SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

09 Mac 2012

CUEPACS SSM 'GANTI' SBPA HANYA INTERIM

Wartawan Sinar
8 Mac 2012




logo cuepacs

SHAH ALAM - Cuepacs, badan induk kesatuan sekerja sektor awam, berkata Sistem Saraan Malaysia (SSM), yang hendak digunakan semula sebagai pengganti kepada Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang dimansuhkan hari ini, hanya bersifat sementara hingga skim baru yang menyeluruh dirangka kelak.

Timbalan Presidennya, Azih Muda berkata, pihaknya percaya kerajaan akan memperkenalkan satu sistem saraan yang baru memandangkan SSM digunakan semula dengan SBPA yang pembatalannya diumumkan hari ini.

SSM, yang digunakan hampir satu dekad, diperkenalkan bagi menggantikan Sistem Saraan Baru (SSB). SSB dikuatkuasakan pada Januari 1992.

Kedua-dua SSB dan SSM menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan kakitangan kerajaan.

"Saya yakin kerajaan akan datang dengan satu sistem yang baru sama sekali, sebab itu kerajaan bentuk satu suruhanjaya bagi menjalankan kajian," kata beliau ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Sehubungan itu kata beliau, Cuepacs akan mengemukakan cadangan tambahan selain berharap suruhanjaya yang dibentuk akan mengkaji segala pandangan yang telah diberikan sebelum ini kepada pasukan petugas khas yang dibentuk bagi menyemak SBPA.

Azih juga berkata, Cuepacs akan mengadakan mesyuarat khas esok untuk mengumumkan secara rasmi pendirian berkenaan dengan keputusan yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan pagi tadi mengumumkan pembatalan skim SBPA dan mengembalikan SSM yang ditambah baik.

Perdana Menteri turut mengumumkan pelarasan gaji 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana di Gred 1 hingga Gred 54, di samping pelarasan gaji sembilan peratus untuk gred Utama dan Khas C, B serta A.

Pelarasan gaji untuk Kumpulan Turus III serta Turus II pula sebanyak lapan peratus, dan Kumpulan Turus I dan Ketua Setiausaha Negara sebanyak tujuh peratus.

Kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia, yang bukan sahaja melibatkan sistem saraan tapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam masa depan yang diperlukan negara.
Perdana Menteri berkata sebarang cadangan yang disyorkan oleh suruhanjaya yang dianggotai semua pihak berkepentingan yang bekerja menerusi prinsip musyawarah, perundingan dan permuafakatan itu akan dipertimbang mengikut
kemampuan kerajaan.

Kata Najib, struktur gaji SSM akan diubah suai daripada jadual Gaji Matriks kepada Jadual Gaji Minimum-maksimum dengan kadar Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) bagi Gred 1 hingga 54 ditetapkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred.

Kadar KGT bagi JUSA dan ke atas pula kekal menggunakan Kenaikan Gaji Tahunan SSM dengan diberikan pelarasan mengikut peratusan yang ditetapkan.

Dalam pada itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Imigresen Semenanjung Malaysia, Khairil Niza Khairuddin berkata, pihaknya menyambut baik keputusan membatalkan SBPA dan penambahbaikan skim SSM dengan pelarasan gaji yang lebih adil.

"KPISM juga bersetuju sepenuhnya dengan penubuhan suruhanjaya khas bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia dan kewajaran untuk mengkaji dan mewujudkan skim khusus bagi semua agensi penguatkuasaan," katanya lagi.

Sehubungan itu, kata beliau, KPISM mengucapkan jutaan terima kasih kepada Perdana Menteri dan kerajaan kerana prihatin dan mendengar denyutan nadi setiap penjawat awam khususnya pegawai-pegawai dan kakitangan Jabatan Imigresen.

Menurut Khairil, KPISM berharap kerajaan melalui Jabatan Perkhidmatan Awam akan sentiasa berbincang dan berhubung rapat dengan Cuepacs dalam menentukan hala tuju skim perkhidmatan awam yang lebih baik dan jitu di masa hadapan.

"KPISM juga ingin mencadangkan kepada pihak kerajaan agar bersedia memberikan gaji minimum kepada semua penjawat awam khususnya penjawat awam di Kumpulan Sokongan agar ia melepasi garis kemiskinan di bandar," kata beliau lagi.

250 ulasan:

1 – 200 daripada 250   Terbaru›   Baru»
Pertama berkata...

Yess!!!1
I'm the first.

Tanpa Nama berkata...

berapa kenaikan gaji tahunan mengikut gred

Tanpa Nama berkata...

Paling untung kali ni Gred 54 la..
Gred 1 gak yang dapat paling sikit, ...naik sikit daripada SBPA namun terpaksa redha.

Mohon CUEPACS mintak time base diperluaskan kepada semua PA.

Tanpa Nama berkata...

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Tanpa Nama berkata...

BARANG BANYAK NAIK HARGA TERMASUK GULA GULA ,ROTI ADUH BARU NAIK 100 DAH BARANG PLAK BANYAK NAIK HARGA MELEBIHI 20% PLAK 2 ADUH DATUK PENING NYA KAMI

HAJAH ROSMA berkata...

JANGAN TERPEDAYA DENGAN HELAH LICIK PM, UMNO DAN BN. MEREKA PAKAR TIPU MENIPU...PUTAR SANA PUTAR SINI..DI BERI RM100...AMBIL...DIBERI RM200...AMBIL...DIBERI RM500...AMBIL...PRU-13...UNDILAH PAS...PKR...DAP...

Tanpa Nama berkata...

Apa kata Kita ambil 3 bulan kaji Dato Omar patut letak jawatan ke tak...Bodoh punyA Dato Omar

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs bukan mewakili kami ...tapi puak puak korang
Letak jawatan Dato Omar

online shop berkata...

http://www.centplay.com/affiliate/cash_1198/

Tanpa Nama berkata...

yeyyyy....baCk to SSM iaitu..SUKA SUKA MARI..

Tanpa Nama berkata...

SAYA BERSYUKUR DENGAN PEMBERIAN INI..SEBAB INI YANG KERAJAAN MAMPU BAGI..ADIL DAN SAKSAMA..'REZEKI ALLAH'..

TINGKATKAN LAGI PRODUKTIVITI DAN KOMITED DALAM MENJALANKAN TUGAS. JANGAN MAKAN GAJI BUTA/MENGULAR SEBAB ORANG YANG MACAM INI WALAU GAJI NAIK BANYAK MANE PON AKAN SENTIASA RASA TAK CUKUP SEBAB TAK BERKAT..

DISARANKAN AGAR GOLONGAN2 MUDA PENJAWAT AWAM GRED 1 HINGGA 40 SAMBUNGLAH BELAJAR SAMPAI IJAZAH ATAU SARJANA DAN MOHON JADI PEGAWAI. INGATLAH PESAN ORANG2 TUA DULU2, "BELAJARLAH TINGGI2 SAMPAI SEGULUNG IJAZAH..NANTI BOLEH DAPAT KERJA GAJI BOSAR BANTU KELUARGA"..

Tanpa Nama berkata...

Pemakluman oleh PM semalam bukan pengubat atau penyejuk hati semua golongan PA, bagi sesetengah PA mungkin tetapi pengumuman semalam juga bukn jalan penyelesaian kerana k'jaan juga tidak akan dapat membendung kenaikan harga barangan, masih banyak ruang untuk di halusi dan perbaiki, harapan semua PA..SURUHANJAYA yang dibentuk mesti bersikap profesional dan ahli mestilah di anggotai oleh ramai gabungan sprt, Cuepecs, JPA dan lain2, selain itu pembentukan Suruhanjaya ini mesti disegerakan untuk menambahbaik SSM, jangan nak tunggu PRU13, bentuk suruhanjaya, tunggu 5 tahun masa PRU14 baru nak buat kajian, sudahnya PA juga yang akan merana kerana terpaksa menanggung beban kos hidup yang semakin meningkat. HARAPAN SEMUA PA..INI SEMUA BUKAN GULA2 ATAU MANISAN UNTUK MENAGIH SIMPATI PRU13.

Tanpa Nama berkata...

okla..atleast bagi N17~N26 dapat kenaikan gaji+cola dalam RM300~RM500

Tanpa Nama berkata...

apabila manusia bercakap dan meminta menggunakan emosi bukannya akal fikiran....inilah hasilnya.ucapkan "terima kasih" yg tidak terhingga kpd cuepacs di atas kejayaan mereka utk menguntungkan puak mereka sendiri.

Tanpa Nama berkata...

syukurla wahai semua pa....
yg suka brenti jak la...bukan susah...
bagi saya yang berasal dari keluarga miskin, ini dah cukup bagus...
shingga skrg sy dh bklrga sendiri ada ibu dan adik2 yg perlu d tanggung...Alhamdulillah cukup...
Syukur Allah akan tambah...
kufur akan di azab....
rzki yg berkat bila jg solat n amanah....
Jd PA satu nikmat yang besar...Syukur Alhamdullillah...
yg x suka berenti jak la...bnyak kerja atau bisnis boleh dibuat...
jgn jd pkhianat sudah...

Hamba Hutang berkata...

Dah dapat kenaikan gaji, jangan lupa bayar hutang!

Tanpa Nama berkata...

Macamana dengan kenaikan taraf jawatan Kelulusan Sijil Politeknik dan Sijil Pertanian? adakah permohonan untuk kenaikan gred ke taraf STPM hilang begitu saja? Akan kekal dengan taraf SPM sahaja?

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya keputusan batal SBPA tu hnayalha kerana kerajaan taj mampu nak bayar semua. dah tak ada duit. sebab tu balik semula keSSM, sekurang2nya nak elak terlalu ketara kemarahan PA menjelang PRU13

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punya cuepacs...letak jawatan Dato Omar

Tanpa Nama berkata...

COLA patut selaraskan RM 300.00, harga barang, sewa rumah sama saja bandar dan luar bandar..tiada bezanya sekarang.

Tanpa Nama berkata...

Pendirian Presiden Azih sangat tepat iaitu SBPA dianggap selesai tetapi case kenaikan gaji masih belum selesai.Terus beruasaha CUEPACS.

Tanpa Nama berkata...

PA minoriti berkata.

Minta CUEPACS cadangkan agar sistem kenaikan pangkat TimeBase diseragamkan semua penjawat awam.
Sekarang bermacam2,Ada skim naik pangkat dalam masa 5, 8 dan 15 tahun.....menyebabkan timbul pelbagai kepincangan dalam organisasi sampai ke tahap membuli skim yang sukar naik pangkat.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
COLA patut selaraskan RM 300.00, harga barang, sewa rumah sama saja bandar dan luar bandar..tiada bezanya sekarang.

Jumaat, Mac 09, 2012 9:10:00 AM

--------------------------
syukur lah ada cola, kat sarawak harga barang menceceah tinggi cola pun tak da..BIW pun seratus lebih je..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Bodoh punya cuepacs...letak jawatan Dato Omar

Jumaat, Mac 09, 2012 9:02:00 AM

---------------------
Jgn lah marah dia sampai begitu, dia tak salah, cukuplah apa yang diperjuangkan, syukur lah...yang bagi keputusan semua nya org atasan..

Tanpa Nama berkata...

MCM KENA TIPU JER...

Tanpa Nama berkata...

Bagus lagi kalau PTK dikekalkan !

Tanpa Nama berkata...

adakah kenaikan begini :

gaji pokok X 13% + Kenaikan tahunan ?

sebab masa sbpa dahulu hanya gaji pokok aje yg naik.

Tanpa Nama berkata...

Jangan bodoh.Kerajaan hanyan ambil langkah pertama untuk mengurangkan masalah kewangan PA.Gaji baru masih belum selesai dengan CUSPACS.Terus hantar cadangan kepada CUSPACS.Pelembap.

Tanpa Nama berkata...

Patut gaji naik RM 700 - 2500 ! Pasai ape naik 13 % ? Ceupecs tak fight ke ? Dato Omar kata berpuas hati aje !

Tanpa Nama berkata...

Najib also announced matrix salary schedule implemented now modified to minimum-maksimum salary with RM80 RM320 rate of climb for Gred 1-54 while grade for Jusa remain to follow annual increment SSM.

For Subsistance Aid Allowance (COLA), Najib announced rise to RM250 a month from RM200 for B area while for C area elevated to RM150 from RM100

Tanpa Nama berkata...

Omar puas hati dengan langkah pertama untuk mengurangkan masalah kewangan PA bukan puas hati dengan kenaikan gaji.BODOH.Orang melayu tak faham bahasa melayu kah?Naib presiden cuepacs Azih memberi tahu diatas CUEPACS masih menuggu gaji baru.Jangan bodoh hingga tak faham bahasa juga.Hantarlah cadangan kepada CUEPACS.

Tanpa Nama berkata...

ermmm 13% hanya naik 1rts lebih ja...ya mendapat kola x apa la jugak yg x dapat kola mcm mana pulak

ingin tahu berkata...

okla..atleast bagi N17~N26 dapat kenaikan gaji+cola dalam RM300~RM500

-------------------------------------
mcm mna kira dpt smpai 300..??
sy kira 200 lbih jer...
hrp dpt jelaskan..

Tanpa Nama berkata...

Dato,

TOLONG BELA NASIB KAMI, JWTN PEMBANTU TADBIR KEWANGAN W17...WALAUPUN KAMI ADA DIPLOMA...TP KERJA GUNA SPM SBB X DER REZEKI...KAMI MOHON DATO' PERJUANGKAN HAK BITK KAMI....SABAN TAHUN ANM MENAWARKAN PEPERIKSAAN BITK UTK KAMI...SEKIRANYA LULUS EXAM INI...ELAUN KAMI AKAN DI NAIKKAN DR RM40.00 KE RM80.00...BG KAMI TERLALU KECIL NILAI TERSEBUT DGN KEKANGAN KERJA YG BANYAK DAN TANGGUNGJAWAB YG BESAR...KAMI IBARAT TULANG BELAKANG PERJALANAN SESEBUAH ORGANISASI..TANPA KAMI MAKA SEMUANYA HANCUR...MASAKAN BELANJAWAN TAHUNAN TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN...MALAH URUSAN PEMBAYARAN GAJI SSM YG BARU POM BELOM TENTU DPT DILAKSANKAN....RENUNG2KAN LAH....BUKAN KAMI INGIN CEMBURU DGN JAWATAN LAIN...TP MEMANG KAMI TIDAK DIPANDANG OLEH JPA...PENAMBAHBAIKAN BG ELAUN BITK NI PERLU DI AMBIL KIRA...

Tanpa Nama berkata...

salam semuanya..

syukurlah ada juga jawapan pasal isu SBPA ni..

tuan2 yg dihormati..perkhidmatan awam di Malaysia amat memerlukan perubahan & revolusi idea.

hari ini rata2 ramai dah pakai handphone/smartphone/tablet..dll..tapi cara kita berfikir & bertindak mcm mana ya? seiring kah?

pohon sgt para pengurusan atasan cuepacs utk terus aktif memperdebatkan & perjuangkan isu2 penjawat awam..jgn stop setakat SBPA sahaja..

khususnya para JUSA/Turus sudah acap kali sambung secara kontrak semata walau layak utk bersara wajib..beri kontrak atas alasan sumbangan masih diperlukan..benarkah mcm tu realitinya? yg ramai ada kelulusan master..pHD samada belajar dgn biaya sendiri atau hadiah latihan Persekutuan (HLP)...lengkap dgn pelbagai pengalaman...nak letak & peram di mana? sampai bila?

adakah yg disambung secara kontrak itu amat hebat buah fikiran mereka?

