SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

09 Mac 2012

CUEPACS HARAP SURUHANJAYA KAJI PERKHIDMATAN AWAM DILAKSANA SECEPAT MUNGKIN

Bernama
9/3/2012



MELAKA, 9 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap penubuhan suruhanjaya bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia dapat dilaksanakan segera.

Presidennya Datuk Omar Osman berkata sebaiknya perbincangan berhubung langkah penambahbaikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) dimulakan dari sekarang selepas sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan.

"Kita harap suruhanjaya ini cepat ditubuhkan dan dapat jasa baik Perdana Menteri, siapa yang jadi pengerusi (suruhanjaya) dapat diumumkan secepat mungkin.

"Ini kerana nak menyediakan sesuatu skim bukannya mudah," katanya kepada pemberita selepas majlis taklimat bersama anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) negeri Melaka di Ibu Pejabat Kontinjen Melaka, di sini Jumaat.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada perjumpaan khas penjawat awam di Putrajaya semalam. Beliau turut mengumumkan pembatalan SBPA dan pelaksanaan semula SSM yang ditambah baik, termasuk pelarasan gaji antara tujuh hingga 13 peratus.

-- BERNAMA

407 ulasan:

1 – 200 daripada 407   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Apapun sebagai PA saya semua setuju...cuma kenaikkan pangkat ikut time base kepada guru perlu diperluaskan ke PA lain...

Guru dapat 8 tahun...PA lain pun kena dipertimbangkan juga untuk time base...sama macam guru 8 tahun atau paling kurang pun 10 tahun.

Jangan kerana nak menjaga hati 400ribu ahli NUTP...kerajaan melupakan lagi 900ribu PA lain.

Kami PA hanya ada elaun standard EKA, COLA, BITP yang juga dinikmati guru...elaun-elaun lain tiada, sekurang-kurangnya jika ikut time base, boleh meningkatkan taraf hidup kami.

Tanpa Nama berkata...

1). Anjakan Gaji Aras 4 perlu diberi.
2). PA perlu merujuk kpd kesatuan masing-masing untuk cadangan/perkara penambahbaikan dpd masa ke semasa mengikut skim mereka.
3). Jkuasa Cuepacs perlu bertindak segera, jangan menunggu ... SERANG !.

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs perlu tubuhkan Jawatankuasa Kajian Semula semua ELAUN patut disegerakan !!!!

Semua Kesatuan perlu bersatu dan tidak bergerak SENDIRI ...

Azih Muda dilantik Presiden Cuepacs baru ... hingga pemilihan 2013.

Omar Osman perlu letak jawatan, tugas SBPA sudah berakhir. Patuhi keputusan mesyuarat kongres cuepacs pd 27 Disember 2011.

Tanpa Nama berkata...

http://www.malaysiakini.com/news/191627

hahahaha padan muka korang mca pun sokong sbpa. tu la benci sgt dap. hidup mca hidup mca hidup mca hidup chua soi lek.

Tanpa Nama berkata...

Azih Muda dilantik Presiden Cuepacs baru ... hingga pemilihan 2013.

Omar Osman perlu letak jawatan, tugas SBPA sudah berakhir. Patuhi keputusan mesyuarat kongres cuepacs pd 27 Disember 2011.

DAH DPT GADING BERTUAH TANDUK TIDAK BERGUNA LAGI YER...TAKDA SIAPA YG SETUJU....BANYAK DAH SUMBANGAN OMAR OSMAN PADA PENJAWAT AWAM....

Tanpa Nama berkata...

Itulah akujanji Omar.
Baca minit mesyuarat kongres cuepacs 27 disember 2011.
Tugas terakhir belaiu ialah SBPA !!!! Belaiu dah umur 61 tahun .

Tanpa Nama berkata...

Sebuah suruhanjaya untuk mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia, yang bukan sahaja melibatkan sistem saraan tapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan yang diperlukan negara.

*Wujudkan banyak jawatan-jawatan dan gred-gred baru bagi kumpulan bawahan dan pertengahan*

Tanpa Nama berkata...

umur 61 tahun ? atuk !
melalut ... koperasi, obama ... issshh issshh mentaliti pejadah !

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR, 9 Mac: PAS menuntut penjelasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung status terkini kakitangan Kumpulan Premier setelah Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) diumum mansuh semalam.

Ini kerana, kumpulan tersebut difahamkan telah diwajibkan bersara pada 31 Disember tahun lalu dan diserap sebagai kakitangan berstatus kontrak di bawah SBPA sejak Januari lalu.

"Sekarang SBPA dah diumum mansuh, jadi saya nak tanya apa status mereka (kumpulan premier) sekarang ini.

"Mereka sudah tandatangan surat pertukaran kepada jawatan kontrak, dan sudah dibayar gaji lebih tinggi mengikut SBPA malah ada yang sudah dapat ganjaran pesara sehingga mencecah RM500,000. Adakah mereka kena bayar balik atau bagaimana," soal Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menuntut penjelasan kerajaan.

Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini bahawa Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) dimansuhkan dan Skim Saraan Malaysia (SSM) dikembalikan dengan penambahbaikan.

Selain itu Najib turut mengumumkan pelarasan gaji SSM dengan kenaikan 13 peratus bagi kumpulan pengurusan, profesional dan pelaksana dari gred 1 hingga 54.

Untuk gred utama kumpulan JUSA C, B dan A pula menerima kenaikan 9 peratus.

Turus 3 dan 2 menerima kenaikan sebanyak 8 peratus manakala turus 1 pula 7 peratus.

Mengulas lanjut, Mahfuz berkata, beliau khuatir tindakan pembatalan SBPA yang diumum Najib semalam mempunyai kesan perundangan terhadap kumpulan premier ini yang boleh mengambil tindakan mahkamah terhadap kerajaan.

Turut dipersoalkan, sekiranya kumpulan ini ditukar semula kepada status asal sebelum ini, adakah gaji mereka akan dibayar sama seperti sekarang atau lebih rendah seperti asalnya.

Jumlah sudah dibelanja

Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena turut memohon penjelasan Najib berhubung jumlah wang yang telah dihabiskan untuk tujuan perlaksanaan SBPA sejak ianya dicadangkan tahun lalu.

Menurut Mahfuz, rakyat harus tahu berpa jumlah yang telah dibazirkan kerajaan untuk satu skim yang tidak dibincang dengan teliti dan akhirnya diumum mansuh itu.

"Berapa jumlah duit yang sudah dihabiskan untuk tujuan ini? Saya hairan kenapa perdana menteri boleh bersetuju dengan cadangan JPA ini.

"Pada saya perdana menteri sudah hilang kelayakan. Selepas PRU saya rasa banyak lagi benda celaru macam ni akan diperkenalkan," katanya.

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Teknik Semenanjung (MTSU) mahu CUEPACS meneruskan usaha Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dan Sistem Saraan Malaysia (SSM) dibatalkan.

MTSU adalah anggota gabungan CUEPACS.

Setiausaha Agungnya, Samuel Devadasan, berkata pendirian CUEPACS selama ini untuk menamatkan SSM bagi mewujudkan sistem gaji lebih baik kepada anggota sektor awam.
"MTSU kecewa apabila SBPA dibatalkan manakala SSM dikekalkan dengan sedikit penambahbaikan," katanya ketika ditemui di bangunan CUEPACS sebentar tadi.

Samuel berkata, mesyuarat CUEPACS yang bermula kira-kira jam 3 petang tadi juga berlangsung dalam keadaan "panas" apabila kebanyakan pemimpin yang menghadirinya meluahkan rasa tidak puas hati dengan pembatalan SBPA.

Katanya, SBPA memberi semangat serta nafas baru kepada anggota sektor awam sebaliknya kini ia dibatalkan.

"MTSU berharap supaya SBPA dapat dilaksanakan manakala SSM dibatalkan," katanya.

Adam berkata...

PA yang lain bukan dilupakan, tetapi GURU tiada kenaikan Pangkat seperti PA-PA yang lain. Tambahan pula kebanyakan GURU memiliki Kelulusan yang agak tinggi. Guru Alaf ini tak dak lagi yang berkelulusan STPM, semuanya Ijazah. Di sekolah Rendah sahaja dah ramai ada Master tapi masih tak naik Pangkat. Bila ada Time Base barulah GURU-GURU merasai kenaikan Pangkat yang tak seberapa..!

Tanpa Nama berkata...

PUTRAJAYA, 8 Mac — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) telah dibatalkan berikutan kritikan yang ia hanya memberi kelebihan kepada pegawai atasan kerajaan sedangkan kakitangan bawahan menerima kenaikan yang rendah.
Perdana Menteri turut mengumumkan sistem sedia ada, Sistem Saraan Malaysia (SSM), akan ditambah baik.

Najib turut memberitahu penjawat awam ketika pertemuan bersama mereka di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini bahawa Ketua Setiausaha Negara hanya akan menerima kenaikan gaji sebanyak tujuh peratus, berbanding sistem SBPA yang menyaksikan pendapatan ketua penjawat awam itu mencecah RM60,000 sebulan.

Kadar bayaran terhadap KSU itu telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pekerja gred bawahan yang hanya diberi kenaikan serendah RM1.70, dan menerima bantahan daripada 1.4 juta kakitangan awam yang merupakan “lubuk undi” untuk Barisan Nasional (BN), memandangkan pilihan raya umum mungkin akan diadakan dalam masa terdekat.

Perdana Menteri turut mengumumkan bahawa kenaikan untuk Kumpulan Pengurusan dan Professional, dari Gred 1 hingga 54 adalah terhad kepada 13 peratus sahaja.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa Putrajaya terpaksa menambah RM2 bilion kepada RM2.6 bilion yang sebelum ini diperuntukkan di bawah SBPA.

Perdana Menteri terdahulu mengarahkan semakan semula terhadap skim berkenaan selepas kesatuan kakitangan kerajaan CUEPACS menentang pelaksanaan skim terbabit.

Sebuah panel diwujudkan dan diketuai oleh bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia (PSD) Tan Sri Ismail Adam dan diberi tempoh sehingga 16 April ini untuk membuat keputusan.

Keputusan untuk memansuhkan SBPA ini juga memberikan kesan terhadap peluang Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Abu Bakar Abdullah untuk menjadi Ketua Setiausaha Negara.

Tanpa Nama berkata...

1. Gaji minimum ditetapkan kepada RM1,500.

2. Time-based KUP dalam tempoh 10 tahun.

3. Elaun ITKA, ITP dan lain-lain elaun dinaikkan selaras dengan kenaikan COLA.

4. Elaun khas diberikan kepada PA berjawatan rendah yang mempunyai ijazah dan diploma. Ianya sebagai hadiah galakan sekaligus mengurangkan beban mereka dalam membayar balik pinjaman pelajaran kerana rata-ratanya berpendapatan rendah dan sederhana.

5. Peluang melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi diperluaskan kepada PA selain guru.

Tanpa Nama berkata...

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik membela diri terhadap tuduhan menipu kerajaan Malaysia membabitkan RM1.08 bilion dalam projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Hakim Datuk Ahmadi Asnawi memutuskan demikian setelah mendapati pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie ke atas bekas bekas presiden MCA itu.

Ling didakwa menipu kerajaan apabila beliau didakwa tidak mendedahkan kepada kabinet yang diketuai Tun Dr Mahathir pada masa itu mengenai kadar faedah tahunan tambahan sebanyak 7.5 peratus berhubung pembelian tanah untuk projek tersebut.

Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) telah menentukan bahawa harga tanah berkenaan, termasuk kadar kupon atau faedahnya pada RM1.09 bilion berdasarkan nilai kadar RM25 sekaki persegi.

Dalam penghakimannya sepanjang 83 halaman, Ahmadi berkata Ling telah mengetahui bahawa kerajaan perlu membayar dengan harga lebih tinggi daripada nilai RM1.09 bilion memandangkan beliau telah diberitahu mengenai perkara itu dalam satu mesyuarat terdahulu, namun tidak mendedahkannya kepada kabinet.

"Saya tidak teragak-agak apabila mendapati tertuduh telah mempengaruhi kerajaan untuk meluluskan harga berkenaan, yang mana kerajaan tidak akan berbuat demikian sekiranya mereka tahu mengenai faedah 7.5 peratus."

Tambahnya, seseorang yang berpendidikan, dengan wibawa dan latarbelakang seperti Ling tidak boleh memindahkan tanggungjawab dengan mendakwa telah diberi maklumat salah memandangkan menteri itu perlu mengetahui kandungan perjanjian tersebut.

Sebagai seorang anggota kabinet dan dengan tanggungjawab kementeriannya, Ling perlu mendedakan kos sebenar tanah berkenaan kepada kabinet, kata Ahmadi lagi.

Katanya lagi, Dr Ling juga tahu bahawa menteri itu boleh menyebabkan kerugian kepada kerajaan apabila gagal mendedahkan faedah 7.5 peratus itu.

Dr Ling didakwa melakukan semua kesalahan itu di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya antara 25 September dan 6 November 2002. [Baca berita penuh]

Sementara, Bernama melaporkan, Dr Ling, yang diwakili peguam Wong Khian Keong. Pihak pendakwaan yang diketuai Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah telah memanggil 25 orang saksi termasuk menteri kabinet dan pegawai kanan Kementerian Pengangkutan dan JPPH.

Bagi pertuduhan pertama, Dr Ling didakwa mengikut Seksyen 418 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun dengan denda atau kedua-duanya manakala bagi dua pertuduhan pilihan (pindaan), dia didakwa mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara lima tahun
atau dengan denda atau kedua-duanya.

Dr Ling telah didakwa pada 29 Julai 2010 dan dibicarakan selama tiga bulan bermula 1 Ogos tahun lepas.

Sementara itu, Dr Ling berkata beliau bersedia untuk memberi keterangan membela diri terhadap tiga pertuduhan berkenaan.

"Ya, sudah pasti, tetapi atas nasihat peguam saya," katanya di luar mahkamah apabila ditanya oleh media sama ada beliau bersedia untuk memberi keterangan selepas mahkamah memerintahkannya membela diri terhadap pertuduhan itu.

Ditanya mengenai saksi pembelaan yang akan dipanggil pada peringkat pembelaan, Dr Ling berkata beliau akan lakukan apa yang perlu berhubung perkara itu.

Tanpa Nama berkata...

PA mesyuarat minggu depan bincang SBPA

9 Mac 2012
PUTRAJAYA - Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dijadualkan bermesyuarat seawal minggu depan bagi membincangkan sama ada terdapat penjawat awam dan pesara yang sudah memperolehi bayaran gaji dan pencen mengikut skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang telah dibatalkan oleh kerajaan semalam.

Sumber JPA ketika dihubungi Bernama berkata mesyuarat itu dijangka akan dihadiri wakil-wakil dari kementerian, jabatan dan agensi kerajaan.

Sekiranya perkara itu berlaku, sumber itu berkata mesyuarat tersebut akan mencari mekanisme yang bersesuaian untuk menyelesaikannya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak semalam mengumumkan pembatalan SBPA dan mengembalikannya kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.

Kerajaan pada 12 Jan lepas memutuskan supaya SBPA, yang sepatutnya di laksanakan pada 1 Jan, dikaji semula ekoran rasa tidak puashati penjawat awam.

Sebuah pasukan petugas yang dipengerusikan bekas Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam kemudiannya ditubuhkan dan diberi tempoh tiga bulan untuk meneliti semua aduan serta maklum balas yang dikemukakan dan mengemukakan cadangan penyelesaian. -

Tanpa Nama berkata...

Pas dakwa SBPA bukti transformasi 1Malaysia Najib gagal
WARTAWAN SINAR HARIAN
9 Mac 2012
SHAH ALAM – Pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang diumumkan semalam, menunjukkan kegagalan transformasi yang diuar-uarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sehingga terpaksa kembali kepada sistem lama, Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa SBPA diwujudkan secara tergopoh-gapah sebagai reaksi segera Najib kepada janji Pakatan Rakyat (PR) dalam Buku Jingga.“Isu SPBA diwujudkan secara gopoh-gapah sebagai reaksi segera PM kepada janji Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga.

“Bahkan pemerhatian umum yang dilakukan terhadap banyak perkara yang dikatakan transformasi kerajaan hanyalah berkisar di sekitar Buku Jingga PR,” kata beliaau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Katanya, tindakan ini dibuat tanpa perancangan teliti, kajian mendalam dan sikap mengetepikan pandangan kesatuan sekerja serta badan berkaitan sehingga kerajaan akhirnya berhadapan bantahan umum kakitangan dan kini terpaksa menarik balik kenyataan lalu kembali kepada sistem lama.

Semalam, Najib mengumumkan pemansuhan skim gaji kakitangan kerajaan SBPA dan pelarasan gaji yang berkuat kuasa 1 Januari lalu akan dibayar mulai bulan ini atau April.

Beliau turut mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus untuk Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Kumpulan Pelaksana Gred 1 hingga 54; sembilan peratus untuk Gred Utama dan Gred Khas C,B dan A; lapan peratus Kumpulan Turus III dan Turus II; dan tujuh peratus untuk Kumpulan Turus I dan Ketua Setiausaha Negara.

Sementara itu, Tuan Ibrahim juga berkata, pemerhatian umum yang dilakukan terhadap beberapa perkara mengenai transformasi kerajaan hanyalah berkisar di sekitar Buku Jingga PR.

