbelajar diploma laa laknak..

backup skim teraniaya berkata...

ooo tak igt sijil ip yang korang bangga2 kan sgt tu laku kat ladang getah jgak kan..jgn berlagak la wei..ipsm tak setaraf ipta..dlm list ipta mana ada ipsm yg korang bangga2 kan sgt tu..cih

sokong skim teraniaya berkata...

blah la...sijil ip tetap sijil ip..tak sama dgn diploma...berlagak..

menuntut keadilian semua skim berkata...

si bodoh mane perasan ipm tu ipta??? adoi sedar la sikit...ipm tu tak de pon dlm list ipta yg kpt keluarkan..rata2 aku tgk n jumpa bdak2 yg keluar afa sijil ip ni, kalu 100 org yg ada sijil ip nak cari 2 org pon susah yg ada diploma... apa kejadah tu namanya... kalu gred N , byk yg afa diploma atau degree..

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 302   Terbaru› Baru»