& yg ramai2 selain mereka tak setanding? tak cukup layak?

tolonglah cuepacs..lihat & fikir secara realiti..bukan sekadar masa tertentu saja..berani demi kebenaran..bukan angguk2 geleng2 semata.

tolonglah ya..

Tanpa Nama berkata...

Tiga belas peratus pun boleh diterima juga.
kita bersyukur dengan apa yang diberikan.
kita harap kerajaan akan perihatin
kepada pesara kerajaan.
hidup PM!!!

penjawat awam prihatin gred 44 berkata...

so far puas ati dah...dpd sistem SBPA yang tak logik...seperti yang saya jangka,PM tak kan follow permintaan cuepacs yang terlalu tinggi(tak cukup bajet negara)..

tapi, analisis patut di buat di kalangan rakyat malaysia memandangkan kos hidup yang meningkat..ye lah, harga minyak,barang runcit semua dah naik...sekurang2nya gaji mesti melebihi rm1500 baru cukup..

RM 250(COLA)-rumah(tak kira luar bandar atau bandar..skrang sewa rumah dah sama)
RM 300-barang runcit rumah sebulan.kalau ahli keluarga ramai mana cukup..betul tak
RM 250-bayar hutang kereta.ni pun kete 2nd hand
RM 400-tanggungan mak ayah RM 200, anak2 ke sekolah RM 200.
RM 200-bayar hutang bank/ptptn
RM 100-buat simpanan.wajib untuk hari tua, kecemasan..kebanyakan penjawat awam memang tak dapat buat simpanan...kadang2 duit ni guna isi minyak pun tak cukup sebulan...

saya mintak cuepacs buat satu kajian mengenai kenaikan taraf hidup dan gaji minimum yang wajar untuk menampung keperluan harian penjawat awam terutamanya yang bergred rendah...

Tanpa Nama berkata...

okla..atleast bagi N17~N26 dapat kenaikan gaji+cola dalam RM300~RM500

-------------------------------------
mcm mna kira dpt smpai 300..??
sy kira 200 lbih jer...
hrp dpt jelaskan..
.....................................
basic X 0.13 = jumlah+bsic sekarang pastu lihat pada jadual matrik terbaru..kalu lihat pada starting basic SBPA dahulu dimana kenaikan kita kurang dari 9% pun da bermula RM955,jadi basic bagi jadual matriks terbaru kemungkinan besar bermula approxiamately rm1000..so buat satu jaduat dgan KGT sebanyak RM95,ambil gaji paling hampir dgan jumlah bagi kiraan tersebut..kebanyakan sekitar RM250~RM400..jadi bila ditambah dgan cola RM50..dapat la jumlah diatas...

Tanpa Nama berkata...

okla..atleast bagi N17~N26 dapat kenaikan gaji+cola dalam RM300~RM500

-------------------------------------
mcm mna kira dpt smpai 300..??
sy kira 200 lbih jer...
hrp dpt jelaskan..

penjelasan :

PA yang dihormati..basic gaji N17-N26 x sama...so..tuan kira la kenaikan 13% didarabkan dengan basic gaji tuan..

contohnya basic gaji 1800..

13% x 1800 = 234 then tambah la dengan kenaikan cola sebanyak 50 kalau tuan dapatla..(kenaikan cola 50 bagi kawasan B & C sahaja)

soooo...total yang tuan akan dapat 234 + 50 = 284

tapi kalau gaji basic tuan tinggi..banyakla yang dapt..ada faham ka???

Tanpa Nama berkata...

13% adalah pembelian sebelum PRU-13Gaji baru akan diadakan selepas PRU-13 jika tak ada berubahan.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..PA

sifat manusia memang tak pernah puas hati..kita patut terima realiti..apa yang kita dapat adalah hasil usaha kita sendiri.

betulah kata ibubapa kita masa kita belajar dulu sebab mereka lebih berpengalaman" belajar pandai-pandai masuk universiti..nanti apa yang kita nak semua kita boleh beli"

Sekarang masa untuk kita guna pengalaman kita ..kalau ada anak ingatkan " beritahulah mereka belajar rajin-rajin masuk universiti nanti pilihan kerja lebih banyak..berbanding SPM.Sekarang nie orang ada degree pun sukar nak dapat kerja dan gaji yang sesuai..So ingatkan diorang jangan setakat SPM je..kerana Malaysia sekarang bukan macam zaman dulu. Negara menuju pendapatan Tinggi. Lagi mencabar...

Tanpa Nama berkata...

Boleh kami PA tau konsultant / pakar mana yg digunapakai oleh JPA utk menggubal SBPA yg lalu???? TOR ?

Tanpa Nama berkata...

basic X 0.13 = jumlah+bsic sekarang pastu lihat pada jadual matrik terbaru..kalu lihat pada starting basic SBPA dahulu dimana kenaikan kita kurang dari 9% pun da bermula RM955,jadi basic bagi jadual matriks terbaru kemungkinan besar bermula approxiamately rm1000..so buat satu jaduat dgan KGT sebanyak RM95,ambil gaji paling hampir dgan jumlah bagi kiraan tersebut..kebanyakan sekitar RM250~RM400..jadi bila ditambah dgan cola RM50..dapat la jumlah diatas...

***********************************

kalau kira begini, kekananan tidak diambil kira juga la yer.. pasti ada yang akan berkongsi mata gaji antara senior dan junior

Tanpa Nama berkata...

interim amende pulok pok azih weiii... doh batal tu kira takdok doh la... pakai la ssm tu, padan muka sume...

Tanpa Nama berkata...

SSM telah pun berada dalam lipatan sejarah, tak seharus nyer digunapakai
jika ia hanya interim bolehlah diterima.
manakala SBPA telah pun dimansuhkan..
berkubur tuk selama nyer, kerana mendengar nama nyer saja menyebabkan PA allergic, mungkin ia dianggap virus yang boleh menyebabkan cancer oleh PA..
tapi apa ada pada nama, ia hanya sebagai imej kepada sesuatu produk yang dicipta.
yang penting isikandungan / terma nyer..
SSM =........................
wakakakakakakakaka.

Tanpa Nama berkata...

tiada benda lain ke nak ulas....sikit -sikit PRU 13 ?
tak nak sokong BN lah......macam mcamamlah kamu punya alasan...hak kerajaan lah nak bagi berapa gaji kat kakitangan dia...cuba pi kerja dengan tokey-tokey buat perangai macam nie..minta gaji tinggi..kerja malas...dia tendag punggung kamu semua.

Tanpa Nama berkata...

kenapa la cikgu and polis ja ada time based..PA nak tunggu 15 tahun baru nak dapat KUP gred 22 sedangkan konstable(kalu ikutkan gred 17) hanya perlu masa 3 TAHUN SAHAJA untuk naik ke pangkat L/KPL(gred 22) dan 5 tahun kemudian naik ke pangkat KPL(gred 26) secara timed based..then Elaun Rumah pulak RM180...logik lagi ker??

Tanpa Nama berkata...

KNGT PA

1-16-RM80
17-26-RM140
27-40-RM200
41-50-RM260
51-54-RM320

ADA BETOI KA KENGKAWAN PA SEMUA?

Tanpa Nama berkata...

Dan untuk makluman apa yang diumumkan oleh PM adalah sejajar dengan kehendak Beliau semasa Belanjawan iaitu 7 – 13% yang mana cadangan asal beliau
Gred 1 – 16 (13%)
Gred 17 – 26 (12%)
Gred 27 – 40 (11%)
Gred 41 – 54 (10%)
Jusa A - C (9%)
Turus (8%)
KSN (7%)
Setelah timbul Isu SBPA maka PM telah mengumukan perkara tersebut:
Gred 1 – 54 (13%)
Jusa A – C (9%)
Turus (8%)
KSN (7%)
Kenaikan tahunan RM80 – RM320.
Persoalan 13% dikira berdasarkan gaji semasa tangga gaji sekarang atau Tangga gaji permulaan bagi setiap gred.
Contoh:
T1 - RM 821.89
Kenaikan 13%
T1 - RM 928.74
Sekiranya mengambilkira pelarasan 13% gaji permulaan gred
T1 – RM 821.89 (SSM lama)
T1 – RM 928.74 (Baru)
Maka bagi gaji
T6 – RM 928.74 + kenaikan tahunan RM80.00 setahun)
- RM 1328.74
Sekiranya mengambil kira pelarasan 13% gaji semasa
T6 – RM 1071.44 (SSM Lama)
T6 – RM 1210.73 (Baru)
Bandingkan gaji T5 yang baru dengan gaji T6 yang baru melalui pelarasan gaji 13% semasa
T5 – RM 1021.53 (SSM lama)
T5 – RM 1154.33 (baru)
Gaji T6 – T5 = RM 56.40 (kenaikan tahunan)
: kesimpulan ia tidak mencapai kehendak PM iaitu RM 80 – RM 320.
: Semoga jangan timbul perkara serupa SBPA lagi.

Tanpa Nama berkata...

KNGT PA

1-16-RM80
17-26-RM140
27-40-RM200
41-50-RM260
51-54-RM320

ADA BETOI KA KENGKAWAN PA SEMUA?

__________________________________

cam btol je...tp up kn ag utk gred 17...rm150 ke..haha

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikutkan CUEPACS, Pembantu Am nak dibagi gaji 3000. Kerani RM5000. Nanti yang ada Ijazah/Diploma pakat-pakat berebut jawatan Pembantu Am. Bukan atas potensi kerja, tapi atas alasan kenaikan harga barang. KECOH!

Tanpa Nama berkata...

mana ada tangga gaji lagi.. kan dah diberitau hanya ada gaji min dan max. gaji pokok sekarang darab dengan 13%, bila sampai tarikh pergerakan gaji nnt, tambah pulak RM80-RM320 ikut gred..
contoh : gaji RM1000 (N1)
tmbh 13% RM1130 (N1)
PGT + RM80 (N1)

tangga² dah tak pakai..

Tanpa Nama berkata...

hari ni semua tgh bseronok ckp apapun tk larat blawan.one day bila kira gaji sampai bsara tk sama dgn sbpa..jgn ketawakan diri sendiri..mmmn

Tanpa Nama berkata...

Dato Presiden,

eden pun tak pueh ati dengan guru ni, kalau cikgu dapat semua keistimewaan, boleh naik pangkat time-based, 8 tahun naik gred 44, 8 tahun tahun lagi naik 48, lepas 6 tahun naik 52, 3 tahun pastu dapat 54, dapat pulak guru cemerlang, pencen pun fulus LUMAYAN la dato.... tu cikgu ijazah..
kalau cikgu diploma, 8 tahun 29boleh naik 32, lepas 8 thn naik lagi, pastu 5 thn naik lagi...

apa hal kami yang lebih 20 tahun masih 41 ni... mentang-mentang la kami ni tak bising, tak jumpa menteri, tak banyak persatuan macam cikgu-cikgi ni..

apa yang istimewa sangat guru kat malaysia ni yg ngajar 1 subject 6-8 jam seminggu? lain la macam kat negara maju tu, kalau setakat sekolah rendah tu, sorang cikgu je pegang 1 kelas, ngajar semua subject dr bahasa, math, senaman dll..

p/s aku bukan dengki, bukan derhaka kat guru yang telah mendidik aku, tapi keadilan biarlah kepada semua.. kan? kan?

Tanpa Nama berkata...

Pengumuman PM baik, namun pelaksanaannya nanti amat meragukan apa bila puak PTD mula membuat tafsiran yang berbeza dalam merangka pekeliling yang berkaitan. Seolah-olah mereka lebih berkuasa daripada YAB PM. Siapa nak jawab

Tanpa Nama berkata...

Takde orang paksapun sesiapa nak kerja Pembantu Am, Pembantu Tadbir, Pegawai dll. Kalau rasa gaji kecik, cuba pergi swasta. Orang swasta semua gaji besar-besar? Orang swasta tak payah fikir pasal kenaikan sara hidup? Nak fikir pasal puas hati, sampai kiamatlah.

Kerani Lama berkata...

saya x marahkan kerajaan..saya x marahkan JPA.. tapi saya marahkan orang yang porak perandakan sistem baru penjawat awam nie.. klu betul SSM yg dinyatakan hanya interim abih nak kembalikan sistem apa plak lepas nie? abih nak cakap putar belit ker? kejap batal kejap teruskan.. klu sebelum nie Ceupac memperjuangkan pada setiap Road Shownye pasal Jadual C yang x adil tue dan nak memperjuangkan gaji dan pemindahan gaji yang lebih baik adakah Ceupacs puas hati? apa pendirian Ceupacs sebenarnya? Klu tengok Dato Omar osman selalu nak emosi bila cakap menentang SBPA.. abih skang nie semua PA puas hati ke bila sebelum ini Ceupacs pukul canang tuntut RM700-RM2500 tetapi hakikatnya x dapat.. sebenarnya lagi mengkucar-kacirkan lagi PA.. Formula apa yang Ceupacs bagi? bukan saya x bersyukur apa yg dapat..tetapi hati sebahagian PA apabila ceupac meracun fikiran dengan tuntutan RM700-RM2500

Tanpa Nama berkata...

mari kita buat spekulasi berapa gaji ko orang N17..

PITI.. 820.38x13%(106.64)=927.02
PIT2.. 870.29x13%(113.13)=983.42
PIT3.. 920.20x13%(119.62)=1039.82
PIT4.. 970.11x13%(126.11)=1096.22
PIT5..1020.02x13%(132.60)=1152.62
PIT6..1069.93x13%(139.09)=1209.02
PIT7..1119.84x13%(145.57)=1265.41
PIT8..1169.75x13%(151.97)=1320.97
PIT9..1219.66x13%(158.55)=1378.21
PIT10.1269.57x13%(165.04)=1434.61

kemudian sifir versi aku SSM minimum-maksimum....>

PITI..927.02
PIT2..1022.02
PIT3..1117.02
PIT4..1212.02
PIT5..1307.02
PIT6..1404.02
PIT7..1497.02
PIT8..1592.02
PIT9..1687.02
PIT10.1782.02

so sekarang sekiranya anda di PIT10@1434.61 maka di Sifir gaji baru anda akan berada di PIT7@1497.02 iya itu mata gaji yang terhampir...haha boleh tengok percaya jangan yer..

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikutkan CUEPACS, Pembantu Am nak dibagi gaji 3000. Kerani RM5000. Nanti yang ada Ijazah/Diploma pakat-pakat berebut jawatan Pembantu Am. Bukan atas potensi kerja, tapi atas alasan kenaikan harga barang. KECOH!
_________________________________

tu bukan ikutkan cuepacs, tu ikut kata otak u sahaja.
tak berasas, mcm la cuepacs bodoh sangat.

maaf. wassalam

Tanpa Nama berkata...