“Lihat sahaja apa yang berlaku terhadap penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH), pengambilalihan aset Felda Plantation dan Koperasi Permodalan Felda oleh syarikat berhutang sebagai modal penyenaraian, kini terpaksa berhadapan pelbagai bantahan daripada peneroka serta kakitangan Felda yang tidak bersetuju. Berikutan kegagalan mengawal harga barangan pengguna, kerajaan sekadar mampu mewujudkan kedai-kedai 1Malaysia yang disubsidikan duit berjuta ringgit untuk menjual barang pada harga yang lebih rendah,” katanya.

Tuan Ibrahim menambah, tugas kerajaan bukan mewujudkan kedai murah sedangkan pekedai lain terpaksa bersaing dengan kedai kerajaan. Katanya, perkara ini sangat tidak adil bagi peniaga dan rakyat yang jauh dari kedai 1Malaysia, yang terpaksa membeli dengan harga lebih mahal.

“Ini juga membuktikan kegagalan Najib dan kerajaan sekali lagi menggunakan cara tidak munasabah untuk mengawal harga barangan kepada pengguna.“Sedangkan, isu SPBA berkait rapat dengan janji PR kepada kakitangan awam dan skim gaji minimum yang dijanjikan dalam belanjawan alternatif 2012 PR,” katanya.

Tanpa Nama berkata...

baba transformer hang..nipu $$$ ye...patut spba tak jadi...belum kira lagi MAS...100bilion abis menyara mereka lepak di zon merokok KLIA.

Tanpa Nama berkata...

lepas ni ha,peniaga dan geng-geng akan sibuk mengubah tanda harga.inilah yang kita tahu mekanisme harga...???

Tanpa Nama berkata...

itu la pm tergopoh gapah batal spba padahal jawakuasa kajian ade temoh sampai 16 april. jpa plak buat kerja tak profesional sampai spba kelam kabut.dah ramai taruh harapan kecewa belaka.patut jawatankuasa utk kaji spba dijaidkan terus suruhanjaya.skrg ni bkn senang la nak selesai mslah ni sedangka pa yg duduk di lembah klang dah seksa nak beli makanan dan kelengkapan utk family.

Tanpa Nama berkata...

pikir logik,transformasi adalah hasil daripada reformasi jangan buat kerja dua kali lepas transform nanti reform balik kan bongok

Tanpa Nama berkata...

betul tu

Tanpa Nama berkata...

bos kata batal takut sejarah berulang macam tun pak lah naikkan dulu pru 12 condem

Tanpa Nama berkata...

korang belum rasa kerja di sabah sarawak, ulang alik kerja sehari 120km saya rasa semua pa sini rasa biasaje paling pahit untuk ditelan waktu harga minyak melambung RM2.5 dulu,satu hari burn 25-30 kalo kreta kapcai pasti 30-40.ni harga minyak mungkin naik lagi kena telan air liur ganti lauk tghari le

Tanpa Nama berkata...

mohon jawatan yang jemud diberi peluang kenaikan pangkat secara KUP khususnya yang gaji mereka dah sampai maxima dan dah lama tidak mendapat kenaikan gsji tahunan supaya diberi peluang untuk dinaikan dari gred 22 hakiki ke gred 26 (KUP)...salam terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Naiklah gaji berapa peratus pun ,100% ke,lebih lagi ka, aku tetap undi PAS pada pu 13.Moga2 PAS berjaya ke PUTRA JAYA.

Tanpa Nama berkata...

Memandangkan semua gaji dikelaskan mengikut gred. Mungkin ada baiknya jugak pekedai,peruncit dan pemilik pasaraya membuat tanda harga barang mengikut gred gaji PA. Bagi PA yang bergaji di bawah RM2,000, hendaklah diberi diskaun sebanyak 10% hingga 30% daripada harga biasa. Begitu juga dalam soal pembelian kereta,juga diberi diskaun dalam lingkungan 10% hingga 30% mengikut jenis dan jenama kereta. Insentif ini diharap dapat mengurangkan beban PA yang berjawatan rendah. Kalau semua ni boleh dilaksanakan, tak naik gaji pun takpe.

Tanpa Nama berkata...

tahniah buat Cuepacs kerana SBPA dibatalkan.Habis semua harapan kakitangan yang dah gaji mati. Harap semua sedar kesilapan dan buat perubahan dalam majlis tertinggi Cuepacs.

Tanpa Nama berkata...

PA ingat pendapatan kerajaan hak PA saja ke apa. WOI WOI PA pendapatan kerajaan adalah hak PA dan Bukan PA. Jangan nak tamak, TADAK SUKA sama PM punya keputusan BELAH la lu dari kerja GOMEN, beratus ribu lagi tunggu kat luar tu nak ganti lu- orang yg tamak dan malas. (PA yg ikhlas tak termasuk-maaf ye)Belah la dari keja gomen dan tada sapa nagis la kalu lu belah.
"Nak keja-keja...nak tuntut itu ini cabut la dan berambus la dari kerja gomen" 10X. Mohon swasta atau GLC---- ADA BERANI ka BRO. Memacam yg diminta-minta.

anti-KIJASELOW

Tanpa Nama berkata...

H ALAM - PKR mengalu-alukan keputusan kerajaan memansuhkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diumumkan pagi tadi, tetapi mendakwa perkembangan itu menunjukkan kegagalan berterusan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam mengambil kira pendapat golongan sebelum merangka dan mengumumkan sesuatu dasar yang penting.

Naib Presidennya, Nurul Izzah Anwar berkata, kegagalan kerajaan pusat untuk prihatin akan kewujudan jurang pendapatan yang menekan penjawat awam yang di tangga yang paling rendah iaitu antara gred 1 hingga 54, benar-benar mempamerkan sikap sambil lewa dan elitis pemerintah.

"Ini berlaku di persekitaran di mana jurang pendapatan antara gaji terendah dan tertinggi yang pada waktu ini dianggarkan pada 19.5 kali," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Dalam satu pengumuman di Putrajaya hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib tun Razak mengumumkan pembatalan SBPA dan mengembalikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.

Perdana Menteri turut mengumumkan pelarasan gaji 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana di Gred 1 hingga Gred 54, di samping pelarasan gaji sembilan peratus untuk gred Utama dan Khas C, B serta A.

Pelarasan gaji untuk Kumpulan Turus III serta Turus II pula sebanyak lapan

peratus, dan Kumpulan Turus I dan Ketua Setiausaha Negara sebanyak tujuh

peratus.

Najib turut menyatakan persetujuan kerajaan supaya Bantuan Sara Hidup (COLA) bagi kawasan B dinaikkan daripada RM200 sebulan kepada RM250, dan

bagi kawasan C, dinaikkan daripada RM100 sebulan kepada RM150.

Selain itu kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji

secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia, yang bukan sahaja

melibatkan sistem saraan tapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan

yang diperlukan negara.

Mengulas lanjut, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai berkata, hanya setelah didesak menerusi kritikan yang dibawa oleh Pakatan Rakyat (PR) beserta wakil-wakil pekerja Cuepacs, "barulah tindakan seraya sudah terhantuk baru terngadah diambil oleh Perdana Menteri hari ini."

Sehubungan itu, Nurul Izzah mahu kerajaan mewujudkan SSM yang lebih adil dan saksama dengan mengutamakan golongan peringkat bawahan dahulu sebelum peringkat atasan.

Katanya, kenaikan gaji bagi golongan penjawat awam gred terendah harus membolehkan mereka menerima gaji "sara hidup", dengan jumlah sekurang-kurangnya RM1,100 seperti yang dicadangkan dalam Belanjawan PR 2012.

"SSM yang mengambil kira prinsip merapatkan jurang dan mengutamakan majoriti, tetapi dengan kenaikan atau apa yang sepatutnya dipanggil penyelarasan gaji minima perkhidmatan awam," katanya.

Selain itu kata beliau, SSM yang lebih komprehensif termasuk perancangan peningkatan produktiviti yang melibatkan perbincangan dengan semua pihak secara terbuka dan bukan secara tertutup dan kemudian diumum secara serang hendap seperti sebelumnya.

Malah menurut Nurul Izzah, SSM yang hendak ditambah baiki perlu mengambil kira beberapa prinsip penilaian prestasi dan piawaian perkhidmatan termasuk usaha mengurangkan pembaziran, ketirisan dan amalan rasuah wang rakyat dengan menggalakkan penggunaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat serta pemberian saguhati di atas laporan salah laku kewangan dalam kerajaan.

Wakil rakyat penggal pertama ini juga mengesyorkan agar SSM disemak secara interim setiap lima tahun, dan semakan utama setiap 10 tahun.

"Semakan harus melibatkan semua pihak berkepentingan di dalam siri perbincangan dan keahlian jawatankuasa kecil dan teknikal semakan skim saraan," katanya lagi.

Tanpa Nama berkata...

jangan berikan PA impian indah kalau akhirnya sakit kecewa impian anak bini pun hancur itulah cuepacs..tq cukup la...x perlu di perjuangkan lagi....

Tanpa Nama berkata...

Tapi apalah sangat dengan time base cikgu ni bro... Nak cepat jadi PTD la bro. Dlm 10 tahun dah boleh pergi ke gred 48/52. Atau jadi pensyarah bro. Tamat PhD dlm umur 28 dah boleh dilantik ke gred 51/52 bro...Cikgu ada ijazah sarjana muda saja dan kalau ada Master atau PhD tak dpt pun naik gaji atau gred. Pilihan di tangan anda. Tapi kalau tak ada ijazah TAK Payah la komen lebih-lebih sebab gred maksima 38 jer. Guru ijazah 41-54, bukan ijazah 29-38 Jangan la di banding dgn yg 17 ke, 22 ke atau 27.

------------

SETUJU: TEPUK DADA TANYA SIJIL

Tanpa Nama berkata...

skim juruteknik perlu di naikkan ke gred j 27..ini kerana 90% juruteknik mempunyai diploma serta ijazah.

Tanpa Nama berkata...

Kat mana2, ramai yg menyumpah seranah cikgu gara2 time based cikgu..sifir aku mudah jer, org2 mcm ni mmg kat skolah dulu jenis malas belajar, lawan cikgu, ponteng skolah, dah terbawak2 sampai ke tua.kecik2 taknak mampus,nasihat cikgu taknak dengar, dah besar pon nak menyalahkan cikgu lagi.

Tanpa Nama berkata...

Pesara dah terima pelarasan pencen berdasarkan SBPA sejak Jan 2012 ... walhal masa itu SBPA sedang disemak semula ! Semalam PM batalkan SBPA ! KECOH ... PENCEN SUDAH TERLEBIH BAYAR ! APAKAH PESARA INI AKAN DIMINTA BAYAR BALIK ?

Dengar cerita (harap tak betul), orang2 besar PTD sudah terima gaji besar berdasarkan SBPA sejak Januari 2012. Serupa juga macam kes pesara2 di atas, berlaku terlebih bayaran gaji kepada mereka ini apabila SBPA dibatalkan ! KALAU INI BENAR2 BERLAKU, TERNYATA SALAHGUNA KUASA UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI SUDAH BERLAKU!
TINDAKAN PERLU DIAMBIL KE ATAS PIHAK2 YANG BERTANGGUNGJAWAB !

Tanpa Nama berkata...

saya syorkan kita paksa sorang cikgu ganti je tempat Omar, Omar tak pandai main psiko macam cikgu dalam kelas. Orang kata apa dia yes man je. Sepatutnya 700-2500 selagi matlamat belum tercapai jangan kata selesai sebab kita sekarang hanya nak memulihkan keadaan kepada keadaan yang sepatutnya, negara berpendapatan tinggi konon
gaji cikgu 3000 freshie cuba bahagi 2 untuk disamakan dengan duitsingapura katakan....berapa???
takan gaji cikgusingapura 1500
dolar??? macammana setanding negara berpendapatan tinggi ooooi? apale transformansi...baik tengok crita transformer lagi realistik biar VCD cetak rompak...tak abis abis isu dan isu macam-mane mentadbir negara? mereka yang cetak rompak pun lebih pandai marketing berbanding mereka yang berlesen tumbuh lebih laju daripada francais no 1 di malaysia. cuba tengok awek spa dan awek urut saya rasa mereka pekerja asing tak diundang di sarawak. Polisi dan cara Government ni bagi lesen sebelum mengkaji kesan adalah petunjuk org atas tak atu apa yang berlaku di akar umbi...mrk hanya tahu merasmikan...meraikan dan mengumumkan sesuatu. abis la anak-anaak bangsa...STPM dipermudah...PBS konon mampu menghasilkan 100% kelulusan. TIpu-tiPU besar belaka, kualiti di mana?

Tanpa Nama berkata...

kakitangan sokongan BERIJAZAH berkata...
yang banyak menyalak disebabkan SBPA batal ni ada beberapa kumpulan:

1. kumpulan JUSA yang gagal untuk kenyang
2. kumpulan sekolah tak pandai yang ada hati untuk naik ke gred lebih tinggi yang menyamai taraf kumpulan sekolah yang agak pandai
3. sampah-sampah yang diambil oleh pihak berkuasa melantik yang kesian disebabkan pada zaman sekolah dulu mereka malas, gagal SPM, masuk kerja jadi PAR.
4. mereka yang masuk terkemudian dari mereka yang masuk servis lebih awal, tapi ada hati nak duduk tangga gaji yang sama.

hentikanlah salakan anda. anda seharusnya bersyukur kerana perkhidmatan awam sudi mengambil anda bekerja. sekiranya anda tak dapat kerja dalam perkhidmatan awam, pasti korang tidur tepi longkang berselimutkan kepingan kotak sebab takda kerja.

dah dah. pegi buat kerja tu. TAK SUKA KALU ANGKAT KAKI LA> JGN KIJA GOMEN> TADA SAPA nangis kalu lu belah....

Tanpa Nama berkata...

kakitangan sokongan BERIJAZAH berkata...
yang banyak menyalak disebabkan SBPA batal ni ada beberapa kumpulan:

1. kumpulan JUSA yang gagal untuk kenyang
2. kumpulan sekolah tak pandai yang ada hati untuk naik ke gred lebih tinggi yang menyamai taraf kumpulan sekolah yang agak pandai
3. sampah-sampah yang diambil oleh pihak berkuasa melantik yang kesian disebabkan pada zaman sekolah dulu mereka malas, gagal SPM, masuk kerja jadi PAR.
4. mereka yang masuk terkemudian dari mereka yang masuk servis lebih awal, tapi ada hati nak duduk tangga gaji yang sama.

hentikanlah salakan anda. anda seharusnya bersyukur kerana perkhidmatan awam sudi mengambil anda bekerja. sekiranya anda tak dapat kerja dalam perkhidmatan awam, pasti korang tidur tepi longkang berselimutkan kepingan kotak sebab takda kerja.

dah dah. pegi buat kerja tu. TAK SUKA KALU ANGKAT KAKI LA> JGN KIJA GOMEN> TADA SAPA nangis kalu lu belah....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Apapun sebagai PA saya semua setuju...cuma kenaikkan pangkat ikut time base kepada guru perlu diperluaskan ke PA lain...

Guru dapat 8 tahun...PA lain pun kena dipertimbangkan juga untuk time base...sama macam guru 8 tahun atau paling kurang pun 10 tahun.

Jangan kerana nak menjaga hati 400ribu ahli NUTP...kerajaan melupakan lagi 900ribu PA lain.

Kami PA hanya ada elaun standard EKA, COLA, BITP yang juga dinikmati guru...elaun-elaun lain tiada, sekurang-kurangnya jika ikut time base, boleh meningkatkan taraf hidup kami.

Jumaat, Mac 09, 2012 7:37:00 PM

=========================

betul tu...????? mengapa harus ada pilih kasih dalam perkhidmatan awam???? kami pun setengah mati bekerja kepada negara takkan cuma pandang kami sebelah mata jer....????

Tanpa Nama berkata...

U swasta tau apa.. buat kes polis kumpul mayat kumpul pendatang , seludup barang 3 kali tangkap satu kali untung satu kali jadi kami PA minta gaji lebih pasal jaga harta,keselamatan dan undang2 negara.kalo PA tara abis la lu orang buat spa dan urut batin ++ la selalu

Tanpa Nama berkata...

Tapi apalah sangat dengan time base cikgu ni bro... Nak cepat jadi PTD la bro. Dlm 10 tahun dah boleh pergi ke gred 48/52. Atau jadi pensyarah bro. Tamat PhD dlm umur 28 dah boleh dilantik ke gred 51/52 bro...Cikgu ada ijazah sarjana muda saja dan kalau ada Master atau PhD tak dpt pun naik gaji atau gred. Pilihan di tangan anda. Tapi kalau tak ada ijazah TAK Payah la komen lebih-lebih sebab gred maksima 38 jer. Guru ijazah 41-54, bukan ijazah 29-38 Jangan la di banding dgn yg 17 ke, 22 ke atau 27.
...............................

betul tu..member tempat kerja umur 29 dah 52, confirm pencen dia at least jusa B

Tanpa Nama berkata...

Tunggu DSAI jadi PM lah...insyaallah,gaji minimum kita RM1500..kalau Gov berbelanja berhemah xda masalah nak bagi sikit pada PA..masalahnya menghabiskan program xberfaedah ratusan juta setahun..Gov kena setting balik,nak setting kena tukar sahaja..xboleh yg sama..kang dia wat salah dia minta maaf,lepas tu minta bagi peluang..pada aku orang dah wat salah,kita maafkanlah tapi jgn bagi dia pegang lagi sbb bila pegang xmustahil dia wat silap lagi..pikir2 kan lah..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Kepada semua sahabat semuanya, saya amat bersetuju Penubuhan Suruhanjaya Kaji Perkhidmatan Awam ditubuhkan kerana ianya sebuah badan yang diharapkan dapat memenuhi kehendak PA.

