SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PENJAWAT AWAM TIANG SERI NEGARA

21 Mac 2012

PM DIJANGKA UMUM GAJI MINIMUM MEI INI

Sinar Harian
21 Mac 2012





Najib Tun Razak

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dijangka akan mengumumkan kadar gaji minimum, yang dinanti-nantikan sejak tahun lalu, pada majlis sambutan Hari Pekerja Mei ini.

"Nantilah, saya umum... tengok Hari Pekerja," kata beliau hari ini.

Dalam pada itu, Bernama melaporkan, takrif berbeza diberikan oleh pihak majikan dan pekerja mengenai apa yang dimaksudkan dengan gaji minimum.

Pihak majikan mentakrifkannya gaji bulanan yang termasuk gaji pokok, elaun sara hidup (COLA) dan bayaran kerja lebih masa.

Bagaimanapun, interpretasi pihak pekerja pula mengenai gaji minumum bermakna hanya gaji asas tidak termasuk elaun-elaun lain yang diterima.

Pada pandangan pihak majikan, sekiranya gaji minimum ialah RM1,000, dengan itu gaji yang dibawa pulang oleh pekerja sepatutnya RM1,000, ditolak caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), manakala pekerja menjangkakan membawa pulang gaji bersih sekurang-kurangnya RM1,300, oleh kerana RM300 itu adalah elaun termasuk bayaran lebih masa jika ada.

Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Khalid Atan, memberitahu Bernama hari ini, sangatlah mustahak kerajaan memberi penjelasan mengenai perkara ini apabila mengumumkan dasar berkenaan nanti.

Khalid berkata, masih lagi terdapat banyak salah faham mengenai isu gaji minimum ini.

Khalid berharap kerajaan akan meluluskan minimum RM1,000 dengan bayaran COLA RM300.

Beliau berkata dasar berkenaan tidak akan membabitkan pekerja sedia ada yang sudahpun memperoleh pendapatan melebihi jumlah tersebut, Ia akan hanya membabitkan pekerja baru dan mereka yang mendapat gaji kurang daripada gaji minimum yang dicadangkan.

MTUC sudah memperjuangkan gaji asas ini sejak 1990.

Sementara itu naib presiden MTUC, A. Balasubramaniam berkata gaji minimum pengawal keselamatan masih lagi belum dipatuhi sepenuhnya oleh industri berkenaan.

Walaupun kerajaan telah meluluskan paras gaji minimum mereka mulai 15 Februari tahun lepas antara RM500 ke RM700 bergantung pada lokasi, golongan pekerja berkenaan masih lagi belum dibayar jumlah berkenaan, katanya.

Beliau menggesa Jabatan Tenaga Kerja meningkatkan penguatkuasaan bagi memastikan pengawal keselamatan dibayar gaji sepatutnya oleh pihak majikan mereka. - Bernama

71 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Umum leeeee....first

Tanpa Nama berkata...

jangan percaya sangat........ sekarang ni pelbagai pengumuman dibuat tapi hasil kosong ha......

Tanpa Nama berkata...

hee .. hee .. sokong 1 malaysia. PA 1 Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

gred 17 masih lg dibawah 1000... kenaikan 13% pun masih lg dibawah 1000... harap kerajaan amik perhatian!!!

Tanpa Nama berkata...

mcm sbpa jugak nii....punya la lama dok kaji,bincang punya bincang last2 pm umum gaji minimun diBATALkannnn...waaakakakaka

Tanpa Nama berkata...

gaji ssm baru pun tak dengar citer, jadual & pekeliling pun ntah mana...ni citer gaji minimum lak?...ni brapa bulan pulak mau tangguh lagi? cer citer cer citer..

Tanpa Nama berkata...

cam ne ngan company kecik...leh ke diaorg ikut?

Tanpa Nama berkata...

peluang KEJe...
gajI rm100 MAKAN SENDIRI..
KELULUSAN DARJAH 1 SEKOLAH MELAYU,
MI-AKU DARJAH 2 SEBELUM PERIKSA AKU dah BERHENTI..
TINGGI 5 KAKI 2INCI 3(SUKU)
BERAT BADAN 56 KATI???
KEBOLEHAN TAHAN MAKI,oohh BOLEH..
(KO INGAT PA NI BEBAL???)SILAP LAH!!!

Tanpa Nama berkata...

gaji minimum PM mesti RM100,000

Tanpa Nama berkata...

AUTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
PILIHAN RAYA
GAJI GOMEN PUN ENTAH KEMANA

HUHU

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL. KIH.KIH..KIH..!

KALO WAK KATAKAN 300 CUTI BERSALIN TU IALAH BERGAJI BUTA SIAPA YANG MARAH. WALAUPUN ITU HAK PA WANITA, TAPI KALO CUTI HAJI 40 HARI TAK LAYAK CUTI TAHUN. PATUTNYA 300 HARI CUTI BERSALIN DIKIRA MACAM CUTI HAJI IAITU TAK LAYAK CUTI TAHUN..WAK DULU KERJA KAT JPA JAGA MENGENAI MASALAH CUTI PA. SEKARANG KERJA KAT DAERAH. JAGA TANAH DAN ORANG KAMPONG. WAHAI PA WANITA SETUJU KE KALO CUTI BERSALIN DIKIRA SEPERTI CUTI HAJI... ADA KOMEN.. SILAKAN....

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya gaji minimum selesai lama dah.. zaman tun mahathir lagi, pada masa itu 1990. Yb lim kee yaik mahu gaji pa minimum rm 800.00 sebulan. cuba tanya ky lim, dia harus ingat pada masa itu...berita tersebut tercatit dalam utusan malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tumpang INFORMASI..PASIF income macam Google dan yahoo..FREE
SANGAT MUDAH..KLIK>> http://signup.wazzub.info/?lrRef=2a6c2325
isi /daftar—buka email—aktifkan..= rm4/orang
Kalau tak betul TAK rugi pun..tapi kalau BETUL..mmg menyesal kalau tak CUBA..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
tumpang INFORMASI..PASIF income macam Google dan yahoo..FREE
SANGAT MUDAH..KLIK>> http://signup.wazzub.info/?lrRef=2a6c2325
isi /daftar—buka email—aktifkan..= rm4/orang
Kalau tak betul TAK rugi pun..tapi kalau BETUL..mmg menyesal kalau tak CUBA..

