SELAMAT DATANG KE BLOGSPOT CUEPACS

*** KUNJUNGILAH BLOGSPOT INI UNTUK MENDAPAT MAKLUMAT TERKINI*** PEKERJA CEMERLANG RAKYAT SEJAHTERA***CUEPACS DI HATI KU***

15 Mac 2012

'WINDFALL' MUST BE RETURNED

The Sundaily
14 March 2012 - 09:19pm
Last updated on 15 March 2012 - 12:24pm
Michelle Chun


PETALING JAYA (March 14, 2012): Civil servants and pensioners who received a windfall in the form of substantial increases paid to them under the New Public Service Remuneration Scheme (SBPA), will have to return any excess now that the scheme has been scrapped.

“The government will reclaim any money which may have been disbursed under the SBPA,” Deputy Finance Minister Datuk Donald Lim told theSun today.

“The scheme never took off, so the money needs to go back to the government,” he said.

It is learnt that pensioners had received “new pensions” for January and February, with those above Super Scale C getting as much as 30% more.

Lim said he could not confirm offhand if new rates under the scrapped SBPA had been paid out, and that an investigation would be conducted.

“In any case, if anybody did receive money under the SBPA, we will take it back,” he said. There are about 580,000 former civil servants who are receiving pensions.

The government scrapped the SBPA last week following a review ordered by Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak in the face of protests against the new scheme due to the stark salary difference between those in the Super Scale Grade (Jusa) and Premier grades numbering about 2,600 officers, and those in grades 54 and below.

Najib subsequently on March 8 announced the SBPA would be scrapped and the government would revert to the original Matrix Salary Schedule (SSM), albeit with some improvements.

In an immediate response, Cuepacs secretary-general Loke Yim Pheng said it would be right for the government to recover any money overpaid under the SBPA.

“It is fair enough that the government asks for the money to be returned, since the scheme was not officially implemented,” she said.

Loke, who is also National Union of the Teaching Profession (NUTP) secretary-general, commended the government for scrapping the SBPA and reverting to the SSM.

She said Cuepacs, which has been included in a special commission to be set up by the government to improve the SSM, will help to find a more permanent solution in the best interest of civil servants.

Loke said workers in the agricultural, technical and forestry sectors, numbering around 60,000, were unhappy with the scrapping of the SBPA, but efforts were being made to reach common ground.

“No arrangement can please everyone, but as long as it is favourable to the majority of civil servants, the scheme can move forward.

“We are not demanding equal pay but a fair distribution of wages. It must not create a huge gap between those in the highest positions and those in the lowest. That is our stand,” Loke said.

She said Cuepacs was of the view that civil servants should be paid wages reflective of productivity and complexity of their work.

Malaysian Government Pensioners Association president Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawan Teh said the association will meet the Pensions Department on March 20 to discuss issues related to the SBPA.

41 ulasan:

TUKANG R1 lulus paper 1119 berkata...

WINDFALL = durian runtuh.

bukan apa, pasal belum ada orang komen lagi dalam ni. nak komen takut tersalah komen sebab tak faham WTF topik ni cerita.


kah kah kah.

PTD PTD sekalian. sila tunjukkan bakat anda komen dalam ni guna bahasa inggeris. senang tukang, par, pra, taipis, ptpo, ptkew dalam ni nak follow. please!!!

Tanpa Nama berkata...

According to government accounting procedure any excess or any overpayment must be recovered by subsequent payment.In this case of SBPA the 13% of grade 1 to grade 54is more than enough for the recovery from subsequent payment the is no need to pay back but by recovery.Loke as a teacher should know the difference between pay back and recovery. In government circle we always use the word RECOVERY. The words used by the REPORTER is difference from the words usually used by PA. Please note. Jangan kasi orang peluang cakap itulah cikgu kampung. When you go to attend a public meeting use public words.

Tanpa Nama berkata...

right!

conclusion of this topic:

do not repeat the SAME MISTAKE made by PTD, especially the group that responsible of designing the SB(ULLSHIT)PA

regards:
cikgu lahir di bandar yg mengajar di kampung

Tanpa Nama berkata...

We would like to know from the Cuepacs president himself to whether the SBPA salary scheme was consulted before it was implemented as our PM said Cuepacs was consulted on SBPA. If so why is there such a drastic difference between the premier and jusa groups when compared with the lower category of civil servants' pay structure.It is just like the 'big fish' eating the small ones...where is the rational behind it and where did the leadership by example plays its part here. Those who are overpaid should return the excees as it is the rakyat's money

Tanpa Nama berkata...