Tak gunanya kita sentiasa ada perasaan hasad dengki kepada guru. Sepatutnya semua PA harus peka dan dijadikan time base guru sebagai satu panduan untuk mendesak pihak berwajib mengakaji semula kepada semua PA bagi skim lain.

Mai2 kita turut serta dalam misi kenduri kecil malam nie dan gewang kata wak. Sungguh meriah dengan gendang silat, dan kaum ibu sibuk dengan masakannya termasuklah laksa, bubur dan ayam masakan merah dan macam2 lagi.

Aku memang setuju dengan pembatalan SBPA. Sokong 100% kerana jika dahulu 4% kini 13%. Sambil melihat gelagat rakan2 dengan persembahan gendang silat dan macam2 ragam terutamanya golongan tua2.

Nak apa lagi COLA dan KGT tambah. Siapa nak tambah pendapatan mai motong jawatan kosong masih dibuka kerana kini dimonopoli oleh org melayu Petani Thailand. Mai2 banyak bendang terbiar dan kita tebus guna semuanya. Tak mahu turun bendang pun tak apa kita tubuh syarikatnya untuk menguruskan semuanya kerana tenaga import ada dari Thailand, Kemboja dan Vietnam semuanya ada.

Salam hormat daripada hamba Flower

Tanpa Nama berkata...

bila lagi nak bagi kami rakyat sabah & sarawak ni elaun cola...??? tak adil betullah cuma bagi semenanjung jer elaun cola....

Tanpa Nama berkata...

Salam 1 Malaysia

PM DAH UMUM.TINGKAT KERJA ANDA.JANGAN NK TUNTUT GAJI LEBIH TAPI KERJA TAK MAU LEBIH.NK GAJI TINGGI BELAJAR TINGGI ATAU KERJA SENDIRI.KAT LUAR BANYAK LAGI ORANG NK KERJA.MENGGANGUR DAH LAMA.TAHUN PR U NANTI BAGI ORANG LAIN PERINTAH ,MANA TAU KUT2 DAPAT DAPAT 5 RIBU SEBULAN.PAYAH BAGI MANUSIA TAK TAU SYUKUR.GAJI SIKIT, ANAK RAMAI BELANJA MACAM GAJI BESAR. NK BELI KETA BARU MACAM ORANG.PAS TU BISING KERAJAAN ZALIM, TAK ADILLA.TU LA MENTALITI PA YANG TAK SYUKUR KERANA DAPAT KEJA.

Tanpa Nama berkata...

Lain kali, biar MoF yg buat penyelaras gaji / elaun PA.. Ikut kemampuan kewangan negara saja. Tak payah rujuk sama JPA. Buat hal saja. Lepas itu suruh PM sendiri yg umum, baru popular sikit. JPAe!!By hanya buat penambahbaikan terhadap skim sesuatu jawatan (kalau ini PTD JPA amat cerdik) . Byebye!!!!

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.amat betul.Dulu masa minta keja kalau gaji sikit tak payah minta kejala.keja sendiri.duit dapat ribu222222.Ni la manusia tak tahu bersyukur.dah bagi tak puas hati.nk puas hati bela anak nanti pesan jangan keja kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Pemerintah Malaysia, sengaja nak melambat2 kan, tubuh suruhanjaya lah, tubuh itu lah, tubuh ini lah untuk di kaji..

kalau ikut apa cuepacs mintak semua tak jadi masalah. pemerintah malaysia sengaja nak lambat2 kan berjanji manis bagai supaya menang di PRU itu sahaja..

apa cuepacs mintak tu buat aja, kenaikan 13% kalau ikut kan gaji N1 naik berapa sen sangat?? dalam rm100 lebih2 gitu jer..

maaf cakap lah, aku dah giveup dengan pemerintah sekarang ni. aku tetap akan kerja macam biasa, tak bermakna aku nak lemau dan sebagainya. aku bekerja untuk agama & negara k..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...

Apapun sebagai PA saya semua setuju...cuma kenaikkan pangkat ikut time base kepada guru perlu diperluaskan ke PA lain...

Guru dapat 8 tahun...PA lain pun kena dipertimbangkan juga untuk time base...sama macam guru 8 tahun atau paling kurang pun 10 tahun.

Jangan kerana nak menjaga hati 400ribu ahli NUTP...kerajaan melupakan lagi 900ribu PA lain.

Kami PA hanya ada elaun standard EKA, COLA, BITP yang juga dinikmati guru...elaun-elaun lain tiada, sekurang-kurangnya jika ikut time base, boleh meningkatkan taraf hidup kami.

Jumaat, Mac 09, 2012 7:37:00 PM

=========================

betul tu...????? mengapa harus ada pilih kasih dalam perkhidmatan awam???? kami pun setengah mati bekerja kepada negara takkan cuma pandang kami sebelah mata jer....????

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

PM dan TPM, Kami PA bukan Guru pun perlu diberi perhatian...Kami pun mengundi juga...Cikgu telah banyak menerima ganjaran, elaun dan bermacam-macam bayaran insentif...


KAMI HANYA NAKKAN TIME BASE UNTUK SEMUA PENJAWAT AWAM

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tanpa Nama berkata...

JANGAN DUK MARAH KAT CIKGU.KENAPA DULU TAK MAU JADI GURU.GURU KALAU MINTA APA-APA KAT KERAJAAN BKN BISING2 PUN.BELAJAR KAT NUTP CARA NK DEAL NGAN KERAJAAN.TAK PAYAH DUK MELALAK.PENDEKATAN YANG DIGUNA PAKAI BEZA NGAN NGO LAIN.baru ni kes 15 ribu guru pun dah hampir selesai.syabas nutp.

Tanpa Nama berkata...

Apa khabar rakan2 PA semua. Korang ni dok kutuk Dato' Omar buat apa. Lagi satu korang kutuk Cikgu. Apasal. Korang dulu malas belajar ye.
Atau bebal atau degil asyik salahkan orang lain.Sebaiknya kita bersyukur dapat 13%. Nanti dapat lagi 37%. Ni belum apa2 nak kutuk konon. Korang tak jadi Ketua sebab tak pandai. Ikut aku je. Dengar dan ikut cakap bos. Tapi kalau bos silap aku tegur. Kita tak rugi. Kalau semua nak jadi bos, siapa pulak nak jadi anak buah bos. Pikirlah sikit bro jangan nak berontak tak bertempat. Kerja malas lebih kurang aku tapi nak gaji lebih.Insaflah wahai rakan2.

Tanpa Nama berkata...

Setuju!! Kerana pembatalan ini menyebabkan segilintir staff sy moralnya down...spptnya bukan pembatalan..cuma ubah jadual gaji ikut yg sepatutnya..tah pape..

Tanpa Nama berkata...

APALAH KORANG NI TAK ABIS2 PASAL GAJI GAJI GAJI. ADA PIKIR TAK KALO2 NANTI HARGA BARANG MELAMBONG. SIAPA BERANI TURUNKAN HARGA BARANG.CONTOH HARGA AYAM SEKARANG NI +-RM7.00/KG. IKAN KEMBONG +-RM12.00/KG. BERPADA2LAH SIKIT NAK CAKAP PASAL DUIT. YANG UNTUNG NANTI TAUKE JUGAK.TAPI BANYAK2 KERJA GOMEN NI TAK LAWAN KERJA TENTERA LA. LEPAS TU AKU KERJA POLIS. SEKARANG KAT AADK. YANG BANYAK MAKAN NAJIS DADAH NI ORANG MELAYU. DAH TUA NAK MATI PUN ADA PALING RAMAI BUDAK MUDA. MASA DEPAN KITA CAMNE. BUKAN SENANG NAK PULIHKAN ORANG DADAH NI KALAU DAH TEGAR. DIA ORANG SANGGUP MATI ATAU BUNUH ORANG UNTUK DAPAT DADAH.KALO TAK DAPAT DADAH LEBIH TERUK DARI ORANG GILA.JIJIK.MARI KITA RAMAI2 BANTERAS DADAH MACAM KITA BENCI DENGGI.KALO DIBIARKAN APA JADI GENERASI KITA AKAN DATANG. SIAPA PERINTAH SIAPA. PIKIR2KAN LAH YE..!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. Sebagai seorang guru saya agak terkilan dengan komen yang negatif dan prejudis kpd pendidik. Izinkan saya menceritakan pengalaman yang baru 8 tahun sebagai guru. Hampir setiap bulan sy membelanjakan hampir RM100 untuk bahan bercetak dan bahan bantu mengajar yg digunakan semasa proses Pengajaran dan Pembelajaran. Pada awal tahun, banyak pertandingan yang perlu disertai menyebabkan guru terpaksa membawa keluar pelajar. Peruntukan disekolah saya untuk makan pelajar sebanyak RM5.00 seorang untuk aktiviti selama 8 jam. Jumlah yang tidak mencukupi untuk makan pagi, tengah hari dan minum. Selebihnya saya tampung bersama dengan guru lain. Semua yuran dan perbelanjaan ini memerlukan resit sebelum boleh dituntut semula. Kami terpaksa mendahulukan duit kami sendiri. Baru-baru ini sekolah saya mengadakan perkhemahan unit beruniform dgn yuran sebanyak RM50.00. Ada seorang pelajar yang tiba-tiba membatalkan niat untuk menyertai perkhemahan itu. Setelah di selidik rupanya dia kekurangan wang. Sungguh sy tidak sampai hati lalu sy bayarkan yuran pelajar tersebut tanpa pengetahuan pelajar yang lain. Esoknya bapanya menelefon sy mengucapkan ribuan terima kasih kerana anak itu sangat sangat mahu menyertai perkhemahan. Alhamdulillah saya dapat memenuhi hajat sebuah keluarga. Kadang kadang dalam membaca komen yang agak menjengkelkan, saya ketepikan perasaan itu kerana cuba bersyukur setelah diberi kesempatan untuk menikmati kepuasan sebagai seorang guru yang dihargai murid dan penjaganya.

...................................

Soal gaji, itu terserah kepada tuan/puan sekalian untuk menuntutnya kerana itu hak kita dengan majikan. Namun soal tugas, amanah dan tanggungjawab penjawatan masing-masing tidak perlu diungkit dipersoal dan dipersendakan kerana itu hak kita dengan Tuhan.

Tanpa Nama berkata...

Bukan nak tukar kerajaan....tukar PM jerrr....sape ckp nak undi pembangkang...???!!!! memang bodohlah kalau undi pembangkang terutama DAP & PKR....yg sebenarnya PKR tu jelmaan DAP yg bertujuan nak kaburkan mata orang Melayu.....So TUKAR PM....SEBAB ISTERI PM SEKARANG NI, ROSMAH MANSOR ADALAH PARASIT DALAM KERAJAAN....SIAP ADA PEJABAT KAT PUTRAJAYA.....!!!!! SEBENARNYA DIALAH....(PM) YG MEMAINKAN PERANAN DALAM MENGHABISKAN PERUNTUKAN KEWANGAN KERAJAAN....!!!!
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Cakap tak pakai otak ke...kta nak tukar PM. Selagi Datok Najib tu Presiden BN dan UMNO.. jadi diala akan jadi PM kecualila Pembakang menang baru boleh tukar PM. itu pun reti ka....Kalau BN menang najib la jawabnya... kalau nak tukar PM tepuk dada...tengok PRU13...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum

wahai sbpa masih ada lg yg merindui mu masih ada lg yg mengharap pd mu ini kerana kilauan cahaya mu telah menyinari sebahagian org yg memandang indah pd mu lantaran mula menaruh harap pd mu.kini kau kembali ketempat asalmu bersemadi dgn penuh keresahan penuh dgn keraguan penuh dgn kebencian penuh dgn kekaburan.

sedangkan dirimu yg sebenar belum lg muncul tersimpan rapi disisi tuhanmu yg maha esa. apakah kau akan muncul lg sbpa, mungkin mungkin mungkin kau akan muncul lg suatu masa nanti dgn penuh bergaya.

bukan kau tak bergaya sbpa cuma penampilan mu kurang terurus dek kerana melarikan diri dari sesuatu yg mengejarmu kerana takutkn tangan hitamnya.

wahai sbpa ku harap kau kembali semula dgn penuh bergaya dan berperisa enak, ku harap kau hadir menemaniku di kala susah dn senangku dn ku harapkn juga hadirmu kali ini bukan hanya untuk beraksi di padang tiruan bukan juga hadir untuk lakonan.Hadir untuk memberi sinar degan penuh keikhlasan.

wahai ssm kau juga pengubat luka di kala duka dikala huru hara datang melanda,penyelamat dikala beralah dgn musuh yg tak bersenjata,mendongak semula di kala leka,menyelam semula di kala senja. apa bila dirimu berupa tua akan di ganti berupa jelita tampan dn bergaya.

wahai ssm hadirmu dulu tidak di suka di tabur dgn berbagai sengketa. namun kau tumbuh jua di padang gersang menabur bakti kepada penggemarmu yg berbagai rupa. salam kembali wahai ssm inilah jln yg terbaik buat seketika mengendurkan kembali jln sengketa.

Di harapkan yg lama kekal berjuang bila menang di beri penghargaan jgn hanya di jadikn bahan ujian kelak kamu binasa badan. Bukan kamu tak cantik wahai pejuang tua cantiknya kamu luar dn dalam indah jua di pandangan.

jika datang yg baru setelah di undang jgn hendaknya di sepak terajang setelah di beri peluang.
tunaikan janji setiap pengharap yg mengharapkan kelak kamu malu di hina jatuh tersungkur di tengah jln,jln yg cantik seronok bila digunakan.

itulah warna warna kehidupan menguji setiap yg beriman.untunglah yg beriman penuh ketaatan di balas dgn kenikmatan rugi pula penderhaka akan di balas dgn seksaan.

wassalamun.

Tanpa Nama berkata...

Izinkan aku berkongsi pendapat....inovasi, walaupun dihasilkan dengan semudah yang disangka oleh penilai atau pengkritik...sebebnarnya ketahuilah, bertitik tolak dari kesungguhan kita untuk menghasilkannya. Sebab dalam kita mengatakan ianya mudah, kenapa kita tidak menghasilkan inovasi itu sendiri. Bila ada individu yang mengahsilkannya, seharusnya ucapan terima kasih kita hemburkan, bukan perli, kutukan kerana ia menghasilkan inovasi sedemikian rupa. sebenar nyer yang memberi komen, yang berceramah tentang inovasi nie pun sebebnarnya TIDAK PERNAH MENGHASILKAN INOVASI itu sendiri..layakkah mereka mengkritik individu yang menghasilkan sesuatu produk dan mengatakan mereka seorang yang inovatif..//

Tanpa Nama berkata...

yang kurang cerdik jangan dihina
yang susah jangan dikeji
kerana masing-masing ada kelebihan tersendiri atau tersembunyi
mulia disisi manusia
belum tentu juga mulia disisi tuhan mu
begitulah sebalik nyer..//

Tanpa Nama berkata...

siang telah menyingkap tabir malam
kelam alam kian cerah ku pandang
kelihatan unggas riang berterbangan
tetapi mengapa masih kedengaran
dendangan cengkerik malam?
mungkinkah belum terhasil impian?
mungkin juga tiada wacana dalam perbincangan?
atau mungkin juga, ada cengkaman dalam arena ini yang membelenggu
setiap keputusan?
adakah lagi slot tambahan?
masih lagi meneka dalam kesamaran?..//

Tanpa Nama berkata...

sikit2 nak marah guru... sikit2 dengki dengan guru...

1. kenapa tak apply guru masa mintak kerja dulu
2. sijil SPM nak mintak gaji macam siswazah...

tahu tak kami yang jadi guru ni, banyak habiskan duit untuk anak2 kamu.

kalau bawak budak pergi bertanding... takkan balik tak jamu. duit siapa? kamu?

photostet barang untuk bagi kat anak2 kamu... kamu bayar? duit cikgu jugak

kalau ada persembahan, nak beli barang, duit sekolah bagi tak cukup, top up duit siapa? duit cikgu

tu tak kira duit minyak, masa yang perlu dikorbankan.

so sebelum nak berdengki dengan guru pikir tiga 3 empat kali. Jangan pandai cakap saja. Kalau rasa dah ada kelayakan... jump la ke dalam profession ni.

tapi sebenarnya tak heran pun, yang duk berdengki nilah yang suka membebel bila yuran sekolah mahal. Yuran sekolah anak pun membebel. macam mana masyarakat kita nak maju sedangkan pendidikan anak sendiri pun nakkan yang percuma je... (eh... nak yang percuma tetapi mesti yang terbaik)

tolonglah, tak larat dengan mentaliti pekerja kerajaan yang tak berkembang ni.

mahazam berkata...

sekarang kita janganlah salahkan sesiapa @ tidak puas hati kepada sesiapa pun....apa yang ada tu cukup2 la bersyukur sekurang2 nya kita ini lebih bernasib baik dari ramai lagi masyarakat kerja sendiri yang tidak berpendapatan tetap n rendah.....kalu xcukup tu maknanya pendapatan kita itu tidak ada barokah....sama2 kita pikirkan...

Tanpa Nama berkata...