Tanpa Nama berkata...

kenapa blog cuepacs ni takde setting words filtering macam blog pembangkang contohnya "Oleh kerana terlalu ramai yang menyalahgunakan ruangan komen untuk tujuan mengeluarkan kata-kata kesat, mencarut, maki hamun dan bahasa yang tidak murni, semua komen akan disemak dahulu sebelum dilulusterbitkan." yg mane ianya perlu sebab xboleh nak mencarut sewenang-wenangnye dalam ni...

manaf Jeli berkata...

bukti BN sentiasa mendahulukan rakyat. Pembangkang sekalipun x pernah menaikkan gaji kita.

terima kasih BN. terima kasih UMNO. hanya pemimpin UMNO yang jujur, ikhlas dan bertaqwa.

Tanpa Nama berkata...

Info 1

Kesemua 36 pegawai atasan kakitangan awam dalam Kategori Perkhidmatan Utama yang menerima gaji baru di bawah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang dibatalkan, bersetuju untuk memulangkan ‘kenaikan’ yang diterima baru-baru ini.

Komen / Fakta : Hairan ya, arahan Akauntan Negara Malaysia (ANM) pembayaran gaji Jan dan Feb berdasarkan gaji SSM. Jadi JPA ada double standard tentang ni.Kakitangan awam yang lain tidak pula mendapat sebarang kanaikan kerana menunggu keputusan samada SBPA diteruskan atau dibatalkan.

Info 2.
Arahan dikeluarkan pada awal Jan 2012 kepada pembantu tadbir sekolah menyiapkan penyata perubahan gaji bagi tujuan persediaan bayaran gaji berdasarkan SBPA yang dijadualkan di bayar pada Jan 2012.
Komen / fakta : Dibayar berdasarkan gaji SSM pada Jan dan Feb 2012.Seterusnya penyata perubahan gaji yang dibuat secara tergesa-gesa dibatalkan kerana keputusan kerajaan yang membatalkan SBPA.

Info 3
Sehingga ke hari ini tiada sebarang arahan penyata perubahan gaji berdasarkan SSM yang ditambahbaik seperti yang diumumkan oleh PM pada 8 Mac 2012.Presiden Cuepacs membayangkan gaji baru SSM akan dibuat Mac atau April.

Komen / Fakta : Gaji Mac 2012 masih gaji SSM lama.Tiada sebarang komen dari Presiden Cuepacs pasal ni mahu pun JPA.Seolah-olah tiada sebarang apa-apa perubahan yang berlaku.
Ramai tertanya-tanya apa yang sudah berlaku.Jika PM dah umumkan pada Mac 2012, kenapa susah sangat nak laksanakan.Apa lagi yang nak tunggu hah.

Frank Opinion berkata...

Gaji sepatutnya ikut demand dan supply la. Kalau kerja tak produktif, nak demand gaji tinggi macam mana.

Tanpa Nama berkata...

manaf Jeli berkata...

bukti BN sentiasa mendahulukan rakyat. Pembangkang sekalipun x pernah menaikkan gaji kita.

terima kasih BN. terima kasih UMNO. hanya pemimpin UMNO yang jujur, ikhlas dan bertaqwa.

===============================
Tahniah En Manaf Jeli...hehe

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL..HE.HE..HE...

KAMU SEMUA MASIH BUDAK2 LAGI. APA TAU. NAK TAU CERITANYA BEGINI. ALLAH TELAH BERFIRMAN SUPAYA ORANG ISRAEL TIDAK MENANGKAP IKAN PADA HARI SABTU, SEBAB SABTU IALAH HARI UNTUK BERIBADAH KEPADA ALLAH. OLEH KERANA ORANG ISRAEL INI TAMAK DIPASANGNYA PERANGKAP IKAN PADA HARI JUMAAT. KEMUDIAN DIANGKAT PADA HARI AHAD.KATANYA HARI SABTU TAK BOLEH TANGKAP IKAN DAN TAK TURUN PUN KE LAUT MERAH. ITU LAH CONTOHNYA BAGAIMANA ISRAEL MEMPENGARUHI PBB DENGAN TAKTIK 'MATLAMAT MENGHALALKAN CARA ' YANG TERNYATA DITEGAH OLEH ISLAM YANG SYUMUL. DIHARAP DIJADIKAN IKHTIBAR DAN PANDUAN DALAM TINDAK TANDUK KITA SUPAYA TIDAK MELANGGAR TEGAHAN ALLAH YANG TELAH MENJADIKAN ISLAM SEBAGAI PENYULUH DALAM HIDUP KITA DIDUNIA INI SEKITAR 70 TAHUN. MARI KITA KEJAR AKHIRAT DAN JANGAN LUPAKAN HABUAN KITA SEMASA HIDUP INI, SEBAB AL KISAH SEMASA KITA HIDUP INILAH YANG DIJADIKAN TIMBANGAN DIAKHIRAT KELAK. SEMOAGA KITA IALAH DIANTARA AHLI SYURGA.