We would like to know from the Cuepacs president himself to whether the SBPA salary scheme was consulted before it was implemented as our PM said Cuepacs was consulted on SBPA. If so why is there such a drastic difference between the premier and jusa groups when compared with the lower category of civil servants' pay structure.It is just like the 'big fish' eating the small ones...where is the rational behind it and where did the leadership by example plays its part here. Those who are overpaid should return the excees as it is the rakyat's money

Tanpa Nama berkata...

How can payment be made when SBPA postponed? The big question!

- guano demo !

Tanpa Nama berkata...

the PTD's that responsible for SBPA should be DEMOTED an become:


PTD M 17 = PEMBANTU TADBIR & DIPLOMATIK.


right, pegawai changed to pembantu.

Tanpa Nama berkata...

kalo xpuas hati, wat la pilihan baik2 masa ahem ahem.... ;)

Tanpa Nama berkata...

Cuepacs secretary-general must speak the truth.
Please answer all questions in this Blogspot.
We want transparency and integrity in Cuepacs.

- guano demo!

Hantu Kopek berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

why not u give some idea den? dun keep kutuk but no idea.

R11 KPSL jadi J41 (tak ingin jadi M41) berkata...

hahaha menarikkk sgt tuh grade M 17 tu. maklum le diorang ni bangga jobo melangit sebab diorang kata satu-satu skim dalam PA yang takda gred sokongan adalah M.

sedangkan gred R pula tiada sokongan 1 atau P&P.

jadi sila wujudkan gred sokongan untuk M. iaitu M 1 - M 38. senang nak demote PTD PTD mangkuk ni ke pos sokongan.

diharap PREMIER-PREMIER TAK KESAMPAIAN baca cadangan aku ni dan gunapakai untuk sistem perkhidmatan baru nanti. kah kah

Tanpa Nama berkata...

"windfall": wind: - angin, fall: - jatuh, (benda yg jatuh disebabkan oleh angin)
durian runtuh: durian kena pulas rribut.

Tanpa Nama berkata...

Oleh kerana SBPA ditarik balik maka opsyen persaraan 60 juga perlu disemak semula @ KT kerajaan diberi peluang untuk pilih lagi sekali 56/58/60.

Tanpa Nama berkata...

Apa windfall must be return.Saya tak faham. Mengikut perkiraan saya,kalau tak salah pesara telah dibayar 7% ini bermakna masih ada 6% lagi barulah 13%. Otak pesara sudah makin tua jangan minta pesara macam mana mengira tunggakkan bagi bulan Jan & Febr.

Tanpa Nama berkata...

dah pukul 5 dahhh.. yang WP2 tu pegi balik. isnin ni bley sambung lagi menyalak dlm nih. klu ader internet di rumah balik nanti bley sambung. mana yang miskin/kdekut sgt xde internet sendri tuh tunggu ler isnin utk lenjan internet ofis.

isnin nih nantikan kemunculan semula CIKGU-CIKGU guna internet skolah. hehehe.

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

Untuk Tatapan Datuk Hj Omar Bin Osman

Masalah Pertukaran dan Perpindahan Kakitangan Awam Kerajaan Persekutuan,Kerajaan Negeri, Badan Berkanun dan Pihak berkuasa Tempatan
Masalah penjawat awam yang berstatus suami isteri dan tinggal berjauhan perlu diselesaikan dengan segera oleh kerajaan bagi mengatasi masalah sosial yang berlaku di dalam negara pada hari ini. Penjawat awam yang berjumlah 1.4 juta orang dilihat mampu mencorakkan budaya dan sosial masyarakat Malaysia pada hari ini. Masalah perpindahan atau pertukaran kakitangan awam dilihat faktor utama yang menjadi pemisah bagi pasangan suami isteri untuk tinggal sebumbung. Kesatuan Sekerja kakitangan awam (Cuepacs) yang bertindak sebagai badan kebajikan kakitangan awam diharap dapat campur tangan dalam perkara ini bagi memberi pandangan kepada pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenai masalah ini. Perkara utama yg dilihat menyukarkan pertukaran penjawat awam dilakukan, apabila kakitangan kerajaan melibatkan Kerajaan Persekutuan, kerajaan Negeri, Badan Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan tidak dibenarkan membuat pertukaran atau perpindahan antara satu sama lain. Memang tidak dinafikan setiap badan kerajaan yang dinyatakan itu mempunyai undang-undang dan akta tersendiri tetapi syarat dan tatacara pengambilan penjawat awam masih terikat dengan prosedur yang ditetapkan oleh JPA. Jadi adalah tidak wajar sekiranya penjawat awam terikat dengan peraturan tersebut. JPA perlu mengkaji semula kaedah pertukaran bagi 4 badan yang dinyatakan bagi mengatasi beberapa masalah seperti:-