APALAH KORANG NI TAK ABIS2 PASAL GAJI GAJI GAJI. ADA PIKIR TAK KALO2 NANTI HARGA BARANG MELAMBONG. SIAPA BERANI TURUNKAN HARGA BARANG.CONTOH HARGA AYAM SEKARANG NI +-RM7.00/KG. IKAN KEMBONG +-RM12.00/KG. BERPADA2LAH SIKIT NAK CAKAP PASAL DUIT. YANG UNTUNG NANTI TAUKE JUGAK.TAPI BANYAK2 KERJA GOMEN NI TAK LAWAN KERJA TENTERA LA. LEPAS TU AKU KERJA POLIS. SEKARANG KAT AADK. YANG BANYAK MAKAN NAJIS DADAH NI ORANG MELAYU. DAH TUA NAK MATI PUN ADA PALING RAMAI BUDAK MUDA. MASA DEPAN KITA CAMNE. BUKAN SENANG NAK PULIHKAN ORANG DADAH NI KALAU DAH TEGAR. DIA ORANG SANGGUP MATI ATAU BUNUH ORANG UNTUK DAPAT DADAH.KALO TAK DAPAT DADAH LEBIH TERUK DARI ORANG GILA.JIJIK.MARI KITA RAMAI2 BANTERAS DADAH MACAM KITA BENCI DENGGI.KALO DIBIARKAN APA JADI GENERASI KITA AKAN DATANG. SIAPA PERINTAH SIAPA. PIKIR2KAN LAH YE..!

di swk ni dari 3 tahun lepas g brg da naik. kalo ayam kt sana rm7 sekilo, kt swk ni da rm 8.90 tau. kalo PA semenanjung da bising barang naik harga, gaji x mampu support...kiteorang kat swk ni lagi la terbeban. tp pe leh buat. da 2 je rezeki yang kite dpt. syukur je la.

Tanpa Nama berkata...

elaun cola dah naik tetapi elaun wilayah sabah & sarawak tak naik pun... Dahlah sabah & sarawak takda elaun cola... Nampak sangat org sabah & sarawak sering dianaktirikan sedangkan kami sabah & sarawaklh kubu kuat bn. Kalau bukan kerana kami sabah & sarawak bn dah lingkup pru 12 yg lepas... Dahlh harga barang seperti tidak dikawal di sini...

Tanpa Nama berkata...

kami tahu guru berjasa. Bwh sbpa dulu lagi byk laluan Naik Pangkat utk guru Fast Track dan Pakar bidang Khusus. Tapi skrg hanya time based aje. Tahniah lah.

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya keredaan hanyalah sementara. Kehangatan dan huru-hara ditimbulkan kembali sendiri oleh Cuepacs melalui Datuk Omar.

Kebodohan telah berulang....datuk omar hanya mementingkan sesetengah Gred Sahaja.

hari tu bukan main melalak nak perjuang nasib semua PA.

Tanpa Nama berkata...

Salam Perdana Menteri, wajar suruhanjaya dibuat untuk kebaikkan.
Pesara kerajaan juga perlu diberi pembelaan supaya tidak ditahap kemiskinan.
Kedai Satu Malaysia adalah idea terbaik dan berharap kerajaan kekalkannya dan perlu dinaik taraf qualiti product dari masa ke masa.
Kedai Satu Malaysia amat menolong rakyat.

Tanpa Nama berkata...

di semnanjung tiada BIW ..hanya ada COLA yg maksima 300..di sabah sarawak ada BIW yg tiap2 tahun akan naek..

Tanpa Nama berkata...

setuju...yg pntg ikhlas bekerja..

Tanpa Nama berkata...

biw & cola bukanlh benda yg sama.. Biw adalah keistimewaan rakyat sbh & sarawak sptmana rkyt hak keimigresenan rkyt sarawak semasa prjanjian penubuhan malaysia.. Bila elaun cola diwujudkn, hak kami dinafikan hanya krn dah ada elaun biw.. Aku nak tanyam apa beza elaun cola dgn elaun biw????

Tanpa Nama berkata...

Berharap ada wakil PESARA.

Tanpa Nama berkata...

Masa dulu kerjaya perguruan ni orang pandang sebelah mata je.Maklumlah gajinya kecil dan tugasnya banyak tekanan.Tapi hari ni hasil rezeki dari Allah dan jasa baik pemerintah ,guru-guru bolelah merasa lega sikit(x semuanya kot)walaupun tekanan bertambah2. So kalau PA rasa tak puas hati dengan guru,cubalah cabaran sebagai seorang guru.Kat Sabah Sarawak ni banyak lagi guru2 diperlukan terutamanya di kawasan pulau2 dan pedalaman.Ada berani.....?Jadi layaklah kami guru2 ni diberi sedikit keistimewaan tu.TQ..Allah.

Tanpa Nama berkata...

Jumlah pencen harus ditambah dari 30 tahun kepada 33 tahun.

Tanpa Nama berkata...

Pesara haruslah diberi tambang percuma ke sebarang tempat dalam Malaysia sekali setahun.

Tanpa Nama berkata...

Umur Persaraan hingga 60thn batal juga ker?

Sekolah Kebangsaan Panggong berkata...

ptk dah mansuh...kita tunggu bagaimana pulak cara untuk terima anjakan gaji dlm ssm versi 2012

Tanpa Nama berkata...

Hapuskan bunga wang loan2 pesara dengan kerajaan.

Tanpa Nama berkata...

Saham percuma ASM atau ASN bagi pesara.

Tanpa Nama berkata...

Sediakan kemudahan pinjaman (loan) kenderaan kepada pesara.

cikgu x berkata...

ni semua salah KUMPULAN PELAKSANA + KUMPULAN YANG IRI HATI ORANG LAIN,, DIBERI GAJI BANYAK, MERUNGUT,, KAN DAH DAPAT GAJI 13 % JER,, HAHA,,

Tanpa Nama berkata...

Minta kerajaan tubuh satu tabung khas bagi pesara meminjam wang untuk membeli kebun,berniaga,bot bot,kenderaan dll dengan bunga lebih rendah daripada bank.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kat mana2, ramai yg menyumpah seranah cikgu gara2 time based cikgu..sifir aku mudah jer, org2 mcm ni mmg kat skolah dulu jenis malas belajar, lawan cikgu, ponteng skolah, dah terbawak2 sampai ke tua.kecik2 taknak mampus,nasihat cikgu taknak dengar, dah besar pon nak menyalahkan cikgu lagi.

Jumaat, Mac 09, 2012 10:23:00 PM
______________ dulu kamu bergelar cikgu lah yg pukul, tampar , rotan, herdik, maki, perlekeh, ugut, sumpah kami.
Dulu kami tak berani lawan sebab kami masih kecil/budak - kami tak lawan.
Kamu hanya berani dengan budak kecik. )Dasar Bahlul dan Penakut !!).

Sekarang kami sudah besar, apa kamu ingat ilmu yg kamu turun itu nikhlas !! ppiiilllahh kamu makan gaji jugak ! bukan ngajar free !! tengok tuuh .. naik ciput gaji dah bising .. itu tandanya ngko orang kerja makan gaji dan bukan guru yg Musyrik !

Aku belajar sendiri dan bukan kerana ngko aku pandai .. Allah telh beri aku dan rakan-rakan lain kekuatan utk mendapat ilmu dan bukan ngko yg beri ilmu !! Bodoh !

Skrg aku kerja PA bukan sombrono !! Bodoh ! Bahalul !

Tanpa Nama berkata...

telah ku katakan sesungguhnya manusia ini lahir dn menjalani kehidupannya dgn pembawakan jiwa masing masing. jika baik jiwa itu maka baiklh segala urusan segala kehidupannya jika kotor maka sesatlah jlnnya terhijab segala pandangan murninya hanya dgn kata kata,hanya dgn getaran rasa sudah cukup untuk menghalangi keimananmu itu belum lg dgn perbuatan sama ada perbuatan itu secara kecil mahu pun secara besar.

jika datang kepada kamu sesuatu yg berharga bagaimanakah penerimaannya ada yg buruk ada yg baik,ada yg bercengkerama,ada yg berbahasa duka dlm tawa,ada yg berbahasa celaka sungguh berbisa,ada yg bersilat di gelanggang dusta,ada yg menari tetapi hiba,ada yg berjuang bukan untuk mencari sengketa maka berjuanglah kamu dgn berbudi bahasa jgn di lihat apa yg org ada kelak kamu bersengketa. pd org yg ada jgnlh pula di cucuh api sengketa.

semalam kamu bermohon pdny supaya di perkenankan kehendak rasa. bila di kabulkan doa yg di minta. tiba tiba kamu menjadi pendusta,menjadi murka kerana rasa celaka, celaka jua yg kamu oder. habis semua terpalit sama.

tidak salah berjuang tp berjuanglah kamu dgn penuh kesabaran semua hny untuk menguji setiap insan dn mengangkat sedikit darjatmu kepada yg semakin malang dn kepada yg semakin menuju kemenangan.

jgnlh di amal rupa yg berbagai rupa!!!

assalamualaikum

Tanpa Nama berkata...

Kat mana2, ramai yg menyumpah seranah cikgu gara2 time based cikgu..sifir aku mudah jer, org2 mcm ni mmg kat skolah dulu jenis malas belajar, lawan cikgu, ponteng skolah, dah terbawak2 sampai ke tua.kecik2 taknak mampus,nasihat cikgu taknak dengar, dah besar pon nak menyalahkan cikgu lagi.

Jumaat, Mac 09, 2012 10:23:00 PM
______________ dulu kamu bergelar cikgu lah yg pukul, tampar , rotan, herdik, maki, perlekeh, ugut, sumpah kami.
Dulu kami tak berani lawan sebab kami masih kecil/budak - kami tak lawan.
Kamu hanya berani dengan budak kecik. )Dasar Bahlul dan Penakut !!).

Sekarang kami sudah besar, apa kamu ingat ilmu yg kamu turun itu nikhlas !! ppiiilllahh kamu makan gaji jugak ! bukan ngajar free !! tengok tuuh .. naik ciput gaji dah bising .. itu tandanya ngko orang kerja makan gaji dan bukan guru yg Musyrik !

Aku belajar sendiri dan bukan kerana ngko aku pandai .. Allah telh beri aku dan rakan-rakan lain kekuatan utk mendapat ilmu dan bukan ngko yg beri ilmu !! Bodoh !

Skrg aku kerja PA bukan sombrono !! Bodoh ! Bahalul !

-----------------------------------
nampak tu..dah tua-tua pun degil dan ego lagi hahaha..

nak kena rotan nie hehehe :)..tp nak rotan tak boleh pulak nanti kena naik mahkamah :LoL

Tanpa Nama berkata...

Ada komen tak manis kerana cikgu dapat naik pangkat setiap 8 tahun.Faham?

Tanpa Nama berkata...

SBPA ka SSM ka tu semua hanya nama! Nak bising apa? Jgn melalut tak tentu pasal... SBPA batal diteruskan dengan SSM yang 'ditambahbaikan'!!! Faham betul2 maksud 'tambah baik'... maknanya apa yg baik dalam SBPA akan ada dlm SSM baru ni! KGT pun sama mcm SBPA...cuma PM jelaskan secara terperinci kenaikkan 7%-13% tu... yg pada pendapat aku ADIL!

Jadilah PA yg bijak sikit kalau nak komen dlm ni... selidik dulu!

Tanpa Nama berkata...

time mcm ni la pembangkang nak ambik kesempatan, biar tak naik gaji, jgn negara tergadai kepada peliwat

Tanpa Nama berkata...

boringlah.. asyik cikgu, polis, askar jer yg mendapat byk keistimewaan.. apakah pa lain seperti sampahkah tiada berguna..??????

Tanpa Nama berkata...

Cikgu dulu dan cikgu sekarang BERBEZA!!! Dulu mmg niat sungguh2 nak didik anak bangsa... skarang masuk maktab semata2 sebab susah nak dapat pekerjaan! Tgk saja la skarang ni 'attitude' cikgu2 mmg teruk! Contoh 'bakal' cikgu kat UPSI tu pon KURANG AJAR... langsung tadak hormat kt PM...buat demo suka hati bapak dia. ITU LAH SPESIS GURU2 ZAMAN AKAN DATANG... MMG TAK WAJAR NAK BELA LEBIH2....

Tanpa Nama berkata...

SBPA ka SSM ka tu semua hanya nama! Nak bising apa? Jgn melalut tak tentu pasal... SBPA batal diteruskan dengan SSM yang 'ditambahbaikan'!!! Faham betul2 maksud 'tambah baik'... maknanya apa yg baik dalam SBPA akan ada dlm SSM baru ni! KGT pun sama mcm SBPA...cuma PM jelaskan secara terperinci kenaikkan 7%-13% tu... yg pada pendapat aku ADIL!

Jadilah PA yg bijak sikit kalau nak komen dlm ni... selidik dulu!
-----------------------------------
PA (tak semua) nampak RM je..yang lain dah tak nampak..asyik pikir duit je.. mana sempat nak selidik..

saya pun setuju..ada penambahbaikan..tak tahu lah kenapa mereka asyik berketuk je..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

time mcm ni la pembangkang nak ambik kesempatan, biar tak naik gaji, jgn negara tergadai kepada peliwat

Sabtu, Mac 10, 2012 10:52:00 AM

SETUJU... menatang tu dah sepatutnya kena telan dek bumi!!!

Tanpa Nama berkata...

telah ku katakan sesungguhnya manusia ini lahir dn menjalani kehidupannya dgn pembawakan jiwa masing masing. jika baik jiwa itu maka baiklh segala urusan segala kehidupannya jika kotor maka sesatlah jlnnya terhijab segala pandangan murninya hanya dgn kata kata,hanya dgn getaran rasa sudah cukup untuk menghalangi keimananmu itu belum lg dgn perbuatan sama ada perbuatan itu secara kecil mahu pun secara besar.

jika datang kepada kamu sesuatu yg berharga bagaimanakah penerimaannya ada yg buruk ada yg baik,ada yg bercengkerama,ada yg berbahasa duka dlm tawa,ada yg berbahasa celaka sungguh berbisa,ada yg bersilat di gelanggang dusta,ada yg menari tetapi hiba,ada yg berjuang bukan untuk mencari sengketa maka berjuanglah kamu dgn berbudi bahasa jgn di lihat apa yg org ada kelak kamu bersengketa. pd org yg ada jgnlh pula di cucuh api sengketa.

semalam kamu bermohon pdny supaya di perkenankan kehendak rasa. bila di kabulkan doa yg di minta. tiba tiba kamu menjadi pendusta,menjadi murka kerana rasa celaka, celaka jua yg kamu oder. habis semua terpalit sama.

tidak salah berjuang tp berjuanglah kamu dgn penuh kesabaran semua hny untuk menguji setiap insan dn mengangkat sedikit darjatmu kepada yg semakin malang dn kepada yg semakin menuju kemenangan.

jgnlh di amal rupa yg berbagai rupa!!!

assalamualaikum
-----------------------------------

koleksi hit..canteeekk..suke lah..//

Tanpa Nama berkata...

SBPA ka SSM ka tu semua hanya nama! Nak bising apa? Jgn melalut tak tentu pasal... SBPA batal diteruskan dengan SSM yang 'ditambahbaikan'!!! Faham betul2 maksud 'tambah baik'... maknanya apa yg baik dalam SBPA akan ada dlm SSM baru ni! KGT pun sama mcm SBPA...cuma PM jelaskan secara terperinci kenaikkan 7%-13% tu... yg pada pendapat aku ADIL!

Jadilah PA yg bijak sikit kalau nak komen dlm ni... selidik dulu!
-----------------------------------
PA (tak semua) nampak RM je..yang lain dah tak nampak..asyik pikir duit je.. mana sempat nak selidik..

saya pun setuju..ada penambahbaikan..tak tahu lah kenapa mereka asyik berketuk je..

Tanpa Nama berkata...

Cikgu dulu dan cikgu sekarang BERBEZA!!! Dulu mmg niat sungguh2 nak didik anak bangsa... skarang masuk maktab semata2 sebab susah nak dapat pekerjaan! Tgk saja la skarang ni 'attitude' cikgu2 mmg teruk! Contoh 'bakal' cikgu kat UPSI tu pon KURANG AJAR... langsung tadak hormat kt PM...buat demo suka hati bapak dia. ITU LAH SPESIS GURU2 ZAMAN AKAN DATANG... MMG TAK WAJAR NAK BELA LEBIH2....

-----------------------------------
jangan sempitkan pemikiran..PA lain macam mana???? :)tiada manusia perfect :kalau nak berkira nnati tak terkira pulak heheh:)..bukan guru tak pernah berhubung dengan PA lain..nanti kalau nak senarai tak tersenarai

jadi manusia ni janganlah mudah menghentam..berfikirlah dulu.. nanti yang malu kita

AJIL berkata...

da ko mintak keje gred rendah,dpt gaji rendah le...da tw ade diploma mintak le j29,kalo ade bachelor mntak le j41..

Tanpa Nama berkata...

Desak KPPA letak Jawatan..Harapkn pagar,pagar mkn padi..cuma pentingkan diri sendiri dan kroni2 atasan,nak dorg jer lebih.Isteri pon dh la pangkat KP,so sme2 nak mkn lebih,kami org bawah biar ngaga jer..
Mcm ni punya org atas xkn nk biar ddk lg,LETAK JAWATAN la weii

Tanpa Nama berkata...