Kami Juruteknik dah naik taraf dari J17/ J22 dan J26 ke J27. Macamana sekarang, masih kekal atau jadi kurang baik dan hilang begitu sahaja. Janganlah jatuhkan semangat warga teknikal.Jangan pentingkan guru-guru sahaja.Kita pun nak kenaikan gred time-base seperti guru-guru juga.

Tanpa Nama berkata...

Mcm mana status pelukis pelan j17, sedih bila jauh sangat penurunan gaji.... En.cuepacs... Terima kasih sebab dah membela kami dengan amat2 adil.

Tanpa Nama berkata...

kepada yang masih tak paham2 lagi sejarah kenapa cuepacs mintak kenaikan gaji rm700- 2500?

ada korang kata tak logik lah , apa2 lah dulu dan sekarang ada juga yg kata kenapa cuepacs tak usaha dapatkan rm700-rm2500 ?

ishhhhhhhhhhhhh... korang ni memang tak tahu nak fikir sendiri ke?

sejarah cuepacs minta rm700-rm2500 tu adalah utk imbangi kenaikan gaji jusa ke atas yg dah dapat kenaikan lebih 100%. so, kalau jusa ke atas boleh, kenapa gred 1-54 tak boleh diberi juga setinggi yg diminta.

dah pm kata sbpa batal. jusa ke atas pun tak akan dapat kenaikan 100% tuh, dah semua dapat naik antara 7-13 %. so, cuepacs setuju lah dahulu .

tu pun tak paham2 lagi ke?
huh!!

Tanpa Nama berkata...

o sekarang sekiranya anda di PIT10@1434.61 maka di Sifir gaji baru anda akan berada di PIT7@1497.02 iya itu mata gaji yang terhampir...haha boleh tengok percaya jangan yer..

___________________________________
Dalam SSM baru tiada lagi kedudukan P dan T. Gaji dinaikkan berasaskan % yg diberikan dan KGT setrusnya mengikut gred (80-320).

Setiap gred hanya ada gaji minimum dan maksimum sahaja jadi kedudukan adalah antara renj ini.
Harap maklum

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
mana ada tangga gaji lagi.. kan dah diberitau hanya ada gaji min dan max. gaji pokok sekarang darab dengan 13%, bila sampai tarikh pergerakan gaji nnt, tambah pulak RM80-RM320 ikut gred..
contoh : gaji RM1000 (N1)
tmbh 13% RM1130 (N1)
PGT + RM80 (N1)

tangga² dah tak pakai..

Jumaat, Mac 09, 2012 11:06:00 AM
-----------------------------------
adoyaa..mmg cantek ikot fomula awk ni tp mau terkentut gomen bayar semua woo..haha..bap klu dah di PIT24 mau ribu jg kerajaan bayar bap belum dikira perbezaan kenaikan gaji tahunan setiap tahun..

Tanpa Nama berkata...

Kali ni senior untung, baru lah adil

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...


COLA patut selaraskan RM 300.00, harga barang, sewa rumah sama saja bandar dan luar bandar..tiada bezanya sekarang.

Jumaat, Mac 09, 2012 9:10:00 AM

--------------------------
syukur lah ada cola, kat sarawak harga barang menceceah tinggi cola pun tak da..BIW pun seratus lebih je..
Jumaat, Mac 09, 2012 9:19:00 AM

------------------------------

betul tu, saya ni, kerja kat ulu sarawak, harga barang mencanak naik, cola takde, dahla bukan guru, kerani biasa aje...mana ade elaun spesel, harapkan BIW...hahaha....mauk tetak aku dengar ya....BIW saya cuma seratus lebih saja, sama dengan sahabat di atas....

Tanpa Nama berkata...

kalau dah otai sangat..& boleh bersara pilihan tu...cepat2 la buat bersara pilihan..buat apa nak bikin diri stress & org lain pon sama stress...bersara pilihan la cepat sikit!!!

ramai lagi nak kerja!! & senang bagi laluan kat org lain yg nak kerja!!

cepat la bersara pilihan..buat bisnes sendiri..jadi tokey/boss sendiri..baru puas hati kan???

atau kalau otai sangat & baguss sangat..cepatt..bersara pilihan & join swasta!!

buat apa nak tunggu lagi? buat apa nak tunggu PRU??

ramai lagi nak kerja laa...anak2 buah hangpa kaum kerabat lain..ramai nak kerja...

cepatla...p isi borang..buat surat..hantar cepat utk bahagian perkhidmatan memasing uruskan!!

bukan nak angkuh..bukan cakap besar..ini cakap benar..bagi laluan kat org lain..

buat apa nak teruskan sakitkan diri & org lain stress sama??

Tanpa Nama berkata...

khusus utk pakcik2..makcik2...abg2..akak2 yg mengaku diri tu otai dalam khidmat awam ni..

kalau dah otai sangat..& boleh bersara pilihan tu...cepat2 la buat bersara pilihan..buat apa nak bikin diri stress & org lain pon sama stress...bersara pilihan la cepat sikit!!!

ramai lagi nak kerja!! & senang bagi laluan kat org lain yg nak kerja!!

cepat la bersara pilihan..buat bisnes sendiri..jadi tokey/boss sendiri..baru puas hati kan???

atau kalau otai sangat & baguss sangat..cepatt..bersara pilihan & join swasta!!

buat apa nak tunggu lagi? buat apa nak tunggu PRU??

ramai lagi nak kerja laa...anak2 buah hangpa kaum kerabat lain..ramai nak kerja...

cepatla...p isi borang..buat surat..hantar cepat utk bahagian perkhidmatan memasing uruskan!!

bukan nak angkuh..bukan cakap besar..ini cakap benar..bagi laluan kat org lain..

buat apa nak teruskan sakitkan diri & org lain stress sama??

EkELEH berkata...

Pelarasan SSM :Contoh dan Cadangan Pengiraan Gaji Baru http://wp.me/p22Iev-N3

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikutkan CUEPACS, Pembantu Am nak dibagi gaji 3000. Kerani RM5000. Nanti yang ada Ijazah/Diploma pakat-pakat berebut jawatan Pembantu Am. Bukan atas potensi kerja, tapi atas alasan kenaikan harga barang. KECOH!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Qpax sengaja mintak kaw2 punye, pasal masa tu diaorg nak kumpulan pelaksana mendapat hak yang sama seperti atasan yang dah dapat lebih masa SBPA hari tu. Selalunya PM akan luluskan separuh dari yang Qpax mintak. Contohnya kalau N17, Qpax mintak RM1,000, maybe PM kasi RM500 je. Semua tuntutan tu hanya releven ketika era SBPA sahaja. Sekarang semua tuntutan yang diharap-harapkan tu sekadar tinggal kenangan je.

Tanpa Nama berkata...

Kalau nk time base mcm cikgu..try la masuk bidang perguruan..sanggup x sanggup.? Beban tugas guru bkn stakat ngajar 6-8 jam je sminggu malah lebih drp itu..tugas2 perkeranian pn kami buat, n macam2 lg tugas..dah x larat nak senaraikan..hanya rakan2 guru shj yg memahaminya..

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Tanpa Nama berkata...
mana ada tangga gaji lagi.. kan dah diberitau hanya ada gaji min dan max. gaji pokok sekarang darab dengan 13%, bila sampai tarikh pergerakan gaji nnt, tambah pulak RM80-RM320 ikut gred..
contoh : gaji RM1000 (N1)
tmbh 13% RM1130 (N1)
PGT + RM80 (N1)

tangga² dah tak pakai..

Jumaat, Mac 09, 2012 11:06:00 AM
----------------------------------
haha skrg..N17 PIT24 RM2151.35...so gaji baru dia RM3112.02 iya itu dengan pertambahan gaji sebanyak RM960.67..agak2 kerajaan sanggup bayar ker..

Tanpa Nama berkata...

akhirnye berkuburnye SBPA.. GURU dan PTD di beri keistimewaan, ape cite gred lain, PTD punye angkara, habis semua PA terbabit.. PTD tak layak mencampuri urusan kementerian, jabatan dan agensi kerajaan lainnye.. pegi jahanamlah PTD.. penambahbaikan SSM dah memadai, time based bagi semua gred PA, hanya 7-8 tahun, dikira baik.. keutamaan PA berijazah di naikkan pangkat ke gred A, lagi baik berbanding budak baru keluar universiti, merosakan sistem dan dasar kerajaan.. lihat sahajalah kerajaan negeri pengambilan kakitangan awamnya dari golongan budak baru keluar universiti, cukup bermasalah.. di tambah pula dgn kroni.. dari kalangan dato',yb,pengarah dan sebagainya.. sape nak kaunter nie.. kau org tunggulah PRU-13 nie.. sape lebih berkuasa..

Tanpa Nama berkata...

hang bijak sangat..ang la antaq.....

Tanpa Nama berkata...

dah tu...time based yg buat cikgu cikgi ker??ikut suke2 nak 8 tahun ker 6 tahun..dah tu naper lak nak marah cikgu cikgi sangat...kami ker yang naikkan sesuka hati nak time based berape lama berapa lamer...

Tanpa Nama berkata...

SBPA run ke xke...SSM dah arwah lepas tu idup balik ke...aku tetap akan pangkah PAKATAN RAKYAT PRU13...huahuahua..BN main2 banyak,xkan sesenang tu je JPA bodoh2 kan PM masa buat SBPA tu..??

Tanpa Nama berkata...

APAPON TUNGGU KENAIKAN BARU NI......LPS TU BARU LA MELALAK.....

Tanpa Nama berkata...

ambik hangpa..... KGT dari RM200 lebih jadi seratus lebih. Kalau 5 tahun boleh dapat seribu lebih hasil Kenaikan Gaji Tahunan.... SSM ni 5 tahun baru 500-600 je utk gred 41-44.
keh.. keh...

Tanpa Nama berkata...

Jgn la kita marah pd presiden cuepacs sbb mereka memperjuangan nasib dan hak PA semua. Cuba kita bayangkan, cuepacs sendiri tidak kisah bab yuran ahli sbb dlm byk2 PA ada yg jd ahli dan ada yg tak jd ahli tp semua merasa. Contoh di jabatan sy ada ramai yg tak jd ahli tp merasa gak kenaikan ni. Bila tak dpt apa yg diminta, yg tak jd ahli yg lebih2. Cuba lah bersyukur apa yg kita dpt baru berkat. Sy tahu cuepacs tidak akan berdiam diri dan akan berusaha utk kebaikan PA semua. Renung2kan lah...

Tanpa Nama berkata...

takat naik lapan puluh ringgit saja, abih bayar yuran ahli cuepacs saja

dato' presiden, waktu pm umum SBPA dato' kata bagus, bila batal pun bagus, yang mana satu betul? kami pun pening. makan dua belah ke?

Tanpa Nama berkata...

manusia mempunyai hati yang berbeza...hati akan memacu akal berfikir sewaktu memutuskan sesuatu keputusan...iman dan takwa memainkan peranan memimpin akal yang ter'driving' oleh iblis kembali kepada landasan yang benar...KEMBALILAH KEPADA AL-QURAN DAN HADITH..

Tanpa Nama berkata...

kalau nak bagi pelarasan macam ni, zaman PM Pak Lah lagi bagus

hidup Pak Lah!!!!

cakap berdegar-degar, hasil macam ni saja

Tanpa Nama berkata...

x sabar nak tunggu kaedah penentuan mata gaji, adakah sama macam SBPA(yang terhampir),kalau sama baik tak payah...putar alam je...

Tanpa Nama berkata...

ADAKAH K/T AWAM DITIPU LAGI,

BUKTIKAN SKIM BARU ADALAH LEBIH BAIK DARI SBPA.

WUJUD ELAUN BARU SEPERTI MANTAN PM PAK LAH SEPERTI COLA,BUKAN PENAMBAHBAIKAN,BARU K/T AWAM BERDAYA MAJU DALAM PEKERJAAN.

Tanpa Nama berkata...

SBPA ke SSM ke sama sahaja yg untung hanya Cikgu tak perlu susah belajor & lulus peperiksaaan hanya dgn Time Base dah maksimum.
Budak-budak U pasti memilih jawatan perguruan sebagai pilihan berbanding Perubatan , Farmasi , Kejuruteraan & jawatan yg Kritikal sbb tak payah nak pening-pening Kepala belajor dapat A++.

Nak bagi berilah semua jgn nak double standard.

Tanpa Nama berkata...

PEMBANTU AM RENDAH(PEMBANTU OPERASI) NAK GAJI BANYAK,SELALU CURI TULANG PUN NAK MINTA GAJI LUMAYAN,SEDARLAH WAHAI PAR,UKUR BAJU DIBADAN.

Tanpa Nama berkata...

Asyik2 Guru , Polis yg dapat dlm Budget .
Nak adil kena sokong keadilan lepas nih..

Tanpa Nama berkata...

Yang cikgu dapat bagusla... Jangan marah sebab cikgu banyak berjasa. Lain-lain perkhidmatan tak berjasa sangat macam cikgu.

Tanpa Nama berkata...

betul tu....

lain-lain perkhidmatan perabis duit kerajaan saja

P.A A++ berkata...

Kalau lu jadi presidt Qpac belum tentu lu dpt buat apa Hj Omar n the krew buat!..bsyukur kerana pjuangan mereka daripd lu yg bkeja blum tenseorg P.A yg jujur atau x..tq Dtuk n krew! Syabas!

Tanpa Nama berkata...

Terima la hakikat..setakat kelulusan spm cukupla gaji yg dterima..klu mau gaji lebih belajar la lg..diploma ke..ijazah ke.. taraf spm nak gaji smpi 2,3 ribu..pikir2 la

Tanpa Nama berkata...

salam.. pa2 yg memberi komen disini hanya bagaikan melalak tanpa otak. sila tunjukkan bahasa yg baik yg mencerminkan diri anda sebagai pa. patutlah banyak aduan yg diajukan oleh orang awam ketika mereka berurusan dengan pa.jika tidak berpuas hati dgn apa yg diberi, sila letak jawatan, & sila cari pekerjaan lain yg anda rasa sesuai dgn kehendak dan nafsu anda. ramai lagi orang yg benar2 perlukan kerja dan ikhlas menjalankan tanggungjwbnya ada. harap maaf jika terasa.

Tanpa Nama berkata...

Masalahnya kalao nak bagi bagilah samarata . tu sbb melalak .

Tanpa Nama berkata...

gred & skim pon taktau beza..lagi mau ckp bnyk plak ada org yg komen kat atas tu..

semua skim sama penting laaa...jgn mudah sgt nak label skim mana yg salah..

masa isi borang mohon kerja dulu..knp tak buat kajian dulu skim mana yg lancar skim mana yg agak sempit..fikirla sendiri..

ramai yg masa era hujung 80an dulu ambil mudah saja..nak bidang kerja/skim yg senang mohon, senang masuk..tapi TAK TAHU mcm laluan kerjaya utk bidang tu..

maka skrg ni mulalah komplen itu ini..kata org lain/skim lain memotong lah..sabotaj la..itula inilah...buat apa???

tengok diri rata2 dulu..tengok keliling..check dulu otai2 dlm skim memasing..kalau otai2 ni tak bergerak..dpt kenaikan tapi takmau pindah...jadi mcm mana org lain nak bergerak?? bila patut pencen tapi sambung lagi secara kontrak..apa cerita??

yg dok bising2 ni kalau dah hebat sangat nak rancang & urus kerja...kalau dah boleh bersara pilihan..apa tunggu lagi??

buat pilihan terbaekkkkkk...jgn nyusahkan PAwam lain!!