1. Seseorang penjawat awam terlalu lama dalam sesebuah Institusi
2. Seseorang perlu ditukarkan bagi mengelakkan budaya orang lama
3. Memberi pengalaman yang baru kepada penjawat awam.
4. Membudayakan pemikiran penjawat awam dengan suasana tempat kerja yang baru
5. Menyatukan pasangam suami isteri yang berjauhan
6. Memastikan anak-anak mendapat kasih sayang dan perhatian ibu bapa

Memang tidak dapat dinafikan ada dikalangan penjawat awam merasa seronok berkhidmat dalam sesebuah institusi atau agensi dan berharap untuk kekal sehingga bersara. Namun rakyat hari ini mengharapkan mutu perkhidmatan yang terbaik dari Penjawat awam. Jadi pihak kerajaan melalui JPA perlu menyemak semula syarat dan peraturan yang berkaitan perpindahan bagi badan kerajaan yang dimaksudkan supaya tidak timbul masalah kakitangan yang berjauhan dengan pasangan masing-masing disebabkan perkara-perkara yang telah ditetapkan.


Insan Mengharap

Tanpa Nama berkata...

To Loke-----You will retire at the end of 60. Please use every opportunities to press the maximum pension from the present 30 years to at least 33 years so we can all get more monthly pension. Thank you.

Tanpa Nama berkata...

buat macam dalam drama TV amerika. walaupun macam tak logik, tapi belum cuba belum tahu. maksud aku, bleh lompat lompat skim macam tu saja kalau rasa diri tu berkeyakinan. contoh, orang J boleh pegi F kalau ada kemahiran. orang Q boleh pegi S kalau nak berubah angin & dapat latihan secukupnya. maaf, aku tak masukkan M dalam ni. biar diberi percuma pun aku takkan masuk skim M. (nanti ada la barua barua M akan kata, ko tak layak, ko tak mampu untuk masuk M blablabla). aku ada maruah. aku rasa maruah aku jatuh ke tahap dasar lubang najis kalau duduk dalam skim M. jadi biarlah aku kekal dengan skim sedia ada ni. aku bangga sebagai seorang teknikal, mengambil jurusan yang susah nak score masa exam.

pekeliling lama & akta lama ni perlu diubah. zaman dulu lain caranya. zaman sekarang lain caranya.

orang dulu tulis atas papan batu. orang sekarang tulis atas ipad. takkan pekeliling/akta pun pakai zaman tok kaduk lagi.

jadi benda tu kena berubah. masalah di sini, banyak pekeliling, surat pekeliling, arahan, kaedah ditulis dan digubal oleh cerdik pandai M ni. jadi sampai bila akan kekal juMud.

jadi biarkan orang yang pakar & ahli saja yang menguruskan kaedah & menulis semula pekeliling sesuai dengan skim masing-masing.

ingatlah, Rasulullah pernah bersabda, di akhir zaman, banyak Lukak bin Lukak muncul, kerana sesuatu urusan itu diberikan kepada yang BUKAN AHLI dan si bodoh diangkat menjadi pemimpin.

budak kampung yg bijak berkata...

Jgn salahkan sapa2 dlm hal sebegini. Klau hebat sgt pergila turun padang bersama dgn cuepacs memperjuangkan hak semua pa. Dan daftarlah sbgai ahli cuepacs. Be rasional n jgn pentingkan diri sendiri.
Cuepacs telah memperjuangkan apa yg patut mereka perjuangkan.. Sbgai pa kita harus brsyukurla dgn apa yg ada... Dan berjuang selagi terdaya.. Jgn terpengaruh dgn pembangkang...yg kita tidak puas hati sesama pa buat apa? Xpuas hati dgn ptd la, xpuas hati dgn guru la,xpuas hati sbb gred rendah gaji kecil la.... Xpuas hati dgn loke...xpuas hati dgn omar... Semua ini x mndtgnkan manfaat kpd khidmat awam....
YG PTD TU JGN LA EKSEN SGT SAMPAI LUPA ASAL DIRI. YG GRED RENDAH JGN LA SAMPAI MAU GAJI MEMGALAHKAN GRED TINGGI. YG PANDAI BIJAKSANA TURUN PADANG BANTU CUEPACS. .JGN NAK JATUHKAN ORG SHJ. YG MAU GAJI CEPAT... SABAR LA. ADA.PIHAK YG MEMPERJUANGKANNYA. KITA PERLU SOKONG DAN BERI INPUT YG BERFAEDAH...
BUDAK KAMPUNG YG BIJAK.