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL...berpesanan...
1.Zaujah Solehah ialah Nama Ketua Bidadari Syurga.
2.Pada hari kiamat nanti, ALLAH akan turun kepada hambanya untuk memberikan keputusan kepada mereka. Setiap umat ketika itu berlutut. Golongan terawal yang akan dipanggil adalah orang alim , orang kaya dan orang yang berperang di jalan ALLAH S.W.T.
3. Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
4. Di Syurga nanti ketika suami bidadari melintasi kawasan perkemahan di mana para bidadari berkumpul, maka para bidadari akan menyambut kedatangan suami mereka dengan sepenuh jiwa dan raga mereka kepadanya. Para bidadari akan melayan sepenuhnya keinginan suaminya, bahkan menggoda supaya suaminya terus bermesra dengannya. Para bidadari sentiasa inginkan kehidupan di atas tilam-tilam sutera yang lembut, dengan cadar yang berilau-kilauan, sentiasa berpegangan erat tangan suaminya. Hubungan senggama bersama bidadari adalah hubungan kenikmatan tanpa sebarang keletihan, peluh mahupun kotoran berupa air mani. Seorang suami boleh menggauli 100 bidadari dalam sehari.
5. Pesan Nabi Muhammad SAW dalam khutbah Jumaat terakhir sebelum wafat; wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari di waktu Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Tanpa Nama berkata...

manaf Jeli berkata...

bukti BN sentiasa mendahulukan rakyat. Pembangkang sekalipun x pernah menaikkan gaji kita.

terima kasih BN. terima kasih UMNO. hanya pemimpin UMNO yang jujur, ikhlas dan bertaqwa.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Salam Sahabat

Saya amat tertarik memang amat setuju dengan saranan tuan. Nak tambah sikit sebenarnya Pembangkang selalu beri kenaikan Kemarahan Orang pada Kerajaan dan paling jahatnya menaikkan keramahan hinggakan merosakkan harta benda awam dan. Paling sedihnya pembangkang selalu naik temberang.

Tanpa Nama berkata...

HARAP GOMEN HAPUSKAN ELAUN PENJAWAT AWAM LALU DISERAP SEBAGAI UPAH/GAJI. Baru la ramai sikit yang layak cukai pendapatan.
Sebab ada yg ngaku PA dibawah gaji minima. Memang gaji minima TAPI bila campur elaun dah atas minima tak mau baca. Senang2 hapus jer elaun jadikan dia termasuk sebagai gaji tunggal.

ha ha ha ha ha....reply dan gasak la lps ni. ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

Info 1

Kesemua 36 pegawai atasan kakitangan awam dalam Kategori Perkhidmatan Utama yang menerima gaji baru di bawah Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang dibatalkan, bersetuju untuk memulangkan ‘kenaikan’ yang diterima baru-baru ini.

Komen / Fakta : Hairan ya, arahan Akauntan Negara Malaysia (ANM) pembayaran gaji Jan dan Feb berdasarkan gaji SSM. Jadi JPA ada double standard tentang ni.Kakitangan awam yang lain tidak pula mendapat sebarang kanaikan kerana menunggu keputusan samada SBPA diteruskan atau dibatalkan.

Info 2.
Arahan dikeluarkan pada awal Jan 2012 kepada pembantu tadbir sekolah menyiapkan penyata perubahan gaji bagi tujuan persediaan bayaran gaji berdasarkan SBPA yang dijadualkan di bayar pada Jan 2012.
Komen / fakta : Dibayar berdasarkan gaji SSM pada Jan dan Feb 2012.Seterusnya penyata perubahan gaji yang dibuat secara tergesa-gesa dibatalkan kerana keputusan kerajaan yang membatalkan SBPA.

Info 3
Sehingga ke hari ini tiada sebarang arahan penyata perubahan gaji berdasarkan SSM yang ditambahbaik seperti yang diumumkan oleh PM pada 8 Mac 2012.Presiden Cuepacs membayangkan gaji baru SSM akan dibuat Mac atau April.

Komen / Fakta : Gaji Mac 2012 masih gaji SSM lama.Tiada sebarang komen dari Presiden Cuepacs pasal ni mahu pun JPA.Seolah-olah tiada sebarang apa-apa perubahan yang berlaku.
Ramai tertanya-tanya apa yang sudah berlaku.Jika PM dah umumkan pada Mac 2012, kenapa susah sangat nak laksanakan.Apa lagi yang nak tunggu hah

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Yang hang ni pun satu, info panjang berjela..macam well educated je (je!) tapi berita tak reti nak baca..KSN dah habaq kan gaji baru n beserta pelarasan 13% tu akan dibayar pada bulan 4..pi buka metro cari..aiyaa..after PM umumkan kenaikan 13% tu, kan Presiden Cuepc dah habaq gaji baru n pelarasan serta tunggakan akan dibayar pada mac ATAU april..bukan compulsory mac..kalau kau biasa dgn bahagian kewangan, mesti kau tahu kalau dia umum awal bulan mac, confirm2 la akhir bulan tu tak dapat lagi sebab ada banyak kekangan..kira baik la bulan 4, kalau bulan 5 atau 6 tak ke naya..aku expct bulan 6..tapi dah diumum bulan 4, alhamdulillah..bersyukur sikit..dan sabar..ustaz ustazah kat sek dulu tak ajar banyakkan bersabar ke?

Org Borneo berkata...

Harap PM telus utk pemberian Cola, penjawat awam dari sabah/sarawak x di byr cola berkhidmat di semanjung,sedangkan BIW lebih kecik dr cola....sabah/sarawak adalah kubu kuat yg memberi kemenangan kerajaan PRU12,jgn sampai lupakan apa yg di berikan oleh penjawat awam dr sabah/sarawak,kami boleh mengubah segalanya dlm PRU13 jika kerajaan yg ada s,kang x berlaku adil dgn Penjawat awam dr sabah/sarawak.

Tanpa Nama berkata...

bukti BN sentiasa mendahulukan rakyat. Pembangkang sekalipun x pernah menaikkan gaji kita.

terima kasih BN. terima kasih UMNO. hanya pemimpin UMNO yang jujur, ikhlas dan bertaqwa.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Buta perut ka awak ni... pembangkang nak bagi naik macam mana ,nama pun pembangkang bukan kerajaan...jujur tahi tahi kucing...bolot penting perut sendiri adalah............

Tanpa Nama berkata...

perhatian kepada semua PA.

