SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** CUEPACS DI HATI KU***Tema Hari Pekerja CUEPACS 2023 : PEKERJA BERINTIGRITI TUNJANG NEGARA MADANI*** SAMBUTAN HARI PEKERJA 1 MEI 2023

08 Mac 2012

TIMBALAN MENTERI: BELAJAR DARI PEMBATALAN SBPA

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah berkata, skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) dibatalkan kerana terdapat agensi kerajaan tidak faham peranan masyarakat sivil sebelum ini dan tidak mengadakan rundingan sepatutnya.

Sambil meminta orang ramai belajar daripada kes itu, Saifuddin (bawah) menegaskan perlunya "perundingan tulen"dan pengiktirafan kepada sektor lain, termasuk sektor pembangunan, perniagaan dan masyarakat sivil.

NONE"Perlu ada perundingan tulen antara agensi kerajaan dengan sektor-sektor itu,bukannya sekadar alar kadar atau melepas batuk di tangga sahaja," kata anggota majlis tertinggi Umno itu.

Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) dibalkan dan Skim Saraan Malaysia (SSM) dikembalikan dengan penambahbaikan.

Mengumumkan dalam perjumpaan khas dengan ribuan penjawat awam di Putrajaya, Najib berkata keputusan itu dibuat setelah mendengar rintihan penjawat awam yang tidak berpuas hati.

Dalam kenyataannya sejurus selepas SBPA dibatalkan, Saifuddin berkata, tindakan itu membuktikan usaha perdana menteri untuk mengiktiraf suara rakyat.

"Beberapa hari lalu PM kata kerajaan nak tingkat peranan masyarakat sivil. Hari ini PM mengotakan katanya," kata Saifuddin lagi.

SBPA sebelum ini ditentang hebat oleh pembangkang dan kakitangan kerajaan melalui Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang mahu gaji kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan.

2 ulasan:

AWAN NANO berkata...

JANGAN TERPEDAYA DENGAN HELAH LICIK PM, UMNO DAN BN. MEREKA PAKAR TIPU MENIPU...PUTAR SANA PUTAR SINI..DI BERI RM100...AMBIL...DIBERI RM200...AMBIL...DIBERI RM500...AMBIL...PRU-13...UNDILAH PAS...PKR...DAP...PM DAN TPM TIPU DAYA DIDAHULUKAN...MUSLIHAT DIUTAMAKAN...

Tanpa Nama berkata...

SALAM,AWAN NANO, HANG NI FAHAM KE TK FAHAM, ORG CITER PASAL LEN...HANG CITER LAIN....PERGI MAMPOS NGAN POLITIK HANG....KERAJAAN DAH BAGI BERSYUKUR LAH...KALU HANG TK MAU HANG BAGI DUIT TU KAT..ANAK YATIM,DPT PAHALA