Tanpa Nama berkata...

gred & skim pon taktau beza..lagi mau ckp bnyk plak ada org yg komen kat atas tu..

semua skim sama penting laaa...jgn mudah sgt nak label skim mana yg salah..

masa isi borang mohon kerja dulu..knp tak buat kajian dulu skim mana yg lancar skim mana yg agak sempit..fikirla sendiri..

ramai yg masa era hujung 80an dulu ambil mudah saja..nak bidang kerja/skim yg senang mohon, senang masuk..tapi TAK TAHU mcm laluan kerjaya utk bidang tu..

maka skrg ni mulalah komplen itu ini..kata org lain/skim lain memotong lah..sabotaj la..itula inilah...buat apa???

tengok diri rata2 dulu..tengok keliling..check dulu otai2 dlm skim memasing..kalau otai2 ni tak bergerak..dpt kenaikan tapi takmau pindah...jadi mcm mana org lain nak bergerak?? bila patut pencen tapi sambung lagi secara kontrak..apa cerita??

yg dok bising2 ni kalau dah hebat sangat nak rancang & urus kerja...kalau dah boleh bersara pilihan..apa tunggu lagi??

buat pilihan terbaekkkkkk...jgn nyusahkan PAwam lain!!

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
Bodoh punya cuepacs...letak jawatan Dato Omar

Jumaat, Mac 09, 2012 9:02:00 AM

---------------------
Jgn lah marah dia sampai begitu, dia tak salah, cukuplah apa yang diperjuangkan, syukur lah...yang bagi keputusan semua nya org atasan..

Jumaat, Mac 09, 2012 9:21:00 AM


-----------------------------------

sgt setuju!! X KN KERANA HARAPAN KITA X DPT DIPENUHI SMUA MAKA MUDAH SGT MELEBELKN OO TU BODOH... KALAU BODOH MAKA DIA X KN JADI PRESIDEN DN KALAU TUAN RASA PANDAI SGT MAKA MASUKLAH BERTANDING UTK GANTI TEMPAT DIA... DIA DAH JLNKN KERJA DGN BAIK,,, DN YG MEMUTUSKAN PERMINTAAN QPACS ADALAH PM... JADI RENUNGKNLH...

Tanpa Nama berkata...

ramai yg konfius ttg umur persaraan.....adakah masih gunapakai umur 60 tu atau pun tidak ye? siapa tahu?

Tanpa Nama berkata...

"Tanpa Nama berkata...
dah tu...time based yg buat cikgu cikgi ker??ikut suke2 nak 8 tahun ker 6 tahun..dah tu naper lak nak marah cikgu cikgi sangat...kami ker yang naikkan sesuka hati nak time based berape lama berapa lamer...

Jumaat, Mac 09, 2012 12:50:00 PM"

adoiii...ko ni...macam la aku bodo sangat..memang la ptd kat jpa tu yg buat time-based cikgu TAPI atas ARAHAN SIAPA???? ko ingat dioang pandai2 nak bagi kat cikgu, tak bagi kat orang lain, kalau cikgu tak melalak kat menteri mintak itu ini? org lain pun nak naik pangkat jugakkkk...eeii gerama ku...

Tanpa Nama berkata...

zaman Pak Lah dulu punya kenaikan jugak yang masuk akal, diterima dan dipuji... x payah nak kaji, tubuh task force, buat wayang & air liur jer....Hidup Pak Lah!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Banyak wang rakyat telah dibazirkan.
Penyediakan bengkel, seminar, mesyuarat, roadshow, penerangan, bauku garis panduan. Dua penjawat utam yang paling betanggungjawab ialah KSN dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam. Saya berpendapat kedua-dua mereka perlu dikenakan tindakan tataertib atau dibesarakan.

Tanpa Nama berkata...

" Tanpa Nama berkata...
Kalau nk time base mcm cikgu..try la masuk bidang perguruan..sanggup x sanggup.? Beban tugas guru bkn stakat ngajar 6-8 jam je sminggu malah lebih drp itu..tugas2 perkeranian pn kami buat, n macam2 lg tugas..dah x larat nak senaraikan..hanya rakan2 guru shj yg memahaminya..

Jumaat, Mac 09, 2012 12:17:00 PM "

ko ni mesti cikgu kan? setakat kerja sekerat hari..blah la..
cuba tengok kitorg yg kerja kat pejabat ni, sampai malam tau.. nak-nak plak time nak buat gaji org...pening...tak termasuk kena gi jadi urusetia bengkel kat luar, kena jadi urusetia interview kat seluruh mesia...
cikgu ada ngajar sampai malam?
ad la kot kalau ptg/malam smabung baut tusyen anak jiran..$$$$$$ lagi...

Tanpa Nama berkata...

Tunggu sahaja PRU 13 SIAPA pilihan Rakyat & Krjaan yg adil .

Krjaan yg memerintah & Dasar/Konsep Sistem Pentadbiran .
1) voice
2) Exite
** Exmaple : Ketidak puasan hati ktgan Awam tentang TIME BASE penjawat Awam .
Exite PRU13 ?????????

Tanpa Nama berkata...

AMBILAH TANGGUNGJAWAB KSN DAN KPPA BERHENTILAH KALAU KAMI YANG KECIK-KECIK NI LAMA DAH KENA MARAH

Tanpa Nama berkata...

tolong jawab bebaik boleh tak:

kalau kat sekolah2 tu tak kira rendah atau menengah..SKIM apa ya yg uruskan hal perkhidmatan?

kalau kat sekolah2 tu SIAPA ya yg dok buat keputusan bab perkhidmatan kakitangan mengajar & bukan mengajar? & kewangan?

SKIM apa ya yg berkuasa penuh memantau & menguruskan urusan Buku Rekod Perkhidmatan di Pejabat Pelajaran Daerah atau Jabatan Pelajaran Negeri?

Ketua atau head di Pejabat Pelajaran daerah & Jabatan Pelajaran Negeri SKIM apa..GRED apa?

yg dok urus bab2 tu semua selama ni SIAPA? lancar? kemaskini? penuh komited?

tolong jawab jujur ikhlas ya...terima kasih ;)

Tanpa Nama berkata...

Semua sedia maklum, SBPA sudah dimansuhkan menggantikan sistem sebelumnya SSM, Bagaimana PTK yg dimansuhkan....minta penjelasan

Tanpa Nama berkata...

apa punya soalan la pasal PTK..tanya cuepacs buat apa...p la hantar email kat bahagian pengurusan kompetensi JPA..tak pon tanya suruhanjaya yg terlibat..

Tanpa Nama berkata...

yang dok marah kat cikgu tu aku rasa anak korang tak payah la hantaq pi sekolah. hangpa hantaq dekat klinik je suruh doktor tu ajar dia utk jadi doktor.... kalau nak jadi lawyer.. umuq 7 tahun pi hantaq mahkamah.. hantaq pukui 7 pafi sampai 5 petang... wassalam.

Tanpa Nama berkata...

TOLONG LA PERTIMBANGKAN SEMULA "JAWATAN PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN"IKUT SBPA DA CNTIK DA SBB DIJUMUDKAN KEPADA PEKERANIAN & OPERASI...TOLONG LA OTAK KAMI TK BERKEMBANG KALO TUGAS HANYA MENGANGKAT TELEFON & MELAYAN PELANGGAN SAMPAI PENCEN .. BIARLA SEMUA PT MERASA TUGAS PKP NI ADAKAN ROTATE..DA LA NK CUTI SUSAH,MAKAN SUSAH, ASYIK KENA MAKI HAMUN JEW TK TENTU PASAL NGAN PUBLIC..NK BERTUKAR DUDUK DENGAN KELUARGA SENDRI PON PAYAH ...KAMI NIE SEMUA MUDA2 LG ... BG LA KAMI PELUANG ROTATE DALAM TUGAS... NK JUGAK MERASA KEJE2 KERANI ...TOLONGLA BERI PERHATIAN PD PERKARA NI :)

Tanpa Nama berkata...

Pagi ni bos aku yang pangkat jusa c buat Mesyuarat..dalam meeting asik marah jer...mana xnyer...dari rm 7000 jadi rm700 jer...haha..lama mana dah dok mimpi-mimpi dok dapat kenaikan 100% macam tu..last-last dapt cibut jer..nasib ko r bos..marah pun xguna..

cik gu besor berkata...

esok aku sebagai guru akan bercuti seminggu
duduk rumah boleh goyang2 kaki
ambik duit boleh gi cherating, gold course, genting, bukit tinggi, bali, pulau kapas......ahhhhh indahnya...

korang gi la kerja
jaga kaunter, jangan ponteng
nanti boss marah kat phone
boss korang pun cuti jugak kan

kerja cikgu ni seronok
gaji besar, elaun macam2
cuti melambak

bukan macam korang
tu la dulu suruh belajar malas
kan dah gaji kecik
lepas tu korang hina cikgu2
dah tak berkat korang belajar
tu pasal mintak gaji pun susah
naik pangkat pun susah

kalau korang hina cikgu lagi
esok anak korang gaji kecik macam korang
kalau nasib tak baik sampai tujuh keturunan korang kerja pangkat rendah

tak caya??
korang kutuk la cikgu
kang duduk rumah pprt le korang

huhhh

Tanpa Nama berkata...

yang banyak menyalak disebabkan SBPA batal ni ada beberapa kumpulan:

1. kumpulan JUSA yang gagal untuk kenyang
2. kumpulan sekolah tak pandai yang ada hati untuk naik ke gred lebih tinggi yang menyamai taraf kumpulan sekolah yang agak pandai
3. sampah-sampah yang diambil oleh pihak berkuasa melantik yang kesian disebabkan pada zaman sekolah dulu mereka malas, gagal SPM, masuk kerja jadi PAR.
4. mereka yang masuk terkemudian dari mereka yang masuk servis lebih awal, tapi ada hati nak duduk tangga gaji yang sama.

hentikanlah salakan anda. anda seharusnya bersyukur kerana perkhidmatan awam sudi mengambil anda bekerja. sekiranya anda tak dapat kerja dalam perkhidmatan awam, pasti korang tidur tepi longkang berselimutkan kepingan kotak sebab takda kerja.

dah dah. pegi buat kerja tu. yang PAR pegi hantar surat, yang tukang kebun pegi siram pokok bunga, yang juruteknik tu pegi bantu penolong pegawai teknik anda. jangan perasan. dulu sekolah main-main, ada hati nak duduk setaraf. puihhhh!!

_____________________

paste: Lawak la komen kat atas nih. Dulu bebuih cikgu suruh belajar tapi ponteng, isap rukuk, mengayat awek. Hancur spm semua disalahkan dan cikgu kasi jadi kambin hitam dulu, ejekdan terus ejek. Aku " syukur pd tuhan, terima kasih makbapak, cikgu dan gomen kerana kemenara gading dan kini menjawat gred yg boleh senyum la....Aku berkat kerana hargai guru dan berkat dpt ler. Korang yg spesies tak tahu terima kasih dan hargai ibu-guru. PADAN MUKA. Lg malang kalau gaji ciput pulak.

Tanpa Nama berkata...

Salam semua.

Mungkin anda sudah terlalu pandai untuk melabel presiden cuepacs dengan panggilan "bodoh". Kalau anda fikir anda dah pandai sangat, kenapa kerja dengan kerajaan? Orang pandai dia tak kerja dengan kerajaan, dia kerja sendiri, sebab dia pandai.

Inilah sikap bumiputra, minda kelas ketiga, kerja malas, komplen lebih, hasad dengki memang tak boleh dipisahkan dari jiwa, berlagak pandai tapi habuk pun takda, terlalu bergantung dengan kerajaan, perbelanjaan melebihi pendapatan (tak ukur baju di badan sendiri).

Bila orang suruh resign, tak nak pula. Bila orang suruh kerja rajin sikit, dia lawan bos. Bila bab gaji, dia bukan main melenting lagi nak lebih, tapi produktiviti kerja, masih juga di takuk lama.


Saya menyokong keputusan PM, walaupun saya bukanlah penyokong politik BN. Bagi saya, bekerja dengan tekun walaupun gaji taklah seberapa, diharap mendapat lebih keberkatan.

Fikir-fikirkanlah, PA Malaysia.

SEDAR DIRI berkata...

bersyukurlah ngn kenaikan gaji tu.. igt senang ker nk bt knaikn gaji.. korg y bawah ni, bndingkan gaji korg ngn pkrja kat sektor swasta, gaji korg lg byk taw... nk byk lg smbung bljar la..jgn jd pemalas..bljar stakat pmr spm nk gaji mcm org sijil diploma... pk la ada otak..jgn asyk mrngut jer..

Tanpa Nama berkata...

Jay berkata...
Sabar dulu...kena tengok hitam putih dari JPA, baru boleh komen.

Nanti macam SBPA...Cuepacs kejap sokong...kejap bantah...!

Nanti bila komen banyak...SSM pulak kena batal, kena ikut SSB...

Kredibiliti kerajaan terjejas kerana keputusan yang FLIP FLOP ini.

Apapun sebagai PA saya semua setuju...cuma kenaikkan pangkat ikut time base kepada guru perlu diperluaskan ke PA lain...

Guru dapat 8 tahun...PA lain pun kena dipertimbangkan juga untuk time base...sama macam guru 8 tahun atau paling kurang pun 10 tahun.

Jangan kerana nak menjaga hati 400ribu ahli NUTP...kerajaan melupakan lagi 900ribu PA lain.

Kami PA hanya ada elaun standard EKA, COLA, BITP yang juga dinikmati guru...elaun-elaun lain tiada, sekurang-kurangnya jika ikut time base, boleh meningkatkan taraf hidup kami.

Jumaat, Mac 09, 2012 12:57:00 AM
===================================

KAMI
MAHU
KENAIKKAN
PANGKAT
SECARA
TIME BASE
DIPERLUASKAN
LAGI
KEPADA

SEMUA PENJAWAT AWAM...

KAMI JUGA MEMBERI SUMBANGAN

KEPADA NEGARA,

CUEPACS SILA AMBIL PERHATIAN,

PERDANA MENTERI SILA DENGAR

RUNGUTAN KAMI....

Tanpa Nama berkata...

Kekalutan SBPA dapat dilihat apabila waktu pengumuman sering dipinda dari satu tarikh kesatu tarikh yang lain... dari awal bulan Februari yang sepatutnya diselesaikan hingga lah dikatakan akan diumumkan pertengahan bulan April... kesudahan nya tak habis bulan Mac dah umum yang SPBA dibatalkan... kah kah kah !!!.

Kepada Penjawat Awam... kau orang tunggu lah apa pulak lah drama dan wayang yang akan Pemimpin Umno sajikan kat kau orang... tapi yang pasti Cuepacs yang mewakili kau orang ada semacam tak kena apabila SBPA boleh diwartakan... yang dikatakan tanpa pengetahuan dan persetujuan Cuepacs.