TUNGGAKAN JANUARI AKAN DIBERI BULAN APRIL.CONTOH GAJI BULAN DISEMBER X 13%= ---.BULAN APRIL DAPAT GAJI 13%.KGT 2012 AKAN DIBERI KEMUDIAN. (MUNGKIN BERSAMA TUNGGAKAN)

BETULLLLLLLLLLLL

Tanpa Nama berkata...

Apa la bangang sangat kerja dengan toke/bos lain. nak suruh toke/ bos lain yang naik gaji he.. hee..hee...
ada juga orang macam ni

Tanpa Nama berkata...

LANGKAH LANGKAH UNTUK MENINGKATKAN HASIL MELALUI PEMIKIRAN DILUAR KOTAK.

SETUJU,SERAPKAN ELAUN SEBAGAI
GAJI....SUPAYA LEBIH RAMAI PA LAYAK UNTUK BAYAR CUKAI SUPAYA HASIL KERAJAAN MENINGKAT UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA.

selain itu tiada lagi PA yang bergaji bawah 1000.Ini telah melepasi paras kemiskinan,dan ternyata telah melebihi gaji minimum.

Tanpa Nama berkata...

LANGKAH LANGKAH UNTUK MENINGKATKAN HASIL MELALUI PEMIKIRAN DILUAR KOTAK.

SETUJU,SERAPKAN ELAUN SEBAGAI
GAJI....SUPAYA LEBIH RAMAI PA LAYAK UNTUK BAYAR CUKAI SUPAYA HASIL KERAJAAN MENINGKAT UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA.

selain itu tiada lagi PA yang bergaji bawah 1000.Ini telah melepasi paras kemiskinan,dan ternyata telah melebihi gaji minimum.

UMUM berkata...

Kita sama2 tunggu PM akan UMUM TUNGGAKAN kenaikan gaji ssm 13%.Bila akan di bayar.Tahun ini adalah tahun umum.

Tanpa Nama berkata...

Buta perut ka awak ni... pembangkang nak bagi naik macam mana ,nama pun pembangkang bukan kerajaan...jujur tahi tahi kucing...bolot penting perut sendiri adalah............

Khamis, Mac 22, 2012 9:01:00 PM
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Salam Sahabat

Saya setuju dengan Saudara manaf Jali Khamis, Mac 22, 2012 12:36:00 PM

Menyatakan-nyatakan nikmat Tuhan itu ialah sebagai syukur yang besar, dan sebaliknya (sembunyi akan dia) itu ingkar dan siapa tiada syukur akan nikmat yang sedikit, tentu pula ianya tiada bersyukur akan yang banyak kerana kurang latihannya. Dan juga siapa tiada syukur akan manusia ialah yang tiada mahu bersyukur kepada Allah. Dan berhimpun jamaah muslimin itu rahmat besar dan bercerai-cerai mereka kecelakaan besar pula.

Riw Al- Bahaqi

Dan ingat 2 perkara disegerakan oleh Allah seksaannya dari dunia lagi:-

1. Zalim
2. Buat durhaka kpd 2 ibubapa.
Riw At-Thabrani.

Salam Hormat BP

Firaun Pedu berkata...

setuju dgn saudara diatas, mmg xdak langsung pemimpin Umno kaya raya, semuanya zuhud dan hidup dalam serba kekurangan. Maklum la, semua harta termasuk komisen projek diwakafkan ke rumah kebajikan, anak yatim dan rumah urut.

Di KEDAH, rumah Mahdzrir Khalid mantan MB BN yg 6 juta ringgit masih terbengkalai lepas BN kalah. Harap sangat la BN menang agar rumah baginda Mahdzir dapat disiapkan. Ni berita dari pegawai KCS sendiri.

Ahli UMNO kedah semuanya ikhlas, x dak sorang pun pernah sapu projek, kerana semuanya takutkan Tuhan, setakat kecil2 mcm main ekor, minum arak dan tibai betina Siam tu sikit ada la, tp boleh taubat nanti.

BN Menang, Mahdzir Senang berkata...

GEMPAR, PAS MEMANG KUAT RASUAH!


Rumah Mahdzir Khalid RM5 juta di Pedu

PADANG TERAP: "Rumah itu dianggarkan dalam lingkungan harga RM 4juta hingga RM 5 juta, pondok pengawalnya sahaja berharga RM 40,000, baru berapa tahun saja jadi Menteri Besar," beritahu seorang orang kuat Umno di Pedu.

Sekali pandang memang rumah yang didakwa milik Mahdzir Khalid yang terletak di tepi jalan berdekatan bulatan Naka-Sik itu tidak mahal, rumah setingkat tetapi cukup luas dan difahamkan bahan binaan yang digunakan dari jenis yang mahal.

Kalau benar ia bernilai RM 5 juta, berapa ringgitkah simpanan Mahdzir dalam sebulan bagi mengumpul sebanyak itu jika dibandingkan gajinya sebagai seorang MB yang baru tiga tahun memegang teraju kerajaan Kedah

Tanpa Nama berkata...

Salam Sahabat

Saya setuju dengan Saudara manaf Jali Khamis, Mac 22, 2012 12:36:00 PM

Menyatakan-nyatakan nikmat Tuhan itu ialah sebagai syukur yang besar, dan sebaliknya (sembunyi akan dia) itu ingkar dan siapa tiada syukur akan nikmat yang sedikit, tentu pula ianya tiada bersyukur akan yang banyak kerana kurang latihannya. Dan juga siapa tiada syukur akan manusia ialah yang tiada mahu bersyukur kepada Allah. Dan berhimpun jamaah muslimin itu rahmat besar dan bercerai-cerai mereka kecelakaan besar pula.

Riw Al- Bahaqi

setuju kelapa hotak ko...ada ke manap jeli boleh kata borak obama x penah naikkan gaji dia! yg ko sokong org gila psl?

wei...kalu nak ulas psl bersyukur ke ndak tenguk jam la. kalau diberi betis x cukup peha pula yg dimahunya itu baru nama x berterima kasih. itu baru nama manusia pelahap. ini apa yg diperkata adalah tentang hak....dah janji...kalau main2 ngan janji...itu kena tegurla. ko dok jilat watpa?

bersyukur gaya ko aku kira Melayu dengan Islam sekali boleh kena jual tau. Tuhan telah menentukan takdirNya...yg lemah itu makanan yg kuat. bersyukur ke kalau ko kena makan? lebai lembik beginilah yg aku palaing benci!