Tanpa Nama berkata...

Yang Dihormati Tuan Setiausaha Agung KPPK,

Saya dan guru-guru senasib ingin memaklumkan pihak tuan bahawa wujudnya anomaliti gaji guru EXPPPLD DG 48 yang tercicir dalam urusan peningkatan gaji/pangkat yang mengambil kira pengalaman EXPPPLD khususnya bagi segelintir guru yang tamat pengajian lebih awal (guru senior yang sudah sangat lama setia berkhidmat dalam pendidikan).

Kami memohon jasa tuan untuk memperjuangkan pengalaman EXPPPLD kami diambil kira untuk dipertimbangkan dalam urusan kenaikan pangkat ke DG 52 lebih awal sebelum kami bersara. Sesungguhnya, ini merupakan pusingan terakhir kami untuk memohon pemahaman dan perhatian tuan ke atas nasib kami. Pengalaman tiga tahun EXPPPLD yang diambil kira satu tahun diaplikasi untuk kes-kes kami memandangkan jumlah tahun yang kami berkhidmat melebihi 30 tahun jikalau diambil kira bilangan tahun EXPPPLD yang kami berkhidmat. Kami berpandangan bahawa adalah tidak adil dan tidak rasional mengetepikan kumpulan minoriti kami yang sebenarnya sangat lama setia berkhidmat untuk kerajaan tanpa sebarang bantahan dipanjangkan kepada KPPK selama ini. Guru-guru EXPPPLD DG 41 telah menikmati kenaikan pangkat ke DG 44dan guru-guru EXPPPLD DG 44 telah menikmati kenaikan pangkat ke DG 48. Kami percaya dan yakin bahawa pelaksanaan SSM Baru ini menawarkan peluang keemasan kepada KPPK untuk membela nasib dan menegakkan keadilan untuk kumpulan kami yang sudah lama diketepikan dan mendiamkan diri dengan penderitaan dan keluhan tentang ketidakadilan dan anomaliti gaji kami.

Tanpa Nama berkata...

Salam..does anyone has any idea when we are going to receive our new salary?

Tanpa Nama berkata...

sebagai kakitangan awam saya juga tidak berpuas hati dengan pegawai PTD di JPA yang sejak sekian lamanya meletakkan perkhidmatan PTD sebagai elit berbanding skim-skim lain melalui perancangan secara terancang agar mereka dapat membolot semua jawatan utama di sektor awam. Perkara ini sudah lama menjadi polemik dalam kalangan penjawat awam namun senyap begitu sahaja lantaran kuasa yang terlalu besar berada dalam tangan mereka sehingga kakitangan dari skim lain begitu terpinggir terutamanya dari segi peluang kenaikan pengkat. Bagaimanapun perancangan ala mafia mereka ini akhirnya terburai dengan penggubalan SBPA yang akhirnya menimbulkan bantahan dan perasaan tidak puas hati dalam kalangan penjawat awam dan seterusnya membuka mata perdana menteri dan masyarakat mengenai sikap sebenar golongan PTD ini.. Para penjawat awam, teruskan bersatu menentang ketidakadilan PTD yang terlalu berkuasa di JPA..

helover ourshos berkata...

sebagaimana SBPA berjaya dibakulsampahkan, tidak mustahil perjuangan dari perkhidmatan awam tidak kira samada sokongan mahupun kumpulan profesional yang bukan PTD mampu menuntut kepada kerajaan supaya mengkaji semula kerelevanan skim PTD ini.

PTD = pegawai tidur duduk
PTD = poyo tahap dewa
PTD = pakar tipu duit
PTD = pakar terbalikkan dunia

dan banyak lagi akronim yang dicipta untuk skim 'unggul' ini ;-)

Tanpa Nama berkata...

PTD kasihan kamu !
aku tumpang simpati!. nasib baik aku gagal dlm temuduga PTD pada 1996, SPA di Jln Kg. Attap, KL.

Kalau tidak aku antara yg bergelar JUSA haprak PTD !

Tanpa Nama berkata...

memang bangsat dan celaka PTD ni.. Serupa dajjal.. Pegawai Tipu Daya..