Kalau dah kata tanpa pengetahuan dan persetujuan baik suruh aje yang ada jawatan dalam Cuepacs letak jawatan... sebab nampak sangat mereka tak buat kerja dengan betul dan main angguk saja apa yang dikatakan oleh Pemimpin Kerajaan Umno/Bn... cakap dengan dia orang lepas letak jawatan... angguk lah lah puas-paus biar sampai patah tengkuk pun tak apa.

Pembantu Makmal berkata...

SAYA BERSYUKUR DENGAN PEMBERIAN INI..SEBAB INI YANG KERAJAAN MAMPU BAGI..ADIL DAN SAKSAMA..'REZEKI ALLAH'..

TINGKATKAN LAGI PRODUKTIVITI DAN KOMITED DALAM MENJALANKAN TUGAS. JANGAN MAKAN GAJI BUTA/MENGULAR SEBAB ORANG YANG MACAM INI WALAU GAJI NAIK BANYAK MANE PON AKAN SENTIASA RASA TAK CUKUP SEBAB TAK BERKAT..

DISARANKAN AGAR GOLONGAN2 MUDA PENJAWAT AWAM GRED 1 HINGGA 40 SAMBUNGLAH BELAJAR SAMPAI IJAZAH ATAU SARJANA DAN MOHON JADI PEGAWAI. INGATLAH PESAN ORANG2 TUA DULU2, "BELAJARLAH TINGGI2 SAMPAI SEGULUNG IJAZAH..NANTI BOLEH DAPAT KERJA GAJI BOSAR BANTU KELUARGA"..

___________________________________

Alhamdulillah....sesungguhnya org yg brsyukur itu selalunya diberkati rezeki yg dicarinya....Rezeki yg berkat tentu cukup untuk tampung kehidupan.....

Tanpa Nama berkata...

Tuan Azih Muda (Timbalan Presiden Cuepacs 1) seharusnya menggantikan Presiden Cuepacs sedia ada.

Mohon Dato Omar osman, beri laluan. Tempoh kontrak sbg Presiden Cuepacs perlu dipendekkan/hentikan.

Beri kepercayaan kpd Sdr. Azih Muda.

PA memerlukan suntikan baru pengurusan dan halatuju Cuepacs.


Tuan Azih Muda (Timbalan Presiden Cuepacs 1) seharusnya menggantikan Presiden Cuepacs sedia ada.

Mohon Dato Omar osman, beri laluan. Tempoh kontrak sbg Presiden Cuepacs perlu dipendekkan/hentikan.

Beri kepercayaan kpd Sdr. Azih Muda.

PA memerlukan suntikan baru pengurusan dan halatuju Cuepacs.



Tuan Azih Muda (Timbalan Presiden Cuepacs 1) seharusnya menggantikan Presiden Cuepacs sedia ada.

Mohon Dato Omar osman, beri laluan. Tempoh kontrak sbg Presiden Cuepacs perlu dipendekkan/hentikan.

Beri kepercayaan kpd Sdr. Azih Muda.

PA memerlukan suntikan baru pengurusan dan halatuju Cuepacs.

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) berkata...

Nampaknya masih ramai lagi yang tidak tahu apa itu erti kesyukuran yang Allah telah beri dengan kenaikan tersebut...

Sesungguhnya Allah akan menarik nikmat yang di kurniakan kepada mereka-mereka yang tidak tahu erti kesyukuran...

Anda lihatlah nanti apa akan berlaku kepada diri anda yang kufur kepada nikmat Allah....

Anda akan sentiasa merungut sebanyak mana pun gaji yang anda nikmati dan anda akan pasti sentiasa kesesakan wang ringgit di atas ketidak syukuran anda itu....orang-orang yang bersyukur dengan apa yang di berikan akan Allah Taala tenangkan hatinya ..luaskan rezekinya ..walaupun gaji nya hanya RM1000 tetapi seolah-olah pendapatannya semacam RM10 Ribu kerana Allah anugerahkan kelapangan kepadanya di atas Ksyukuran yang di panjatkan...

Maka bersyukurlah wahai penjawat Awam yang tidak pernah bersyukur...Allah maha mengetahui dan maha memberi.....

Ku panjatkan kesyukuran teramat sangat pada mu Ya Allah.....

MENAMBAH BAIK berkata...

Harap JPA dan Cuepecs jangan flip- flop sekali lagi.Yang di naik taraf dan di jumudkan jangan lah di batalkan pula. Jawatan yang di jumud dan di naik taraf seperti pegawai tentera, tukang, juruteknik , pemandu dan lain-lain tidak terlibat dengan gaji tinggi. harap JPA dan Cuepecs ambil perhatian , jangan tergesa-gesa lagi. Jangan buat mereka kecewa.Buruk akibatnya. JPA kata menambahbaik bukan menambah buruk, faham?

zulkarnai is an Army Personel.( Aree Bihunsup Ex Service ) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

HARAP-HARAP KALO PKR MENANG, DAP AKAN MENGOTAKAN JANJINYA UNTUK MENGECILKAN JUMLAH PENJAWAT AWAM. TERUTAMA SEKALI BIAWAK-BIAWAK YANG DATANG PEJABAT TUNGGU GAJI DAN HANYA WUJUD JIKA ADA JAMUAN DI PEJABAT.

CEUPACS NI MENYELAMATKAN BIAWAK-BIAWAK NI DARI TERUS DIJUMUDKAN..
TERIMA KASIH CEUPACS.

insan bersyukur berkata...

cadangan sy tubuh 1 squad...cari mana2 PA yg tk puas hati yg pro anwar juboq...buang keje ja....kerana kat luar sana masih ramai lg insan2 yg benar2 ingin berkhidmat dlm kakitangan kerajan......pastu biar dia rasa peritnya jd kuli batak cina...harap2 ada squad mcm 2.....

Tanpa Nama berkata...

Dulu makan nasik blauk kicap dah rasa mewah..Sekarang nak beli kicap pun xmampu..

Dulu makan biskut jagung cicah air kopi..perghh bestnya...Sekarang biskut jagung pun terAMATlah rapuhnya..

Tanpa Nama berkata...

DGA29 Ke DG41.Ini kumpulan paling malang. Susah payah belajar dan menghabiskan wang tetapi gaji pokok kurang daripada DGA32. Pak lah dah buat kesilapan tetapi najib juga sama. Di mana silapnya kami yang melanjutkan pelajaran ini.... sentiasa diketawa oleh rakan..

Tanpa Nama berkata...

haha skrg..N17 PIT24 RM2151.35...so gaji baru dia RM3112.02 iya itu dengan pertambahan gaji sebanyak RM960.67..agak2 kerajaan sanggup bayar ker..

_______________________________

hang ni tahu matematik ke tidak?
awat naik 13% jadi 3112.02 lak?
huwaaaaaaaaaaaaaaaa...

Tanpa Nama berkata...

Ramai yang tidak puashati dengan golongan guru yang mendapat time-based promotion. Saya cadangkan begini: Kerajaan membuka peluang yang lebih luas bagi mereka yang berminat menjadi guru. Umur maksima ialah 50 tahun. Kelulusan sarjana muda kepujian bidang-bidang kritikal seperti Matematik, English Literature, Pure Science dll.
Jadi, penjawat-penjawat awam yang berminat dengan kerjaya perguruan boleh mula ambil STPM dari sekarang dan memohon masuk universiti diikuti satu tahun diploma pendidikan. Setelah lulus buat praktikal 3 bulan dan SPP boleh menemuduga mereka untuk jawatan tetap. Kepada golongan ini saya awal-awal lagi mengucapkan: Selamat datang ke alam pendidikan.
Drp: Guru menunggu timebase kali ke2.

Tanpa Nama berkata...

insan bersyukur berkata...

cadangan sy tubuh 1 squad...cari mana2 PA yg tk puas hati yg pro anwar juboq...buang keje ja....kerana kat luar sana masih ramai lg insan2 yg benar2 ingin berkhidmat dlm kakitangan kerajan......pastu biar dia rasa peritnya jd kuli batak cina...harap2 ada squad mcm 2.....

Jumaat, Mac 09, 2012 4:03:00 PM
_________________________________

cadangan tak matang. nanti kerajaan negeri kelantan, penang, selangor, kedah pula akan tubuh pasukan lak, siasat mana2 yg tak sokong kerajaan akan dipecat.
boleh?

hahahahahahhaa

Tanpa Nama berkata...

CILI KASI TARUK! DEMI MARUAH, KSN DAN KPPA WAJIB MELETAKKAN JAWATAN!
Setelah pengumuman PM tadi, bahawa SBPA dibatalkan maka sewajarnya dua manusia yang bertanggungjawab ni iaitu KSN dan KPPA ni meletakkan jawatan sekiranya mereka ni dari kalangan orang-orang yang bermaruah!

Takkan la mereka berdua ni tak rasa apa-apa kot? Dont you guys have some dignity? AKu ni bukan kakitangan kerajaan tapi aku cukup bengang betul masa SBPA ni diperkenalkan kerana ianya seolah-olah satu sabotaj dari KSN dan KPPA untuk mengenakan PM!

Bayangkanlah kalau SBPA diluluskan hari tu? Aku rasa dah tentu kakitangan kerajaan akan menyumpah PM tak pasal-pasal punya. Mujurlah PM kita ni cerdik orangnya, kalau PM sebelum ni dah tentu hancusss!

So aku menyeru kepada KSN dan KPPA! Letaklah jawatan kamu berdua sekiranya kamu berdua masih ada maruah! Tolong la jangan kasi malu sama PM ok!

Tanpa Nama berkata...

Kata Najib, struktur gaji SSM akan
diubah suai daripada jadual Gaji
Matriks kepada Jadual Gaji Minimum-
maksimum dengan kadar Kenaikan
Gaji Tahunan (KGT) bagi Gred 1
hingga 54 ditetapkan antara RM80
hingga RM320 mengikut gred.

////////////////////

WOI PA SEKALIAN.BACA PETIKAN DI ATAS.. GAJI MIN DAN MAXSIMUN. DAH TAKDE TANGGA GAJI! YANG KORANG DUK KIRA T1 T2 T3 TU BUAT APE?. DAH TAK PAHAM MULA LAH NK MELALAK MRH MCM2.KUTUK CUEPACS DAN MCM2 LG.

ok aku bg cara betul kira gaji

(gaji POKOK SEMASA) X (1.13)= GAJI BARU

lepas tu campur pula dgn KGT..So dapatlah gaji baru.KGT tu dpt bulan 1@4@7@10.rujuk yg ssm.SBPA jgn cerita sb dah batal.

kalau takphm lg tak tahu lah! tak payahlah kira T berapa atau T terhampir. gaji minimun maximun takde gaji terhampir.

Tanpa Nama berkata...

korunk ni melalak jer la tak abis2... senang tak payah naik gaji baru tau... manusia tak pernah nak bersyukur ke ape korunk nie.

nak pangkah PKR lah DAP lah BN lah. if korunk nak pangkah ape pun pangkah lah. dah sah sah semua parti politik pikir tongkolok depa juga sendiri dulu baru pikir kita semua.

kita nie kerja tak seberapa melalak jer lebih..

SENANG CAKAP TAK PAYAH JER BAGI GAJI NAIK. BIAR PADAN MUKA SEMUA.

sekian.

PERDANA MENTERI

Tanpa Nama berkata...

Siapakah pegawai di JPA yang arahkan supaya Lampiran C tidak didedahkan kepada kakitangan Perkhidmatan Awam? Kami nak tahu juga..

Tanpa Nama berkata...

susahnya nk terangkan pd org yg xfham..
P dan T sudah tidak wujud dlm jadual gaji SSM mulai semalam.. yg ada hanya gaji minima dan maksima.

andai kata gaji sekarang untuk N1 adalah RM1000,
pelarasan gaji 13 % = RM130,
gaji baru adalah RM1000 + RM130 = RM1130.
TPG adalah 1 April.
PGT sebanyak RM80 untuk gred N1,
jadi gaji april 2012 adalah RM1130 + RM80 = RM1210,
TPG 2013 (RM80 lagi) RM1210 + RM80 = RM1290,
TPG 2014 (RM80 lagi) RM1290+RM80 =RM1370.

begitulah setiap tahun sehingga gaji mencecah gaji maksima bagi gred N1.
tiada lagi T1, T2, T3......

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...

Apasal JPA nk disalahkan..apasal KPPA nk disalahkan...SBPA ni dibuat bersama..yang arahkan KSN..Exit Policy tu idea KSN, Premier tu Cita-Cita KSN,lagi pun gaji tertinggi dalam premier tu KSN jerrr..semua dok marah ke KPPA..Si KPPA ni masuk JPA dari MINDEF SBPA tu dah hampir siap pun..kenapa nk jadikan dia kambing Hitam..

Jumaat, Mac 09, 2012 2:07:00 PM

_____________ cercita-cercita ...

Tanpa Nama berkata...

jadi cikgu la best. dapat cuti mc pun boleh ikut bini berkempen pilihanraya

Tanpa Nama berkata...

Mohon time base diselaraskan kepada semua PA. mengapa hendak dibezakan sedangkan masing2 ader fungsi masing2. kami warga PA hendak Cuepacs mohon Time Base diselarakn kpd semua. 8/10 tahun.

Tanpa Nama berkata...

Nak tnye, kalau tpg kita bulan 7 n 10 xdpt tgkn lh yg 80 tu?

Tanpa Nama berkata...

HARAP DIKAJI PEMBERIAN ELAUN KRITIKAL. PARAMEDIK LAIN PUN WAJAR DIPERTIMBANGKAN UTK DIBERI ELAUN KRITIKAL APATAH LAGI SEKARANG INI BERLAKU LAMBAKAN JURURAWAT DIPASARAN. APA YANG KRITIKALNYA? YG MASIH MENGGANGGUR PUN ADA. ADAKAH DISEBABKAN JUMLAH MEREKA RAMAI? MAKA YG LAIN DIANAKTIRIKAN? KESIAN MA, HA, CN, MAKMAL DAN LAIN2 ..YG BEKERJA DI HOSPITAL BUKAN JURURAWAT DAN DOKTOR SAJA ......

Tanpa Nama berkata...

Lepas ni berebutla PA nk jd pgwai sokongan,kerje mengangkang tp bile semak gaji korng dpt lebih... Lepas ni tak yah la bnyk kn engnieer,dktor,profesor sbb naik gaji ciput....kojo mcm nk gile..baik jd kerani...boleh update fb mase keje..cuepacs n krjaan menjahanamkan profesionalisme sektor awam....sebab tu cino xnk jd PA..melayu suke mendengki...org lain dpt lebih korang marah...bile korang dpt bnyk korang kate menyumbag kpd pembanguna negara.......auta bnyk

Tanpa Nama berkata...

cikgu2 tak berani jawab soalan2 yg minta dijawab jujur ikhlas atas tu ka?? p cari sendiri...toksah ckp bnyk...

hangpa kalau nak jadi cikgu..jadilah sebenar-benar cikgu..toksah dok bnyk komplen..

aku tak balun semua..sebahagian saja cikgu yg dok bising sakan..tapi masih ramai juga cikgu yg bagus2..& tetap aku akan respect!!

mcm cikgu aku dulu..cikgu arif saniran..cikgu habibah..cikgu khairulnisa..cikgu faizahani..mmg da best!!!

pengarah pelajaran negeri Perak..Dato' Mohd Rauhi Isa..

tak lupa buat pengetua aku dulu yg betul2 passion sebagai cikgu...Dato' Abdul Raof Hussin!!