Tanpa Nama berkata...

Mahadir Khalid harta banyak, kebun getah bepuluh relung. bendang bepuluh ekar.Moha bukan thu.Harta belah Kho Nerang tolak hak org lin ,semua hak dia.Tak heran la dia nak buat umah besa mana pun/bpa juta pun.Sbl jadi YB dia dok hipun duit dah.Bila jadi YB dia pun buat la umah.Moha dok tuduh dia macam2. Sian kat dia.Dah ka dulu dia dok motong hipun duit.Bale g la kat dia.Tok sah dok kacau la.

Tanpa Nama berkata...

Parti..parti..parti...x boleh dipercayai 100%..yang baik kita ikut yang x baik kita positifkan..biar jadi baik jugak..

+ + parti pembangkang..jangan hanya pandai bangkang yang mana bangkangan itu jatuh ke diri sendiri...contoh dah banyak..pk2 kanlah yee...sekian..=)

Tanpa Nama berkata...

Firaun Pedu berkata

Kalau benar ia bernilai RM 5 juta, berapa ringgitkah simpanan Mahdzir dalam sebulan bagi mengumpul sebanyak itu jika dibandingkan gajinya sebagai seorang MB yang baru tiga tahun memegang teraju kerajaan Kedah

Khamis, Mac 22, 2012 10:41:00 PM
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Assalamualaikum Sahabat

Sehaluan dan memang benar diakui dengan pendapat saudara dan sayapun tertanya hakikatnya camna boleh terjadi sebegitu. Memang benar terletak sebelah kiri selepas bulatan di Padang Kerasak sebelum Pekan Naka. Ini saya memang amat tak bersetuju dan sebagai rakyat kalangan Pedu saya pun kelu juga.

Tetapi mengikut apa yang saya dapat dalam sekitar 3 juta. Maaf saudara sebab saya pernah kerumah itu dan tiada ada rumah pengawalpun. Itu minta maaf dan saudara tersalah taksir.

Sebenarnya saya bukan dari kawasan Naka tapi saya tahu. Terdapat 3 bangunan semuanya. Terus terang sayapun tak berapa suka padanya dan saya lebih suka pada YB Dato Syed Sobri.
Mu sebut saja Naka dan Pedu semua ku TWO DAY...... mu carilah siapa ku????
Tapi apa kurang dengan rakan sahabat. Mu Takkan Tak TWO DAY.

antaranya :

Tabung Amanah Serambi Mekah didakwa tidak pernah melaporkan jumlah wang yang telah diaudit sepanjang penubuhannya sejak 21 tahun yang lalu.

Ini merupakan satu pendedahan yang mengejutkan tatkala tabung ini yang diilhamkan oleh Tok Goku Nik Aziz berani membuat kenyataan yang bercanggah melabel tabung ini dengan nama 'Serambi Mekah'.
(Rasuah RM 6 juta Tabung Serambi Mekah)

Kos pembinaan mahligai Nasaruddin Nasution RM 2 Juta di Kelantan (Tak sampai sepenggal jadi YB)

Mu ingat ku Tak TWO DAY
Gelagat Ahli Majlis Kuala Nerang asyik minta wang kat kontraktor termasuklah Bang Mud Gelong, Sahabat Azam sendiri dan Kes Ahli majlis kat Dannok Day. termasuk dengan Mid kolek bas....

Kalau nak dedah banyak sahabat penyelewengan kaum kerabat sahabat dan TWO Tak Masuk lagi kaum sakat YB Saudara. Saya kenal dan tahu semuanya kalau sebut saja Daerah Padang Terap.

Apapun aku masih setia pada UMNO. Sebab aku tak suka Islam campur Kafir Harbi. Dulu kaum sakat sahabat keluar fatwa UMNO+MCA (Kafir Zimmi) = Kafir.

Camana pulak dengan PAS + Kafir Harbi =??????

Mu tak TWO Day aku punya berpuluh bukti PAS dan PKR seleweng cuma taknak ja keluarkannya.

Salam Sahabat maafku kerana ku tak sehaluan dengan mu apapun dua tangan kuhulur sebagai tanda persahabatan.

Aku yang hina BP.

Tanpa Nama berkata...

yg di atas.

x pyah banyak putar. ko tahu gimana SPRM bertAindak terhadap pembangkang? Nak tau...kek hadiah pun boleh kena siasat! cuba ko lapur 6 juta. akau rasa ketursan Nik Aziz yg dah mati pun kena siasat!

jadi xyah nak goreng. bodo saja bunyinya.

Tanpa Nama berkata...

Mahadir Khalid harta banyak, kebun getah bepuluh relung. bendang bepuluh ekar.Moha bukan thu.Harta belah Kho Nerang tolak hak org lin ,semua hak dia.Tak heran la dia nak buat umah besa mana pun/bpa juta pun.Sbl jadi YB dia dok hipun duit dah.Bila jadi YB dia pun buat la umah.Moha dok tuduh dia macam2. Sian kat dia.Dah ka dulu dia dok motong hipun duit.Bale g la kat dia.Tok sah dok kacau la.

Khamis, Mac 22, 2012 11:15:00 PM
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Assalamualaikum

Mu nie betul2 oirang Kuala Nerang tengok gaya mu cakap tu memang piau betuii. Mu buat pa lai lanie niee. Syok toil tengok gaya mu cakap. Mu dok motong kai lanie.
Ku juga thuu motong, buat bendang juga ku thuu, naik phon pun leh juga, main sungai, nak rempitpun leh ga. pendek kata mu begitu aku smua leh buat...
Cam kenal mu dok Padang Sanai atau belah Pedu. Aku kenai juga dengan budak2 siam tuu. masa kolah dulu ada dema ngaji dengan ku.