Dato presiden usahlah berjuang utk kepentingan sendiri kalau dah batal batallah kepentingan gred lain juga mendesak.terutama gred pelaksana 5.1 sbpa.mata gaji max pasti turun berbanding ssm baru ini..pasti selepas ini ramai yg akan melalak itu baru kalangan gred terkebawah belum lagi lain gred...jangan pula dato akan di samakan dgn kalangan pelahak jusa,turus dan ptd sekian

Tanpa Nama berkata...

MACAM YG LEPAS-LEPAS JUGA. PRESIDEN CUEPACS (PC) BERKOBAR-KOBAR TUNTUT ITU INI, TAPI LAST-LAST HANCUR LEBUR. TAK ADA MAKNANYA PERJUANGAN JIKA APA YG DIPERJUANGKAN GAGAL SEMUANYA. DULU BERIYA-IYA TUNTUT KEADILAN DLM SBPA SAMPAI NAK LANCAR MOGOK JIKA TUNTUTAN TAK DITUNAIKAN. TAPI AKHIRNYA BUKAN SETAKAT GAGAL, SBPA DIMANSUHKAN PUN DIKATAKAN SEBAGAI KEJAYAAN CUEPACS. MEMANG TAK ADA MAKNANYA. CUEPACS PATUTNYA MENYEBELAH PA. SAYA RASA PC PERLU SERAH JAWATAN KPD SU AGUNG ATAU SAM MTSU. ATAU PUN BUBARKAN CUEPACS LEBIH BAIK. SUKA HATI KERAJAAN NAK JAGA KEBAJIKAN PA NYA.

Tanpa Nama berkata...

Setuju.....
KETUA PENGARAH PERKHIDMATAN AWAM (KPPA XTAHU MALU,MOHON DEGAN RENDAH DIRI BERUNDUR..DAH NAMPAK KETIDAKLAYAKKAN ANDA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Apa ni nak kekalkan J17 ke J27 hbis yang lain gred macam mana mengigau ke apa?.cukuplah dato kalau macam tu minta kekalkan gaji SBPA di bawa ke gaji SSM ada berani ke

Tanpa Nama berkata...

cikguuuuu..cikgu..usoh nak ungkit jasa mu tu...keja mu dibayor gaji..sama gak ngan lain2 tu...org lain nok timebase sama gak...hu..hu..

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN PREMIER - KAMI AKAN SAMAN KERAJAAN

KUALA LUMPUR - 10 MAC. Kumpulan Premier dalam jawatan kerajaan bercadang untuk menyaman kerajaan kerana telah membatalkan perjanjian SBPA yang telah di tandatangani oleh mereka. Mereka menuntut hak mereka diberikan dan setidak-tidaknya ganjaran setimpal perlu diganti kerana pemansuhan SBPA telah banyak memberi kesan kepada pengurusan kewangan masing-masing.
Menjawab pertanyaan yang dikemukakan, seorang Premier berkata kumpulan itu wajar terima gantirugi atas pembatalan kontrak itu.

-BERMANA

Tanpa Nama berkata...

PA semua letak jawatan je

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...

guru besar berkata berkata...

kerja cikgu pukul 2 ptg dah balik budak cuti sekolah 2 bulan kau org cuti gak budak cuti semingu 2 minggu kau gak cuti gak gaji nak banyak pirahh we, kira lah sendiri time cuti berpa banyak cuti blm masuk cuti umum cuti ganti sepatutnya you all guru balik kul 5 je sama dengn pejawat awm lain bru adil ni 1.15 kul 2.00 dah cabut dah gaji beribu2 lepas tu minta tu minta ni ingat lah sikit

Tanpa Nama berkata...

ssm baru ini tidak adil....ini kenyataan org bawahan...tak percaya baca ini...
sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbr.

Haha...,

Apalah hendak dikecoh dan marah-marah.

PM sudah umumkan bahawa SBPA dibatalkan dan SSM Yang Ditambah Baik dilaksanakan.

Ini bermakna perkara-perkara yang baik dalam SSM lama dan SBPA ada dalam SSM Ditambah Baik itu.

Mari bersikap waras...
Berilah sesuatu tugas itu kepada orang yang tahu dan pandai... Jangan sesekali menyerahkan tugas kepada orang yang memandai-mandai.

Jelas kelihatan ramai yang memandai-mandai daripada orang yang pandai memberi ulasan dan cadangan sejak isu skim perkhidmatan awam tercetus...

Meh muhasabah diri... siapa kita?

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
-------------------------------

baru aku perasan rupanya ada kelemahan gak...betul apa kenyatan kat atas tu....makin ciput gred makin ciput dapat kenaikan, makin mahal harga barang, makin ciput dapat kenaikan.....ini boleh jadi isu gak ni....mesti ramai PA bawahan marah...

Tanpa Nama berkata...

saya pun baru tau...rupanya ada gak kelemahan bila dibagi peratusan kenaikan yang sama....

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
-------------------------------

baru aku perasan rupanya ada kelemahan gak...betul apa kenyatan kat atas tu....makin ciput gred makin ciput dapat kenaikan, makin mahal harga barang, makin ciput dapat kenaikan.....ini boleh jadi isu gak ni....mesti ramai PA bawahan marah...

--------------------------------------------

Bagi saya perkara ni pun x adil if guna peratusan sbb ttp mnjarakkan gaji stiap jawatan dgn lbh luas.. mgkn PM guna cara ini sbb melihat dari sudut jawatan seseorang bg sy hanya dduk di GRED 17 mgkin stimpal dgn knaikan trsebut wlupun pendidikan sy staraf ijazah tp hakikat jawatan tu ttp spm.. dan berbaloi lah mereka yang di gred41 mndapat knaikan lbh rm300 keats krn jawatan mereka (dan mereka yg mengelolakan bhgn kewangan mmg sedia tahu akn hal ini)... apapon sy terima dan bersyukur wlupun rs msih tidak adil dgn knaikan mggunakan peratus.

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
-------------------------------

baru aku perasan rupanya ada kelemahan gak...betul apa kenyatan kat atas tu....makin ciput gred makin ciput dapat kenaikan, makin mahal harga barang, makin ciput dapat kenaikan.....ini boleh jadi isu gak ni....mesti ramai PA bawahan marah...

--------------------------------------------

Bagi saya perkara ni pun x adil if guna peratusan sbb ttp mnjarakkan gaji stiap jawatan dgn lbh luas.. mgkn PM guna cara ini sbb melihat dari sudut jawatan seseorang bg sy hanya dduk di GRED 17 mgkin stimpal dgn knaikan trsebut wlupun pendidikan sy staraf ijazah tp hakikat jawatan tu ttp spm.. dan berbaloi lah mereka yang di gred41 mndapat knaikan lbh rm300 keats krn jawatan mereka (dan mereka yg mengelolakan bhgn kewangan mmg sedia tahu akn hal ini)... apapon sy terima dan bersyukur wlupun rs msih tidak adil dgn knaikan mggunakan peratus.

Tanpa Nama berkata...

Salah satu perkara penting yg mesti diselaraskan ialah ELAUN PERUMAHAN WILAYAH. Sebagai cth. Jika Bertugas di Sabah (Kota kinabalu) EPW mencecah rm1000 berbanding yg bertugas di Semenanjung dan Sarawak hanya mendapat Rm600 maksimum. Sedangkan kos menyewa rumah di Semenanjung dan Sarawak juga amat tinggi terutama di bandar- bandar utama.

Tanpa Nama berkata...

3 ABDUL DALAM SEKTOR KERAJAAN MASAKINI DAN SELAMA-LAMANYAi


* DARAH DAGING SENDIRI YANG MENIDAKKAN HAK ADIK BONGSU DALAM MEMPEROLEHI WASIAT HARTA YANG SAMARATA.
*LUMRAH ALAM YANG SULUNG AKAN MENJADI PEMEGANG AMANAH,SEBALIKNYA MEMBAWA REBAH
*SIAPA DIA ABDUL WAHAB DAN ABDUL WAHIB DALAM SEKTOR KERAJAAN MASAKINI,
SIAPA DIA SADIQ SEGARAGA, KASIM PATALON DAN SULEIMAN AKHLEN HARI INI......????

Anda semua boleh buat tafsiran sendiri ....

Tanpa Nama berkata...

harap time based hendaklah diperluaskan semua skim dalam sektor awam. Untuk upgred skim hendaklah menyentuh semua skim kerana perlantikan seperti contoh FT,W ada yang menggunakan Sijil Politeknik. Peluang upgred hendaklah adil kepada semua pemegang lulusan Sijil.

Tanpa Nama berkata...

1.siannn kat JUSA yang dah terima gaji baru sbpa berbelas ribu sebulan...jangan lupa bayar balik no.
2.rasanya abu bakar kppa tak tahu nak letak muka kat mana..kalau nak gaji berpuluh ribu sebulan..elokla minta kerja kat syarikat swasta seperti air asia,petronas dll...tapi setakat kelulusan akademik seperti BA atau MA majoriti PTD...layak jadi tukang bancuh kopi kat glc jee.

Tanpa Nama berkata...

lepas pilihanraya nanti buat balik la exit policy...puak atasan buat balik la sbpa..tapi tukar nama lain..kena tipu je la kita ni...suruhanjaya apa benda lagi...dah sudah2 la...apa lagi yg tersembunyi? Dah selesai kan?suruhanjaya putar alam?suruhanjaya kurangkan kos? Suruhanjaya kurangkan penjawat awam ?nak bagi bersyarat...baik tak payah bagi....sebenarnya nak menang pilihanraya je kan?suruhanjaya apa lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Apa agenda yg sebenar????yg tersembuyi???? Bila menang nanti merana la kami penjawat awam...lebih2 lagi golongan pelaksana...

Tanpa Nama berkata...

1.Pada yang masih tak puas hati dengan struktur gaji terbaru ni...elokla letak jawatan...kerja sendiri..gaji beribu sebulan.
2.berpuluh ribu lagi anak muda yang tertunggu-tunggu untuk jadi PA..bagi peluang kepada mereka pulak untuk jadi PA.

Tanpa Nama berkata...

kajang pak malau kajang berlipat
kajang hamba si menkuang layu
singkirkan cik rosmah dgn cepat
agar negara lebih maju

Tanpa Nama berkata...

1.kih.kih.kih 2.01..ni blog cuepacs..bincang bab gaji PA.
2.nak jatuhkan rosmah pi blogg papagomo.

K.E berkata...

Manusia hanya merancang.....Allah swt jua yg menentukan......kembalilah kpd Allah......jgn buang masa meraban kat blog ni....

Tanpa Nama berkata...

3 ABDUL DALAM SEKTOR KERAJAAN MASAKINI DAN SELAMA-LAMANYAi


* DARAH DAGING SENDIRI YANG MENIDAKKAN HAK ADIK BONGSU DALAM MEMPEROLEHI WASIAT HARTA YANG SAMARATA.
*LUMRAH ALAM YANG SULUNG AKAN MENJADI PEMEGANG AMANAH,SEBALIKNYA MEMBAWA REBAH
*SIAPA DIA ABDUL WAHAB DAN ABDUL WAHIB DALAM SEKTOR KERAJAAN MASAKINI,
SIAPA DIA SADIQ SEGARAGA, KASIM PATALON DAN SULEIMAN AKHLEN HARI INI......????

Anda semua boleh buat tafsiran sendiri ....

-----------------------------------

Saudara jangan lupa pulak kepada Tuan Penasihat yang bikin PA saling bercakaran dan saling tuduh menuduh antara satu sama lain.

Tanpa Nama berkata...

MTSU bising pasal SBPA dimansuhkan, rasa aku bukan apa pegawai-pegawai MTSU takut dipaksa letak jawatan oleh Juruteknik-Juruteknik kat luar sana mana tidaknya dalam SBPA Sijil Kej. mereka ditarafkan hampir sama dgn Diploma Kej. dari segi gaji, tut tut batal pulak dah ! lagi satu ramai remaja lepasan SPM kata buat apa ambil Diploma ambil Sijil saja dah cukup yang penting gaji setara Diploma.

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
-------------------------------

baru aku perasan rupanya ada kelemahan gak...betul apa kenyatan kat atas tu....makin ciput gred makin ciput dapat kenaikan, makin mahal harga barang, makin ciput dapat kenaikan.....ini boleh jadi isu gak ni....mesti ramai PA bawahan marah...

--------------------------------------------

Bagi saya perkara ni pun x adil if guna peratusan sbb ttp mnjarakkan gaji stiap jawatan dgn lbh luas.. mgkn PM guna cara ini sbb melihat dari sudut jawatan seseorang bg sy hanya dduk di GRED 17 mgkin stimpal dgn knaikan trsebut wlupun pendidikan sy staraf ijazah tp hakikat jawatan tu ttp spm.. dan berbaloi lah mereka yang di gred41 mndapat knaikan lbh rm300 keats krn jawatan mereka (dan mereka yg mengelolakan bhgn kewangan mmg sedia tahu akn hal ini)... apapon sy terima dan bersyukur wlupun rs msih tidak adil dgn knaikan mggunakan peratus.

-----------------------------------

Ya,ini akan mendatangkan marah. Ya, aku pasti akan marah. Aku tak pedulik dah, kena jual pun jual lah. Ini tidak adil.

Tanpa Nama berkata...

Time based kenaikan pangkat diperluaskan kepada semua PA seperti cikgu-cikgi

Tanpa Nama berkata...

Salo besat SBPA. PA rawan PA.

Tanpa Nama berkata...

Sign bersara paksa 60 tahun adalah berdasarkan pekeliling SBPA Bil 11/13 Tahun 2011. Apabila SBPA dibatalkan, sepatutnya secara automatik sign 60 tahun jugak dibatalkan.

Begitu juga dengan surat arahan terbaru kenaikan guru ke gred DG41 bagi DGA32 yang tercicir dari pelantikan, juga berdasarkan pekeliling SBPA. Oleh itu, perakuan untuk kenaikan pangkat ke DG41 sepatutnya terbatal dengan sendirinya.

Kesimpulannya, apa jua hal ehwal perkhidmatan yang menggunapakai nama sbpa, secara automatiknya terbatal. Macam tulah kalau ikut logiknya.

Tanpa Nama berkata...

1.Pada PA yang masih muda..yang ada sijil atau diploma..program ijazah PJJ berpuluh di ipta atau ipts..sambung dan dapatkan ijazah.
2.semua negara dalam dunia ni..gaji berdasarkan kelulusan akademik...belajar tinggi..gaji tinggi..itu adalah hakikatnya.
3.Bila dapat ijazah,masters atau Phd..minta jagi cikgu...biar cikgu jadi kerani pulak.
4.cuma nak bagi tau la..minta masuk maktab nak jadi cikgu sekurang-kurang ada 6-7A keatas dalam spm..kalau sijil stpm pulak kena pointer 3.5 dan keatas..begitu juga dengan pemegang diploma atau ijazah..kalau tak dapat 3.5 keatas..tak usah dok dengki la kalau cikgu dapat timebassed tu.
5.kalau malas nak sambung belajar..kira oklah gaji kerani 1 000 keatas tu...pakai kereta besaq lagi..mengalahkan cikgu.

Tanpa Nama berkata...

Dah banyak komen menghentam guru..bila dibuat kajian ringkas,yang memulakan hentaman pertama bukan guru tapi PA yang datang dari jabatan/kementerian yang lain. Mungkin kerana iri hati yg menebal dengan tahap keimanan yang terlalu nipis...ingatlah bukan PM atau kerajaan yg beri rezeki tapi Allah Taala.

Peranan Pa yang lain penting dlm memajukan negara begitu juga guru guru, keunikan bidang perguruan ia melibatkan anak anak kita..mereka berdepan dengan anak anak kita yang saya rasa kita sendiri tak mampu mendidik mereka dengan sempurna untuk menjadi insan yg 1 hari nanti bukan saja berjasa pada kita tapi pada bangsa dan negara...

Mungkin mudah kita kata..apalah berat sangat nak mengurus budak budak tapi cuba dengan sukarela kita ambil cuti dan jadi guru dalam tempoh sebulan...baru mungkin kita tahu betapa stress nya hidup. Mungkin ada yg pernah menjadi guru ganti atau guru sementara tapi tugas guru ganti dan guru ementara tidak dibebankan 100% tugas sebenar sebagai guru..

Cuba kita buat lawatan ringkas, golongan mana yg byk di hospital bahagian sekarang ni...cubalah buat peratusan?

Dengki dengan guru yg dikatakan bekerja separuh hari?
pernah ka kita terfikir jika anak anak kita berada di sekolah dari pagi hingga petang:
Berapa RM yang kita perlu kita beri kepada setiap anak anak kita?
(mampu ke?)
Selesakah anak anak kita tidak mandi seharian ? mampu kah mereka meneruskan persekolahan dengan badan yang berbau (kita takpalah dok dlm aircon)?
Bila tiba waktu rehat...1pm- 2pm, guru guru akan berehat/solat/makan... sapa yang akn menjaga keselamatan mereka...harapkan pengawas sekolah? kita tak risau ke keselmatan anak anak kita atau tak kisah sebab anak ramai dan kalau boleh mengandungkan bini kita lagi?..he3
Apa perasaan anak anak kita terkurung sehari suntuk dlm sekolah ? sedangkan kita tahu ramai anak anak kita terutama yg berada di sekolah menengah( lelaki dan perempuan) melompat pagar/lari dari sekolah? kenapa kita tak fikirkan ke?