**aku nak ketawa sakan bila terkenang mcm mana Dato' Mohd Rauhi Isa sound cikgu2 yg suka berlagak!!...hehe...

salute u all!!

Tanpa Nama berkata...

CUBA RENUNGKAN.
SBPA DIBATALKAN.
SSM DINAIKTARAFKAN, DIUBAHSUAIKAN DAN DATAMBAHBAIKKAN.
ITU HAKIKAT YANG PERLU PA TERIMA SEKARANG.
PELIKNYA:
SKIM GAJI GURU DAN KENAIKAN PANGKAT GURU ON JUGA.. BUDGET 2012. MEREKA LAYAK UTK TERIMA TIME BASED DLM MASA 3, 5,8 DAN 10 TAHUN DICAMPUR PULA DENGAN PENGALAMAN MENGAJAR. MAKA JADI LA MEREKA GURU PENDETA, GURU PERKASA, GURU SILAT DAN SEBAGAINYA... BERMULA GRED 29,32,34,38,41,44,44,52 DAN 54.
MAKA DISEKOLAH SEKARANG NI CIKGU CIKGU BERLUMBA BELAJAR SAMA NAIK DGN MURID. SBB TU LAA MASA X DAK. CUTI MUDAH & KEMUDAHAN ADA ..
SERONOK JADI CIKGU... KERAJAAN LEBIH PENTINGKAN GURU BERBANDING LAIN LAIN SKIM PERKIDMATAN.. NUTP TAK PANDANG LANGSUNG KAKITANGAN SOKONGAN YANG DOK SUSAH PAYAH NAIKKAN GAJI DAN URUSKAN PERKHIDMATAN MEREKA DI SEKOLAH, PPD DAN JABATAN.

TOLONGLAA CUEPACS;
SEMAK BALIK BENDA NI..
KALAU TAK PERCAYA TENGOK THN. NI ADA LAGI PENGUMUMAN BARU BILA TIBANYA SAMBUTAN HARI GURU.

TEMPOH TIMEBASED BIAR LAA SAMARATA,PELUANG NAIK PANGKAT BAGI SERUPA... PA LAIN PUN BERKHIDMAT UNTUK NEGARA JUGA.

Tanpa Nama berkata...

sok aku sebagai guru akan bercuti seminggu
duduk rumah boleh goyang2 kaki
ambik duit boleh gi cherating, gold course, genting, bukit tinggi, bali, pulau kapas......ahhhhh indahnya...

korang gi la kerja
jaga kaunter, jangan ponteng
nanti boss marah kat phone
boss korang pun cuti jugak kan

kerja cikgu ni seronok
gaji besar, elaun macam2
cuti melambak

bukan macam korang
tu la dulu suruh belajar malas
kan dah gaji kecik
lepas tu korang hina cikgu2
dah tak berkat korang belajar
tu pasal mintak gaji pun susah
naik pangkat pun susah

kalau korang hina cikgu lagi
esok anak korang gaji kecik macam korang
kalau nasib tak baik sampai tujuh keturunan korang kerja pangkat rendah

tak caya??
korang kutuk la cikgu
kang duduk rumah pprt le korang

huhhh

Jumaat, Mac 09, 2012 3:12:00 PM
*********************************
Ini contoh cikgu makan gaji buta ... Asyik nak cuti je .. Aku kat sekolah ... budak balik jam 1.50 .. Aku boleh "thumb print" jam 2.30. Hari Isnin ada Persatuan jam 3.00pm hingga 5.30pm ... Selasa ada Kelab dr jam 3.00 hingga 5.30 ... Rabu mesyuarat mingguan dr jam 1.00 hingga 4.30, Hari Khamis ada permainan dr jam 3.00 hingga 5.30 .. Hari Jumaat selepas "thumb print" boleh rehat ... Sabtu ada Unit beruniform dari jam 8.00am hingga 11.00am .. Cuti sekolah ni ... kelas tambahan sampai hari Rabu ... (Pentadbir bg alasan masa cuti penggal, separuh daripada cuti boleh dipanggil bertugas: ada pekeliling)... Cuti bulan 12, 4 minggu habis untuk jaga SPM ..

Prihatin berkata...

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Lawak bodo -Obama dan KoperaC.

Memalukan PA semua. Inikah Presiden Cuepacs. Baik berhenti saja .. tidak FOKUS !

Perkara macam ini yang tak patut. Jangan pikir sendiri sahaja. Hang ini memang bodoh sombong. Mungkin tak pernah pegang jawatan menerajui mana mana persatuan...... hang ini lah yang bodoh.

Tanpa Nama berkata...

Ada sapa2 yg tau cara kira gaji yg diumumkn PM semlm,sy pening lah macam mana nak kira semua tu....

Tanpa Nama berkata...

Ada sapa2 yg tau cara kira gaji yg diumumkn PM semlm,sy pening lah macam mana nak kira semua tu....

Jumaat, Mac 09, 2012 5:32:00 PM
*************************************
Tunggu pekeliling ...

TOK MUDA berkata...

BODOH LA TOK OSAMA NI...

DARIPADA FIGHT NAIK GAJI...BAIK KUMPUL RAMAI2 BOIKOT HARGA BARANG...BARU LA KUASA MEMBELI MENINGKAT..NI DUK FIGHT NAIK GAJI, BELUM PAPE DAH NAIK HARGA...

AKU TOLAK LA PEMIKIRAN BAGHAL CAMNI...GANTI ORG YG LAGI BIJAK...

Asyik2 CIKGU berkata...

SANGAT TIDAK ADIL CIKGU DAPAT TIME BASED, DAH LA KERJA SEKERAT HARI...Sabtu kena ganti cuti, mak bapak yg kerja hari biasa plak kene gi sekolah....pastu ramai plak cikgu2 buat MLM sana sini...budak2 jadi sampah..minta gaji dan elaun macam2...kuat politik...kat opis pun politik, naik pangkat pun main politik....pi gi la cikgu especially yang muda2 pastu PEMALAS NAK MAMPUSSS...

Tanpa Nama berkata...

Staf UPM Serdang

Tahniah kerana menjadi UNION yang paling BODOH, sehingga mengkucar kacirkan PA..

Itulah akibatnya mempunyai ketua yang cetek ilmu dan hanya tahu bodek sahaja..

PA Kufur Nikmat berkata...

Tanpa Nama berkata...

CILI KASI TARUK! DEMI MARUAH, KSN DAN KPPA WAJIB MELETAKKAN JAWATAN!
Setelah pengumuman PM tadi, bahawa SBPA dibatalkan maka sewajarnya dua manusia yang bertanggungjawab ni iaitu KSN dan KPPA ni meletakkan jawatan sekiranya mereka ni dari kalangan orang-orang yang bermaruah!

Takkan la mereka berdua ni tak rasa apa-apa kot? Dont you guys have some dignity? AKu ni bukan kakitangan kerajaan tapi aku cukup bengang betul masa SBPA ni diperkenalkan kerana ianya seolah-olah satu sabotaj dari KSN dan KPPA untuk mengenakan PM!

Bayangkanlah kalau SBPA diluluskan hari tu? Aku rasa dah tentu kakitangan kerajaan akan menyumpah PM tak pasal-pasal punya. Mujurlah PM kita ni cerdik orangnya, kalau PM sebelum ni dah tentu hancusss!

So aku menyeru kepada KSN dan KPPA! Letaklah jawatan kamu berdua sekiranya kamu berdua masih ada maruah! Tolong la jangan kasi malu sama PM ok!

Jumaat, Mac 09, 2012 4:31:00 PM

-----------------------------------

KALU DAH BODOH TU, X YAH NAK SUH ORG LETAK JAWATAN..KLU KO BUAT BELUM TENTU BETUL JUGAK...AKU RASA KO NI ORG YG MMG DAH NAK KENA EXIT POLICY KOT ARITU...HAHAHAH

Tanpa Nama berkata...

Ikhlas Dari Staf UPM Serdang..

Tahniah kerana menjadi UNION yang paling BODOH, sehingga mengkucar kacirkan PA..

Itulah akibatnya mempunyai ketua yang cetek ilmu dan hanya tahu bodek sahaja..

Ahli CUPEKS berkata...

lepas ni mari ramai2 join CEUPACS dan aim jawatan presiden kupek...hebat woo...kalah PM dan KSN dan KPPA...boleh kuar paper sesukahati walaupun cakap x de fakta...janji berani...Bagus...PA kita menuju ke arah POLITIK dan tak yah la kerja kuat2 kat opis....duk goyang kaki pi miting makan karipap hari2...kalau kawan opis sound sbb x jalankan tugas hakiki...jumpa je PM suh org tu berambus...

I nak jadi presiden kupek la....

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
HARAP DIKAJI PEMBERIAN ELAUN KRITIKAL. PARAMEDIK LAIN PUN WAJAR DIPERTIMBANGKAN UTK DIBERI ELAUN KRITIKAL APATAH LAGI SEKARANG INI BERLAKU LAMBAKAN JURURAWAT DIPASARAN. APA YANG KRITIKALNYA? YG MASIH MENGGANGGUR PUN ADA. ADAKAH DISEBABKAN JUMLAH MEREKA RAMAI? MAKA YG LAIN DIANAKTIRIKAN? KESIAN MA, HA, CN, MAKMAL DAN LAIN2 ..YG BEKERJA DI HOSPITAL BUKAN JURURAWAT DAN DOKTOR SAJA ......

Jumaat, Mac 09, 2012 5:04:00 PM

sejak bila pulak jururawat dapat elaun kritikal? dalam KKM yang dapat elaun kritikal adalah doktor, farmasi, pegawai pemakanan daa...

KSN Pendek berkata...

APASAL KSN BERLAKON BAIK JE..BUKAN KE DIE PATUTNYA BERKATA2..YG DIJADIKAN KAMBING HITAM KPPA...FITNAH AKHIR ZAMAN...

Tanpa Nama berkata...

Pakat2 tunggu dulu Jadual Matrik Gaji yg baru, baru kita komen. Jgn jadi mcm Cupecs, blom apa2 (mcm SBPA) dah sambut dengan gembira, bila jadual gaji keluar, mulalah melalak. Apapun, aku rasa SBPA lebih baik dari segi long term kerana KGT yg lebih tinggi, dan jika KGT yg baru ini mengguna spt mana SBPA, maka kerajaan akan kena byr lebih (tiada lagi bracket)dlm kata yg lain PA untung dan adil antara junior dan senior, tp jika peruntukannya lebih kurang sama dgn SBPA maka kena terima hakikat KGT akan berkurang separuh dari SPBA, maknanya kita akan dpt gaji akhir pencen yg jauh lebih rendah dari SBPA. Apa2pon, tunggu dulu Jadual Matrik baru. Pagi tadi aku pon tergelak2 bila baca reaksi Datuk Omar, tak tahu mana hala lagi dah gembira, sama mcm kes SBPA.Lepas tu mulalah meroyan, itu tak adil, ini tak adil. Barang diingat, wang bukan segala2nya, tp tanpa wang, segala2nya tak mungkin terjadi..Allahuakbar!!

Tanpa Nama berkata...

betul.. asik minta naik gaji.. barang ikut naik... smpai bila pon x selesai... cuba tgk negara maju.. mcm mana dia handle...

mereka kukuhkan dan perbaiki social welfare kepada rakyat (e.g. health insurance dan kontrol harga barang) ... oleg demikian, union (like cuepacs) pon tak boleh minta bukan2.... sebab kerajaan boleh ckp... 'u stop asking for unreasonable request...'

Tanpa Nama berkata...

Benarkah kakitangan sokongan merupakan anak tiri dalam Kementerian Pelajaran Malaysia? Kakitangan sokongan kat sekolah sepatutnya diberi time-based 10 tahun dan bukannya 15 tahun.

Tanpa Nama berkata...

kenaikan gaji ni sedap pada yang pangkat2 besar je,, kitaorang ni 13% takat mane jela.. tp tetap bersyukurla.. tp apela sgt kalo dpt rm98 je.. belanja barang dapur pn ape je yg dpt.. yg pangkat2 besar tu 13% bertambah daripada gaji dorang, dorang tetap tak habis makan.. yang dah kaya bertambah kaya.. yang miskin tetap miskin..
kita dpt rm98.. brg2 naik mendadak.. kalo 1 brg je yg naik takpe.. tp semua harga barang naik.. mcm mane tu.. tetap tak membantu yg miskin ni.. PM memberi kekayaan kpd yang kaya.. nasib pekerje bwah gred 17 ni ape cerita.. dah la gaji rendah.. selalu dipandang rendah mcm kuli batak.. yela..org pangkat besar tahu mengarah je.. kerja-kerja smua org yg mcm kami ni je yg buat.. dorg tahu ape.. Meeting..Minum lepak lame..keluar sane sini.. takde sape pn yg berani tegur.. sape yg mkn gaji buta skrg... JAWAB PM!! JAWAB PM!!

Tanpa Nama berkata...

Aku masih mengharapkan kenaikan gaji RM700 - RM2,500 seperti yang dimintak oleh Qpax hari tu.

Tanpa Nama berkata...

Kami, PA berjawatan rendah masih memerlukan 'tangki gas oksigen' yang mencukupi. Jika tidak, kami pasti akan 'mati kelemasan' dengan tuntutan kos hidup yang semakin meningkat. Kami hanya mahu ingin terus bernafas seperti orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Oklah,COLA dah naik RM50.00.
Sekarang ni diharapkan supaya ITP sebanyak RM180 jugak dinaikkan. Zaman sekarang ni, mana ada kadar sewa rumah RM180.00.

Tanpa Nama berkata...

Kami PELAKSANA cuma nak tau berapa peratus Kenaikan Gaji Tahunan KGT ?
Adakah sama seperti dalam SBPA yang peratus kenaikan P&P menjangkau 150% sedangkan PELAKSANA cuma 100% sahaja ?

Samakan PERATUSAN KGT baru adil ?

Kenaikan 13 % gred 1 hingga 54 kami dah setuju !

guru DGA29 berkata...

Tanpa Nama berkata...

DGA29 Ke DG41.Ini kumpulan paling malang. Susah payah belajar dan menghabiskan wang tetapi gaji pokok kurang daripada DGA32. Pak lah dah buat kesilapan tetapi najib juga sama. Di mana silapnya kami yang melanjutkan pelajaran ini.... sentiasa diketawa oleh rakan..

Jumaat, Mac 09, 2012 4:17:00 PM

Betol....aku pun salah seorang yang terlibat dlm DGA29 ke DG41 yg dapat gaji lebih rendah dari DG32...harap kjaan pertimbangkan...dah la gaji naik sikit dah tu kena bayar balik pinjaman belajar lagi....sekurang2nya bagi la bonus kenaikan gaji kami utk 2 tangga gaji pun sudah memadai...ini kerana kami akan kerugian sepanjang hayat berbanding dengan yang naik dari DGA32....umpama sia2 sahaja ketika berada dalam DGA29....bila naik DG41 gaji permulaan adalah P1T1 berbanding dari DGA32 lebih kurang P1T7...