Tanpa Nama berkata...

pegawai tabur dakyah

pegawai tiru dajjal

pegawai tepuk dahi

pegawai taik dhab

pegawai tolol dungu

pegawai takbur dengki

& baaaanyak lagiii

Tanpa Nama berkata...

As Salam.
Memang patut KSN ditamatkan kontrak. Salah satu faktor kejatuhan teruk BN pada PRU-12 adalah disebabkan oleh kebongkahan dan kesombongannya. Para JUSA yang tidak disenanginya dimasukkan ke dalam jawatan 'pool' sepatutnya diberi peluang kali ke-2 kerana kebanyakan mereka mempunyai idea think-out-of-the-box tetapi tidak disenangi oleh KSN. Jawatan KSN sepatutnya rotate setiap 3-5 tahun dengan memberi peluang kepada skim lain (seperti W, F, J, DU dan sebagainya) kerana kemahiran/kepakaran mereka dalam bidang teknikal terutamanya ICT boleh diadunkan dengan skill tadbir urus ke arah transformasi sektor awam dan ekonomi negara. Kita beri peluang kepada sentuhan dan skill mereka pula berbanding sentuhan general PTD. Ini kerana saya percaya mereka ini lebih kreatif dan inovatif dengan menggunakan tool kemahiran dan kepakaran mereka yang sedia ada.
Disyorkan juga agar 36 jawatan premier yang telah mendapat habuan pencen, gratuiti, gaji premier SBPA dan sebagainya ditamatkan kontrak serta-merta bagi memulihkan imej kepimpinan dan pemerintahan YAB PM DS Najib. Kesepakatan dan muafakat mereka dalam perkara ini sebenarnya melanggar integriti yang sering dilaungkan oleh KSN. Cakap tidak serupa bikin. Bikin malu sahaja adalah. 36 jawatan premier tersebut telah menjadi buah mulut 1.4 juta penjawat awam mereka telah naik muak dan hilang kepercayaan terhadap mereka-mereka ini ekoran tindakan senyap dan sikap tamak haloba mereka.
Seperkara lagi, kenyataan BIW (Bayaran Insentif Wilayah) yang ditambat pada Disember 2011 menimbulkan kemarahan dan ketidakpuashatian di kalangan penjawat awam Sabah/Sarawak kerana itu adalah hak keistimewaan mereka (selain peruntukan Perkara 20). KSN dan KPPA tidak fikir dan sedar ke bahawa Sabah/Sarawak merupakan deposit tetap kerajaan BN? Seolah-olah perancangan pihak PTD JPA mengenai SBPA ini sengaja ingin menjatuhkan kerajaan pimpinan YAB PM DS Najib di dalam PRU-13 nanti.

Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah.

K.E berkata...

Apa signifikan KPI utk PTD yg boleh dinilai rakyat/masyarakat? Klu guru kita tgk brp peratus/ bil pelajar yg lulus/dpt A, klu pensyarah berapa pelajar yg graduate diploma, degree, master, phd....klu doktor brape pesakit yg sihat, klu pegawai polis berapa peratus indeks jenayah turun dll.....rasanya PTD ni kita ukur bilangan meeting yg dia attend....brape byk mee yg dia eating....hahaha

Tanpa Nama berkata...

mudah saja.

KPI untuk PTD adalah SBPA itu sendiri. memandangkan PM dah humban masuk tong sampah, jadi penjawat awam dari skim lain bolehlah memberikan markah mereka untuk PTD yang berhampiran dengan mereka. :D

Tanpa Nama berkata...

BERITA TERKINI.....HUTANG MALAYSIA MENCECAH RM450 BILLION, SEDANGKAN NEGARA KECIK SINGAPURA HUTANG =0....MALAYSIA DI AMBANG KEBANGKRAPAN....SO JANGAN DOK CITA NAIK GAJI...SIKIT HARI LAGI GAJI PUN TAKDAK....

Tanpa Nama berkata...