Tapi ku tak padai cakap siam sebab orang kapung ku smuanya melayu. Mu leh cari ku dok kat Alo Sta jadi budak banda dahh tapi masih jiwa kampung giii...

Sawaddi Khap?
Khun Ma Chai Nai...

Salam Hormat BP See You Again

Tanpa Nama berkata...

yg di atas.

x pyah banyak putar. ko tahu gimana SPRM bertAindak terhadap pembangkang? Nak tau...kek hadiah pun boleh kena siasat! cuba ko lapur 6 juta. akau rasa ketursan Nik Aziz yg dah mati pun kena siasat!

jadi xyah nak goreng. bodo saja bunyinya.

Khamis, Mac 22, 2012 11:37:00 PM
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Assalamualaikum Sahabat

Mu takyah lakonlah tegok gaya mu tulis ku dah tu. Mu nak tiru takkena. Ikut kata jurulatih ku dulu semasa ngaji kat..... ikan baka pun dia tu dah mana tina dan jatannnya.

Salam hormat BP

Tanpa Nama berkata...

Kepada sahabat tanpa nama.Banyak yang aku tak thu tentang pdg terap de. Mu royak la apa lagi yang mu thu tu. Aku pun nak thu juga. Ni dema dok royak kata rumah mahadir berjuta2. aku pun tak nah g tengok , denga dema kata. Pa sahabat ku royak mari apadia lagi penyelewengan . Royak g la, kawan pun nak thu juga.

Tanpa Nama berkata...

Sawaddi.Pane mu teka de. Aku dok kho nerang. Tapi dalam g ka kampung nu. Aku pun tak dok kg dah. dok balik lama2 skali.tak dan la ni nak balik. Tapi tak joh sangat. Atas sikit pada alo sta.joh la sikit pada mu.Mu dok kg pa, kat kho nrang tu.

ank jti kho nrang.

Tanpa Nama berkata...

ank jti kho nrang.

Jumaat, Mac 23, 2012 12:09:00 AM
=====================================

Merongphang.. Tak thuu tuu tak leh tupang. Minta maaf dhaee ku rhaleik tengok bowling. Ku pun budak blah kuala nerang gak.. cam mu jugak. Ku lheih agak mu dok kat sungai petani laniee. Mu tuu eiih ku dok tangna. Okey salam sahabat dan minta maaf kiranya menyinggung perasaan dan boleh katakan kerap juga pulang kekampung...

anak jati Kuala Nerang.

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/03/jadual-gaji-minimum-maksimum-2012.html?m=0

TEKNIKAL DAN PERTANIAN berkata...

KALAU PENJUMUDAN UNTUK KUMPULAN TERNIKAL DAN PERTANIAN TAK DIBUAT ...AKIBATNYA 70,000 ORANG PA DLM KEMENTERIAN AKAN UNDI PAKATAN RAKYAT(PR)...
BUKAN ITU SAJA...SAUDARA MARA JUGA AKAN DIAJAK BERSAMA UNTUK UNDI PAKATAN RAKYAT(PAS, KEADILAN DAN DAP)
ASAS 70,000 ORANG X 5 ORG AHLI KELUARGA = 350,000 ORNG AKAN UNDI PEMBANGKANG...ITU BELUM LAGI KEMPEN KEPADA ORANG AWAM..HATI-HATI NAJIB.

Tanpa Nama berkata...

Jumaat, Mac 23, 2012 10:29:00 AM
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Salam semua sahabat J dan G. Jangan sahabat tengok kumpulan sahabat saja kerana pemimpin atasan perlu tengok keseluruhannya. Saya tahu Pertanian memang ramai Ahli PAS kalau cakap saja di Kedah. Saya ada kawan3 kat Pertanian dan ada juga kawan2 kat JKR. Kekadang kita terlalu ikut perasaan dan kekadang kita jual nama untuk kesenagan diri. Mengapa tak ugut MB Kedah sama sebab sekarang apa dia bagi???.

Kekadang kita banyak berlakon untuk kepentingan diri walaupun nawaitu kita lari dari landasan sebenarnya. Sepatutnya tuanpuan harus bersyukur seadaanya kerana kehadiran tuapuan bukan dijemput tetapi tuanpuan datang sendiri merelakan hati untuk berbakti dan setuju dengan syarat2nya. Pernahkan tuanpuan renung kembali apabila tuanpuan relahati dan malah berjanji dan sumpah setia menurut apa majikan kehendaki?

Kini siapa mungkiri dan langgar sumpah janji?. Bagi saya biarlah kesemua PA Gred 17 sebanyak 350,000 orang dapat merasainya kerana mereka hak bersama itu baru keadilannya namanya. Biarlah dinaikkan Grednya walaupun hanya dapat RM 10.00 . Bayangkan kosnya RM 3.5 juta penambahannya. Itulah keadilan namanya.

Ingatlah sahabat jika Persekutuan akan dapat tunggakan pada April 2012 bagi negeri Kedah seawalnya Bulan Julai 2012. Tetapi ingatlah saya bersyukur pada Illahi dan terima kasih pada PM dan semua yang terlibatnya dapat juga mendapat kenaikan 13% daripada gaji pokoknya. Banyak tuu dan bukan sekali tapi berterusannya.

Jangan tamak biarlah kerajaan bagi mengikut edarannya dan percayalah saya doakan kalian semuanya akan merasai kenaikan Grednya.

Aku sayang PM kita dan Negara Malaysia dan jauhi daripada kejahatan golongan dan sekutu yahudi Laknatullah.
Maaf komen seadaanya sebab dlm perjalanan.
Salam hormat dan yang hina Flower.

Tanpa Nama berkata...

kola pun dikira tunggakan dari bulan jan jugak ke?

Tanpa Nama berkata...