Tanpa Nama berkata...

Oklah, jika gaji tak boleh dinaikkan. Tolong kurangkan harga rumah dan harga kereta. Kerana kedua-duanya adalah keperluan asas pada masa kini selain makanan, pakaian dan henpon. Umum mengetahui kebanyakan PA berhutang kerana kereta dan rumah. Sedangkan harga kereta dan rumah masih tinggi.

Tanpa Nama berkata...

Jom kita perjuangkan gaji minimum untuk PA yang berjawatan rendah.

CIKGU NAK PENCEN berkata...

Jumaat, Mac 09, 2012 3:12:00 PM
*********************************
Ini contoh cikgu makan gaji buta ... Asyik nak cuti je .. Aku kat sekolah ... budak balik jam 1.50 .. Aku boleh "thumb print" jam 2.30. Hari Isnin ada Persatuan jam 3.00pm hingga 5.30pm ... Selasa ada Kelab dr jam 3.00 hingga 5.30 ... Rabu mesyuarat mingguan dr jam 1.00 hingga 4.30, Hari Khamis ada permainan dr jam 3.00 hingga 5.30 .. Hari Jumaat selepas "thumb print" boleh rehat ... Sabtu ada Unit beruniform dari jam 8.00am hingga 11.00am .. Cuti sekolah ni ... kelas tambahan sampai hari Rabu ... (Pentadbir bg alasan masa cuti penggal, separuh daripada cuti boleh dipanggil bertugas: ada pekeliling)... Cuti bulan 12, 4 minggu habis untuk jaga SPM ..

__________________________________
Wooi cikgu atas ni betol2 baik dia punya kelentong.....

1. kat mana sekolah ni. Apa teruk sangan engkau punya PK kokurikulum susun jadual???? Aku nak datang tengok atau suruh kawan aku datang jenguk!!

2. Berapa jumlah persatuan, jumlah kelab, jumlah permainan dan jumlah unit beruniform kat sekolah ni? Berapa jumlah cikgunya? Semua cikgu dapat kesemmua satu persatuan, satu kelab, satu permainan, satu badan uniform ke? Ni PK Koko tak tau buat kerja nih! Patutnya setiap guru pegang 2 daripada 4 persatuan/ kelab aje. Tak payahlah pegang semua!!

3. Rabu mesyuarat mingguan??? Tiap2 minggu?? tiga jam setengah tiap2 minggu?? ni sekolah ke parlimen ni?? Apa benda korang mesyuarat panjang gini tiap2 minggu?? Baik korang jadi ahli lembaga mesyuarat drp jadi cikgu!! mabok ke apa mesyuarat tiap2 rabu dari jam 2 hingga 4.30!! Lainlah kalau mesyuarat berlainan dan dihadiri oleh guru yang berlainan. contohnya mesyuarat disiplin oleh cikgu disiplin sahaja; mesyuarat kantin oleh cikgu kantin saja. huhhh!!

4. Hari rabu tu hari badan beruniform. Kenapa tak suruh PK koko sekolah korang buat aktiviti badan beruniform pada hari rabu?? apa hal buat hari sabtu?? Korang boleh bantah kalau SETIAP hari sabtu, SEMUA GURU TERMASAUK KORANG kena hadir sekolah. Apa korang bangang sangat ikut cakap pk koko korang???

5. Cuti akhir tahun pulak, pentadbir boleh panggil hingga 1/3 daripada cuti korang! Bukan setengah daripada cuti korang!!! Tapi sebenarnya, BUKAN PENTADBIR PANGGIL PUN!!! Biasanya panggil time ada buat jadual waktu atau mesyuarat sebelum tahun baru datang. Adalah 3 hingga 4 hari dan bukan separuh daripada cuti!!! Pentadbir pun ada perasaan nak bagi cikgu cuti daaaa!!

6. Pasal jaga SPM atau tanda kertas SPM pulak!! Yang tanda kertas SPM, jangan salahkan pentadbir sebab kerja tu bukan paksaan dan itu korang sendiri yang mintak sebab nak tambah pengetahuan supaya senang ajar anak murid atau nak dapat duit tanda kertas. OKK?? Pasal jaga SPM pulak, takkan setiap tahun semua cikgu kena jaga SPM??? Tak kan pentadbir tak buat sistem giliran??? Kalau tahun ni kena jaga spm, mungkin 5 hingga 6 tahun lagi baru kena jaga lagi!!! Atau tahun ni jaga SPM, tahun depan jaga PMR pulak??? Yang korang jaga SPM tiap2 tahun ni apa hal??? Ni mungkin sebab PK tadbir korang kurang pengalaman nih!!

NI PULAK CADANGAN AKU PADA CIKGU DI ATAS:

Aku bagi contoh:
Cokgu Ali cikgu disiplin, cikgu matematik, cikgu sains, cikgu SPBT, cikgu Persatuan Sains dan Matematik, cikgu bola sepak, cikgu badan beruniform KRS.

OK, pentadbir sekolah korang boleh susun macam ni:

1. Isnin - persatuan 1.30 - 3.00; Bola sepak 3.00 - 4.30
2. Selasa - mesyuarat disiplin (3 kali setiap penggal); mesyuarat SPBT (2 kali setiap penggal); mesyuarat panitia/ JKS (2 kali sepenggal)
3. Rabu - KRS 1.30 - 3.00.
4. khamis - free
5. jumaat - free
6. sabtu - free
7. persatuan - 12 - 15 kali dah cukup; kelab 12 - 15 kali dah ok; uniform 18-20 kali dah ok. Permainan/ 1M1S sepanjang tahun (isnin di atas tadi)

INI BARU BETOLLLL!!!

KEPADA CIKGU DI ATAS, KALAU NAK KELENTONG JANGANLAH NAMPAK BANGANG SANGAT!!!

Guru Sekolah berkata...

Ini contoh cikgu makan gaji buta ... Asyik nak cuti je .. Aku kat sekolah ... budak balik jam 1.50 .. Aku boleh "thumb print" jam 2.30. Hari Isnin ada Persatuan jam 3.00pm hingga 5.30pm ... Selasa ada Kelab dr jam 3.00 hingga 5.30 ... Rabu mesyuarat mingguan dr jam 1.00 hingga 4.30, Hari Khamis ada permainan dr jam 3.00 hingga 5.30 .. Hari Jumaat selepas "thumb print" boleh rehat ... Sabtu ada Unit beruniform dari jam 8.00am hingga 11.00am .. Cuti sekolah ni ... kelas tambahan sampai hari Rabu ... (Pentadbir bg alasan masa cuti penggal, separuh daripada cuti boleh dipanggil bertugas: ada pekeliling)... Cuti bulan 12, 4 minggu habis untuk jaga SPM ..

Jumaat, Mac 09, 2012 5:13:00 PM

Betol....ini adalah guru yang sebenarnya....dan inilah yang kebanyakan guru alami.....mungkin PA nampak hanya pada guru yang malas sbb tu kata kerja guru senang....tapi ini adalah realiti sebenar kerja guru yang org xnampak atau buat2 xnampak...yang guru malas buat tu org nampak dan diperkatakan......byk org mengatakan guru balik awal...tetapi xnampak atau buat2 xnampak yg guru lakukan selepas waktu 1.50 atau 2.30.....lihatlah....renunglah.... turun lah ke sekolah tgk bagaimana kami buat kerja...jgn hanya nak melalak duduk dalam pejabat berhawa dingain dan melayari internet sahaja...kemudian mengutuk org semua tidak kena dimata....

Tanpa Nama berkata...

Minta gaji ikut `Time Base' diperluaskan untuk semua PA bukan untuk guru sahaja. Semua PA memainkan peranan penting dalam Pentadbiran Negara tidak kira dari PAR hingga Ke JUSA, PREMIER DAN SUK. CUEPACS TOLONG FIGHT UNTUK SEMUA PA BAGI SEMAKAN DAN PENAMBAHBAIKKAN

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata...
HARAP DIKAJI PEMBERIAN ELAUN KRITIKAL. PARAMEDIK LAIN PUN WAJAR DIPERTIMBANGKAN UTK DIBERI ELAUN KRITIKAL APATAH LAGI SEKARANG INI BERLAKU LAMBAKAN JURURAWAT DIPASARAN. APA YANG KRITIKALNYA? YG MASIH MENGGANGGUR PUN ADA. ADAKAH DISEBABKAN JUMLAH MEREKA RAMAI? MAKA YG LAIN DIANAKTIRIKAN? KESIAN MA, HA, CN, MAKMAL DAN LAIN2 ..YG BEKERJA DI HOSPITAL BUKAN JURURAWAT DAN DOKTOR SAJA ......

Jumaat, Mac 09, 2012 5:04:00 PM

sejak bila pulak jururawat dapat elaun kritikal? dalam KKM yang dapat elaun kritikal adalah doktor, farmasi, pegawai pemakanan daa...

Jumaat, Mac 09, 2012 5:53:00 PM

--------------------------------

UNTUK PENGETAHUAN ANDA JURURAWAT MENERIMA 15% DARI GAJI POKOK SEBAGAI ELAUN KRITIKAL @ INSENTIF. JURURAWAT DI TEMPAT KAMI SEMUA MENIKMATI GANJARAN INI. SEKIRANYA GAJI POKOK 1500.00 MAKA DIA LAYAK MENERIMA 225.00. DGN KENAIKAN GAJI BARU MAKA PARAMEDIK YG LAIN AKAN JAUH KETINGGALAN

Tanpa Nama berkata...

Abdul Wahib: Dr. Zain memberi pengakuan. Penyakit Ayahanda bertambah berat. Itu ada harapan mati. Jikalau Ayahanda mati, segala harta-hartanya terpulang kepada siapa?

Abdul Wahab: Kepada Kekanda lah, kerana Kekanda saudara tua.

Abdul Wahib: Semua?

Abdul Wahab: Habis?

Abdul Wahib: Ehh!, Itu tidak adil.
Itu namnya Diktator.
Kanda,
Adinda rasa lebih baik kita bahagikan harta-harta ini cara demokrasi.

Abdul Wahab: Bagaimana?

Abdul Wahib: Begini...
Kanda yang lebih tua,Kanda mesti mengalah.
Kanda akan mati dulu.
Adinda akan tanam Kanda.

Abdul Wahab: Ooh..

Abdul Wahib: Kanda, jangan ambil satu sen pun harta ayahanda. Dermakan semuanya pada adinda bulat-bulat.
Haa, itu DEMOKRASI.

Abdul Wahab: DEMOKRASI Apa?

Abdul Wahib: DEMOKRASI TERPIMPIN...

Abdul Wahab: TERPIMPIN kepala otak engkau!

Itulah antara sketsa filem Tan Sri P Ramlee yang penuh dengan Teladan

Tanpa Nama berkata...

COPY N PASTE

Tambahan elaun insentif hingga 15% bagi 32 jawatan kritikal

Oleh Habibah Omar

PUTRAJAYA 23 Mei – Sebanyak 32 jawatan di bawah Skim Perkhidmatan Kritikal layak menikmati tambahan elaun insentif berikutan kenaikan gaji yang diumumkan oleh kerajaan berkuat kuasa 1 Julai ini.

Ketua Komunikasi Korporat Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Hasniah Rashid berkata, tambahan elaun insentif antara lima dan 15 peratus itu dikira berdasarkan gaji pokok yang diterima setiap bulan.

‘‘Ia diberi kepada pegawai perkhidmatan awam yang layak sebagai penghargaan kerana mempunyai kemahiran dan kepakaran yang diperlukan,’’ katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini hari ini.

Hasniah berkata, antara jawatan di bawah Skim Perkhidmatan Kritikal ialah pegawai perubatan, jururawat, arkitek, jurutera, malim, pegawai laut, pensyarah perubatan, pegawai pergigian dan penolong jurutera laut.

Beliau berkata, yang lain ialah pegawai penyelidik, penjaga jentera elektrik, pegawai farmasi, pegawai ehwal ekonomi, pegawai perikanan (jurutera), pemeriksa kilang dan jentera serta tukang K2.

Tanpa Nama berkata...

kenapa time base utk guru je .... kenapa x semua PA .... tidak adil lah asyik cikgu je.... PA lain pun berberkhimat untuk negara juga.....
cikgu... cikgu ...cikgu....
jangan lah nk jaga hati dan perasaan cikgu je ...PA lain pun ada hati dan perasaaan juga... tiap2 tahu cikgu ada berita gembira ...asyik2 berita gembira untuk guru ... berita baik untuk cikgu tapi berita buruk untuk PA lain .... guru cukup tahun semakin mewah hidup PA lain makin tahun maki gigit jari dengan hutang sana sani....ADIL LAH KEPADA SEMUA BUKAN UNTUK GURU SAHAJA...

ABDUL WAHUB BIN ISMITH ULAM RAJA berkata...

Ahhhh... kenapa semua di sini asik merayu dan meminta. Sungguh sedih dan syahdu rasanya. Kenapalah semua yang berada di sini laksana orang miskin yang selalu merayu, mengharap dan meminta.....sedihnya. Sedih sungguh membaca rayuan tuan-tuan hamba sekalian

Tanpa Nama berkata...

salam...nak kepastian..gaji ssm baru ni bulan 3 atau 4...sape tau...?

Tanpa Nama berkata...

KENAIKAN GAJI TAHUNAN,PERBANDINGAN ANTARA SSM DAN SBPA.

PMR RM40(ssm) -RM80(sbpa) naik 100% ( RM80 x 10 thn = RM800 )

SPM RM50(ssm) -RM95(sbpa) naik 90%
( RM95 x 10 thn = RM950 )

SPM+SIJIL RM50(ssm) - RM95(sbpa) naik 90%
( RM95 x 10 thn = RM950 )

SIJIL RM50(ssm) - RM145(sbpa) naik 190%
( RM145 x 10 thn = RM1450 )

STPM/DIPLOMA RM60(ssm) - RM145(sbpa) naik 141%
( RM145 x 10 thn = RM1450)

IJAZAH RM90(ssm) - Rm225(sbpa) naik 150%
N41( RM225 x 10 thn = RM2250 )
N44( RM250 x 10 thn = RM2500 )

.................................

Peratus Kenaikan Gaji Tahunan macam ini kah yang akan diguna pakai? Peratusan tak sama !

putera eragon berkata...

Ala bukan semua pun dapat elaun kritikal ..... macam jururawat pergigian & penolong pegawai kesihatan persekitaran tak dapat pun ..... sama je teruk & kritikal. Beban kerja pun sama. Renung-renungkan .... selamat beramal!

Tanpa Nama berkata...

salam...nak kepastian..gaji ssm baru ni bulan 3 atau 4...sape tau...?

Tanpa Nama berkata...

ABDUL WAHUB BIN ISMITH ULAM RAJA berkata...

Ahhhh... kenapa semua di sini asik merayu dan meminta. Sungguh sedih dan syahdu rasanya. Kenapalah semua yang berada di sini laksana orang miskin yang selalu merayu, mengharap dan meminta.....sedihnya. Sedih sungguh membaca rayuan tuan-tuan hamba sekalian

................................