LANGKAH PENJIMATAN SSM


1. Semua Overtime PA dilihat semula.
a. Kerja syif PA bagi jawatan seperti Gred J, U perlu dirangka bagi tujuan penjimatan perbelanjaan berhemah.
b. Contoh Juruteknik, Penolong Jurutera, Pembantu Farmasi yg bekerja pada waktu malam, hari cuti umum dan kelepasan.
c. Penjadualan waktu kerja yang membolehkan gunatenaga dihadkan pada waktu kerja biasa.
d. Negara boleh menjimatkan berjuta RM.
e. Pengoptimuman gunatenaga dan masa bekerja.
f. Audit Kewangan mendapati banyak RM diperuntukan kpd OT ; langkah ini boleh menjimatkan perbelanjaan negara

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya salah satu cara langkah penjimatan menerusi SSM:

a. ikut kesesuaian gred. kenapa gred 41 itu tangga gajinya mencecah 20 lebih, kenapa tangga gaji gred 48 dan ke atas tu sekadar 8-10 tangga sahaja? maksudnya mudah. seseorang itu seharusnya duduk dalam gred 41 untuk TEMPOH YANG LAMA. bukannya baru 6-8 tahun dah lompat ke 44, seterusnya lagi 2 tahun naik pula ke 48. sebab itulah banyak sangat istilah "langgar dinding".

b. seseorang itu harus dibayar mengikut beban kerja. kapas berukuran 10x10 cm tidak sama berat dengan tembaga berukuran yang sama.

Tanpa Nama berkata...

Bayaran dibuat walaupun PM umum tangguh. Taktik pengkhianat JPA nak pasti SBPA diteruskan.

Tanpa Nama berkata...

SBPA, di antara kuasa rakyat dan kuasa birokrat. KSN nak berkuasa selagi ada bulan dan bintang
Hari ini ada lagi paluan media mendesakan agar Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah menyegerakan persaraan mereka.

Mamak Musa Sheikh Fadzir, Timbalan Pengerusi UMNO Pulau Pinang juga tidak ketinggalan tumpang sekaki mendesak KSN dan KP JPA meletak jawatan dengan terhormat ekoran ekoran kontroversi Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) sehingga mencemarkan reputasi PM.

Isu ini jika diselami dengan mendalam yang sebenarnya ia merupakan pertembungan di antara dua kuasa ia itu kuasa politik @ kuasa rakyat dan kuasa pentadbir @ birokrat.

Golongan-golongan birokrat ini seperti KSN, KSU, TKSU, SU Kerajaan Negeri dan KP semuanya merupakan pentadbir yang cukup berkuasa di Kementerian. Kalau Menteri tidak berapa cerdik atau kurang smart (bukan semua Menteri cerdik) senang mereka kelentong dengan terma-terma dan peraturan pentadbiran sehingga Menteri menjadi takut untuk membuat keputusan dan akur bulat-bulat dengan cadangan mereka. Khasnya peraturan perolehan dan projek Kerajaan yang melibatkan billionan ringgit.

Terdapat sekelompok mereka ini yang tidak langsung menghormati menteri, malah kata mereka ‘menteri comes menteri goes’dan sesiapa juga menteri mereka masih lagi berkuasa. Menteri adalah politikus yang dipilih rakyat dan bila-bila masa boleh kalah dalam pilihanraya jadi apa mereka nak hairan?.

Jika mereka pandai membodek kontrak mereka akan disambung lagi dan kalau boleh mereka ingin berkuasa selagi ada matahari dan bulan. Jika kontrak mereka habis mereka akan diletak menjadi CEO, Pengerusi atau Ahli lembaga Pengarah mana-mana GLC Kerajaan dan mereka boleh lagi menghabis umur bonus bergentanyangan dengan kuasa dalam GLC pulak.

Hakikatnya as at today tidak ada desakkan yang boleh mengoyahkan mereka...poweeerr nya depa

Tanpa Nama berkata...

"windfall must be returned" wtf...shit..wherw's the windfall??nn

Tanpa Nama berkata...

yang pelik...(penempatan &pertukaran guru)

x tau la sapa punya bijak yg bg idea, suruh cikgu2 sign borang perjanjian, kena terima dipostingkan ke mana2 dlm malaysia...

korang yg bkn cikgu ade?(aku x sure..)

hasilnye, yg dh kawin anak lima enam pon x dpt tukar. bila pergi buat rayuan kat kpm;kerani bising2,alasan x kuat...apa alasan yg kuat..nak jumpa pegawai memanjang meeting..meeting ker??
kalau dh tiap2 tahun ada cikgu junior posting, adjust la bg cikgu2 senior pindah..cikgu yg xde komitmen, yg baru isi tpt kosong...
susah sgt ker?? x kan itu pon x leh pk...

Tanpa Nama berkata...

macam mana ada yg dh dpt gaji sbpa wpun ditangguhkan..
sapa punya keje nih??

pelik tul laa..
apa sistem diaorg pakai?

masdira berkata...

SIFIR GAJI SSM 2012 TEAMAT MENGECEWAKAN..........