Guru cuti panjang.... tak semua yg bercuti panjang (jangan tutup mata jika tak tahu)fikirkanlah jika anak anak kita bersekolah sepanjang tahun macam kita yg berkerja ni....cuti hanya 30 hari setahun..

sebenarnya banyak sangat perkara kita kena fikirkan sebelum mengutuk mencerca PA yang berjawatan guru...jadi apa yg penting baiki diri kita dahulu sebelum menghina orang...perjuangkan hak sendiri tu yg penting dari menghina org lain

Maaf saya cikgu sbb gagal mendidik insan yang kamil...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

skim juruteknik perlu di naikkan ke gred j 27..ini kerana 90% juruteknik mempunyai diploma serta ijazah.

Jumaat, Mac 09, 2012 10:20:00 PM

--------------------------------

Kalau hang ada ijazah mintalah jawatan Jurutera tak usah lah dok harap Juruteknik gaji Jurutera.

Lagi satu tak usah dok ungkit la ada itu ada ini bukan Juruteknik saja ada itu ada ini orang lain pun sama.

Aku dulu masuk kerja guna sijil juga dalam dok kerja aku ambil Diploma dan Ijazah, sekarang jawatan aku bukan kelayakan sijil lagi, cara aku buat mudah saja bila ada iklan kosong untuk jawatan kelayakan Diploma/Ijazah aku mohon alhamdulillah dapat.

kakitangan sokongan BERIJAZAH berkata...

nak tubuhkan suruhanjaya bagi mengkaji skim baru, TOLONG JANGAN BUBUH PTD, EX-PTD dan sewaktu dengannya.

libatkan semua sektor. mereka yang kanan dalam skim pendidikan, skim pertahanan, skim perundangan, skim teknologi maklumat, skim kejuruteraan, skim sosial, skim sains, skim siasatan/penguatkuasaan dan segala jenis skim yang ada dalam perkhidmatan awam.

pengerusi wajib dari mereka yang bertaraf PROFESOR MADYA. BUKAN PTD YANG MEMPUNYAI PHD.

dalam suruhanjaya ini PTD hanya layak jadi setiausaha yang mencatit MINIT MESYUARAT. sesuai dengan jawatan mereka sebagai penolong setiausaha, setiausaha bahagian, setiausaha itu ini dalam perkhidmatan awam.

Tanpa Nama berkata...

kelakar lah PA nie hari-hari gaduh..ntah apa-apa je..budak kecik pun matang..

keputusan dah muktamat..tak payah nak gaduh-gaduh.. terima je..bersyukur le..

kalau mcm nie le sikap, sentiasa tak puas hati, gaji lebih besar dari jusa pun nanti tak puas hati..buang le sikap tamak dan iri hati tu..bersihkanlah jiwa

cukup-cukup le..ingat Allah..cupecs dah usaha untuk kita semua, Allah dah tentukan macam nie..terima jelah..nak marah sapa..bukan tak berusaha..

Tanpa Nama berkata...

Umum SBPA....Dato omar kata..Cuepacs tak bawa bincang...pastu melalak.

Sekrg SBPA mansuh...PM bubar..kekal SSM...dan ditambah baik... Dato Omar..Setuju. Dato dah tengok ke blom kaedah penambahbaikkan tuh??

Pekeliling blom pun kuar lagi...tak pasal-pasal ..Dato Omar dah Melalak nak teruskan Skim J ..
...Dato Omar selaku leader Cuepacs dah mula nak bakar semua bara yang dah nak hampir padam..

Nmpk sgt perjuangan tentangan SBPA hanya la sandiwara...yg nak dipertahankan hanya Gred J.

adakah pada otak Dato Omar hanya terlekat Skim J shj kah?

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
PA ingat pendapatan kerajaan hak PA saja ke apa. WOI WOI PA pendapatan kerajaan adalah hak PA dan Bukan PA. Jangan nak tamak, TADAK SUKA sama PM punya keputusan BELAH la lu dari kerja GOMEN, beratus ribu lagi tunggu kat luar tu nak ganti lu- orang yg tamak dan malas. (PA yg ikhlas tak termasuk-maaf ye)Belah la dari keja gomen dan tada sapa nagis la kalu lu belah.
"Nak keja-keja...nak tuntut itu ini cabut la dan berambus la dari kerja gomen" 10X. Mohon swasta atau GLC---- ADA BERANI ka BRO. Memacam yg diminta-minta.

anti-KIJASELOW

Jumaat, Mac 09, 2012 9:48:00 PM

SANGAT-SANGAT-SANGAT 10X bersetuju dengan pendapat anti-KIJASELOW

Hidup Pm, Hidup UMNO, Hidup BN

Tanpa Nama berkata...

nak tubuhkan suruhanjaya bagi mengkaji skim baru, TOLONG JANGAN BUBUH PTD, EX-PTD dan sewaktu dengannya.

libatkan semua sektor. mereka yang kanan dalam skim pendidikan, skim pertahanan, skim perundangan, skim teknologi maklumat, skim kejuruteraan, skim sosial, skim sains, skim siasatan/penguatkuasaan dan segala jenis skim yang ada dalam perkhidmatan awam.

pengerusi wajib dari mereka yang bertaraf PROFESOR MADYA. BUKAN PTD YANG MEMPUNYAI PHD.

dalam suruhanjaya ini PTD hanya layak jadi setiausaha yang mencatit MINIT MESYUARAT. sesuai dengan jawatan mereka sebagai penolong setiausaha, setiausaha bahagian, setiausaha itu ini dalam perkhidmatan awam.

------------------------------

Setuju!! PTD jadi Setiausaha jer..pastu nanti kita buatkan HAri Setiausaha untuk puak ni.

Kita panggil Annuar Zain nyanyi2 bagi makan, hibur2, suka2 kat puak PTD ni..hampeh! Jabatan aku, umur tak cecah 30 tahun dah M48.

Tanpa Nama berkata...

MANGKOK PUNYA PA YANG BAWAHAN YANG TAK SEDAR DIRI.BISING TAK ADA OTAK.GAJI MAU TINGGI,KELULUSAN TIDAK MACAM MANA.NAK GAJI LEBIH MACAM ORANG LAIN YANG ADA KELULUSAN.DULU BELAJAR PEMALAS.SEKARANG DENGKI KAT ORANG DAPAT GAJI LEBIH.KAU ORANG BAYAR CUKAI KE TIAP-TIAP TAHUN.APA LU TAU.KALAU POTONG CUKAI SEBULAN RM200 HINGGA RM 300 BARU ADA AKAI.MESTI KATA KERAJAAN ZALIM. BAGI MAFFUZ TAK PAYAH LA DUK SIBUK.JAGA PARLIMEN POKOK SENA TU.KUMAN SEBERANG LAUT NAMPAK GAJAH MATI TEPI MATA TAK NAMPAK.JAGA KAWASAN LU.JGN CAKAP RASA PANDAI TAPI ORG DGR BODO.

Tanpa Nama berkata...

J17 dinaik kegred J27 itu yg mtsu minta krn j17 berkelulusan sijil politeknik bukannya minta gaji setaraf diploma krn diploma adalah J29....

Tanpa Nama berkata...

spa tak layan pa yg nak naik jwtan lebih baik.sy pa 17 ada diploma tiap2 tahun dpt tmuduga tapi gagal wpun dpt jwb baik. sekrg tunggu kup je...

kerambit berkata...

Tanpa Nama berkata...
J17 dinaik kegred J27 itu yg mtsu minta krn j17 berkelulusan sijil politeknik bukannya minta gaji setaraf diploma krn diploma adalah J29....
-----------------------------------
27 tu dah berada d gred diploma la syeikh....hang ni apa pon tak tau aih...

Tanpa Nama berkata...

KUALA LUMPUR - Kesatuan Perkhidmatan Teknik Semenanjung Malaysia (MTSU), salah satu gabungan Cuepacs, kecewa sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dimansuhkan dan menganggap keputusan yang diumumkan oleh Perdana Menteri semalam, sebagai satu langkah mengundur ke belakang.

Setiausaha Agung MTSU, Samuel Devadasan berkata, SBPA sebelum ini lebih menjanjikan satu sistem gaji yang lebih menarik, tidak seperti Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang sudah lama diguna pakai.

"Telah menjadi pendirian Cuepacs selama ini untuk menamatkan SSM dan kami difahamkan satu MoU antara Cuepacs dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah ditandatangani pada 28 Disember lalu.

"Kami mahu pihak-pihak yang terlibat mendedahkan isi kandungan MoU berkenaan kerana difahamkan pakej yang dibincangkan lebih menarik," katanya dalam satu kenyataan media, di sini.

Beliau berkata, MTSU merayu kepada Datuk Seri Najib Tun Razak agar SBPA dikekalkan dengan penambahbaikan supaya borang opsyen, memilih antara SBPA dan SSM, yang ditandatangani Januari lalu dihormati.

"SBPA telah memberi semangat baru kepada ramai penjawat awam. MTSU berharap agar SBPA dapat dilaksanakan dan SSM dibatalkan," katanya.

Tanpa Nama berkata...

mana ada sama. ..jteknik minta j27 setaraf stpm bukannya j29 setaraf diploma.

jebatn9 berkata...

sape dah ada jadual gaji baru tu...sharelah kat sini.

Tanpa Nama berkata...

Ekzos buluh

Sudin: Ini apa-apa dia.

M.Rafee: Ini bunyinya terlampau sangat kuat.Macam motobot......
Pong! Pong! Pong! gitu.

Sudin: Pong! Pong! Pong!, Pong.
Itu Compression dia la tinggi...

M.Rafee: Jadi saya nak gunakan biar pelan sedikit.

Sudin: Haa, nak bunyi macam
Ting! Ting! Ting! itu sikit

M.Rafee: Lagi pelan...

Sudin: Lagi pelan?
Nak kasi tak bunyi pun boleh.....
Haa, ni longgarkan sikit..
Ni, kenapa ketat-ketat sangat..
Tak boleh..
Haa.. wayar berserabut banyak perkara,
Tak boleh ini macam..
Ini kita ambil dua
Jadi satu..
Shortkan dekat body, ya.
Barulah datang api...
Jadi itu plug boleh hidup, Ada api
Haa itu..
Longgar-longgarkan sikit..

Tok, Tok, Tok (bunyi ketukan)

Sudin: ohh! dia pakai ekzos besi rupanya....
Patutlah bunyi Pong! Pong! Pong!, kuat sangat.
Apa tak gantikan dengan ekzos buluh

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
kakitangan sokongan BERIJAZAH berkata...
yang banyak menyalak disebabkan SBPA batal ni ada beberapa kumpulan:

1. kumpulan JUSA yang gagal untuk kenyang
2. kumpulan sekolah tak pandai yang ada hati untuk naik ke gred lebih tinggi yang menyamai taraf kumpulan sekolah yang agak pandai
3. sampah-sampah yang diambil oleh pihak berkuasa melantik yang kesian disebabkan pada zaman sekolah dulu mereka malas, gagal SPM, masuk kerja jadi PAR.
4. mereka yang masuk terkemudian dari mereka yang masuk servis lebih awal, tapi ada hati nak duduk tangga gaji yang sama.

hentikanlah salakan anda. anda seharusnya bersyukur kerana perkhidmatan awam sudi mengambil anda bekerja. sekiranya anda tak dapat kerja dalam perkhidmatan awam, pasti korang tidur tepi longkang berselimutkan kepingan kotak sebab takda kerja.

dah dah. pegi buat kerja tu. TAK SUKA KALU ANGKAT KAKI LA> JGN KIJA GOMEN> TADA SAPA nangis kalu lu belah....

Jumaat, Mac 09, 2012 10:49:00 PM

Jangan cakap sebarangan sekarang ramai..dikalangan PAR ada yang ada diploma dan ijazah... jangan menghina sesama kita kakitangan awam..kita seharusnya menaik kam imej kakitangan awam..supaya lebih dihormati oleh masyarakat tidak kira pangkat rendah atau tinggi.

Tanpa Nama berkata...

KSN dan KPPA perlu ditamatkan kontrak serta merta.Jangan nak lepas diri. Banyak org lain lagi yang boleh jadi KSN dan KPPA.Pengarah Saraan yg bodoh sombong tu pun kena turun pangkat dah masuk swiming poll. KSN selalu menginaya pegawai kerajaan sebelum ini, turunkan pangkat orang dan letak di swimimg pool JPA.So sekarang ini awak le pulak. Kalau sebelum ini asyik kenakan org aje, seolah dia sorang saja an pandai dam jebat. Pengarah Saraan yg bodoh sombong dan tak tahu buat kerja tu, tapi tunjuk pandai, tak mahu tanya org lama .....turunkan pangkat segera. Buat malu PTD dan hilang maruah dan respect pegawai awam pada JPA. Semalam PM kata kehendak beliau telah disalah tafsir....maknanya tak ikut cakap stakeholder.........kalau SBPA terus tentu BN tumbang ranap. KSN dan KPPA perlu terima akibat.....primier yg tamak ajangan ketawa ....bayar balik ganjaran yg diterima...kalau dah habis bayar ansur .....sampai habis.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih PM ..kami sanjung tindakan PM yang sentiasa mendengar keluhan kami...dan menyelamatkan kami dari menjadi mangsa orang yang merangka dan menggubal SBPA mengikut hawa nafsu dan ketamakkan mereka..pemimpin adil di sanjung..pemimpin khianat kami tak sokong...sekali lagi jutaan terima kasih PM..padan muka golongan atasan dapat bawah 10% hahahaha...

Tanpa Nama berkata...

PA perlu segera laksanakan pelarasan skim perkhidmatan guru

10/03/2012 12:48pm

KULAIJAYA 10 Mac — Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap Jabatan Perkhidmatan Awam dapat melaksanakan pelarasan skim perkhidmatan perguruan secepat mungkin.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, ini selaras dengan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kita berharap tempoh pelarasan itu dapat disegerakan berdasarkan pengumuman (pembatalan SBPA) oleh PM (Perdana Menteri). Mereka pun menunggu dan mengharapkannya di dalam tempoh terdekat,” katanya menambah pengumuman itu disambut baik Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri program Jelajah Sayang 1Malaysia di Kem Bina Negara Gunung Pulai, di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Muhyiddin juga berkata, apa yang telah dijanjikan kerajaan kepada golongan guru akan ditunaikan.— BERNAMA

SBPA DAN SSM berkata...

perkahatikan, wahai manusia yang menggunakan akal, lihat apa sahaja penghinaan dan kata cacian yang diperkatakan di sini, adalah untuk diri sendiri yang menaip...

x dapat pahala pun kalau mencaci hina fitnah dan maki..

keluarkan idea2 yang bernas dan bermanfaat....

Tanpa Nama berkata...

umur 61 tahun ? atuk !
melalut ... koperasi, obama ... issshh issshh mentaliti pejadah !

====================================

APA MASALAH NYA ?AKU RSPEK PAK OMAR KERANA SEMASAPAK OMAR JADI PRESIDEN CEUPACS,MASAPAK LAH DAPAT 35%,MASA SBPA 13 %.TAK CUKUP LAGI KE?

INGAT TAKDULU DULU PUNYA PRESIDEN,BILA MINTA NAIK GAJI AKHIRNYA KELUARKAN KENYATAAN " CEUPACS AKUR KEMAMPUAN KERAJAAN".
AKU TAK FAHAM DENGAN ORANG ORANG YANG TAK PUAS HATI DENGAN PAK OMAR...
WALAU GAGAP PAK OMAR DIA BERJAYA DAPAT NAIKKAN GAJI PA,BANYAK JASA DIA PADA PA,TANYA DIRI SENDIRI ADAKAH ANDA MAMPU?

TERIMA KASIH CEUPACS.
HARAP ORANG YANG TAK PUAS HATI SILA BERTERUS TERANG,APA MASALAH YANG MENYEBABKAB RASA TAK PUAS HATI SEHINGGA SERANG PERIBADI DATO OMAR.peliknya masih ada lagi orang mcm gitu pada zaman ini.

Tanpa Nama berkata...

PA ramai yang bodoh, mcm mana boleh join gomen ntahlah

dah la bodoh, mintak gaji tinggi pulak tu... betul2 bodoh la... sial punya bodoh

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH CEUPACS.
HARAP ORANG YANG TAK PUAS HATI SILA BERTERUS TERANG,APA MASALAH YANG MENYEBABKAB RASA TAK PUAS HATI SEHINGGA SERANG PERIBADI DATO OMAR.peliknya masih ada lagi orang mcm gitu pada zaman ini

---------------------

sokong...mereka telah buat yang terbaik, kita patut bersyukur...jgn meminta melampau. 13 percen cukup dah tu, terima kasih pak omar and cuepacs

Tanpa Nama berkata...

PA ramai yang bodoh, mcm mana boleh join gomen ntahlah

dah la bodoh, mintak gaji tinggi pulak tu... betul2 bodoh la... sial punya bodoh

================

kau ni cemburu ke gila?.. kalau tak da kena mengena hang boleh blah lah...pergi mampus lagi bagus..

Tanpa Nama berkata...

tunggu2 tangguh.. tangguh2 tunggu2 last2 kansel.. sape x bengang..