"Nantilah, saya undi... tengok Hari Mengundi nanti,"

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Khas Kepada Firaun Kedah

Ini untuk renungan tuan hamba yang budiman dan alim bijaksana.

http://mediawangsamaju.blogspot.com/2012/03/bukti-sahih-kerajaan-pas-kedah-gadai.html

BUKTI SAHIH ... Kerajaan PAS Kedah GADAI TANAH RIZAB MELAYU Pada DAP
Posted by Melayu Atas Pagar | Friday, March 23, 2012

Dengan rendah diri saya harap Tuan Alim Bijaksana boleh terang apa maksudnya ini. Apakah ini dinamakan perjuangan Islamnya atau sekadar jual namanya.

Maaf tuan kiranya menggagu emosi tuan daripada saya yang hina BP budak semalam. Dan kalau nak lagi banyak lagi....

Tanpa Nama berkata...

Firaun Pedu BerkataKhamis, Mac 22, 2012 10:35:00 PM
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Salam Tuan

Harap tuan link ini satu lagi

http://jebatberkokok.blogspot.com/2012/03/doa-dalam-tokongdoa-masuk-syurga.html

Tolong jelaskan apa sebenarnya yang berlaku semasa gambar ini diambil. Perdana Menteri berucap di dalam majlis di Batu Caves pun dikatakan salah dari segi agama apa pula tarafnya bila orang Islam Pemimpin Tuan berdoa di dalam tokong?

Ini satu lagi tuan

http://www.pisau.net/2012/03/mat-sabu-tak-kisahyou-all-kisah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+pisau%2FBlSP+%28PISAU.NET%29#

KUBANG PASU - Meskipun kontroversi rakaman perbualan berbaur lucah yang mengaitkan Mohamad Sabu dengan seorang wanita boleh memburukkan imej Pas tetapi beliau tidak menggunakan ceramah beliau di Stadium Mini Jitra di sini malam tadi untuk menjelaskan isu berkenaan

Tolong Tuan Jelaskan dimana letaknya taraf akhlak ulamak Nombor Dua Tuan.

Maaf tuan sebab semua itu tuan mahukan dan harap tuan bagi komen dan alasannya. Nama baik harus dijaga tuan jangan kerana pulut santan binasa dan kerana mulut tuan Parti Tuan ikut samanya....

Mai jemput sama makan tuan... tengah rest masa nie dan nanti lain lain komen boleh rujuk dengan Cik Sonah dan Pak Cik Gongjerng hal PA sebab mereka memang arifnya dan lagi bijaksananya.

Saya yang hina BP

Tanpa Nama berkata...

jangan percaya sangat........ sekarang ni pelbagai pengumuman dibuat tapi hasil kosong ha......
Khamis, Mac 22, 2012 8:42:00 AM

-------------------------------------

mengadap blogger jer, mau tak first.

Tanpa Nama berkata...

Umum leeeee....first

Khamis, Mac 22, 2012 8:11:00 AM

-------------------------------------

mengadap blogger jer, mau tak first.

Tanpa Nama berkata...

BUKTI SAHIH ... Kerajaan PAS Kedah GADAI TANAH RIZAB MELAYU Pada DAP
Posted by Melayu Atas Pagar | Friday, March 23, 2012

Dengan rendah diri saya harap Tuan Alim Bijaksana boleh terang apa maksudnya ini. Apakah ini dinamakan perjuangan Islamnya atau sekadar jual namanya.

===================================

orang sekarang dah tak baca dah berita macam ni.....akhir akhir ni nampak makin galak kedah,selangor kelantan dihentam....kita tengok je lah keputusan pru nanti.JANGAN CAKAP PASAL POLITIK DISINI,FOKUS PADA PERJUANGAN CEUPACS.

Maaf tuan kiranya menggagu emosi tuan daripada saya yang hina BP budak semalam. Dan kalau nak lagi banyak lagi....

===================================

Tanpa Nama berkata...

gaji minimum tak penting. yang patut diminimumkan adalah kapitalis2 besar yang membekal dan mengawal barang keperluan.

itu orang patut diminimumkan. baru la gaji RM 800 pun tak sakit macam 15 tahun lepas.

gaji naik takda makna apa apa. esok2 penyangak2 ni akan naikkan barang lagi. gula, tepung, barang makanan, bahan binaan, alat ganti kenderaan yang ramai maklum BANGSA MANA yang menguasainya.

itu yang patut dikawal dan diMINIMUMkan

Tanpa Nama berkata...

Macam mana kalau pekerja itu sekadar pekerja kontrak (contract for service)adakah dapat menerima kenaikan gaji minimum oleh pihak kerajaan??? Satu hal lagi pekerja kontrak ini tiada pemotongan bagi KWSP & SOCSO. Harap pihak kerajaan ambil perhatian.

Tanpa Nama berkata...

TEKNIKAL DAN PERTANIAN berkata...

KALAU PENJUMUDAN UNTUK KUMPULAN TERNIKAL DAN PERTANIAN TAK DIBUAT ...AKIBATNYA 70,000 ORANG PA DLM KEMENTERIAN AKAN UNDI PAKATAN RAKYAT(PR)...
BUKAN ITU SAJA...SAUDARA MARA JUGA AKAN DIAJAK BERSAMA UNTUK UNDI PAKATAN RAKYAT(PAS, KEADILAN DAN DAP)
ASAS 70,000 ORANG X 5 ORG AHLI KELUARGA = 350,000 ORNG AKAN UNDI PEMBANGKANG...ITU BELUM LAGI KEMPEN KEPADA ORANG AWAM..HATI-HATI NAJIB.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

PIGILAH LU....siap mau ugut-ugut. Apa hak lu nak kata 350 ribu undi pembangkang. Lu dan 4 lagi anak beranak boleh la lu nak wakil.
LAGI pun lu memang pembangkang tapi gaji nak lebih.
Gini lah : Tada hepi kalu Lu belah la dari kija gomen, tada sapa nangis keriyau. Ada tulur kalu tada hepi lu berenti kija gomen la. Mau lebih bisnes la kasi Melayu ekonomi kuat maaaa.

tada tuduh2 350 ribu. itu ramai loo

tulur ada

Tanpa Nama berkata...