Kata Tuan Penasihat 25 % : Kerana kami bukan Tan Sri Hassan Marican yang sekarang ini bertugas disebuah firma di Singapura selepas tidak disambung kontrak di Petronas!

Tanpa Nama berkata...

laaaaa.... mmg jururawat ada elaun kritikal... gred 29-40 (15% dr basic salary) gred 41 ke atas (5% dr basic salary) ..... laaaaaa ang tatau ka..?

Tanpa Nama berkata...

Cikgu dapat time base....

biasala
tengok siapa jaga kementerian kita
Timbalan PM Malaysia tau
pasal tu la beliau jaga kita dengan baik

jangan la jelous
korang suruh le guan eng jaga korang!

Tanpa Nama berkata...

salam...nak kepastian..gaji ssm baru ni bulan 3 atau 4...sape tau...?

Tanpa Nama berkata...

salam...nak kepastian..gaji ssm baru ni bulan 3 atau 4...sape tau...?

Tanpa Nama berkata...

salam...nak kepastian..gaji ssm baru ni bulan 3 atau 4...sape tau...?

Tanpa Nama berkata...

saya sgt suka...:) ini lah yang sedang berlaku ke atas semua penjawat awam... tan sri p.ramleee juga yng bijak... err .. last skali apa jadi ekk..?

en syukur berkata...

Syukur kepada Allah s.w.t atas nikmat kurniaannya..Mudah-mudahan Allah tambahkan lagi nikmat kepada kita semua. Satu penyelesaian yang baik. Terima kasih CUEPACS atas usaha dan susah payah mereka untuk semua PA. Terima kasih banyak kepada Y.A.B. Perdana Menteri di atas keperihatinan dan kesudian mendengar denyut nadi kami kakitangan awam..Semoga kerajaan kita dirahmati olehNya. nsya Allah..

bekas paramedik juga berkata...

HARAP DIKAJI PEMBERIAN ELAUN KRITIKAL. PARAMEDIK LAIN PUN WAJAR DIPERTIMBANGKAN UTK DIBERI ELAUN KRITIKAL APATAH LAGI SEKARANG INI BERLAKU LAMBAKAN JURURAWAT DIPASARAN. APA YANG KRITIKALNYA? YG MASIH MENGGANGGUR PUN ADA. ADAKAH DISEBABKAN JUMLAH MEREKA RAMAI? MAKA YG LAIN DIANAKTIRIKAN? KESIAN MA, HA, CN, MAKMAL DAN LAIN2 ..YG BEKERJA DI HOSPITAL BUKAN JURURAWAT DAN DOKTOR SAJA ....

===================================

dulu jawatan aku (HA) 10 TAHUN KETINGGALAN tak dapat elaun kritikal.kerja sama sama,kadang kala beban HA dipusat kesihatan tak tertanggung...aku pergi sambung belajar buat BBA,langsung tak ada kaitan dengan medikal kerana nekad nak tinggalkan profesion yang terpinggir ini,kini alhamdulillah HA pun dah dapat elaun tu,tapi....aku dah dapat kerja lain.
Kalau ada jawatan lain tak puas hati,,,,,berusahalah ubah diri sendiri, aku rasa elaun kritikal ni lambat laun akan ditarik balik juga.tak payah la nak bising bising lagi,.lagipun berbanding dengan jawatan paramedik lain beban kerja HA dan jururawat memang tinggi dan layak dapat ealaun kritikal tu.

laksamana DOREMI berkata...

Ada sapa2 yg tau cara kira gaji yg diumumkn PM semlm,sy pening lah macam mana nak kira semua tu....

Jumaat, Mac 09, 2012 5:32:00 PM
*************************************
Tunggu pekeliling ...
Jumaat, Mac 09, 2012 5:38:00 PM
*************************************

pekeliling dah roboh dah, dengar nak wat shopping complexs, dengar cerita lah kan...............

Tanpa Nama berkata...

MTSU MAHU CUEPACS PERJUANGKAN SPBA, ha ha ha lawak peringkat dunia, nak tanya sikit MTSU ni wakil kumpulan apa Teknikal ke Technician ? kalau Teknikal tu perjuanglah untuk semua kumpulan Teknikal bermula dari Juruteknik,Pen.Jurutera dan Jurutera, tapi kalau Technician saja elok tukar nama lain la atau letak jawatan yg dok ada tu serah kepada yg berwibawa.

MASA UNTUK BERSUARA HANGPA DIAM, MASA ORANG SURUH DIAM HANGPA BERSUARA.

Tanpa Nama berkata...

Nk tunggu sampai bila,adakah kenaikan yang diumumkan tu lebih dr sbpa?pening2

Dah Lama Jadi Guru berkata...

CIKGU NAK PENCEN berkata...
Jumaat, Mac 09, 2012 3:12:00 PM
*********************************
1. kat mana sekolah ni. Apa teruk sangan engkau punya PK kokurikulum susun jadual???? Aku nak datang tengok atau suruh kawan aku datang jenguk!!

2. Berapa jumlah persatuan, jumlah kelab, jumlah permainan dan jumlah unit beruniform kat sekolah ni? Berapa jumlah cikgunya? Semua cikgu dapat kesemmua satu persatuan, satu kelab, satu permainan, satu badan uniform ke? Ni PK Koko tak tau buat kerja nih! Patutnya setiap guru pegang 2 daripada 4 persatuan/ kelab aje. Tak payahlah pegang semua!!

3. Rabu mesyuarat mingguan??? Tiap2 minggu?? tiga jam setengah tiap2 minggu?? ni sekolah ke parlimen ni?? Apa benda korang mesyuarat panjang gini tiap2 minggu?? Baik korang jadi ahli lembaga mesyuarat drp jadi cikgu!! mabok ke apa mesyuarat tiap2 rabu dari jam 2 hingga 4.30!! Lainlah kalau mesyuarat berlainan dan dihadiri oleh guru yang berlainan. contohnya mesyuarat disiplin oleh cikgu disiplin sahaja; mesyuarat kantin oleh cikgu kantin saja. huhhh!!

4. Hari rabu tu hari badan beruniform. Kenapa tak suruh PK koko sekolah korang buat aktiviti badan beruniform pada hari rabu?? apa hal buat hari sabtu?? Korang boleh bantah kalau SETIAP hari sabtu, SEMUA GURU TERMASAUK KORANG kena hadir sekolah. Apa korang bangang sangat ikut cakap pk koko korang???

5. Cuti akhir tahun pulak, pentadbir boleh panggil hingga 1/3 daripada cuti korang! Bukan setengah daripada cuti korang!!! Tapi sebenarnya, BUKAN PENTADBIR PANGGIL PUN!!! Biasanya panggil time ada buat jadual waktu atau mesyuarat sebelum tahun baru datang. Adalah 3 hingga 4 hari dan bukan separuh daripada cuti!!! Pentadbir pun ada perasaan nak bagi cikgu cuti daaaa!!

6. Pasal jaga SPM atau tanda kertas SPM pulak!! Yang tanda kertas SPM, jangan salahkan pentadbir sebab kerja tu bukan paksaan dan itu korang sendiri yang mintak sebab nak tambah pengetahuan supaya senang ajar anak murid atau nak dapat duit tanda kertas. OKK?? Pasal jaga SPM pulak, takkan setiap tahun semua cikgu kena jaga SPM??? Tak kan pentadbir tak buat sistem giliran??? Kalau tahun ni kena jaga spm, mungkin 5 hingga 6 tahun lagi baru kena jaga lagi!!! Atau tahun ni jaga SPM, tahun depan jaga PMR pulak??? Yang korang jaga SPM tiap2 tahun ni apa hal??? Ni mungkin sebab PK tadbir korang kurang pengalaman nih!!

KEPADA CIKGU DI ATAS, KALAU NAK KELENTONG JANGANLAH NAMPAK BANGANG SANGAT!!!

Jumaat, Mac 09, 2012 6:24:00 PM

***********************************
Kepada yang menulis kat atas ni pun sama bangang .... mungkin tak tau tau selok-belok sekolah. Ini saya rasa cikgu tu mengajar satu sesi ... atau sekolah berasrama penuh atau kluster atau Berprestasi tinggi atau Bestari ... terpaksalah hadapi semua ni .... Kalau sekolah dua sesi, mungkin bebannya kurang sikit ... Walau bagaimana pun perlu bersyukur kerana rezeki yang di perolehi lebih baik daripada orang luar dari bidang pendidikan. Jika kita ikhlas, ganjaran yang penting adalah diakhirat ..... Sekarang aktiviti ko-kurikulum amat penting untuk pelajar masuk ke Universiti .. tunaikan tanggungjawab .... Sekolah saya di kawasan bandar pun buat mesyuarat pada hari Rabu ... kemudian sambung ceramah/bengkel dari jam 1.30 hingga 4.30 untuk meningkatkan profession perguruan dan LADAP .... Mungkin si bangang diatas buat perbandingan di sekolah hulu-hulu / kampung2 .. dimana pelajar mempunyai komitmen yang lain dan tidak mementingkan pelajaran

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbr.

Berpuas hati? Mati hidup semula dan sampai kiamat pun manusia payah untuk berpuas hati..

Bersyukur? Bersyukur hanya setakat pada bibir atas dan bibir bawah.

Bersyukur itu bukan pada kata-kata sahaja tetapi termasuk tingkah laku...

Jadi, SSB, SSM SBPA dan SSM Ditambah Baik, demikianlah juga...

PA sibuk dan bising tak selesai-selesai pasal gaji, pekerja swasta diam-diam dapat bonus 7-8 bulan.

Biar bijak... dada biar panas tapi kepala biar sentiasa sejuk...rasionallah PA!

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung = Di mana jawatan, pangkat dan kelulusan, di situlah gajinya...

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTNYA KENAIKAN GAJI BERDASARKAN GRED MASING2 DAN JUGA GAJI SEMASA...INI KERANA TAKKANLAH GAJI STAF YG SUDAH BERKURUN LAMA BEKERJA SAMA SAJA KENAIKANNYA DGN YG BARU BEKERJA WALAPUN GRED YG SAMA?

Tanpa Nama berkata...

huh..kalo ssm ke..spba ke sama je...hakikatnya cecupak tak fight penuh 700-2500...pengecut..!!!!

Tanpa Nama berkata...

bodoh KSN cadang SPBA tak pikir ka kenaikan statik,5%..10% dan 15% memang mengundang unsur2 ketidakadilan...takpikiat.....

Tanpa Nama berkata...

memang kita perlu reform sebelum tranform

Tanpa Nama berkata...

KESILAPAN YANG BERULANG-KALI HANYA AKAN MENAMPAKKAN KETIDAKCEKAPAN, KELEMAHAN DAN KETIDAKUPAYAAN TADBIR URUS KERAJAAN DALAM MENGURUS DAN MEMBUAT KEPUTUSAN.. APABILA PERSEPSI KAKITANGAN KERAJAAN MEMPUNYAI KELEMAHAN SANA SINI, MAKA DAPAT DIJANGKAKAN APA YANG AKAN BERLAKU SETERUSNYA

Tanpa Nama berkata...

sapo kato cikgu2 mako dio lo yang pernah dirotan cikgu2 dulu,penakut dan kurang ajar,aku ni biar n1 je,aku tak lupa cikgu la ajar aku baca ayam dan bola +++ sebab merekalah yang melahirkan n1 ----- sampai merekayang bergelar PM kecuali mereka yang duduk di hutan tribes yang tak perlukan cikgu ...emakbapaknyaajar memburu hari-hari bongok

Tanpa Nama berkata...

cikgu hari ini..
kerani lebih bos
budak atas kepala
hati tetap ngajar
biar hitam kuning dan merah ..
mereka tetap anak murid
takpe komen cikgu
takpe hina guru
kerana guru gagal sedikit
lahirlah org tak berkepalaotak ini
takpe caci guru
kerana guru tak cuci kepalamu
takpe tak ingat cikgu
kerna ingat kepada tuhan cikgu selalu ajar

lagu tema hari guru
saya nyanyikan pada mu semua murid-murid tua dan muda

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih buat Ibubapaku dan Guru2ku.
Jangan marah dgn yang komen negatif diatas.
Percayalah yang komen gitu-gitu adalah yang hancuss dan haprak SPM nya dulu-dulu.
Time belajar kaki ponteng, mengayat awek...pelekeh bebudak kelas baik.

Bila dah mula keja, modal spm haprak lagi hancuss keja gomen, dapat gaji ciput APALAGI cikgu ler jadi kambing hitam..kow-kow kasi.

Percayalah : Kami yang kemenara gading di luar dan dalam negara tetap mengucapkan Ribuan Terima Kasih....kamilah jurutera, akauntan, ptd, doktor, pensyarah dan lain2 tetap berterima kasih
kepada ibubapa & guru.

Land End

yyyyyyyyyyyyyyyyyessssss

SAYA SUKUNG, RAMAINYA YANG PELEKEH GURU NI ADALAH KALANGAN PA DAN IBUBAPA YANG KOKAK DAN CAP AYAM SPM NYA DULU DULU.
SIJIL CIPUT GAJI NAK SEGUNUNG...;LAST2 GURU DISALAHKAN

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Saya setuju diatas:
Tapi apalah sangat dengan time base cikgu ni bro... Nak cepat jadi PTD la bro. Dlm 10 tahun dah boleh pergi ke gred 48/52. Atau jadi pensyarah bro. Tamat PhD dlm umur 28 dah boleh dilantik ke gred 51/52 bro...Cikgu ada ijazah sarjana muda saja dan kalau ada Master atau PhD tak dpt pun naik gaji atau gred. Pilihan di tangan anda. Tapi kalau tak ada ijazah TAK Payah la komen lebih-lebih sebab gred maksima 38 jer. Guru ijazah 41-54, bukan ijazah 29-38 Jangan la di banding dgn yg 17 ke, 22 ke atau 27.
---------------------

MACAM-MACAM

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Cikgu-cikgu cadangan saya tak perlu cikgu komen apa-apa kat blog nie..

Cikgu jangan mengharap orang sanjung cikgu, PM sanjung tu dah cukup baik.

Biarkanlah mereka dengan ulasan emosi mereka. Cikgu-cikgu tak perlu ambik peduli mereka.Sifat manusia memang macam tu..

Harap cikgu teruskan perjuangan dalam mendidk anak bangsa..yang baik tetap orang nampak akhirnya..

terima kasih cikgu..saya doakan semoga cikgu smua sentiasa dalam limpah dan rahmatnya...AMin

Tanpa Nama berkata...

Gred lain, kalau naik 48 atau 54, dah fikir pasal dasar, perancangan. Kalau cikgu naik 48 atau 54, masih kena mengajar, hantar anak murid pi aktiviti luar, menulis laporan harian.

FiQ OnLinE berkata...

Kata Najib, struktur gaji SSM akan diubah suai daripada jadual Gaji Matriks kepada Jadual Gaji Minimum-maksimum dengan kadar Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) bagi Gred 1 hingga 54 ditetapkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred.

Kadar KGT bagi JUSA dan ke atas pula kekal menggunakan Kenaikan Gaji Tahunan SSM dengan diberikan pelarasan mengikut peratusan yang ditetapkan.


Kenapa KGT untuk Gred 1 hingga 54 tidak mengikut PERATUSAN????????

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 250   Terbaru› Baru»