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN PREMIER - KAMI AKAN SAMAN KERAJAAN

KUALA LUMPUR - 10 MAC. Kumpulan Premier dalam jawatan kerajaan bercadang untuk menyaman kerajaan kerana telah membatalkan perjanjian SBPA yang telah di tandatangani oleh mereka. Mereka menuntut hak mereka diberikan dan setidak-tidaknya ganjaran setimpal perlu diganti kerana pemansuhan SBPA telah banyak memberi kesan kepada pengurusan kewangan masing-masing.
Menjawab pertanyaan yang dikemukakan, seorang Premier berkata kumpulan itu wajar terima gantirugi atas pembatalan kontrak itu.
++++++++++++++++++++++++++++++++++

EXIT POLICY.....
macam mana pula dia boleh kata pembatalan kontrak,kan dari January Ceupacs dah kata tanguh dulu pelaksanaan SBPA.bILA DIUMUM sbpa DIUbAH KPD ssm,maknanya sbpa tu tak jadi dilaksanakan...ntah la...saya gred rendah je.mungkin pendapat saya salah.

Tanpa Nama berkata...

kumpulan premier...padan muka bangang korang ni.. kami naik rm 70....korang naik rm 7000...nasib baik ada dato omar...membela nasib kami....dan tak lupa juga PM yg menjaga nasib kami...terima kasih dato omar dan PM ...kumpulan premier padan muka hangpa

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN PREMIER - KAMI AKAN SAMAN KERAJAAN

KUALA LUMPUR - 10 MAC. Kumpulan Premier dalam jawatan kerajaan bercadang untuk menyaman kerajaan kerana telah membatalkan perjanjian SBPA yang telah di tandatangani oleh mereka. Mereka menuntut hak mereka diberikan dan setidak-tidaknya ganjaran setimpal perlu diganti kerana pemansuhan SBPA telah banyak memberi kesan kepada pengurusan kewangan masing-masing.
Menjawab pertanyaan yang dikemukakan, seorang Premier berkata kumpulan itu wajar terima gantirugi atas pembatalan kontrak itu.
++++++++++++++++++++++++++++++++++

EXIT POLICY.....
macam mana pula dia boleh kata pembatalan kontrak,kan dari January Ceupacs dah kata tanguh dulu pelaksanaan SBPA.bILA DIUMUM sbpa DIUbAH KPD ssm,maknanya sbpa tu tak jadi dilaksanakan...ntah la...saya gred rendah je.mungkin pendapat saya salah.


APa jalan dengan Ceupacs....gol primer dah sain borang ...jadi ada kontrak leeer.."TU la buat dasar TIADA KAJIAN MENDALAM"...terima la akibatnya...CAUPACS pun sama bila umum ingin laksana SBPA...ANGGUK2 SAja...BILA LAKSANA...KATA TAK DIPANGGIL RUNDING PULA..."JADI bila umum kembali SMM ini jangan PANDAI ANGGUK dahulu tlg tengok termanya bagaimana...........baru lah nak angguk ke nak bantah ker ........

Tanpa Nama berkata...

kami menyambut baik kenaikan 13 % yg diumumkan dan pembatalan sbpa yg mengandungi pelbagai syarat ..lebih2 lagi perenggan 9.3 yg merepek dan tak masuk akal(bagi yg sain opsyen membabi buta tak baca pekeliling korang memang bodoh)kerana perenggan 9.3 terguna pakai pada mereka yg memilih opsyen sbpa atau kekal ssm...dan bagi jawatan yg dijumudkan sekiranya tidak memilih sbpa anda akan diberhentikan..jadi kami amat berterima kasih pada yg berbahagia dato omar kerana bersusah payah berperang dgn pihak kppa sehingga menang besar....thanks dato omar....

Tanpa Nama berkata...

Adalah tidak adil Juruteknik naik gred 27 kerana mereka mempunyai sijil,kami lulusan diploma gred 29,penolong jurutera tiada beza gred 27/29.kalau kerajaan nak kami juga kepada juruteknik gred 27,kami penolong jurutera bertaraf diploma perlu diubah,teruk-teruk kami belajar,kalau ada diantara mereka kata mempunyai diploma,degree,master dan Phd,minta dan pohon jawatan ikut kelulusan bukan taraf jawatan sijil mau taraf diploma,adalah tidak adil.

Tanpa Nama berkata...

kepada PA...yg kurang ajar..dan banyak memekak..drp buat keja

1-duit negara bukan duit kau utk naik gaji banyak banyak ..duit orang ramai..bertanggungjawablah..pikir diri sendiri je..tau
2-letak jawatan ...kerja sendiri atau kerja swasta..tengok..ramai org sekeliling kau yg susah.
3-dgn guru sendiri pun kurang ajar...nak kena telingkup hidup kau ..tak naik pangkat dan tak naik gaji..dan anak2 kau akan lebih kurang ajar dari kau..baru kau rasakan...
4-belajar bersabar dan bersyukurlah wahai PA semua..
5-bagi sbpa tak nak ..ckp ssm baik..bagi ssm ..tak nak jugak nak sbpa...memang tamak haloba kau orang ..kemudian salahkan org lain..salahkan diri sendiri le..belajar betul2..Semua dah ditentukan...
6-Jgn makan RASUAH...amanah dalam kerja..duit nak bagi keluarga mkn..

Mohon maaf..sebab tengok dah ramai PA terlebih-lebih dan melampaui batas..macam bukan manusia..dan macam tuhan tak de..

Tanpa Nama berkata...

kepada PA...yg kurang ajar..dan banyak memekak..drp buat keja

1-duit negara bukan duit kau utk naik gaji banyak banyak ..duit orang ramai..bertanggungjawablah..pikir diri sendiri je..tau
2-letak jawatan ...kerja sendiri atau kerja swasta..tengok..ramai org sekeliling kau yg susah.
3-dgn guru sendiri pun kurang ajar...nak kena telingkup hidup kau ..tak naik pangkat dan tak naik gaji..dan anak2 kau akan lebih kurang ajar dari kau..baru kau rasakan...
4-belajar bersabar dan bersyukurlah wahai PA semua..
5-bagi sbpa tak nak ..ckp ssm baik..bagi ssm ..tak nak jugak nak sbpa...memang tamak haloba kau orang ..kemudian salahkan org lain..salahkan diri sendiri le..belajar betul2..Semua dah ditentukan...
6-Jgn makan RASUAH...amanah dalam kerja..duit nak bagi keluarga mkn..

Mohon maaf..sebab tengok dah ramai PA terlebih-lebih dan melampaui batas..macam bukan manusia..dan macam tuhan tak de..

Tanpa Nama berkata...

golongan premier jgn melenting...lepas pilihanraya nanti buleh gubal balik ....bagi najib menang dulu...lepas menang baru buleh buat hal...suruhanjaya kumpulan premier...hahaha...wayang.......wayang......janji menang....menangi hati rakyat..menangi hati pa ...janji barisan menang....lawak la najib BRIM ,KRIM,MRIM,SBPA, tak menang juga tak tau la..exit policy la...

Tanpa Nama berkata...

PUTRAJAYA 9 Mac - Kumpulan Premier yang telah menerima kenaikan gaji menerusi skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) pada 1 Januari lalu akan memulangkan semula gaji tambahan yang telah mereka terima kepada kerajaan.

Sumber memberitahu Utusan Malaysia, sebahagian daripada 36 pegawai tinggi kerajaan dari Kumpulan Premier itu telah menulis surat kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah bagi tujuan itu.

Menurutnya, ada pegawai yang sudah berbuat demikian lebih awal sebelum Perdana Menteri membuat pengumuman pemansuhan itu semalam.

"Saya sudah menandatangani surat persetujuan menerima skim SBPA tahun lalu dan menerima gaji baru sebanyak dua kali. Saya sudah tulis surat untuk pulangkan semula gaji tambahan itu kepada kerajaan.

''Keputusan ini dibuat kerana kami amat memahami masalah kerajaan dan sedar bahawa pembayaran gaji baru itu di luar kemampuan kewangan kerajaan. Oleh itu kami bersetuju untuk kembali ke Sistem Saraan Malaysia (SSM) seperti diumumkan Perdana Menteri semalam," kata sumber itu ketika dihubungi di sini, hari ini.

Semalam, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan skim SBPA yang sepatutnya berkuat kuasa 1 Januari lalu dibatalkan dan mengekalkan SSM yang ditambah baik.

Pengumuman tersebut disambut baik pelbagai pihak termasuk kesatuan sekerja yang mewakili 1.4 juta penjawat awam kerana meleraikan keresahan mereka dan memberi keadilan kepada golongan bawahan terutamanya berkaitan SBPA dan skim gaji.

Sumber itu menambah, mereka telah mengadakan mesyuarat tertutup sebanyak tiga kali bersama Mohd. Sidek dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail bagi membincangkan isu kenaikan gaji Kumpulan Premier yang disifatkan sangat tinggi.

"Dan inilah antara hasil mesyuarat tertutup kami itu apabila Perdana Menteri mengumumkan pemansuhan SBPA, kami sanggup kembali kepada skim SSM dan menyambut baik kenaikan gaji antara 7 hingga 13 peratus mengikut gred," kata sumber tersebut.

Ekoran pemansuhan SBPA pasukan petugas khas penambahbaikan skim tersebut yang dipengerusikan bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam ditamatkan secara rasmi semalam walaupun tarikh akhir yang ditetapkan kerajaan adalah pada 16 April ini.

Tanpa Nama berkata...

BRIM ,KRIM,MRIM,FRIM...hahahaa.....lepas tu dream....org nak menang...tgh terdesak....layan je la....lepas ni apa pulak??dah menang nanti...tol,minyak,elektrik,naik la ,harga barang naik ?itu sudah pasti..nak jaga kebajikan kakitangan pa ...itu kena tunggu masa nak pilihanraya ...yg bekerja swasta?pandai2 la hangpa....

Tanpa Nama berkata...

harap rumour sebegini tak perlu disebarkan sebab tak tepat. Ia akan menyebabkan ramai sakit hati. Kerajaan putuskan semua dibayar ikut SSM.

Tanpa Nama berkata...

BRIM ,KRIM,MRIM,FRIM...hahahaa.....lepas tu dream....org nak menang...tgh terdesak....layan je la....lepas ni apa pulak??dah menang nanti...tol,minyak,elektrik,naik la ,harga barang naik ?itu sudah pasti..nak jaga kebajikan kakitangan pa ...itu kena tunggu masa nak pilihanraya ...yg bekerja swasta?pandai2 la hangpa....

-----------------------------------

Betul. Tambah-tambah lagi kalau BN menang besar. Jangan haraplah nak dapat tambahan apa-apa, silap hari apa yang dah diberi ditarik balik!!

Tanpa Nama berkata...

guru pulak kena tembak ye?? depa je ada time based 8 tahun 41 terus 44, 8 tahun 44 terus 48, 6 tahun 48 terus 52, 3 tahun 52 terus 54... PA lain yang kumpulan P&P camne??? di anak tirikan??

ada guru kata, kalau dengki dengan cikgu, kenapa tak apply jadik cikgu????

rasa2nya ni jawapan PTD masa geng cikgu dok dengki dengan PTD... laa ni cikgu pun kuar statement yang sama...

lawak betul...

aku mintak2 laa suruhanjaya tu jangan dimonopoli oleh golongan Cikgu... kang tak pasal2 semua keistimewaan depa yang dapat...

SBPA ni ada pekeliling khas utk skim guru korang sedar tak?? group P&P yang lain duduk dalam 1 pekeliling yang sama apa cerita??

kalau jadik cikgu biar lah mengajar sebab korang tu cikgu.. yg sibuk nak jaga admin, jaga kewangan, ICT tu apa cerita??? bagi laa pentadbiran kat N/M.. kewangan kat W, ICT kat F....

dalam kalangan guru pun ada dua puak kalau korang nak tau.. satu lagi puak yang cikgu sebenar2nya yang buat pengajaran dan pembelajaran... satu lagi puak cikgu yang dah bodoh/malas mengajar dan gile nak buat pengurusan dan pentadbiran... tu pasal guru besar/ pengetua ramai giler buat salah guna kuasa kat sekolah...

Tanpa Nama berkata...

Kepada Cuepecs

Saya ingin mencadangkan agar laman web cuepecs ini hanya boleh di log in menggunakan no. ID kakitangan kerajaan atau no fail peribadi sahaja bagi mengelakkan pihak luar yang tak berkenaan dari mengadu domba atau provikasi ke atas kumpulan penjawat awam .Tambahan pula ini adalah kesatuan bagi kakitangan kerajaan,Justeru itu segala perbincangan yang hangat atau sejuk mahupun sulit biarlah kita bincang anak beranak .

Tanpa Nama berkata...

bila cikgu dt time base 8 tahun,PA lain sibuk nak gak..ptd 3 tahun,imigresen,doktor,sprm pun ada time basekurang 8 tahun...bilacikgu dapt pa lain bising.diaorang ada timebase sebab ada ijazah klyakannya...takkan ada sijil spm nak timebase 8 tahun...jgn pandang profesion perguruannya...tgk yang lain lah gak

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

umur 61 tahun ? atuk !
melalut ... koperasi, obama ... issshh issshh mentaliti pejadah !

====================================

APA MASALAH NYA ?AKU RSPEK PAK OMAR KERANA SEMASAPAK OMAR JADI PRESIDEN CEUPACS,MASAPAK LAH DAPAT 35%,MASA SBPA 13 %.TAK CUKUP LAGI KE?

INGAT TAKDULU DULU PUNYA PRESIDEN,BILA MINTA NAIK GAJI AKHIRNYA KELUARKAN KENYATAAN " CEUPACS AKUR KEMAMPUAN KERAJAAN".
AKU TAK FAHAM DENGAN ORANG ORANG YANG TAK PUAS HATI DENGAN PAK OMAR...
WALAU GAGAP PAK OMAR DIA BERJAYA DAPAT NAIKKAN GAJI PA,BANYAK JASA DIA PADA PA,TANYA DIRI SENDIRI ADAKAH ANDA MAMPU?

TERIMA KASIH CEUPACS.
HARAP ORANG YANG TAK PUAS HATI SILA BERTERUS TERANG,APA MASALAH YANG MENYEBABKAB RASA TAK PUAS HATI SEHINGGA SERANG PERIBADI DATO OMAR.peliknya masih ada lagi orang mcm gitu pada zaman ini.

Sabtu, Mac 10, 2012 5:55:00 PM

_______________________

CUEPACS TIDAK ADA PEMIMPIN SELAIN OMAR ??
YANG PENTING IALAH PERJUANGAN DAN BUKAN INDIVIDU. JANGAN TAKSUB KPD INDIVIDU ...
KEPIMPINAN OMAR SINONIM DENGAN PAK LAH TETAPI TIDAK DGN PM LAANII !

CUEPACS PERLU NAFAS BARU YG SEGAR, BIJAK DAN BERINTERGRITI.

PEMIMPIN PENJAJA/BADUT PASAR MALAM TELAH BERLALU !

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN PREMIER - KAMI AKAN SAMAN KERAJAAN

KUALA LUMPUR - 10 MAC. Kumpulan Premier dalam jawatan kerajaan bercadang untuk menyaman kerajaan kerana telah membatalkan perjanjian SBPA yang telah di tandatangani oleh mereka. Mereka menuntut hak mereka diberikan dan setidak-tidaknya ganjaran setimpal perlu diganti kerana pemansuhan SBPA telah banyak memberi kesan kepada pengurusan kewangan masing-masing.
Menjawab pertanyaan yang dikemukakan, seorang Premier berkata kumpulan itu wajar terima gantirugi atas pembatalan kontrak itu.

-BERMANA

Sabtu, Mac 10, 2012 12:11:00 PM

KALAU BERANI SAMAN LA! KPPA PUN KECUT MENIKUS BILA PM KATA BATAL SBPA... SIAPA DIA YG NAK SAMAN? AKU NAK TENGOK SAT... TAKUT LEPAS SAMAN, SEMUA KEMUDAHAN ESP PENCEN PUN KENA TARIK BALIK!!!!! WAKAKAKAKA

SPESIS PTD TARAK TELOQ! PTD DAYUSSSSS......

cita2 nk jadi guru tapi takut kena dok pedalaman dan tak dpt tunaikan amanah..... berkata...

klu cita2 dri kecik nk jadi guru dan berjaya jadi guru ok jgak, tpi cuba renungkan 4, 5 thn ngaji kt universiti angan2 nk jdi bos tpi bila temuduga asyik gagal je cuba amik kpli plak(wlpn pada dasarnya tak slh sbb hak masing2)....jdinya cita2 guru tu dtg setelah x dpt keje....tu yg jdi guru bertumbuk dgn guru besar dpn murid2...minta maaf pd guru2 ku dan guru2 yg ikhlas bekerja.....

Tanpa Nama berkata...

KUMPULAN PREMIER - KAMI AKAN SAMAN KERAJAAN

KUALA LUMPUR - 10 MAC. Kumpulan Premier dalam jawatan kerajaan bercadang untuk menyaman kerajaan kerana telah membatalkan perjanjian SBPA yang telah di tandatangani oleh mereka. Mereka menuntut hak mereka diberikan dan setidak-tidaknya ganjaran setimpal perlu diganti kerana pemansuhan SBPA telah banyak memberi kesan kepada pengurusan kewangan masing-masing.
Menjawab pertanyaan yang dikemukakan, seorang Premier berkata kumpulan itu wajar terima gantirugi atas pembatalan kontrak itu.

-BERMANA

Sabtu, Mac 10, 2012 12:11:00 PM


Kesiannn...ada yg dah booking E Class baru! Hahahaha last2 kena cancel. Yg nak kawin lagi pun ada tu.... udah2 la tu...rumah kata pergi kubur dah kata mari2..