WAK PARANG TUMPUL HE.HE..HE...!

kepada Pengulas yang bernama BP:
wak nasihat kalo nak tulis disini gunalah bahasa yang orang mudah paham, ini tidak sekejap siam, sekejap pantai timor, sekejap mandarin.i jangan suka cemuh orang lain dan pro macam tu. Dan lagi Wak tau BP pandai semua bahasa tu tapi dalam penulisan tak boleh LULUS kalau periksa ..he.he..he...!

Tanpa Nama berkata...

TUMBANGKAN BN DALAM PRU 13!!!!

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN TEKNIKAL DAN PERTANIAN AKAN UNDI PAKATAN RAKYAT!!!
70,000 PA YG TERLIBAT DISARAN UNTUK UNDI PR DALAM PRU 13 SEBAB PEJUMUDAN KAMI ADA ASAS TAPI KERAJAAN TOLAK!!!
JADI KAMI SEMUA PUN TOLAK KERAJAAN BN.
KERAJAAN GILA!!!HAPUSKAN MEREKA BN.

Teknikal dan Pertanian berkata...

KUMPULAN TEKNIKAL DAN PERTANIAN AKAN UNDI PAKATAN RAKYAT!!!
70,000 PA YG TERLIBAT DISARAN UNTUK UNDI PR DALAM PRU 13 SEBAB PEJUMUDAN KAMI ADA ASAS TAPI KERAJAAN TOLAK!!!
JADI KAMI SEMUA PUN TOLAK KERAJAAN BN.
KERAJAAN GILA!!!HAPUSKAN MEREKA BN.

Ahad, Mac 25, 2012 10:47:00 AM

___________________________________

Saya sokong kenyataan di atas dan kita juga akan berkempen tolak BN kepada saudara mara dan kawan2 untuk tolak BN dan undi PR sebab PR setuju dengan penjumudan gred J dan G dari 17 ke 27 berasaskan Sijil Kemahiran yg dimiliki.

Kerajaan BN tak pandai tapi PR hebat...tahu mana yg betul dan patut dilaksanakan...Hidup PR dan kami sokong anda.

Tanpa Nama berkata...

UNDI PAKATAN RAKYAT,HIDUP SEMPURNA.
TOLAK BN UMPAMA TOLAK BALA.

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN TEKNIKAL DAN PERTANIAN AKAN UNDI PAKATAN RAKYAT!!!
70,000 PA YG TERLIBAT DISARAN UNTUK UNDI PR DALAM PRU 13 SEBAB PEJUMUDAN KAMI ADA ASAS TAPI KERAJAAN TOLAK!!!
JADI KAMI SEMUA PUN TOLAK KERAJAAN BN.
KERAJAAN GILA!!!HAPUSKAN MEREKA BN.

---------------------
Apakah undi tuan Lem di atas berasakan samada jumud atau tak jumud jawatan (jumud suka BN kalu tak jumud suka PR} BUKAN berasaskan calon, parti dan lain-lain sebab yg lebih ilmiah.
KALAU SETAKAT FAKTOR JUMUD TAK JUMUD ELOK LU BELAH AJE DARI KIJA GOMEN BEJUTA LAGI KAT LUAR TU NAK GANTIKAN LU. NAK LEBIH PEGI BISNES LA LU.... DASAR SIJIL CIPUT.
Nak undi mesti berdasarkan manifesto, akhlak calon, agama, masyarakat madani etc bukan lah jumud tak jumud gred.

Hampehh

BUKAN PENGIPAS PTD berkata...

menyalak pasal PTD dalam ni tak guna. diorang tak layan blog "low class" macam ni.


kalau rasa diri tu mampu menyaingi PTD dalam bertutur kata:

sila lawat -> http://forum.ptdportal.com/

PERHATIAN: anda perlu bersedia untuk mendaftar username berulang-ulang kali ataupun risiko username sedia ada kena ban. ini kerana moderator di sana tak boleh tengok orang yang offend PTD.

percayalah, aku pernah main tembak-tembak dalam tu ibarat counter strike, dimana aku sorang dibalas dengan 20 orang PTD yang takda kerja yang layan aku masa waktu pejabat.

warghh kah kah kah

silalah!

Tanpa Nama berkata...

ah bodo le forum tuh. sembang cam budak skolah. dok canang skim sendri jer.

syok sendri jugaaa. ahaha
pi blaja dgn F ler camner nk wat web & forum. buruk sgt rupa nyer

Tanpa Nama berkata...

umum ...umum jgn x umum...tahun ni tahun umum...bila nk umum pru i3..aku dah x sabar nak pangkah ni...he he he

Ezzu Raza berkata...

http://ezzuraza.blogspot.com/2012/03/pengiraan-anggaran-gaji-pencen-kerajaan.html

Tanpa Nama berkata...

contohi bank rakyat....belum "umum "dividen...duit dah masuk akaun...tahniah bank rakyat

Anti BLOGGER MURAHAN berkata...

Ezzu Raza:

lu jangan semak la di sini buat SPAM. blog kau tu sampah. takda sapa berminat nak masuk

bila aku masuk, post komen, tau pulak emo.

memang dasar mat MLM. tau buat spam & jaja benda murahan merata saja.

GAJI MAKSIMUM berkata...

MASA MASUK TENDER, LETAK HARGA TINGGI UNTUK GAJI PEKERJA. TAPI SELEPAS DAPAT TENDER, GAJI YANG DITULIS TIDAK DIBERIKAN KPD PEKERJA SEBAGAIMANA YG DITULIS. PIHAK KERAJAAN SEPATUTNYA MEMASTIKAN APA YANG DITULIS DIBUAT SEPENUHNYA OLEH KONTRAKTOR. KALAU TIDAK SAMPAI BILA PUN TAKKAN SELESAI ISU GAJI MINIMUM.

Tanpa Nama berkata...

kat sini pun ada. anti blog murahan delete la. adoi!!!