Tanpa Nama berkata...

bodoh gler ko ni ..bukan cikgu nakwat sgt buat kerja admin,it and so on...dah kena buat bangang..tahniah kepada cikgu ko sebab berjaya mengajar ko smapai mulut ko kurang ajar...nampok sgt kt sekolah dulu ko kaki ponteng kelas dan kena buang sekolah...kalu aku jd cikgu atau bapak hang,tak sempat ko nak terbit ulasan ko dah kena tempeleng.....aku bukan cikgu,tapi aku hargai cikgu aku sebab tu aku berjaya skarg...kalau hidup ko susah skarg jgn nak salhkan orang lain...sebab masa sekolah ko tak nakdengar nasihat cikgu ko bljar rajin,,,tapi bercinta je..makbapak skarang pesan jagan malas belajar nanti dapat gaji kecik...tapi eat dek je

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
########################
Nah sekarang baru rasa....ramai dok tak puas hati sangat SBPA...sekarang diberi sama rata 13% tapi kenaikan macam saudara katakan yang kaya tambah kaya.......SBPA kira oklah sebab naik lebih dari sekarang...batal SBPA gred tinggi dapat kenaikan dua kali ganda......padan muka aku...

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
########################
Nah sekarang baru rasa....ramai dok tak puas hati sangat SBPA...sekarang diberi sama rata 13% tapi kenaikan macam saudara katakan yang kaya tambah kaya.......SBPA kira oklah sebab naik lebih dari sekarang...batal SBPA gred tinggi dapat kenaikan dua kali ganda......padan muka aku...

Tanpa Nama berkata...

Doktor ud 54 sepatutnya gaji sbpa t1 7110 kalau Sekarang dapat 5258 darab 13 % rugilah .terima kasih banyak banyak cuepacs.lebih naik tak Ada cuepacs confirm dapat 7110.cuma nak bagitau sama cuepacs yang sedang berbangga

Jay Poly berkata...

Tanpa Nama berkata...
MTSU bising pasal SBPA dimansuhkan, rasa aku bukan apa pegawai-pegawai MTSU takut dipaksa letak jawatan oleh Juruteknik-Juruteknik kat luar sana mana tidaknya dalam SBPA Sijil Kej. mereka ditarafkan hampir sama dgn Diploma Kej. dari segi gaji, tut tut batal pulak dah ! lagi satu ramai remaja lepasan SPM kata buat apa ambil Diploma ambil Sijil saja dah cukup yang penting gaji setara Diploma.

Sabtu, Mac 10, 2012 2:18:00 PM

___________________________________

Untuk makluman, Gred lantikan bagi Diploma Kejuruteraan bermula di Gred J29 manakala Gred J29 kebawah merupakan mereka yang ada sijil kejuruteraan. Ini bermakna Diploma dan sijil tidak setara.

Jangan bandingkan sijil kejuruteraan dengan sijil-sijil lain kerana kelayakkan masuk ke Politeknik bagi sijil kejuruteraan kebiasaannya lebih tinggi daripada sijil lain.

Remaja2 lepasan SPM tak kata...hang yang sebenarnya emosi!

MTSU, kami respek atas pendirian tetap kesatuan, teruskan usaha.

Tanpa Nama berkata...

Jay Poly berkata...


Untuk makluman, Gred lantikan bagi Diploma Kejuruteraan bermula di Gred J29 manakala Gred J29 kebawah merupakan mereka yang ada sijil kejuruteraan. Ini bermakna Diploma dan sijil tidak setara.

Jangan bandingkan sijil kejuruteraan dengan sijil-sijil lain kerana kelayakkan masuk ke Politeknik bagi sijil kejuruteraan kebiasaannya lebih tinggi daripada sijil lain.

Remaja2 lepasan SPM tak kata...hang yang sebenarnya emosi!

MTSU, kami respek atas pendirian tetap kesatuan, teruskan usaha.

............................


JTK dari lulusan kejuruteraan Elektronik Dan Teknologi Komputer ... kejuruteraan jugak kan...

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS: Penubuhan hanya satu suruhanjaya adalah sangat tidak wajar.Contohnya: Teknik, cara atau kaedah mengendalikan sebuah kilang memproses garam atau air botol minuman adalah sangat berbeza dengan sebuah kilang yang khas untuk memproses diamond. Ini adalah alasan kenapa banyak projek kerajaan atau syarikat kerajaan gagal.Harap maklum. Sila sampaikan message ini kepada pihak berkenaan.

Tanpa Nama berkata...

Jom belajar Janjang Aritmetik :

Formula :

Tn = a + (n-1)d;

a = T1 = Gaji Min;
d = KGT;

Katakan Gaji Min = 820.38

Gaji Min (13%) = 820.38 (1.13) = 927.03

Oleh itu, Gaji Min (baru) = 927.03;

Katakan T10 = 2000;

Berapakah nilai d ?

Jawapannya :

2000 = 927.03 + 9d
9d = 2000 - 927.03
9d = 1072.97
d = 1072.97 / 9
d = 119.22

Oleh itu, pastikan KGT melebihi 119.22 supaya boleh dapat gaji RM2,000 pada tahun ke-10.

Tanpa Nama berkata...

Janjang aritmetik yang ditunguk oleh Jom belaja adalah tak tepat.Contohnya: Gorek dua lubang ,lubang kecil untuk kucing kecil manakala lubang besar untuk kucing besar tetapi kucing kecil pun mengunakan kedua dua lubang hanya kucing besar tak boleh.Ini adalah fikiran teknikal jurutera bukan salah seorang ekonomist.Janjang aritmetik yang telah digunakan adalah sesuai untuk SPM soalan sahaja bukan untuk PA.

bukit tumbuh berkata...

sya cadangkan gaji baru ini tidak ada sen.genapkan supaya mudah kira. sebagai contoh.
rm3456.85 jadi rm3460.00

Tanpa Nama berkata...

Kumpulan Premier sedia pulangkan gaji ekoran pemansuhan SBPA

PUTRAJAYA 9 Mac - Kumpulan Premier yang telah menerima kenaikan gaji menerusi skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) pada 1 Januari lalu akan memulangkan semula gaji tambahan yang telah mereka terima kepada kerajaan.

Sumber memberitahu Utusan Malaysia, sebahagian daripada 36 pegawai tinggi kerajaan dari Kumpulan Premier itu telah menulis surat kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah bagi tujuan itu.

Menurutnya, ada pegawai yang sudah berbuat demikian lebih awal sebelum Perdana Menteri membuat pengumuman pemansuhan itu semalam.

"Saya sudah menandatangani surat persetujuan menerima skim SBPA tahun lalu dan menerima gaji baru sebanyak dua kali. Saya sudah tulis surat untuk pulangkan semula gaji tambahan itu kepada kerajaan.

''Keputusan ini dibuat kerana kami amat memahami masalah kerajaan dan sedar bahawa pembayaran gaji baru itu di luar kemampuan kewangan kerajaan. Oleh itu kami bersetuju untuk kembali ke Sistem Saraan Malaysia (SSM) seperti diumumkan Perdana Menteri semalam," kata sumber itu ketika dihubungi di sini, hari ini.

Semalam, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan skim SBPA yang sepatutnya berkuat kuasa 1 Januari lalu dibatalkan dan mengekalkan SSM yang ditambah baik.

Pengumuman tersebut disambut baik pelbagai pihak termasuk kesatuan sekerja yang mewakili 1.4 juta penjawat awam kerana meleraikan keresahan mereka dan memberi keadilan kepada golongan bawahan terutamanya berkaitan SBPA dan skim gaji.

Sumber itu menambah, mereka telah mengadakan mesyuarat tertutup sebanyak tiga kali bersama Mohd. Sidek dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail bagi membincangkan isu kenaikan gaji Kumpulan Premier yang disifatkan sangat tinggi.

"Dan inilah antara hasil mesyuarat tertutup kami itu apabila Perdana Menteri mengumumkan pemansuhan SBPA, kami sanggup kembali kepada skim SSM dan menyambut baik kenaikan gaji antara 7 hingga 13 peratus mengikut gred," kata sumber tersebut.

Ekoran pemansuhan SBPA pasukan petugas khas penambahbaikan skim tersebut yang dipengerusikan bekas Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam ditamatkan secara rasmi semalam walaupun tarikh akhir yang ditetapkan kerajaan adalah pada 16 April ini.


.................................

PATUTLAH DEPA SENYAP SAJA...KITA TELAH DITIPU HIDUP HIDUP OLEH PUAK PTD YANG MENGKHIANATI AMANAT YG TELAH DIBERIKAN... kita bergaduh maki memaki kutuk memutuk sesama PA tapi puak PTD ni gelak berderai

Tanpa Nama berkata...

cikgu2 ni asyik ungkit duit potostat je manjang...... nmpk sgt tak ikhlas....

Tanpa Nama berkata...

bukan ungkit tapi suruh fikir....

Tanpa Nama berkata...

Hanya cadangan

JADUAL KGT SSM BARU DG 44 (RM 250)

T1 T2 T3 T4 T5 →
MIN 3620 3870 4120 4370 4620
MAX 3869 4119 4369 4619 4869

Tanpa Nama berkata...

CUEPACS: Mengikut teknik pengurusan akaun (Bukan teknik janjang aritmetik Jom belajar) pengalaman(experience)adalah satu aset yang perlu diambil kira oleh KGT (kenaikan gaji tahunan)Setiap KGT perlu lebih besar dari tahun yang sebelumnya kerana setiap tahun pengalaman perlu diambil kira dan tambah dalam KGT berikutnya.Ini adalah untuk menggelakan bergaduhan antara senior dengen junior.

Tanpa Nama berkata...

KSN patut letak jawatan sebab tak perform..yg dia tau asyik nak buang org bawahan je...tu la lama sangat duduk bwh ketiak rafidah. Resign cepat...dah lama dah.Resign..resign.
Dah sampai masanya jawatan KSN diserahkan kepada skim bukan PTD.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

sungguh pelik bagi semua gred kenaikan 13% yang sama...kalau semua tetap bagi kenaikan rm300 ok gak....bayangkan yang gaji seribu akan dapat dapat kenaikan cuma rm130....bayangkan pulak yang gaji rm4000 akan dapat kenaikan rm520....ini memang tidak adil...yang kaya makin kaya...yang miskin makin miskin...kan adil kalau semua dapat rm300 kenaikan tidak kira gred....
macam ni lingkup la kerajaan sekarang...
########################
Nah sekarang baru rasa....ramai dok tak puas hati sangat SBPA...sekarang diberi sama rata 13% tapi kenaikan macam saudara katakan yang kaya tambah kaya.......SBPA kira oklah sebab naik lebih dari sekarang...batal SBPA gred tinggi dapat kenaikan dua kali ganda......padan muka aku...


STD LA BAI...GAJI CIPUT NAIK PUN CIPUT LA! KALAU BANDING DGN SBPA CUMA DPT RM80 SAJA, ELOK LAGI LAH DPT 13%! MAU GAJI LEBIH LEN KALI BLAJO TINGGI2...

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

KSN patut letak jawatan sebab tak perform..yg dia tau asyik nak buang org bawahan je...tu la lama sangat duduk bwh ketiak rafidah. Resign cepat...dah lama dah.Resign..resign.
Dah sampai masanya jawatan KSN diserahkan kepada skim bukan PTD.

Sabtu, Mac 10, 2012 11:37:00 PM

Tengok laa KSN org negeri mana? Muka BUDU! Patut makin ramai PA dr negeri sinun... masuk opis bcakap pun kena guna loghat negeri dia saja. Pastu dah la berpuak2... majoriti kat opis dok hentam PM, hentam kjaan BN... tapi dok menyemak jugak dalam opis! Makin hari makin bosan dgn puak2 mcm ni... PA negeri lain aku tengok ok je bercampur, ni dok dgn puak dia je! MMG JENIH MENYEMAK....

Tanpa Nama berkata...

hang yg tak retí...j29 adalah jwtan penolong jurutera kelayakan dïploma...takkan jteknik kelulusan sijil politeknik nak sama dgn kelulusan diploma. ..cakap kena pikiaq dulu..jgn nak memekak saja...

Tanpa Nama berkata...

Betul3 tu...yang jadi cikgu asyik nak balik 'negeri' dia saja! Pantang ada org meninggal, sebelum abis talkin, dh beratus2 talian telefon masuk tanya ada kosong ke tak! Sampai menyusahkan cikgu2 negeri lain nak mohon pertukaran... jenih PENTINGKAN DIRI SENDIRI PUNYA PUAK! MMG TAK LEH PAKAI... HARAP2 SPA/JPA HADKAN PERMOHONAN JAWATAN DARI PUAK NEGERI TU... Dapat masuk kerja kerajaan, tapi di belakang hentam kerajaan, tomah itu ini....

Tanpa Nama berkata...

kepada PA...yg kurang ajar..dan banyak memekak..drp buat keja

1-duit negara bukan duit kau utk naik gaji banyak banyak ..duit orang ramai..bertanggungjawablah..pikir diri sendiri je..tau
2-letak jawatan ...kerja sendiri atau kerja swasta..tengok..ramai org sekeliling kau yg susah.
3-dgn guru sendiri pun kurang ajar...nak kena telingkup hidup kau ..tak naik pangkat dan tak naik gaji..dan anak2 kau akan lebih kurang ajar dari kau..baru kau rasakan...
4-belajar bersabar dan bersyukurlah wahai PA semua..
5-bagi sbpa tak nak ..ckp ssm baik..bagi ssm ..tak nak jugak nak sbpa...memang tamak haloba kau orang ..kemudian salahkan org lain..salahkan diri sendiri le..belajar betul2..Semua dah ditentukan...
6-Jgn makan RASUAH...amanah dalam kerja..duit nak bagi keluarga mkn..

Mohon maaf..sebab tengok dah ramai PA terlebih-lebih dan melampaui batas..macam bukan manusia..dan macam tuhan tak de..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Betul3 tu...yang jadi cikgu asyik nak balik 'negeri' dia saja! Pantang ada org meninggal, sebelum abis talkin, dh beratus2 talian telefon masuk tanya ada kosong ke tak! Sampai menyusahkan cikgu2 negeri lain nak mohon pertukaran... jenih PENTINGKAN DIRI SENDIRI PUNYA PUAK! MMG TAK LEH PAKAI... HARAP2 SPA/JPA HADKAN PERMOHONAN JAWATAN DARI PUAK NEGERI TU... Dapat masuk kerja kerajaan, tapi di belakang hentam kerajaan, tomah itu ini....

Sabtu, Mac 10, 2012 11:59:00 PM

Setuju sangat. Bini aku cikgu, masa nak mohon pertukaran kat Putrajaya, tengok ada yang sanggup berkampung kat parking! Tengok plet keta 'D'. Memang sah, dah la dgn tak mandi, memang dah biasa - maklum la negeri air bersih tadak! Bila tanya, nak mintak tukar mengajar kat negeri dia. Skarang ngajar kt Tganu - jauh berulang alik 40km sehari! Kurang ajar sungguh, dari Selayang ke Putrajaya pun dah dekat 50km!

Tanpa Nama berkata...

Tawaran(Offer) dan penerimaan(acceptence) adalah kedua-dua elemen dalam undang undang perjanjian(contract)Dalam hal ini pilihan (option) adalah final kerana perkara tersebut telah seal and deliver.Sebarang kelebihan tak perlu dikembalikan kerana ada satu pihak memecahkan perjanjian tersebut.Ini adalah idea lawyer kampung.Jangan bercayai.

Tanpa Nama berkata...

ni satu bangang...ksn tu org pahang satu kapal dgn pm...mka tak mkn budu.

Tanpa Nama berkata...

SBPA punya pasal dah melarat sampai sentimen kenegerian.apa punya pemikiran mcm ni?

Tanpa Nama berkata...

Aku nk cadangkan kesatuan sekerja baru khusus utk kumpulan profesional penjwat awam shj...mcm nutp...tp kesatuan ni akan bela nasib pgwai siswazah dan keatas..kupeks hnya bela nasib kmpln sokongan..lepas tu boleh ugut kerajaan bila pelarasan gaji pgwai kurang drp kmplan sokongan...mcm kupeks bwt sekarang.......maklumlah mase zaman pak lah dia org tak melenting sbb naik bnyk....kmplan pgawai siswazah perlu bersuara supaye kupek tak naik tanduk..........

Tanpa Nama berkata...

yg korang dengki apasal...lantaklah depa nak tukar negeri sendiripun..mkn depa ada org tua utk dijaga..menjaga org tua satu kewajipan yg besar..dpt pahala drp korang yg memekak dpt dosa...

Tanpa Nama berkata...

Kupeks bkn main marah jusa naik bnyk.....aku cabar omar osman...bwt keje mcm dia org....mahu termuntah agaknya....baru tau susah sng jd jusa...jgn pndai ckp je......pooooooorah

Tanpa Nama berkata...

salam 1 malaysia...
kepada PA yang suka memaki hamun,dan menggunakan perkataan kesat dlm blog ni..sila sebutkan nama dan jawatan anda kalau berani..
jgn berani menaip je..pakai hamtam je,manusia jenis ni kalau bagi apa pun dia mmg xpuas hati..
kalau jmpa dgn aku.mmg aku belasah kow..duk mencaci gol2 pendidik..

Din Beramboi berkata...

Pejawat Awam majoritinya terdiri daripada kaum bumiputra.Faktor ingin bekerja makan gaji dan terlalu bergantung kepada kerajaan untuk makan gaji menyebabkan kaum bumiputra gagal bersaing dengan kaum lain dalam mempertingkatkan taraf ekonomi

Last Man berkata...

I'm the Last!

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 407   Terbaru› Baru»